TIP: hou rekening met NIEUWE trajectcontroles in buitenland

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: TIP: hou rekening met NIEUWE trajectcontroles in buitenl

Bericht door eurotrotter » zo 4 feb 2018 19:43

Bartje schreef:@ eurotrotter

Het klopt dat de kilometerheffing geregistreerd wordt via de OBU.
De camera's langs de snelweg staan er om controles uit voeren op het gebruik van de OBU.
Deze camera's zijn in staat om nummerplaten te lezen.
De afstand tussen twee camera's is gekend, en kan als een traject beschouwd worden.
Deel de afstand tussen twee camera's door de verstreken tijd tussen de passages en je hebt de gemiddelde snelheid, het grondbeginsel van trajectcontrole.

Ze zijn hier ooit begonnen om op bepaalde kruispunten rode licht flitspalen te zetten.
Je werd dan enkel geflitst wanneer je door het rode licht reed.
Na een tijd konden ze ook op snelheid flitsen.
Nu doen diezelfde flistpalen aan trajectcontrole, de tijd die jij nodig hebt tussen de twee flitspalen is de meetstaaf voor jouw gemiddeld gereden snelheid.

De reden waarom ik er niet zou in verschieten dat het ooit gebruikt wordt voor trajectcontrole, is omdat er reeds politici dit als toekomstplan aan de media voorgesteld hebben.

Ik heb persoonlijk niets tegen trajectcontrole, er wordt op trajectcontroles constanter gereden.
Dat zijn dan camera's die daar speciaal voorstaan om snelheid of rode lichten te meten.
Camera's van het private bedrijf Sattelic n.v. mogen wettelijk niet eens gebruikt worden voor snelheids en trajectcontroles te doen.

Alsa men dit toch wil gaan doen zal,denk ik ,de grondwet veranderd moeten worden.
In Duitsland,waar een vergelijkbaar systeem( toll Collect) al wat jaren probleemloos functioneert worden voertuigen door cameras' gecontroleerd ,zodraduidelijk is dat de verschuldigde belasting betaald is worden al deze gegevens in breukdelen van seconden weer vernietigd.

Enige jaren geleden is langs de A6 op een autohof een dodelijk ongeval gebeurt waarbij een parkeerwachter om het leven kwam.
De dader,waarschijnlijk een vrachtwagen,is doorgereden,de opsporings diensten wilden de gegevens van Toll Collect analyseren om zo te kunnen zien welke auto,s daar om een bepaalde tijd bij dat autohof geweest hadden kunnen zijn.
Tevergeefs,tot aan het hoogste gerechtshof( bundesverfassungs gericht) is dit uitgevochten en gegevens vergaard met dit systeem mochten niet gebruikt worden voor opsporings doeleinden;Datenschutz noemen ze dat daar,ik neem aan dat de Belgische wetgeving niet significant anders in elkaar steekt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 695
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: TIP: hou rekening met NIEUWE trajectcontroles in buitenl

Bericht door Jeroent83 » zo 4 feb 2018 21:49

Flitsmeister werkt ook prima in belgie haphop.gif
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Lexie68
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 feb 2018 15:59
Locatie: West-Vlaanderen

Re: TIP: hou rekening met NIEUWE trajectcontroles in buitenl

Bericht door Lexie68 » di 20 feb 2018 19:34

Alles is relatief.

Enkele jaren geleden was het in NL verboden sneller te rijden dan 120km/u en was sneller rijden asociaal en werd je zwaar beboet.
Nu is 130km/u in Nederland, op die zelfde snelwegen, een normale max. snelheid en opeens veilig..... (?) scratch.gif

In NL mag je max. 90km/u rijden met een caravan. In Duitsland 90 of 100km/u en in België en Frankrijk resp. 120 en 130km/u/
(als de combinatie niet zwaarder is dan 3500kg (B))
Is het verstandig? Denk het niet maar je ziet dat elk land zo zijn eigen interpretatie heeft wat te snel en veilig is.
Volvo XC60 2019 + Fendt Bianco 515SG 2018

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: TIP: hou rekening met NIEUWE trajectcontroles in buitenl

Bericht door Jan van Vijven » di 20 feb 2018 19:37

Correctie: Duitsland 80 of 100!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Lexie68
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 feb 2018 15:59
Locatie: West-Vlaanderen

Re: TIP: hou rekening met NIEUWE trajectcontroles in buitenl

Bericht door Lexie68 » di 20 feb 2018 20:13

Klopt. Slip of the finger. stom.gif
Volvo XC60 2019 + Fendt Bianco 515SG 2018

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: TIP: hou rekening met NIEUWE trajectcontroles in buitenl

Bericht door FWalraven » di 20 feb 2018 20:45

Camera,s krijgen een seintje van de aangesloten meetapparatuur om een foto te maken.
Camera,s meten dus niets. Deze maken alleen maar een moment opname.

Camera,s lezen ook geen kentekens.
Foto,s worden opgeslagen in een database en met behulp van OCR software worden de daarvoor in aanmerking komende foto,s uitgelezen.

Frans

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: TIP: hou rekening met NIEUWE trajectcontroles in buitenl

Bericht door Micky » wo 21 feb 2018 00:25

RE.gif

blablabla
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jartoos
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 2 sep 2016 14:49
Locatie: Wespelaar (België)

Re: TIP: hou rekening met NIEUWE trajectcontroles in buitenl

Bericht door Jartoos » wo 21 feb 2018 06:21

Lexie68 schreef: (als de combinatie niet zwaarder is dan 3500kg (B))
Eigenlijk is het in België zo dat je niet sneller dan 90km/u mag rijden als de MTM van de combinatie hoger is dan 3500kg. (Het effectieve gewicht kan dus best lager zijn.)

Een handig trukje om te weten wanneer je rekening moet houden met de MTM is : PICS
- Parkeren
- Inhalen
- Cruisecontrol
- Snelheid

Ander verkeersregels m.b.t. het gewicht gelden voor het effectieve gewicht op dat ogenblik.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”