Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door janoniem » do 23 nov 2017 23:09

In een ander topic stelde ElddisCrusader een constructie voor om als beginner te leren van wat meer ervaren caravanners als fout hebben ervaren.
Abve reageerde ondermeer met "Ik zie het forum als een buffet: Je haalt er datgene vanaf, dat voor jou van toepassing is".
En eenmaal geproefd, dacht ik, zeg je wel eens tegen je tafelgenoten "Jeminee, dat is echt niet te eten!".
En om dat laatste gaat het nu in dit topic, laat de (beginnende) caravanner leren van wat jij als miskleun hebt ervaren.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door janoniem » do 23 nov 2017 23:48

Laat ik zelf aftrappen:
Enige jaren geleden brachten wij met vrienden een voorjaarsvakantie door aan de Dordogne.
Hoewel het niet onze gewoonte is, wilden we datzelfde jaar na de zomer, opnieuw naar die plek.
Caravan achterlaten op een aangrenzend terrein was mogelijk.
We zagen grote voordelen in het twee keer solo kunnen rijden.
Maar eenmaal thuis vroegen we ons af of die caravan daar in het drukke seizoen wel veilig stond.
Bovendien mistte ik de mogelijkheid om thuis er wat aan te knutselen.
En spontaan het reisdoel in het najaar veranderen was er ook niet bij.
Dat doen we dus nooit weer.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Cara-Fan » vr 24 nov 2017 00:12

Waar ik me raar op verkeken heb is het rekening houden met de maximale belading van onze caravan. Op papier dacht ik 275 kilo te kunnen laden. In de praktijk was de caravan leeg met extra opties en accessoires zo zwaar dat er wettelijk amper wat bij kon. Gelukkig zat er een typegoedkeuring op om het laadvermogen uit te breiden. Anders hadden we echt een probleem gehad.

Ik zou iedereen die een caravan wil aanschaffen daar goed na willen laten kijken.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Peter 1969 » vr 24 nov 2017 00:17

Rijden met een (te lichte) trekauto die steeds naar passerende autobussen wordt gezogen. Doodmoe werd ik daar van, terwijl ik nog honderden km voor de boeg had....

Op dit forum las ik dan de wijsheid continue in de spiegels te moeten kijken of er een autobus aankomt en dan bij voorbaat meer ruimte maken tussen jou en de autobus. Niet alleen word ik daar ook heel moe van ( constant spiegel kijken ) maar te dicht in de buurt komen van de vluchtstrook met ruimte maken tussen de autobus en jezelf kijkt me ook heel onwenselijk.

Soms heb je gewoon een zwaardere trekauto nodig die de caravan wel de baas is.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Jan van Vijven » vr 24 nov 2017 09:14

Door schade en schande wordt men wijs, oftewel: lees mijn onderschrift..... :oops:

Na in de jaren tachtig een drie weken oude Audi 80 door een te zware aanhanger in de Botlek tunnel total loss gereden te hebben ben ik langzaam iets wijzer geworden.
Even wat tegels halen voor Laredo Zwart....aanhanger een ton te zwaar en verkeert afdalen dus!
Btw: de volgende Audi werd na drie weken gestolen, nadat er eerst bij een discotheek overheen gelopen was...

Later bleek onze eerste caravan dik 200 kilo te zwaar beladen (hardleers dus) reed dus niet lekker. Er hingen ook nog twee fietsen achter aan! Doe ik dus nooit meer! Op de terug reis reed alles perfect....alles op de camping verkocht of weggegooid whistle.gif
Tegenwoordig heeft de hut 400 kg laadvermogen over en de auto 900 kg trekgewicht over....

Onder een te lage brug de schotel er af gereden, later ook nog eens onder de balk van een tolpoort door geramd....beter opletten dus...

Rechts een file inhalen (invoegen) en niet in de gaten hebben dat er een vrachtauto net optrekt, koste hem een spiegel...nog beter opletten dus whistle.gif

Ach, vroeger had je geen internet en moest je alles zelf leren, nu hoeft niemand meer zelf te leren alles staat op dit forum, ANWB of KCK...en toch zie ik het nog steeds fout gaan, waarom?

Zonder kogeldruk in een losse Beyerland(tje) met kopkeuken stappen is ook geen goed idee, staat ineens je koppeling een meter te hoog awhoea.gif

Edit: ik koop ook nooit een dwarsslaper meer, wat een ellende! Ik weet het....heeft niets met de topic te maken [aschrik.gif]


Voor de beginner: wees niet bang om toe te geven dat je iets niet snapt of dat je iets fout deed, niemand is ervaren geboren en veel dommer en hardleerser dan ik kan haast niet mrgreen.gif
Gewoon gaan sleuren echt spannend is het niet, rustig beginnen dan breekt het lijntje niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12826
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Trina » vr 24 nov 2017 10:47

Onze eerste caravan was een Eriba.
De auto mocht 1100 trekken en deze Eriba was onbeladen 675 kg.
We kochten de caravan eind 2000 en gingen er in 2001 voor het eerst mee weg.
Alles er in wat we dachten nodig te hebben en dat ook bijna allemaal op en onder de langslaper.
Kogeldruk wisten we niks van.
T/m 2004 hebben we er zo mee gereden.
In 2004 verkocht en nog vertelden we de koper dat de caravan geen eigen kenteken hoefde. Hij woog immers onder de 750kg? stom.gif En....alle Eriba's waren licht dus de onze ook. stom.gif stom.gif

Nu hebben we de caravan aan een Duitser verkocht dus ik weet niet hoe de regels destijds in Duitsland waren maar bij ons had de caravan vanaf 2002 ern eigen kenteken moeten hebben.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Ab » vr 24 nov 2017 10:57

Ergo..Een mens leert het best van zijn fouten.
Het is goedkoper om van fouten van een ander te leren.
Mijn grootste fout was Tomtom te geloven.
Die stuurde mij ooit een karrespoor over wat 30 % steil over een bergrug liep (Mali Kapela) in Kroatië.
Niet zo erg..prachtig mooie uitdagende terreinrit. knipoog.gif
Maar niet aan te raden met een caravan van 250 breed.
Het pad was smaller.
Net nieuwe caravan..Er moesten nieuwe ramen in en nog enig spuitwerk..
Het was wel de kortste weg..dat dan weer wel.
Alleenn jammer dat de gemiddelde snelheid niet meer dan 4 km/u was..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Kasper

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Kasper » vr 24 nov 2017 13:59

Wat ik nooit meer doe is iemand anders blindelings vertrouwen en domweg het maar doen... bijvoorbeeld; in Zwitserland staan we voor een tunneltje te wachten omdat er volgens mij iemand aan kwam rijden, het is een smal tunneltje en je kunt elkaar niet passeren. Er stonden ook een paar Nederlanders te wachten en die zeiden : je mag wel doorrijden want de lichten die je ziet zijn van een auto die daar aan het werk is en daar kun je er ook voorbij, dus ik denk doe maar en rijd het tunneltje in en ongeveer 100 meter in de tunnel zie ik de lichten steeds sneller dichter bijkomen. Ja hoor, dat wordt achteruit rijden in een donkere tunnel, dus balen. Het is me gelukt en kreeg een applaus van de tegenligger, maar ik ga nooit meer iemand anders blindelings vertrouwen.... Het tunneltje is vlak voor Binntal en alleen daar langs kom je op de camping in Giessen.
Bijlagen
vakantie 2012 deel 005 032 aangepast.jpg

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door MarcoC » vr 24 nov 2017 14:28

Leuk topic..... mrgreen.gif

Wat ik nooit meer zal doen.... een caravan 180 graden om zijn as draaien zonder een mover! Als je hem met de hand draait blijft er vaak 1 wiel stilstaan, en deze graaft zich dan vaak in het zand of gras van je plekkie. En zonder mover is het een ramp om zo'n caravan weer dat gat uit te krijgen als je met de hand moet duwen stom.gif

Nog zo iets.... je kogeldruk meten met zo'n rode plastic staaf [aschrik.gif]
De eerste keer dat we met een caravan reden was een gehuurde van 1500 kg, ik had wel gelezen over kogeldruk dat 5% van je MTM moest zijn. Dus ik mijn best gedaan om 75kg uit te meten op die rode staaf..... was ik toch ff veel te licht op de kogel! De hele rit van 1400km was een ramp, kon niet harder als 80 tot 85 km per uur.
Meet hem nu nog met een staaf, maar is er 1 van aluminium die ik eerst heb gekalibreerd met een personenweegschaal knipoog.gif

Je skottelbraai met piezo ontsteking! Als je na 10 keer op de piezo drukken nog geen vlam hebt..... doe dan ff de gaskraan dicht en laat het gas vervliegen voor je weer verdergaat...... Anders vliegt je plaat eraf [aschrik.gif] Zoiets dus een keer meegemaakt :oops: voortaan laat ik het gas eerst vervliegen voor ik verderga knipoog.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Wim Verso » vr 24 nov 2017 16:59

Jan van Vijven schrijft, "Vroeger had je geen internet", dat is zo, maar dan was het niet zo dat je nergens wat van afwist.
In de KCK werd je zo'n 30/40 jaar geleden ook al bijgebracht hoe je met de caravan moest rijden.
Bovendien had je toentertijd een Video film , waar stap voor stap werd uigelegd , hoe met de caravan gereden moest worden, tot in de kleinste details toe, heb trouwens zelf die film in huis gehad, hoe je de caravan moest in delen, gewicht, kogeldruk, banden, fietsen voor of achterop, of binnen in de caravan, nee alles kwam aan bod, dus waren we echt niet "Achterlijk" in die tijd. knipoog.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Hobby Linka » vr 24 nov 2017 17:03

RE.gif

Hoe heet die film Wim. Misschien staat hij wel op YouTube. Kunnen we hem hier als nostalgie delen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Wim Verso » vr 24 nov 2017 17:07

Hobby Linka schreef:RE.gif

Hoe heet die film Wim. Misschien staat hij wel op YouTube. Kunnen we hem hier als nostalgie delen.
Andre, overal waar ik nog videobanden heb liggen, hij zit er niet meer tussen, ik dacht dat de band bij de Anwb vandaan kwam, en Gepresenteerd door Ad van der Poel,maar kan ook een andere presentator zijn geweest, het is te lang geleden dat ik dat mij nog herinneren kan, misschien is dat nog op YouTube te vinden.

Ik heb op YouTube 15 Pagina's doorgebladerd, met als onderwerp "Rijden met de caravan" maar kan die Videoband niet vinden.
Het kan zijn dat ik een aantal jaren geleden de band heb weggegooid, omdat alles op de PC te vinden is, en er niets meer met de video gedaan word.

Het was een film met ruim een half uur speeltijd, of misschien nog wel iets langer.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Jan van Vijven » vr 24 nov 2017 18:59

Wim Verso schreef:.....fietsen voor of achterop, of binnen in de caravan, nee alles kwam aan bod....
idee.gif Dat verklaard een hoop.
Wim Verso schreef:...dus waren we echt niet "Achterlijk" in die tijd. knipoog.gif
"We" niet awhoea.gif

Nu weer on topic! Heb jij ook nog iets bij(af)geleerd om aan de jeugd mee te geven? (Zie topic titel) Op jou leeftijd moet je wel enige ervaring hebben die je kunt delen toch?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Wim Verso » vr 24 nov 2017 19:17

Lolbroek. scratch.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Den Adriaan » vr 24 nov 2017 21:08

Wat ik nooit meer zou doen?
Met drie wilde meiden in een caravan zonder airco!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Jan van Vijven » vr 24 nov 2017 21:12

RE.gif
Waarom niet? Kwam je vrouw erachter? [aschrik.gif] awhoea.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door PD » vr 24 nov 2017 21:15

RE.gif
Was vast een natte droom awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Peter 1969 » vr 24 nov 2017 21:56

Ik heb nog heel wat opgestoken van "het beste boek van de weg" van de ANWB die altijd bij mijn vader in de auto lag, dat zal 30-35 jaar geleden geweest zijn. Nog steeds zie ik vooral Nederlanders in het buitenland met wielen recht geparkeerd staan op steile hellingen waar iedere lokale auto een voorwiel tegen het trottoir heeft gedraaid zodat de auto niet kan gaan rollen mocht de handremkabel falen en/of de pook uit de versnelling schieten. In dat boek stonden zulke dingen, en nog veel meer. Wat te doen bij hete oploopremmen bij lange afdalingen stond er ook toen al in. Lachwekkend en achterhaald zijn natuurlijk het pompend remmen e.d. want vrijwel geen auto had toen ABS natuurlijk.

In ieder geval kon je dan een beetje voorkomen de onaangepaste Nederlandse toerist uit te hangen in de bergen die daardoor vaak levensgevaar veroorzaakt voor zichzelf of anderen.

"Koppel je aanhangwagen nooit af op een helling" awhoea.gif awhoea.gif

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door diz » za 25 nov 2017 05:51

Peter 1969 schreef:... waar iedere lokale auto een voorwiel tegen het trottoir heeft gedraaid zodat de auto niet kan gaan rollen ...
In de VS is dit zelfs verplicht.
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door PD » za 25 nov 2017 06:57

Wij kamperen waarschijnlijk nog te kort met de caravan (sinds 2008) waardoor we nog geen "dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen" ervaring hebben... Daarnaast heb ik me eerder al voorgenomen om het woord "nooit" zo min mogelijk te gebruiken; een dergelijke uitspraak achterhaalt zichzelf nogal eens knipoog.gif awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Michel1975 » za 25 nov 2017 08:09

In het pre TomTom tijdperk waren we onderweg naar de Jura. Naast me zat StomStom met een een kaart. Dat doet ze nooit meer mrgreen.gif maar dat was nog niet het ergste. Ze stuurde me weliswaar1 afslag te vroeg er af. Op een geven moment kwamen we er achter dat de kaart niet correspondeerde. En toen had ik de keus moeten maken om terug te rijden. Maar bleu als ik was dacht ik serieus, leuk dan rijden we binnendoor. Stukje snelweg was 15 minuten geweest. 2 uur verder na over 2 bergpassen heen gereden te hebben met geknepen billen kwam ik afgepeigerd op de camping aan. Nooit meer mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Kingpin1966 » za 25 nov 2017 12:03

RE.gif
Dat kan je met een navigatiesysteem anders ook overkomen hoor.
Mensen die plompverloren de Rijn of andere rivier in zijn zijn gereden omdat de kaart een brug aangaf die er in werkelijkheid niet was of een veerpont bleek te zijn.
Of een schapenpad opgestuurd worden.

Het enigste verschil is dat een navigatiesysteem niet terug kan slaan als je hem verrot scheld. awhoea.gif awhoea.gif mrgreen.gif mrgreen.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door eurotrotter » za 25 nov 2017 12:46

RE.gif

Gewoon tevoren je route bestuderen.
En als Tom tom zegt dat je rechts af moet(of links) en levensgrote borden zeggendat je rechtdoor moet,gewoon de borden volgen.
T.T gewoon zien als n hulpmiddel en zelf je verantwoording nemen,er is niks zieliger dan toegeven op de camping( en op verjaardagen) dat je verkeerd gereden bent doordat je de navigatie gevolgd hebt.

Waar de TomTom wél heel goed voor is: als je bergtrajecten rijdt,met heel veel bochten en hairpins ,je ziet op je schermpje direct wat er acher de volgende bocht komt.
Bij klimmen en dalen : niet te vervangen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Ab » za 25 nov 2017 12:50

In mijn geval vertrouwde ik de Tom Tom niet echt.
Dus ook nog eens op een uitgebreide kaart van Berndt&Freitag gekeken..
Het leek goed te doen..
Dat was ook zo, alleen was er een aantal jaren geen onderhoud meer gepleegd aan het weggetje en door oorlogsjaren en militair gebruik verworden tot een geitenpad.
Draaien en omkeren was geen optie omdat om de 50 mtr borden stonden met doodshoofden met het onderschrift "mines"..
Het was wel spannend.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Dit zou ik nooit meer (op deze manier) doen

Bericht door Wim Verso » za 25 nov 2017 13:04

eurotrotter schreef:RE.gif

Gewoon tevoren je route bestuderen.
En als Tom tom zegt dat je rechts af moet(of links) en levensgrote borden zeggendat je rechtdoor moet,gewoon de borden volgen.
T.T gewoon zien als n hulpmiddel en zelf je verantwoording nemen,er is niks zieliger dan toegeven op de camping( en op verjaardagen) dat je verkeerd gereden bent doordat je de navigatie gevolgd hebt.

Waar de TomTom wél heel goed voor is: als je bergtrajecten rijdt,met heel veel bochten en hairpins ,je ziet op je schermpje direct wat er acher de volgende bocht komt.
Bij klimmen en dalen : niet te vervangen.

Zo doen wij dat ook, nooit blindelings op je TomTom vertrouwen. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”