Open oproep aan caravanbouwers.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 22:29

Chris schreef:Wij zijn nog zo jong van lijf en leden dat we best over het voeteneind uit bed kunnen komen.
Dus een oplossing voor gescheiden stellen.... de auteur moest eens weten... of was het zweten.. whistle.gif whistle.gif
Wij hadden van 2010 tot 2013 een 540 UL Excellent met enkele bedden, dus de auteur weet waarover ie het heeft knipoog.gif thumbup.gif Met het tussenstuk gaat het effect van de enkele bedden compleet verloren en dat eruit tijgeren gaat echt vervelen...

Ternauwernood overleefd en gisteren 29 jaar getrouwd awhoea.gif De 30 (en meer) halen we vast wel met/in het Queensbed :lol:

Zonder gekheid:
Destijds had ik veel last van mijn rug en moest ik dus een comfortabele uitstap hebben; de enkele bedden leken voor ons de oplossing maar uiteindelijk vonden we het te ongezellig.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Conradi » zo 25 feb 2018 23:30

Chris schreef: Wij zijn nog zo jong van lijf en leden dat we best over het voeteneind uit bed kunnen komen.
Dus een oplossing voor gescheiden stellen.... de auteur moest eens weten... of was het zweten.. whistle.gif whistle.gif
Voor alles is een oplossing, mijn gedachte is echter dat ik het perfect wil hebben zonder gedoe :wink:
Zo vind ik de opkomst van het dwarsgeplaatst queensbed interessant. Dat kun je bijvoorbeeld combineren met een badkamer achterin. Echter, tot nu toe zijn die bedden smal terwijl je juist dwars de ruimte hebt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door PD » ma 26 feb 2018 07:30

RE.gif
De dwarsgeplaatste Queensbedden zijn inderdaad vaak smal (140cm) terwijl de in de lengte geplaatste exemplaren wel breed (160cm) zijn. Voor een frans bed waarbij je aan één zijde de zijwand hebt, vind ik 140cm geen probleem maar voor een vrijstaand bed heb je echt 160cm breedte nodig.

De lengte van een dwarsgeplaatst Queensbed is ook nog wel eens een uitdaging; soms zie je dan een uittrekbare lattenbodem en een extra stukje matras zodat je er alsnog beter achterlangs kunt lopen. Dit vind ik nog wel een acceptabele oplossing al is het toch weer een extra handeling.

Hoe de modellijnen voor 2019ev eruit gaan zijn... ik verwacht niet veel schokkends al verwacht ik zo langzamerhand wel een nieuw exterieur voor de Premium want dat is, op de bredere deur na, al voor het 7e modeljaar ongewzijgd.

Voor ons wordt het modeljaar 2021 waarschijnlijk weer interessant dus de caravanbouwers hebben nog even knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door nicolaas » ma 26 feb 2018 09:45

tevredenheid geeft echt de beste caravan, en over het voeteneind je bed uit kruipen is na 45 jaar huwelijk echt geen probleem.
parkeerplekje voor een of twee rollaters...... tja, dat zou een probleem kunnen worden, maar dat zien we dan wel weer
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door VIP » ma 26 feb 2018 11:59

Wij zijn heeeel tevreden.
Porsche + Tabbert

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Peter 1969 » ma 26 feb 2018 12:14

Is het niet gewoon zo dat caravan en camper verkopers meer verdienen aan het verkopen van een veel duurdere camper ? En juist een compacte camper is al snel veel geschikter voor 2 personen dan een gezin...wat caravans meer gezins kampeermiddelen maakt in het algemeen, en compacte campers HET kampeermiddel voor de veeleisende oudere met eenboel spaar/pensioen geld. Dan is het logisch dat ze inzetten op dat product.

Wat betreft de caravans, dat is natuurlijk vraag gestuurd dus als er meer pensionado's komen die grote 2 persoons caravans willen zullen ze die gaan verkopen. De vergrijzing is een feit en de meesten hebben ook nog automatisch E rijbewijs gekregen zonder examen, maar dat betekend niet dat iedere pensionado met geld het ziet zitten om een lange aanhanger te gaan besturen die meer geschikt is om langere tijd op 1 plaats te zetten, en minder geschikt is om mee te trekken tov een camper. Veel ouderen die zouden willen beginnen hebben waarschijnlijk ook onvoldoende door wat de mogelijkheden van een mover zijn, omdat die er vroeger niet waren en dus in hun beleving niet voorkomt. Duwen is voor hen geen optie. Dus is een gemotoriseerde caravan, dus camper algauw aantrekkelijker.

Dat wil niet zeggen dat je met grote caravan niet kunt trekken......maar campers zijn daar echt in het voordeel, die zijn daarvoor gemaakt. Rijden vaak makkelijker ( geen aanhanger in je spiegels die je altijd in de gaten moet houden ) en mogen sneller rijden. Je zet ze neer en zijn direct klaar voor gebruik en meestal een stuk autonomer dan een caravan, dus geen stroom uit een paal nodig.

Ik denk dat vooral ouderen die samen met hun (grote) kinderen en kleinkinderen ( die ook een caravan, vouwwagen of tent hebben ) willen kamperen 2 persoons caravans willen, maar deze groep veel kleiner is dan de groep welvarende babyboomers die de vrijheid van trekken met een camper ambiëren.

Dus kleinere groep, kleinere omzet......niet zo interessant. En dan nog......bestaande casco's kunnen waarschijnlijk wel zo worden geconfigureerd dat ze 2 persoons worden. Maar inderdaad dat is wat anders dan specifiek daarvoor ontworpen in alle luxe en weldaad.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op ma 26 feb 2018 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door VIP » ma 26 feb 2018 12:22

RE.gif

Je hebt denk ik nooit een camper gehad anders had je de nadelen van een camper ook meegnomen in je verhaal.
Porsche + Tabbert

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Peter 1969 » ma 26 feb 2018 12:27

Nee...maar mijn zus gebruikt een grotere camper met een gezin, en een kennis heeft een VW camper busje. Ik heb wel een indruk wat hen drijft specifiek een camper te willen en dat zal zeker niet veranderen als zij ouder worden. En ook wat de nadelen zijn...die grote camper is nogal een koffiemolen met bedrijswagen onderstel en motor. En op een camping je kampeermiddel achterlaten gaat ook niet. Ieder supermarkt bezoek heb je last van een groot voertuig dat niet in parkeervakken past e.d.

Maar dat lossen ze op met (e) vouwfietsen ( grote camper ) Hadden zelfs plannen voor segways e.d. Dat VW busje is veel meer bruikbaar als normale auto/busje ( parkeervakken supermarkt bijv ) maar ook veel kleiner wat leefruimte betreft. Meer een gemotoriseerde slaapplaats.

Allebei hebben ze met grote ogen bekeken wat voor een "kathedraal" mijn 7,5 m caravan is in verhouding tot hun ruimte, maar beiden zien het niet zitten met zoiets achter hun auto te rijden, noch daarbij beperkt te worden tot 80-100 km/u. En hun kampeergedrag is ook anders, dwz ik gebruik het als mobiele thuisbasis die ergens 2-3 weken blijft staan, zij trekken daadwerkelijk rond.

En eerlijk is eerlijk.....op een tjokvolle camping in het hoogseizoen zinkt mijn moed me ook weleens in de schoenen met een lange caravan en lange combinatie. ( ik heb een foto op het forum gezet waaruit blijkt dat ie maar een paar meter minder lang is dan een trekker-oplegger vrachtwagen) Het aangewezen plaatsje lijkt dan altijd meer op een postzegel oppervlakte dan een ruime plaats en aan weerszijde van het weggetje is alles volgebouwd en kun je niet manouevreren, al ben ik wat minder opgelaten nadat ik de mover heb geinstalleerd. Ik begrijp best wel dat een camper algauw een handzamer voertuig lijkt.

Volvodriver

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Volvodriver » ma 26 feb 2018 12:50

Wat weer een epistel x2.
En weer buiten de kern.

The bigger the caravan the better. En in de zomer staan we dan 3 dagen en nachten hier. Dan weer 2 dagen en of nachten daar. Rijden maar met 7.5 meter er achter. En als bruin het over 10 jaar nog kan trekken een 8.2 meter caravan er achter. Voorlopig echter zeer tevreden met wat we nu hebben en we kunnen (bijna) overal komen.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door karelV » ma 26 feb 2018 13:07

RE.gif

En zo is het maar net........ thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Jan van Vijven » ma 26 feb 2018 13:47

Volvodriver, jij snapt het :-)
Daar hoef ik niet veel woorden aan vuil te maken, wat andere in deze denken, voelen, beleven, enz....doet me niets!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door blazoen » ma 26 feb 2018 13:53

Volgens mij wil Jan maatwerk.
Kijk eens op deze site http://www.lavistacaravans.com.au/custo ... -caravans/
Ik zou zeggen laten bouwen naar eigen wensen en importeren. Probleem opgelost.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door karelV » ma 26 feb 2018 13:58

RE.gif

Moet wel een beetje uitstraling hebben blazoen, binnen redelijk, van buiten afschuwelijk.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Volvodriver

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Volvodriver » ma 26 feb 2018 14:01

RE.gif RE.gif
In Australië weten ze tenminste de klanten te bedienen.

Overigens kan Polar ook caravans op maat maken. Daar hangt echter een prijskaartje aan.
Ik begrijp de "grote speler" Hobby/Fendt dan ook niet dat ze niet een aparte afdeling maatwerk hebben. Dat zou voor hen echt wel uit kunnen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Jan van Vijven » ma 26 feb 2018 14:11

Polar doet inderdaad het meest wat wij ooit zouden willen, maar die kleine raampjes passen dan weer niet in onze droom zeg maar....

En die overzeese dingen zijn vaak oubollig en zwaar.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Peter 1969 » ma 26 feb 2018 15:11

Volvodriver schreef:Wat weer een epistel x2.
En weer buiten de kern.

The bigger the caravan the better. En in de zomer staan we dan 3 dagen en nachten hier. Dan weer 2 dagen en of nachten daar. Rijden maar met 7.5 meter er achter. En als bruin het over 10 jaar nog kan trekken een 8.2 meter caravan er achter. Voorlopig echter zeer tevreden met wat we nu hebben en we kunnen (bijna) overal komen.
Ik begrijp dus dat de kern is dat je het helemaal met TS eens moet zijn, en moet bevestigen dat zijn idee helemaal toppie is....

Welvarende pensionado's rijden met hippe compacte campers. Gezinnen rijden met caravans. Iemand die wat anders wil is een uitzondering, en moet de portemonaie trekken en dan kan er ook vanalles. Zo simpel is het, geen epistel. A aai.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Ab » ma 26 feb 2018 15:24

Volvodriver schreef:RE.gif RE.gif
In Australië weten ze tenminste de klanten te bedienen.

Overigens kan Polar ook caravans op maat maken. Daar hangt echter een prijskaartje aan.
Ik begrijp de "grote speler" Hobby/Fendt dan ook niet dat ze niet een aparte afdeling maatwerk hebben. Dat zou voor hen echt wel uit kunnen.
Dat betwijfel ik toch een beetje.
Juist bij deze spelers geldt de wet van de grote getallen.
En heel veel meubeldelen zijn standaard. Heel veel mogelijkheden heb je ook niet.
Er moet een koelkast in..een toiletruimte, een keukenblok een bed en een zithoek.
De rest van de ruimte is opvulling met kasten en zo.
Ik heb afzetunits gebouwd.
Dan probeer je na te denken over allerlei slimme en/of bij een ander gejatte ideeen om tot mooie oplossingen te komen..
Maar het uiteindelijke resultaat blijf qua indeling toch redelijk hetzelfde.
Alleen de plaats van de toegangsdeur grijpt erg in op de indeling.
In de achterwand geeft extra ruimte..maar is weer wat minder mooi.
Het blijft altijd een beetje compromissen sluiten in relatief kleine ruimtes als caravans en zo.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Daphne » ma 26 feb 2018 15:37

Peter 1969 schreef:Is het niet gewoon zo dat caravan en camper verkopers meer verdienen aan het verkopen van een veel duurdere camper ?
Dat is op zich niet zo'n gekke gedachte. Maar niet omdat een camper veel duurder is, maar gewoon omdat het makkelijker is te verkopen aan een groep die er de geldmiddelen voor heeft. En iets waar je veel van kunt verkopen, ook al is de marge klein, levert veel op.
Qua marketing hoeven ze dan nog niet eens zo veel te doen, behalve dan inspelen op de behoefte van de gebruiker. Die wil gemak en als jong en hip worden gezien, met de status het goed voor elkaar te hebben label.
De doelgroep heeft een caravan of een caravan gehad. In een gezinssituatie. Gedoe, elk jaar weer een volksverhuizing naar een camping die zo leuk is voor de kinderen. Vooraf maakte pa zich zorgen of hij de berg wel op kwam en zat hij onderweg met klamme handjes aan het stuur als de kont van de caravan een zwieper kreeg als er weer een bouwvakkersbusje voorbij reed en ma weer eens een foute afslag had aangewezen terwijl ze net dropjes aan het uitdelen was aan de ruziënde kinderen op de achterbank. Als ze dan op het heetst van de dag op de camping kwamen begon het grote bouwen. Voortent, luifel, parasol, bijzettenten, luchtbedden oppompen en natuurlijk lagen de zwembroeken van de kinderen ergens waar je niet bij kunt behalve wanneer je de hele caravan leeg trok. Sorry, even gechargeerd hoe de generatie van onze ouders op vakantie gingen en nu de leeftijd hebben om een camper te willen want dat is zo gemakkelijk. Want met een camper hoef je geen voortent te bouwen, alles zit netjes in kasten en altijd en onderweg toegankelijk etc. en dat kan met een caravan niet.... whistle.gif Toegeven dat het net zoveel (of net zo weinig) gedoe is, zullen ze nooit doen.... mrgreen.gif

Edit: de hype gaat een keer voorbij en dan komt er een nieuwe generatie die liever een grote caravan wil die van alle gemakken is voorzien. Deze nieuwe generatie is beter voorbereid en heeft internet om alles op te zoeken, kan trainingen doen etc.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Volvodriver

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Volvodriver » ma 26 feb 2018 15:50

Peter 1969 schreef:
Volvodriver schreef:Wat weer een epistel x2.
En weer buiten de kern.

The bigger the caravan the better. En in de zomer staan we dan 3 dagen en nachten hier. Dan weer 2 dagen en of nachten daar. Rijden maar met 7.5 meter er achter. En als bruin het over 10 jaar nog kan trekken een 8.2 meter caravan er achter. Voorlopig echter zeer tevreden met wat we nu hebben en we kunnen (bijna) overal komen.
Ik begrijp dus dat de kern is dat je het helemaal met TS eens moet zijn, en moet bevestigen dat zijn idee helemaal toppie is....

Welvarende pensionado's rijden met hippe compacte campers. Gezinnen rijden met caravans. Iemand die wat anders wil is een uitzondering, en moet de portemonaie trekken en dan kan er ook vanalles. Zo simpel is het, geen epistel. A aai.gif
Meneer Peterweter. Ik zou je willen aanraden op te vliegen zeer denigrerend. Die emoticon.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Conradi » ma 26 feb 2018 16:26

Ab schreef:Juist bij deze spelers geldt de wet van de grote getallen.
En heel veel meubeldelen zijn standaard. Heel veel mogelijkheden heb je ook niet.
Dat kun je ook als kracht zien: heel veel meubels staan als model al klaar voor de CNC-machine. Zo zie je in caravans allerlei meubels in verschillende opstellingen terugkeren. Kies een handig raster en je kunt ècht voor een klant op maat een indeling samenstellen.

Los daarvan, ik vond de Knaus Caravisio een van de beter ideeën van de laatste jaren. Jammer van de enkel-bedden.
Afbeelding
Echter, die is ook al weer van de markt verdwenen :(
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Open oproep aan caravanbouwers.

Bericht door Ab » ma 26 feb 2018 16:39

Geen doorslaand succes geweest dan waarschijnlijk.
Jammer eigenlijk.
Hoewel..geen mogelijkheid om met zijn 2en onderuitgezakt op de bank te hangen en naar GTST of zo te kijken kan wellicht ook nog wel wat kopers afschrikken. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”