Peter 1969 schreef:Is het niet gewoon zo dat caravan en camper verkopers meer verdienen aan het verkopen van een veel duurdere camper ?
Dat is op zich niet zo'n gekke gedachte. Maar niet omdat een camper veel duurder is, maar gewoon omdat het makkelijker is te verkopen aan een groep die er de geldmiddelen voor heeft. En iets waar je veel van kunt verkopen, ook al is de marge klein, levert veel op.
Qua marketing hoeven ze dan nog niet eens zo veel te doen, behalve dan inspelen op de behoefte van de gebruiker. Die wil gemak en als jong en hip worden gezien, met de status het goed voor elkaar te hebben label.
De doelgroep heeft een caravan of een caravan gehad. In een gezinssituatie. Gedoe, elk jaar weer een volksverhuizing naar een camping die zo leuk is voor de kinderen. Vooraf maakte pa zich zorgen of hij de berg wel op kwam en zat hij onderweg met klamme handjes aan het stuur als de kont van de caravan een zwieper kreeg als er weer een bouwvakkersbusje voorbij reed en ma weer eens een foute afslag had aangewezen terwijl ze net dropjes aan het uitdelen was aan de ruziënde kinderen op de achterbank. Als ze dan op het heetst van de dag op de camping kwamen begon het grote bouwen. Voortent, luifel, parasol, bijzettenten, luchtbedden oppompen en natuurlijk lagen de zwembroeken van de kinderen ergens waar je niet bij kunt behalve wanneer je de hele caravan leeg trok. Sorry, even gechargeerd hoe de generatie van onze ouders op vakantie gingen en nu de leeftijd hebben om een camper te willen want dat is zo gemakkelijk. Want met een camper hoef je geen voortent te bouwen, alles zit netjes in kasten en altijd en onderweg toegankelijk etc. en dat kan met een caravan niet....
Toegeven dat het net zoveel (of net zo weinig) gedoe is, zullen ze nooit doen....
Edit: de hype gaat een keer voorbij en dan komt er een nieuwe generatie die liever een grote caravan wil die van alle gemakken is voorzien. Deze nieuwe generatie is beter voorbereid en heeft internet om alles op te zoeken, kan trainingen doen etc.