Vlakke zijwand of niet?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Wesley
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 16:22

Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Wesley » ma 30 okt 2017 12:52

Allen, wij hebben ons oog laten vallen op een LMC 582E.
Aangezien wij deze caravan nieuw aankopen hebben we de keuze uit een vlakke zijwand of de "oudere oneffen" zijwand.
Welke heeft jullie voorkeur en vooral waarom? weenie.gif
Alvast bedankt voor jullie reacties thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Chris » ma 30 okt 2017 12:55

Vlakke plaat is heel mooi en ook heel goed te reinigen.
De bobbeltjesplaat is echt lastiger te cleanen.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door PD » ma 30 okt 2017 13:03

Persoonlijk vind ik de grove hamerslag niet mooi en zou dan eerder voor een gladde beplating kiezen. Onze caravan heeft een wand met een veel fijnere structuur, dat vind ik persoonlijk het mooist, ook omdat je bij een gladde beplating uiteindelijk toch het spantenwerk gaat zien en ook eventuele krasjes beter opvallen.

Reinigen lijkt me voor beiden weinig problemen op te leveren, zeker wanneer je de caravan goed in de 123 spuitwax houdt thumbup.gif Onze eerste 2 caravans hadden ook de grove hamerslag, kwestie van tijdig wassen :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door barney » ma 30 okt 2017 13:06

Ik wil nooit meer een gladde beplating je ziet iedere oneffenheid van de constructie.
Het schoonhouden van de bobbeltjes plaat is geen probleem gewoon goed in de was houden .
Succes met uw aankoop.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door witjesm » ma 30 okt 2017 13:45

RE.gif Dan moet je ook geen caravan nemen met een inwendige constructie. Bij mijn caravan is die er niet en zie je hem dus ook niet.

Ik zou altijd voor glad gaan. Zwarte strepen veeg je er met een doek zo af, ideaal.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Jan Br » ma 30 okt 2017 13:52

Wij hebben zelf ook gladde beplating en voor het schoonmaken zou ik echt niet anders meer willen, echter bij mij tekent er inderdaad wel wat constructie af, maar bij de huidige LMC zal dat niet meer het geval zijn. Gladde beplating is wel zwaarder en beinvloed dus het laadvermogen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door JPGeetje » ma 30 okt 2017 13:56

Na een Knaus met gladde beplating, wat ons goed was bevallen, kregen we een Fendt waar je kon kiezen uit hamerslag of hamerslag knipoog.gif
Nu een LMC met weer gladde beplating omdat wij vinden dat het de caravan veel mooier maakt. In ons geval hoorde daar ook een andere striping bij.
Wat wellicht niet iedereen meteen opvalt is dat de plaat van de gladde zijwand uit één stuk bestaat. Je hebt dus niet zoals bij hamerslag plaat, de horizontale naad halfweg die bij de iets luxer uitgevoerde caravans wordt weggewerkt achter een strip.
De opmerkingen over de zichtbaarheid van erachter zittende spanten en de krasgevoeligheid zijn wáár, maar dienen niet groter te worden gemaakt dan ze zijn.
Vaak vallen die dingen, kijkend alleen onder een bepaalde hoek op.
Gevoelsmatig heb ik ook de indruk dat de toplaag van de gladde beplating harder (lees krasvaster) is dan die van hamerslagplaat.
Ik kan me niet herinneren dat er door toedoen van ons, in de 10 jaar dat we de Knaus gehad hebben, een kras of buts is bijgekomen (hij had al wat krasjes)
Het is ook maar net hoe je je spulletjes behandeld, (en een beetje geluk hebben) whistle.gif
Bij de huidige LMC was die gladde beplating wél een optie! Standaard gewoon hamerslag maar met bijbetaling voor een extra-pakket kreeg de caravan gladde beplating, andere (gladdere) ramen, een deur met verzonken scharnieren en lichtmetalen wielen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Daphne » ma 30 okt 2017 14:07

JPGeetje schreef:Gevoelsmatig heb ik ook de indruk dat de toplaag van de gladde beplating harder (lees krasvaster) is dan die van hamerslagplaat.
Volgens mij is dat ook zo. Wij hebben nu onze tweede caravan met gladde beplating. Ik vind het veel mooier en geeft een luxe uitstraling. Was voor ons een reden om niet voor een caravanmerk te gaan waar je die keuze niet had.
BTW, een tentstokschade zie je eerder (en erger) op een hamerslagplaat dan op gladde beplating.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

AJ.Wijk

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door AJ.Wijk » ma 30 okt 2017 15:37

Wij hebben ook gladde beplating goed schoon te houden/poetsen is helemaal strak dus geen zichtbare staanders of i.d.
zou niet anders willen
Arie

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Jan van Vijven » ma 30 okt 2017 15:41

Wij hebben ooit een "gladde" gehad en vonden het nogal besmettelijk.
Wij zouden er niet meer bewust voor kiezen, maar mocht het zo zijn laten we een nieuwe er niet voor staan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door arnovariante » ma 30 okt 2017 17:11

Voorkeur heeft een bobbeltjesplaat.
Schoonmaken is geen issue.
Als was gebruik ik spuitwax van 123.
Op een gladde plaat zie je echt elke oneffenheid.
Zeker als je wat langer met een caravan wilt doen ga je op een gegeven moment alles zien.
Ik vind het wel mooier, een gladde plaat.

maluan
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 23:14
Locatie: brussel

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door maluan » ma 30 okt 2017 19:02

coucou

Een vlakke plaat vind ik gemakkelijk om bv via zuignap natte jassen op te hangen die dan geen vocht in de caravan brengen

gemak is voor mij belangrijker dan uitstraling

Maluan

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Conradi » ma 30 okt 2017 19:39

Ook wij hebben gladde beplating en zouden niet anders meer willen. het maakt enorm makkelijk schoon. Adria gebruikt kunststof, dat meer een eiglans heeft in vergelijk met het hoogglans gladde aluminium.

Let er wel op dat gladde aluminium plaat wat dikker is dan de hamerslag variant. Een caravan met gladde aluminium beplating is al snel zo'n 30 kg zwaarder en dat gaat af van je laadcapaciteit.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Ab » ma 30 okt 2017 19:45

Het voordeel van vlakke plaat is ook dat een deukje of diepe kras makkelijker en goedkoper te herstellen is. Iedere autospuitert kan dat.
Bij bobbeltjesplaat kan je alleen bij Profile Repair terecht.
Veel maakt dat echter niet uit als je een goede verzekering hebt..het eigen risico maakt niet uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door AadB » ma 30 okt 2017 19:46

Ik vind de gladde beplating ook mooier maar het is niet doorslaggevend bij de keuze geweest.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Pino » ma 30 okt 2017 20:32

Ik zou ook glad nemen. Daar had Hobby de Premium nog mooier mee kunnen maken...
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Jan Br » ma 30 okt 2017 20:34

Misschien zelfs wel acceptabel whistle.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Chris » ma 30 okt 2017 22:32

RE.gif
Oei Jan... da's glad ijs hoor... mrgreen.gif mrgreen.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door karelV » di 31 okt 2017 00:42

Pino schreef:Ik zou ook glad nemen. Daar had Hobby de Premium nog mooier mee kunnen maken...

Nou Pino dat ben ik totaal niet met je eens, de Premium zoals ie nu is qua beplating is een plaatje en denk niet dat ie met gladde beplating mooi had geweest. Maar zoveel mensen zoveel............ knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Peter 1969 » di 31 okt 2017 02:02

Zijn die bobbeltjes ook nog ergens goed voor ? Lagere luchtweerstand of iets dergelijks ? ( geforceerd loslaten van de laminaire luchtstroom )

Ferdi

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Ferdi » di 31 okt 2017 02:15

Nee hoor, door de bobbeltjes (hamerslag) krijg je een betere stijfheid in de plaat en kun je met een ik dacht 0,2mm dunnere plaat in bobbeltjes uitvoering net zo sterk maken als de gladde plaat. De mini hamerslag plaat zoals onze Tabbert had en de Hobby Premium ook heeft zit daar tussen in. Het heeft dus met gewicht en kosten (minder aluminium) besparing te maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wesley
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 16:22

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Wesley » di 31 okt 2017 11:46

Bedankt allemaal voor jullie reacties thumbup.gif
Een gladde zijwand is natuurlijk ook wel een meerprijs van +/- 2000,00€. Het zal een moeilijke keuze worden maar we komen er wel uit. scratch.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door JPGeetje » di 31 okt 2017 11:54

RE.gif
Ik neem aan dat de gladde beplating, even als vorig jaar in een extrapakket valt, zodat je door dat geld niet alleen die beplating krijgt maar ook nog een aantal andere extra's.
Bij onze LMC Maestro kostte dat pakket rond de €1900,- en bevatte buiten de gladde wanden ook mooiere ramen die vlakker in de opbouw zitten, lichtmetalen wielen en een buitendeur waarvan de scharnieren verzonken zitten. Allemaal zaken die het geheel wat esthetischer maken knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Conradi » di 31 okt 2017 14:51

Wesley schreef:Het zal een moeilijke keuze worden maar we komen er wel uit.
Bedenk dat je de luxe hebt om die keuze te maken :wink:

Waarom overigens een LMC Maestro 582E? Ongetwijfeld een heel goede caravan, maar de opzet en indeling wordt door heel veel merken aangeboden. Ik ben benieuwd wat de doorslag gaf?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Vlakke zijwand of niet?

Bericht door Peter 1969 » di 31 okt 2017 15:32

Ferdi schreef:Nee hoor, door de bobbeltjes (hamerslag) krijg je een betere stijfheid in de plaat en kun je met een ik dacht 0,2mm dunnere plaat in bobbeltjes uitvoering net zo sterk maken als de gladde plaat. De mini hamerslag plaat zoals onze Tabbert had en de Hobby Premium ook heeft zit daar tussen in. Het heeft dus met gewicht en kosten (minder aluminium) besparing te maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dus die "hamerslag" oftewel bobbeltjes is dus lichter in massa ( dunnere alu plaat ) en goedkoper in aanschaf....

Dat lichter lijkt me wel interessant als overweging voor iedereen. Behalve als je dat lelijk vind dan....

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”