Verzekering stalling buitenland

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Frans013
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 mei 2013 21:51
Locatie: Landgraaf

Verzekering stalling buitenland

Bericht door Frans013 » di 17 okt 2017 11:55

Ik heb een stalling gevonden in België bij kennisen waar hij binnen kan staan, aan de stroom, vorstvrij en het hele jaar toegang om te klussen of vast in te ruimen en nog dicht bij huis ook.

Gisteren maar even Centraal Beheer gebeld om te vragen of ie dan ook nog steeds verzekerd is. Ik dacht dus Europa, vrij verkeer van goederen en diensten. Maar niet dus: stalling in het buitenland is niet verzekerd. Nu op zoek naar een andere verzekering, maar blijft lastig om een oudje (Swift Toscane 390/3 uit 2001) tegen dagwaarde verzekerd te krijgen.

Iemand hier al ervaring mee?

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Pino » di 17 okt 2017 12:02

Waarom zou je hem verzekeren? Premie ten op zichte van de dagwaarde lijkt mij zonde. Kun je beter elk jaar een paar honderd euro besparen door niet te verzekeren.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Frans013
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 mei 2013 21:51
Locatie: Landgraaf

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Frans013 » di 17 okt 2017 12:11

Pino schreef:Waarom zou je hem verzekeren?
Hmm, interessante gedachte, nog niet bij stil gestaan.

koerier
Berichten: 165
Lid geworden op: za 31 okt 2009 20:45

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door koerier » di 17 okt 2017 18:25

Mijn caravan van 1999 staat in Spanje ook niet verzekerd.Kostte meer dan € 400 per jaar.
Lmc Luxus 540 D 1999 met mover Truma SR als werkpaard Mercedes Sprinter 208 CDI dubbele cabine 2004.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Patman » di 17 okt 2017 18:44

Hier ook niet verzekerd. Ik hou er rekening mee dat als er iets met de caravan gebeurt terwijl hij NIET achter de auto hangt, ik alles zelf moet betalen of niks meer heb. De premie kun je ook zelf opsparen voor hetgeval er iets zou zijn.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Daphne » di 17 okt 2017 18:56

RE.gif

Of de caravan wel of niet achter de auto hangt maakt niets uit. Jouw caravan is niet verzekerd voor eigen schade of totaal verlies en betaal je altijd zelf, tenzij er een tegenpartij schuldig is. Maar ook dan maakt het niet uit of de caravan wel of niet achter de auto hangt :wink:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Vino » di 17 okt 2017 19:33

Ik heb toch duidelijk bericht van mijn verzekering (centraal Beheer) dat de caravan gekoppeld aan de auto WA verzekerd is.Schade toegebracht aan derde is verzekerd via de WA verzekering.Schade aan je caravan is niet verzekerd.Mijn auto is All-risk verzekerd, maar indien de caravan er achter hangt treed voor het gedeelte van de caravan de WA verzekering in.Mijn wagen is All-risk en de caravan ook.Bij schade aangekoppeld aan de auto treed de All-risk voor mijn caravan in:schade aan derde via de WA,eigen schade via de All-risk.
Betreffende de mover en caravan het zelfde verhaal.Indien de caravan losgekoppeld is van de auto en je veroorzaakt schade treed de WA verzekering in, tot dat de caravan op de plaats stil staat.In mijn geval dus( tijdens manoeuvreren) de All-risk,eigen schade word betaald en de schade aan derde via de WA.E.e.a. kan dus ook gevolgen hebben in de Bonus Malus.

Met vriendelijke groet.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Vino » di 17 okt 2017 19:39

Vraag gaat over caravan en stalling.Mijn uitleg is dus niet van toepassing.Indien ik mijn caravan in de stalling achterlaat, overtuig ik me er eerst van,wat er verzekerd is.Ik wil geen schade claim hebben indien er tijdens het transport in de stalling schade aan derde toegebracht wordt en er in de stallings- overeenkomst vermeld staat, dat de eigenaar niet aansprakelijk gesteld kan worden.M.a.w. schade veroorzaakt met jouw caravan en er niet voor verzekerd is.Dan draai je toch wel degelijk voor de schade op.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Daphne » di 17 okt 2017 20:33

RE.gif

Je maakt het erg moeilijk knipoog.gif

Je hoeft geen caravanverzekering te hebben, het is wel verstandig om een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren te hebben.
Schade, die door jouw caravan is veroorzaakt terwijl de stallingeigenaar jouw caravan verplaatst, is voor rekening van de veroorzaker, en niet voor rekening van jouw caravan. Daar hoef je zeker niet voor verzekerd te zijn. Een stallingeigenaar mag dan geen aansprakelijkheid afwijzen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Daphne » di 17 okt 2017 20:36

Frans013 schreef:Ik heb een stalling gevonden in België bij kennisen waar hij binnen kan staan, aan de stroom, vorstvrij en het hele jaar toegang om te klussen of vast in te ruimen en nog dicht bij huis ook.

Gisteren maar even Centraal Beheer gebeld om te vragen of ie dan ook nog steeds verzekerd is. Ik dacht dus Europa, vrij verkeer van goederen en diensten. Maar niet dus: stalling in het buitenland is niet verzekerd. Nu op zoeku naar een andere verzekering, maar blijft lastig om een oudje (Swift Toscane 390/3 uit 2001) tegen dagwaarde verzekerd te krijgen.

Iemand hier al ervaring mee?
Er zijn verschillende verzekeraars die stallen in het buitenland verzekeren. Het is wel mogelijk. Maar zoals gezegd, denk goed na of je dit wil. Neem dan ook de waarde van accessoires en inboedel mee. Want ook dat kan aardig in de papieren lopen en overstijgt misschien wel de waarde van de caravan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door deusjevo » di 17 okt 2017 20:37

RE.gif RE.gif Probleem is wel het bewijzen dat de schade in de stalling ontstaan is.
Heb al een deukje of 3 in de stalling opgelopen maar stallingsbaas zegt glashard dat het niet bij/door hem veroorzaakt is.
Mijn caravan is uit 1996 dus een oudje maar blijft wel irritant.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Daphne » di 17 okt 2017 20:46

RE.gif

Dat klopt dat het lastig is om te bewijzen dat het in de stalling is gebeurd. Wij hebben een heel klein deukje achterop de caravan. Heel erg jammer. Vrijwel zeker dat het in de stalling is gebeurd. Maar we kunnen niks bewijzen.

Maar zoals ik Vino’s bericht lees, bedoelt hij dat hij aansprakelijk kan worden gesteld voor schade aan derden, als de stallingeigenaar die met zijn caravan veroorzaakt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Jan van Vijven » di 17 okt 2017 20:52

Mijn aanhanger en boottrailer zijn ook niet verzekerd....een caravan is voor de wet niet anders!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Vino » di 17 okt 2017 21:41

Even buiten de vraag om van de vraagsteller.Bij de stalling zou het als volgt moeten gaan ( en zo gaat het bij mij): stallingshouder en ik lopen, als ik de caravan breng, de hele caravan rondom na op beschadigingen.Deze worden op een platte grond met de afbeelding van de caravan aangekruist.Ik tegen voor accoord(als er een beschadiging is) en krijg een kopie, getekend door beide mee.Ga ik de caravan halen dan lopen we samen weer de caravan rond en bekijken aan de hand van het formulier of de staat van de caravan het zelfde is als toen deze ingeleverd is.Voor akkoord, dan teken ik, en kan de caravan meenemen.Is er in de stalling iets is gebeurt met de caravan is de stalling houder verantwoordelijk en zal zijn verzekering inschakelen of zorgen dat e.e.a. eventueel onderling zal worden opgelost.
Nu weer terug naar de vraag van topic starter.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door deusjevo » di 17 okt 2017 21:45

Ik heb mijn stallingshouder in een jaar of 12 maximaal 3 x gezien denk ik knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Frans013
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 mei 2013 21:51
Locatie: Landgraaf

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Frans013 » di 17 okt 2017 22:37

Ik ben er ingedoken, mede door jullie opmerkingen.

In de loods valt ie onder de verzekering van de eigenaar van de loods, dus dat is gedurende de winter opgelost. In het seizoen heb ik hem toch graag All Risk verzekerd. Ik ben dan wel alles kwijt misschien, maar hoef niet alles zelf te betalen. Voor een premie van € 10,47/maand hoef ik het niet te laten, dacht ik zo.

De ANWB heeft er trouwens geen problemen mee als de caravan in het buitenland wordt gestald.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Daphne » di 17 okt 2017 23:13

RE.gif

Een caravan valt nooit onder de verzekering van de stalling. Daar kan een stallingeigenaar zich niet voor verzekeren. Ook niet bij brand. Je zult altijd de eigen verzekeraar moeten aanspreken en bij geen verzekering ben je alles kwijt in zo’n geval.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Nimma » di 17 okt 2017 23:33

Mijn stallingeigenaar is wel degelijk verzekerd voor schade die door zijn toedoen aan mijn caravan ontstaat in de stalling.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Daphne » di 17 okt 2017 23:35

RE.gif

Ja dat kan. Onze stallingeigenaar is ook verzekerd wanneer hij schade toebrengt aan onze caravan. Dat gaat via persoonlijke aansprakelijkheid. Maar als object is de caravan niet voor brand of diefstal verzekerd via de stalling. Dat kan niet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Frans013
Berichten: 100
Lid geworden op: di 28 mei 2013 21:51
Locatie: Landgraaf

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Frans013 » di 17 okt 2017 23:37

Het is ook geen caravanstalling maar een loods waar spullen van klanten staan, eigen materialen e.d. En dus ook een 3-tal caravans. Volgens de assurantieadviseur is alles wat in de loods staat verzekerd op het moment van brand of iets dergelijks en de WA verzekering van de veroorzaker als er iets met de caravan gebeurt.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Verzekering stalling buitenland

Bericht door Daphne » di 17 okt 2017 23:38

RE.gif

Geloof dat maar niet. Caravans en bijvoorbeeld auto’s zullen daar niet onder vallen. Dat is geen inboedel. Bij totaalverlies bij een brand zul je de eigen verzekering moeten aanspreken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”