Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door Gaston » ma 19 feb 2018 22:57

De knoop is doorgehakt en we gaan voor een nieuwe caravan. De oude is bijna verkocht dus dat gaat goed alleen zijn we een beetje in dubio; het wordt een Hobby 495 WFB De Luxe. Die vinden we het mooiste en over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Het "probleem" is dat we alleen nog voorraadmodellen kunnen kopen en de opties die erop zitten zijn wel leuk maar niet altijd nodig.

Zo is er een met:
- Truma combi verwarming 6E ( 6000W max en elektrisch ) ipv 4 ( 4000W )
- Vloerverwarming
- 230V buitenaansluiting
- Afzuigkap

En eentje met:
- 50 L watertank ipv 25 L
- Een-poot-tafel
- City water aansluiting

Er zijn nog meer opties maar die zijn gelijk. De eerste is ongeveer € 1500 duurder dan de 2e. Ik ga ook winterkamperen maar moet daar vaak per kWh betalen en dan is gas goedkoper waardoor de 6E alleen in het voorjaar een voordeel oplevert ( stroom per dag ). Gaat de eerste bij verkoop meer opleveren dan de 2e? Wat zouden jullie doen?
Groet Gaston
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door PD » ma 19 feb 2018 23:00

Ik zou altijd de eerste kiezen, zeker wanneer je ook gaat winterkamperen thumbup.gif

Grotere watertank en city aansluiting kun je eenvoudig later installeren.
Laatst gewijzigd door PD op ma 19 feb 2018 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door erichendri » ma 19 feb 2018 23:00

Niet moeilijk, de bovenste hobby.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door Jan van Vijven » ma 19 feb 2018 23:01

Verkoop deert me niet, het comfort wel.
Ik zou de eerste optie nemen. En die eenpootstafel lul je d’r nog wel bij.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door deusjevo » ma 19 feb 2018 23:15

1e thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

workel

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door workel » ma 19 feb 2018 23:21

Mijn keuze de 1ste.

Al in Duitsland gekeken wat er te koop staat? Mobile.de kun je op caravans zetten, wellicht is het aanbod daar wat groter.

Succes met het maken van de juiste keuze.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door PD » ma 19 feb 2018 23:28

RE.gif
Probleem met een in Duitsland gekochte Hobby is dat de NL importeur de garantie niet overneemt. Je moet dan daarvoor terug naar de Duitse dealer.
Wanneer je dichtbij deze dealer woont (grensstreek) is dit vanzelfsprekend niet zo'n probleem.

Tegen dit probleem liepen wij eind vorig jaar ook bij zowel Hobby (Premium) als Fendt (Brillant) :(

In het voorraadmodel wat wij hebben gekocht bij Coppens in Best zat o.a. een magnetron; deze hebben we laten verwijderen waardoor deze meerprijs geheel verviel.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door Jan 64 » di 20 feb 2018 07:58

RE.gif is het niet zo dat de Europese regels voorschrijven dat de garantie altijd moet worden overgenomen, ook in een ander land binnen de EU. Is bepaald door het Europese hof.
Het is namelijk fabrieksgarantie en de dealer claimt de garantieklussen weer bij de fabriek.

Groet Jan

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door PD » di 20 feb 2018 08:02

RE.gif
Het is moeilijk werken met onwillige honden knipoog.gif

Ik heb in 2010 (zonder het te weten) een nieuwe geimporteerde Hobby gekocht en ook toen werkte de importeur niet mee op basis van het chassisnummer. Ik heb hier destijds zelfs contact met de Hobby fabriek in Duitsland over gehad maar ook die verwezen me naar de leverende dealer. Het ging toen slechts over een ontbrekend gordijnbandje...

Vorig jaar heb ik het expliciet gevraagd vanwege de schaarste in caravanland en ook toen werd me verteld dat ze geen garantie in NL zouden verlenen, zowel bij Hobby als Fendt. Misschien gaan andere merken en importeurs hier anders mee om.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door RichTrip » di 20 feb 2018 09:05

Duidelijk de eerste optie thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door karelV » di 20 feb 2018 09:12

RE.gif RE.gif

Heb dit zelf ook al eens aan de hand gehad met een Premium die ik via een NIET hobbydealer die wel in Nederland zat via een duitse dealer ingekocht was. Heb dit gedaan omdat het prijsverschil bij onze eigen dealer enorm was. Verschil bedroeg met inruilen van vorige caravan incl. voortent en luifel bijna €8.000 en was dus zeer aantrekkelijk om op deze wijze de deal te sluiten.
Toen het op een garantiepunt aankwam (voor en achterkap van het dak) was dit niet 123 geregeld omdat, en de dealer geen Hobbydealer was en de caravan niet door de nederlandse importeur was geleverd.
Na diverse telefoontjes en mailtjes met de Hobbyfabriek in Duitsland en Nederlandse importeur in Dordrecht (Hobby Benelux) en zelfs in de Hobbystand op de caravan salon in Düsseldorf gesproken te hebben met een verzekeringsexpert die voor diverse Duitse caravanfabrieken werkte werd het op den duur toch onder garantie vanuit Hobby Duitsland gerepareerd en mocht ik zelf beslissen bij wie ik de reparatie uit zou laten voeren. Aanhouder wint zullen we maar zeggen mrgreen.gif

PS. Het verkooppunt waar ik de caravan destijds gekocht had was inmiddels falliët en kon daar niet meer op terugvallen. Misschien wel begrijpelijk na zo'n prijsverschil knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Mees

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door Mees » di 20 feb 2018 09:44

Voor een caravan tellen maar 3 dingen:
waterdicht, warmte en wielen;
die vloerverwarming dus !

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door Peter 1969 » di 20 feb 2018 10:19

Met een city wateraansluiting ( en ik neem aan vlottertank ) heb je toch juist geen grotere tank nodig ? Wat een vreemde combinatie.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door eurotrotter » di 20 feb 2018 10:49

RE.gif

City aansluiting voor je water is leuk,maar je moet ook op de camping maar net aan kunnen sluiten.
Als het dichtstbijzijnde tappunt 100 meter verder is,en de rest van de camping hier ook mee moet doen, heb je weinig aan een city aansluiting.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Abve

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door Abve » di 20 feb 2018 12:28

Ik zou ook kiezen voor optie 1, met name omdat je ook in de winterperiode op pad gaat.
Ik begrijp niet helemaal waarom de 6E alleen in het voorjaar winst zou opleveren.
Bij dit apparaat is gebruik op gas/ elektrisch of gemengd mogelijk. Dus max flexibel!

1500 Euro meerprijs is redelijk:
Meerprijs vloerverwarming en Combi 6E, afzuigkap en buitenaansluiting ca 1800 Euro.

Optie 2, Meerprijs watertank en Cityaansluiting is 335 euro. Meerprijs tafel is mij onbekend.

Ik wist het wel....
Suc6

Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door Gaston » di 20 feb 2018 12:48

Wat een reacties, dank hiervoor.

Aan Abve: Verwarmen op gas is goedkoper dan elektrisch als je per kWh betaald, vaak € 0,50. Hierdoor ben je duurder uit met stroom op de campings die ik heb gezien in de Alpen. Op een voorjaarsvakantie ga ik niet zo ver en is er vaak stroom per dag en dan ben je dus goedkoper uit met de 6E verwarming. Gemak is natuurlijk ook een niet te onderschatten waarde.

De eerste ligt 600km ver, de 2e is korter bij dan Coppens. Ik zal de garantie zeker ook meenemen.

Wordt vervolgd...
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

Abve

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door Abve » di 20 feb 2018 12:56

RE.gif

Maar dan ga je toch alleen op gas stoken?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door Jan van Vijven » di 20 feb 2018 13:46

Die 4 of 6 combi kachels (met of zonder elektrische spiraal) zijn echte aanraders, veel sneller warm dan de “ouderwetse” kachels en de ingebouwde boiler is ook geweldig.
Alleen boiler gebruiken is ook mogelijk.
Alles electronisch dus geen waakvlam meer!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door Chris » di 20 feb 2018 16:20

Voor die 1500 euro zou ik ZEKER optie 1 kiezen.
Vloerverwarming en Truma combi verwarming... en je wilt wintersporten.
Ideaal dus.
Krijg je er nog een afzuigkap ook bij..
Grotere watertank en city aansluiting kosten geen moer, die zitten er event. ook zo in... voor een habbekrats.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door Scout15 » di 20 feb 2018 16:40

Wat mij betreft ook optie 1. Zeker als je ook in de winter de caravan wilt gaan gebruiken.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door BertJan » di 20 feb 2018 16:45

het te beladen gewicht van beide wagens is wel matig te noemen 1276 kg rijklaar, tot 1500 kg en dat nog zonder de optie's.

Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: Wat zouden jullie doen? Opties nieuwe caravan.

Bericht door Gaston » di 20 feb 2018 19:46

BertJan schreef:het te beladen gewicht van beide wagens is wel matig te noemen 1276 kg rijklaar, tot 1500 kg en dat nog zonder de optie's.
Ik had alleen de verschillen genoemd, maximaal gewicht is 1750kg. En in het rijklaar gewicht zit al veel zoals gevulde watertanks, een volle grote gasfles etc.

alle opties wegen samen 53 kg en het meeste is van de as zelf.
Tapijt
230V voortent wcd
Vloerverwarming
TV houder
Afzuigkap
Asverzwaaring 1750
Truma 6E
USB lader

Nu nog de aanbieding van Coppens afwachten....
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”