Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gouranga
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 11 okt 2017 21:50

Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Gouranga » zo 29 okt 2017 22:24

Je leest regelmatig op sites van campings dat je buiten het seizoen de caravan kan laten overnachten op de camping.
Vaak voor een goedkoop prijsje.

Iemand bekend met zijn caravan stallen / op de camping laten buiten het seizoen?
- hij staat dan neem ik aan buiten?
- is het een probleem als de caravan buiten staat? (evt wel met afdekhoes)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Chris » zo 29 okt 2017 22:28

Je vraag is mij niet helemaal duidelijk..
Nachten onbewoond is bekend...
Maar bedoel jij overwinteren wellicht??

Dat laatste zou ik zeker niet willen, mijn hutje hoeft niet warm te staan, maar wel droog..
Daarom staat ie in de winterstalling.
Blijft ie veel beter van denk ik zomaar.
Zo'n hoes is ook niet alles, en alles wordt vochtig en vies denk ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gouranga
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 11 okt 2017 21:50

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Gouranga » zo 29 okt 2017 22:30

Overwinteren voor de caravan ja.

31 okt stopt seizoen, 1 maart gaat het weer open.
Die paar maanden kun je dan een caravan laten staan op de camping voor een prijsje.
In plaats van rijden naar een binnen of buitenstalling

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Chris » zo 29 okt 2017 22:34

Binnenstalling...
Niets anders meer.
Vroeger had ik een stalling die alleen s'winters binnen was, in het bloembollen seizoen werden alle hutten dan weer buiten geparkeerd.
Ik was een dikke dag bezig om de zaak weer schoon te krijgen daarna.
Nooit meer dus.... alleen maar binnen.
Nu ligt er een dun laagje stof op.. beetje naar huis sleuren en alle stof is eraf..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gouranga
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 11 okt 2017 21:50

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Gouranga » zo 29 okt 2017 22:37

Kan een camping beter een Alutent tijdelijk plaatsen en daar wat caravans in opslaan ;)
zou nette service zijn hihi

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door janoniem » zo 29 okt 2017 22:45

Onze caravan staat tijdens de winter in een overdekte stalling maar heeft eens "overzomerd" op een campingterrein aan de Dordogne waar we zowel de voorjaars- als najaarsvakantie doorbrachten. We doen zoiets nooit meer want....
- Je kunt hem niet even aanhaken voor een weekendje weg
- Je moet redelijk zeker weten dat je een volgende keer weer op die plek wilt staan
- Je kunt thuis niet even "knutselen" aan je caravan
- Wat gebeurd daar allemaal rondom je caravan?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Daphne » ma 30 okt 2017 08:56

Stallen of laten staan zijn 2 verschillende dingen. Bij stallen gaat de caravan van de kampeerplek af en naar een apart deel van de camping, al dan niet overdekt. Er zijn campings die een binnen- of buitenstalling hebben. Onbewoond laten staan, is op de kampeerplek laten staan. Dat is bijvoorbeeld heel gebruikelijk voor de HEPI vakantie. Na Hemelvaart je kampeermiddel laten staan zodat je met Pinksteren weer terug kan komen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door evr66 » ma 30 okt 2017 09:48

In de winters vaak gedaan. Laten staan op een apart gedeelte van de camping (verhard, was geen normale staanplaats meestal) van kerst tot de voorjaarsvakantie. Was geen enkel probleem. Werd-ie minder vies van dan van heen en weer rijden :)

Wel ff accupool loshalen (na dit de eerste keer vergeten te zijn. Accu leeg en kapot dus na een paar maanden).
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Aviva » ma 30 okt 2017 09:51

Volgens mij is vooral ook een kwestie van waar voel je je goed bij.

Caravans zijn natuurlijk wel gemaakt om buiten te staan maar ik kan me niet voorstellen dat al het vocht vooral in het najaar goed kan zijn voor een caravan als deze een aantal maanden op een camping staat. Sommige campings mag de caravan op het plek blijven staan andere campings hebben bijvoorbeeld een parkeerplaats in gebruik waar alle caravans verzameld worden.

Het grote nadeel vind ik dat de caravan gedurende de wintermaanden heel vies wordt en ook vrij vochtig. Ik vond het verschil zo klein (100 euro voor blijven staan op de camping, 200 euro voor binnen stallen) dat ik er altijd voor heb gekozen de caravan onder dak te zetten. Wat ik ook een nadeel vind is dat als de caravan onbeheerd op de camping staat en je toch af en toe wel een hoort dat er wordt ingebroken in de caravans.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door PD » ma 30 okt 2017 10:11

Onze caravan staat normaliter gedurende de periode november t/m februari in de binnenstalling, dus maximaal 4 maanden. Zelf denk ik dat ook het gehele jaar buiten staan geen enkel probleem oplevert, maar dan zou ik de caravan wel op een verharde ondergrond (optrekkend vocht) willen hebben zoals we dat gedurende de "buitenperiode" ook hebben tussen de uitstapjes door.

Er zijn legio buitenstallingen, dus een probleem zal het niet zijn... desondanks stallen wij gevoelsmatig ook binnen :lol:

Op een (verlaten) camping zou ik de caravan niet graag laten staan, molest en inbraak liggen dan op de loer :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

stronk
Berichten: 793
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door stronk » ma 30 okt 2017 10:30

Onze caravan staat 7,5 maanden op een camping. Rest van het jaar op de oprit bij huis. Als wij de caravan zouden mogen laten staan op onze campingplek dan zouden wij hem ook laten staan. Gewoon met de voortent er aan. Helaas mag het niet van de gemeente.

Volvodriver

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Volvodriver » ma 30 okt 2017 12:07

Onze caravan staat vanaf omstreeks 15 maart tot omstreeks half-eind oktober op de seizoensplaats. Tussenliggende periode staat ie binnen in de winterstalling.
Onze camping biedt ook de mogelijkheid om op een "overblijfveld" te staan. Dat is een veld waarvoor de campingeigenaar van de gemeente toestemming heeft gekregen om maximaal 20 caravans in de openlucht te laten "overwinteren". Ik kies daar niet voor. Maar ik hoor van diegenen die het wel doen nooit verhalen dat het slecht is geweest voor de caravan. (Overigens wij trekken in de vakantieperiode wel met de caravan, hij gaat niet alleen van stalling naar plek en weer terug. caravan.gif )

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Jan Br » ma 30 okt 2017 13:41

Ik heb onze caravan 1 keer een jaar laten overwinteren in Kroatie, gewoon bij een boer op z’n land. Wel heb ik de caravan ingepakt in een speciale caravanhoes. In augustus ingepakt en achtergelaten, in april opgehaald voor 2 weken en toen weer teruggezet voor 2 maanden.
Van vocht niets gemerkt, caravan was kurkdroog en we vonden hem netzo als dat we hem achterlieten.
Wel was de kitlaag van dakranden blijkbaar zo warm geworden dat die er enigszins is uitgekomen. Ja de zon kan warm zijn in Kroatie.
Ik zou het toch nooit meer doen. Het is voor mij gewoon geen fijn gevoel dat de caravan ergens ver weg staat opgesteld. Je moet in ieder geval goed naar je verzekering kijken, want in mijn geval was de caravan niet verzekerd (clausule dat de caravan niet langer dan 6 maand aansluitend in het buitenland mag verblijven.)
De hoes was na 1 jaar volledig vergaan. Had als voordeel dat ik na enig aandringen een nieuwe hoes kreeg volgens de garantie, mar omdat ik dit toch nooit meer zou doen, verkocht via MP.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gouranga
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 11 okt 2017 21:50

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Gouranga » di 31 okt 2017 00:52

Waarom moeten die caraans die overwinteren op de camping naar het overbkijfveld zoals volvodriver schetst? Je kan ze toch makkelijker laten staan op hun seizoensplej?

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Ab » di 31 okt 2017 09:10

Dat zal per camping verschillen.. knipoog.gif
Er kunnen allerlei redenen (of niet) zijn voor een campingbeheerder om een bepaald veld wel of niet geheel te ontruimen in de periode dat de camping niet open is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door evr66 » di 31 okt 2017 09:16

Hangt ook van de drukte af en de specifieke plek die je bezet. Soms konden we gewoon blijven staan. Hadden we een van de meer populaire plekken of werd er meer drukte verwacht, dan werd-ie even op een ander deel van het terrein gestald. Werd trouwens altijd keurig netjes door de campingbeheerder gedaan. Voor het volgende bezoek stond het spul weer op de goede plek en werd een dag tevoren de kachel alvast aangezet. Topservice, beste man is helaas met pensioen, camping (voormalig municipale) overgenomen door een grote keten en het was uit met de soepele/klantvriendelijke regelingen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Daphne » di 31 okt 2017 10:42

Gouranga schreef:Waarom moeten die caraans die overwinteren op de camping naar het overbkijfveld zoals volvodriver schetst? Je kan ze toch makkelijker laten staan op hun seizoensplej?
Kan ook met onderhoud te maken hebben. Of om permanente bewoning te voorkomen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Volvodriver

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Volvodriver » di 31 okt 2017 18:54

Gouranga schreef:Waarom moeten die caraans die overwinteren op de camping naar het overbkijfveld zoals volvodriver schetst? Je kan ze toch makkelijker laten staan op hun seizoensplej?
In het door mij geschetste geval heeft het te maken met de vergunning die de campingeigenaar heeft van de gemeente. Als je staanplaats toevallig op dat veld is mag ie daar blijven staan. De overige caravans moeten naar dat veld verplaatst worden. Dat doet de campingeigenaar en die zet de caravans ook weer terug op de eigen plek.

Nu ik dit topic weer tot mij door laat dringen bedenk ik mij dat wij (mijn ouders) "vroeger" (tussen 1975 en 1990) de caravan ook altijd op de plek zelf lieten staan met alles erin. Ik herinner mij dat wij toen een keer een paar slaapzakken weg konden gooien omdat die door muizen waren aangevreten. Maar we hadden nooit last van vocht. Van het bestaan van hoezen hadden we nooit gehoord. We stonden midden in het bos en moesten aan het begin van het seizoen de caravan alleen even van buiten soppen.

Gouranga
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 11 okt 2017 21:50

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Gouranga » vr 3 nov 2017 23:14

Attent van campings dat je je caravan op een overblijfveld kan laten staan.
Zijn hun ook weer zeker van een seizoensplek bezetting voor seizoen dat volgt mrgreen.gif mrgreen.gif

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Cara-Fan » vr 3 nov 2017 23:57

In het winterseizoen is er tijd om het groenonderhoud te doen. Bomen zagen, begeleidingsnoei, aanplanten en renoveren van de velden. Dat is het makkelijkste zonder kampeermiddelen op de velden.

Gouranga
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 11 okt 2017 21:50

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Gouranga » zo 5 nov 2017 12:29

Ja, maar zal voor veel gasten ook makkelijk zijn als ze hem kunnen laten staan ( aan de aansluitingen). Maar camping is vaak groot genoeg om hem ook elders even te stallen denk ik.

Zien jullie zo'n overbliifveld nu vaak?
Ik heb zoiets nog nooit gezien.

Ik loeg: een keer paar caravans gezien achter bouwhekken en op rijplaten. Was dat wellicht zoiets

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Barreman » zo 5 nov 2017 13:34

Ik zag het 2 weken terug op een camping bij Soest. Een stuk of 15 caravans met hoes op een stuk parkeerterrein.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12816
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Trina » zo 5 nov 2017 13:51

Wij hebben 10 jaar lang op een boerencamping gestaan.
Aan het eind van het seizoen de caravan aan de buitenkant wassen en in de was zetten.
De binnenkant schoonmaken, kleding en beddengoed er uit. Behalve de matrassen.
De ramen op de kierstand.
De boer zette de caravan daarna op een verharde plek op zijn erf, samen met een aantal andere seizoenkampeerders.
Op 1 april stond de caravan dan weer gereed op onze vaste plek.
De caravan is er niks minder van geworden.

Abve

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Abve » zo 5 nov 2017 14:06

Begin oktober jl. stonden we een week op een camping in Bilthoven.
Daar blijven de caravans tijdens de overwintering gewoon op hun vaste stek staan.
Zeker een tiental caravans waren of werden ingepakt met een hoes.
Iemand vertelde dat hij dit zo al jaren deed, zonder problemen.

Gouranga
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 11 okt 2017 21:50

Re: Caravan buiten seizoen stallen op de camping

Bericht door Gouranga » zo 5 nov 2017 14:09

Maar hoe willen ze dan onderhoud plegen aan de camping?
Zoals Abve schetst, gewoon laten staan.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”