Kleine caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
rien10
Berichten: 192
Lid geworden op: di 26 aug 2014 21:10
Locatie: Bergschenhoek

Kleine caravan

Bericht door rien10 » wo 11 okt 2017 21:50

Naar aanleiding van het koffie zet topic, waarin ik vertelde dat ik in mijn T@B-je zo min mogelijk apparatuur etc. meeneem kwam de volgende vraag bij mij naar boven:
Heeft iemand nog lumineuze tips voor het kamperen met een kleine caravan?
Wat wij al in de T@B hebben gedaan:
Zo min mogelijk meenemen.
Zoveel mogelijk ophang haken, zodat er niks rondslingert.
Een buiten keuken als we langer dan 3 dagen ergens blijven.
Zaken niet in bakken (hard) maar in zakken (prop-baar) inpakken.

Zo zullen er vast nog wel meer slimmigheden zijn.
Zeg maar "nee" dan krijg je er twee! Een Knaus Südwind 1996 en een T@B-je

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Kleine caravan

Bericht door Henny » wo 11 okt 2017 22:56

Wij hebben een 420 Avento, niet extreem groot maar genoeg ruimte voor ons ( moeten van rondzit bed maken) Hoe precies een T@B in elkaar zit weet ik niet ( ivm slapen)
Maar wij hebben een opdekmatras gekocht, daar gaat een hoeslaken om, 2 persoonsdekbed met hoes erop en dat rollen wij strak op richting raam , er gaat zo'n kofferband omheen en zo blijft hij liggen tot het avond is. Hoofdkussens doen we even een kleurige sloop om en zetten we er tegen aan. Zo hebben we , als we binnen zitten, en dat is best al vroeg, gaan in voor en najaar, een luxe zitplaats alletwee.
s'Avonds de tafel omlaag, bankkussens goed neerleggen , spanband los en matras met dekbed uitrollen.....5 min werk! En geen spullen die ergens opgeslagen moeten worden!
Ook hebben wij het wasbakje uit de toiletruimte gehaald ( heel zorgvuldig en ligt op zolder , gaat erin als we zouden gaan verkopen ) Ruimte is nu fijner , ook omdat er een tas staat met de vuile was. tanden poetsen doen we aan de aanrecht.
Buiten onder de luifel ( hebben geen voortent) hangt boven het wiel een opbergzak voor schoenen. Hebben een railtje boven dat wiel geplakt waar je die zak inschuift.

Verder geen overbodige spullen meenemen, boodschappen alleen voor de eerste 2 dgn. thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

rien10
Berichten: 192
Lid geworden op: di 26 aug 2014 21:10
Locatie: Bergschenhoek

Re: Kleine caravan

Bericht door rien10 » do 12 okt 2017 09:20

Herkenbaar, je bed-systeem. Een T@B heeft een ongeloofelijk grote opbergbak aan het einde van de rondzit/bed. Daar doen wij onze dekbedden en opdekmatrassen in. En ook bij ons de kussens op de bank. Er is geen toilet of toilet ruimte in een T@B dus daar kunnen we niets in zetten. Schoenen staan bij ons ook onder de luifel.
Zeg maar "nee" dan krijg je er twee! Een Knaus Südwind 1996 en een T@B-je

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Kleine caravan

Bericht door nicolaas » do 12 okt 2017 10:18

laptop of tablet ipv tv + radio+ dvd+ ?
grote tafel die je moet laten zakken verkleinen (zoek op dit forum microhome) geeft meer ruimte bij terug geslagen bed
toilettassen ophangen, hebben we rvs haken aangemaakt, net zo lang als de tas is, zodat ze erin passen. ook handig op campings waar te weinig plankruimte in de douche is en je de tas
open aan de deur kunt hangen.
geen grote gasfles meer meenemen, je kunt op iedere hoek van de straat bijna een campinggaz fles ruilen.
bestekrek aan de wand en eventueel beker/glazen rek
borden zitten bij ons aan een houder op de binnenkant keukenkastdeurtje
extra aansluit e-kabel 10mtr zit bij ons in het reservewiel op de dissel
loze ruimtes tussen buitenwand en betimmering, zijn bij ons extra kastruimtes geworden.\
scharnieren aan de deksels onder de bankkussens weggehaald waardoor je makkelijker bij de spullen in de banken kunt
uiteraard de meest gebruikte spullen apart in een bak zodat je daar het makkelijkst bij kunt komen zonder met de kussens te moeten worstelen
aparte kleding in een tas in de auto. in de kastjes alleen het meest gebruikte.
extra planken in de kastjes, en onderin bakken( goed passende) die je er uit kunt schuiven, voor makkelijker pakken spullen die achterin liggen
boven in kastjes, schuif railtjes voor grotere stukken, zoals dienblad en snijplank.
bij diepe kasten , passende bakken, waar je de voorkant uitzaagt. dan hoef je je niet door kleding naar achteren te graven om iets te pakken, en scheelt een boel gezeur dat je er weer een bende van hebt gemaakt
opvouwbare slakom, echt top. die grote schalen nemen veel te veel ruimte in, en als je echt schalen wilt gebruiken, neem dan rechthoekige, en geen ronde.
succes!
microhome 370 luxe

rien10
Berichten: 192
Lid geworden op: di 26 aug 2014 21:10
Locatie: Bergschenhoek

Re: Kleine caravan

Bericht door rien10 » do 12 okt 2017 11:04

Veel goede tips Nicolaas, thanks!

Een heleboel dingen doen wij ook al (ophangen van zaken/toilettassen etc.) Bovenkastjes in de keuken heeft een T@B niet. En de onderkastjes zijn groot genoeg voor het minimale wat wij meenemen.
Een TV nemen wij niet mee. Laptop altijd wel, maar daar is altijd wel een plekje voor te vinden.

Over de tafel verkleinen heb ik ook zitten denken, maar hoe doe je dat dan als je hem nodig hebt om je bed te maken?

In de bakken bergen wij bijna niks op, zoooo onhandig. En inderdaad, een gesneuveld scharnier was wel erg makkelijk, dat repareer ik niet :lol:
Zeg maar "nee" dan krijg je er twee! Een Knaus Südwind 1996 en een T@B-je

Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Kleine caravan

Bericht door Gerrie » do 12 okt 2017 20:03

In onze Puck 120 gt tijd namen wij echt minimaal mee. Voor kleding elk een sporttas die we in de auto lieten staan. (is handig, vrouwen mogen graag veel kleding meenemen maar en tas is een tas en meer gaat dus niet mee). Wij werken met een campinggasfles en wisselen hiermee met een brander met grilplaat, gaslamp en gaskachel. Zo kan je met 1 fles toe om te koken, heb je licht maar ook warmte (van een gaslamp komt best veel warmte) en indien dan nog nodig de gaskachel er op wen dan de buitenlamp aan van de caravan. Eten alleen voor onderweg. Na aankomst is er altijd wel een winkel in de buurt te vinden (even googelen op Aldi of Lidl). In de Puck nooit ruimte te kort gehad. Slaapzakken konden onder de banken, kussens kon je mooi tegenaan zitten bij het kijken naar de tv.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kleine caravan

Bericht door deusjevo » do 12 okt 2017 20:15

Wij hebben jl. mei een T@B 320 gehuurd omdat we geen zin hadden de "grote" voor een week mee te slepen naar Frankrijk
Wat ik miste was niet eens een koelkast, een wc of boiler maar wel bagageluiken in de zijwand.
Nespresso stond op het aanrecht en de waterkoker in kastje waar anders de koelkast zit bij een T@B.
Verder zou ik de watertank verplaatsen van linker keukenkastje naar de disselbak.

Verder fijn ding met een keihard bed.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Kleine caravan

Bericht door nicolaas » do 12 okt 2017 22:25

microhome nov20160001.JPG
rien10 schreef: Over de tafel verkleinen heb ik ook zitten denken, maar hoe doe je dat dan als je hem nodig hebt om je bed te maken?
:
heb de zware tafel eruit gehaald en van een lichtere constructie een plaat van 1mtr dat vast voorin ligt
dan een korte schuifplank met bevestiging voor achterste tafelpoten, en daarna tafelblad met flink afgeronde hoeken voor makkelijk langs gaan
onder dit plad zit de klappoot. met deze constructie kun je schuiven met de opstelling. bij teruggeslagen opdekmatras kan de tafel helemaal naar voren en is er veel ruimte tussen de banken. in de normale stand kunnen er 4 man aan tafel zitten en eventueel een 5e met een klapkrukje.
microhome 370 luxe

rien10
Berichten: 192
Lid geworden op: di 26 aug 2014 21:10
Locatie: Bergschenhoek

Re: Kleine caravan

Bericht door rien10 » zo 15 okt 2017 09:38

deusjevo schreef:Wij hebben jl. mei een T@B 320 gehuurd omdat we geen zin hadden de "grote" voor een week mee te slepen naar Frankrijk
Wat ik miste was niet eens een koelkast, een wc of boiler maar wel bagageluiken in de zijwand.
Nespresso stond op het aanrecht en de waterkoker in kastje waar anders de koelkast zit bij een T@B.
Verder zou ik de watertank verplaatsen van linker keukenkastje naar de disselbak.

Verder fijn ding met een keihard bed.
Geen koelkast in een huur caravan? Wat raar. Standaard zit hij wel in een T@B.
Ja, hard he? Wij slapen op een traagschuim opdek matras.

Ik ga eens puzzelen Nicolaas, dank je.
Zeg maar "nee" dan krijg je er twee! Een Knaus Südwind 1996 en een T@B-je

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Kleine caravan

Bericht door yarrah » zo 15 okt 2017 13:52

Yeah,... Ook wij zijn t@b fans. Onze off road versie hebben we alweer 4 jaar.
Wij hebben het zo ingericht. De bakken waar de wielkasten in zitten hebben we onze kleding, jassen e.d. Wij zijn echte outdoormensen dus een net jurkje o.i.d gaan niet mee.
Schoenen 4 paar en de crocs. in het kleine kastje links onder. In de hangkasthebben we twee klap kistjes op elkaar gestapeld waar ons eten en vooraard in zit. Op de het legplankje liggen de wijn en bierglazen mooi verpakt in fleecedoekjes. Er is nog nooit een gesneuveld. Onder het aanrechtje al onze kookgerei (incl wok) wasbakje en watertank. Onder de lange zitbank achterin zit alle overige spullen wijn, bier, frisdrank, rugzakken, kacheltje, regenkleding en eten voor de hond enz, enz. Achter de rugleuning het beddegoed. 2x dekbedden een dunne en een dikke 2 hoofdkussens, matrasbeschermer, hoeslaken en twee inflatable ligmatjes. Geen opdekmatras , we hadden de inflatables nog liggen en dat werk echt fantastisch. De eerste nacht is het even zoeken naar je juiste dikte, maar dan laat je hem zo s'morgen even opvouwen en klaar.
De kleine kastjes achteraan zit ipads en een bleu speaker waar je heerlijk naar je eigen muziek kan luisteren via spotify en spullen als handdoeken en toilettassen.

De avond voor vertrek worden de meeste spullen klaargelegd in de keuken en schuurtje. Ongelovelijk dat het allemaal in de t@b kan. Je geloof het of niet we houden ook nog ruimte over.

In onze pickup zit een grote alumunium kist waar de luifel, 3 stoeltjes een tafeltje en de laarzen zitten. Ook in de bak gaat tijdens de reis de vuilwatertank.
De vuilwatertank is de watertank die je standaard krijgt. Alleen die is belachelijk groot. De dealer heeft hem omgeruild voor een kleinere. We doen daar toch wel 4 dagen mee.

De reserve wiel van de t@b zit achter op die zit niet in de caravan en dat scheeld ook een hoop.

De hoekkussens gaan niet mee, ondingen zitten alleen maar in de weg. En je gebruikt ze toch niet.

De hond heeft de ruimte tussen de hangkast en zitbank. Oke, het is een kleine hond (cairn terriër).

Handdoeken drogen onder de luifel aan kapstokje, dat werkt errug goed.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

rien10
Berichten: 192
Lid geworden op: di 26 aug 2014 21:10
Locatie: Bergschenhoek

Re: Kleine caravan

Bericht door rien10 » ma 16 okt 2017 11:41

Grappig om te lezen; wij hebben een totaal andere indeling:
Kleding van mijn man in de hangkast, die overigens door de vorige eigenaar omgebouwd is tot legkast. Hij heeft dan twee diepe planken tot zijn beschikking, de rest is voor voedsel, koffie, thee etc.
Onder de hangkast gaan de fluitketel, wok, tassen die we niet gebruiken omdat ze leeg zijn, handdoeken, prutsels, gedoe etc.
De onderkasten zijn gevuld met huisraad, van alles 2 en een paar schaaltjes. Opvallend dat dat prima past. Ook echte glazen hier. Gewoon een kwestie van slim opbergen. Soms in een theedoek gerold, soms in een doos tissues. Net hoe het uitkomt.
De achter-klep kastjes zijn voor mijn kleding en de toilettassen, maar tijdens het kamperen hangen de toilettasen aan haken aan de zijkanten.
Grote zaken als stoelen, branders etc gaan onder de bank, of als we rijden op het bed. Ze gaan er toch gelijk weer uit als we op de plaats van bestemming zijn.
In de wielkasten gaan boeken, schoenen, gaslamp. Verder niet veel, ik vind het ondingen.
De hoekkussens gaan bij ons wel mee. Als je savonds ligt te lezen vind ik het fijn om er een onder mijn opdek matras te stoppen, zodat mijn hoofdeinde omhoog komt.
Als de hond meegaat slaapt hij onder de luifel.
En verder gebruiken wij de bak van de auto voor dingen die in de weg liggen als we ze niet gebruiken.
Eigenlijk komen we nooit echt ruimte te kort, maar tips kan ik natuurlijk altijd gebruiken.
Zeg maar "nee" dan krijg je er twee! Een Knaus Südwind 1996 en een T@B-je

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kleine caravan

Bericht door deusjevo » ma 16 okt 2017 12:14

Waar hebben jullie de schoonwatertank staan?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Kleine caravan

Bericht door blazoen » ma 16 okt 2017 13:35

Wij hebben een Kip Kompakt.
Eerlijk gezegd vind ik die niet echt klein wat betreft opslagmogelijkheden.
In de bovenkastjes boven de keuken zit ons serviesgoed, in de 5 bovenkastjes boven de banken de meeste kleding. Dan is er nog een hoge kast waar wij het beddengoed overdag in doen. Onder in deze kast is nog plek voor schoenen en vuile was. Onder de banken is een zee van ruimte waarin de tafels, oventje, extra gaspitten, windscherm, was-emmer, vuilwateremmer, grote doos met reservespullen, de boiler, satellietstatief en nog veel meer bewaren. Wij hebben aan beide kanten een serviceluik laten plaatsen zodat je er van buiten gemakkelijk bij kunt. Voorin de caravan zijn nog 2 diepe bovenkasten die meestal leeg blijven. Verder is de disselbak gevuld met reservewiel, gasfles, schoonwatertank, plankjes, krik, stuk tapijt en nog wat klein spul.
De Keukenspullen en voorraad kan gemakkelijk in de kast onder de kookplaat en de lades onder de spoelbak.
De stoelen, TV en de Satelietschotel zelf gaat voor het gemak mee op de achterbank van de auto. De kofferbak is zo goed als leeg.
Hiervoor hebben wij een Touring 530 gehad. Die had wel veel plek onder het grote bed maar verder kon je er niet veel in kwijt.
Het ligt echt aan de indeling van de betreffende caravan wat je kwijt kunt.

rien10
Berichten: 192
Lid geworden op: di 26 aug 2014 21:10
Locatie: Bergschenhoek

Re: Kleine caravan

Bericht door rien10 » ma 16 okt 2017 14:46

deusjevo schreef:Waar hebben jullie de schoonwatertank staan?
In het linker keuken kastje. Rechts is voor huisraad.
Tussen de tank en de kastwand staan limonade flessen.
Zeg maar "nee" dan krijg je er twee! Een Knaus Südwind 1996 en een T@B-je

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”