Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja.........

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja.........

Bericht door Jan Br » vr 22 sep 2017 18:33

4A3D5BAB-717F-49D1-B190-F7508CC98407.jpeg
Waar we bijzonder aan gehecht zijn is het ruime aanrechtblad in onze huidige caravan. Hebben bij veel merken gekeken, maar het is altijd minder, veeeeel minder zelfs, soms is kookplaat en aanrecht het enige en is er zelfs geheel geen aflegruimte. Ga je alleen zomers dan valt het wel te doen, opstellen in de voortent, maar als je trekt en in voor en najaar zonder voortent dan valt er nauwelijks te leven, zonder de hele dag te verbouwen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door Conradi » vr 22 sep 2017 19:12

Natuurlijk, buiten de zomer is een goede keuken belangrijk.

Er zijn caravans met zelfs hele grote keukens, maar geen idee of dat in je budget, breedte- of gewichtsklasse past.
Kortom, wat zoek je, dan kunnen we meedenken?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door Jan Br » vr 22 sep 2017 19:33

Nou op dit moment wordt er niet echt meer gezocht, zijn nog steeds zeer tevreden met onze huidige caravan. Hebben wel gekeken naar Fendt en Eriba en zelfs even op de Dordrecht open naar Hobby, maar eigenlijk geldt voor alle drie dat er geen lekkere afzetruimte is. Ben ook niet zozeer op zoek naar hulp voor een andere caravan, maar meer de vraag, zijn wij nou de enige die dit eigenlijk een tekortkoming vinden van de nwe caravans?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Ruud+Petra

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door Ruud+Petra » vr 22 sep 2017 19:57

Jij vraagt of ook anderen het een tekortkoming vinden dat moderne caravans een kleine keuken hebben.

Wij vinden een grote keuken totaal onbelangrijk. Ach, natuurlijk is het handig als je een aflegruimte hebt om er vanalles op kwijt te kunnen maar om daar nu een punt van te maken? Als je veel ruimte hebt zet je er ook veel dingen op waardoor er weer minder ruimte om te koken over blijft.

En ook wij zijn trouwens geen zomerkampeerders want we gaan volgende week een lange tijd naar Spanje. En ook dan zal het daar niet elke dag 25 graden zijn zodat binnen koken vaker zal gaan voor komen.

Een caravan is hoe je het ook went of keert behelpen. Ten opzichte van je huis is elke caravan klein. Dus om dan 10 of 20 cm meer of minder aflegruimte te hebben? Wat kan het schelen.

Maar dat is onze mening. De keuze voor een andere caravan is heeeeeeel persoonlijk. De een doet het om te showen ("Kijk eens wat ik heb"), de ander ziet het domweg als een vakantieverblijf. Wij zitten er dus niet mee.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door Chris » vr 22 sep 2017 20:19

Hoi Jan..
Voor ons nog een van de vele redenen om de Knaus 500EU Silver Selection te kiezen.
In onze vorige hut kon er bijna niets op het aanrecht staan zonder in de weg van vanalles te staan.
Deze hut heeft een enorm aanrecht, koken en borden opmaken gaat prima samen, kan de koffiepot en de waterkoker gewoon blijven staan.
Wij hebben ook een extra plankje boven de zijkant van het blad, dat is werkelijk ideaal...
Staat m'n glas veilig tijdens het koken, of het bestek ligt al klaar, of.. nou ja.. super handig gewoon..
Ook al omdat er ( nu ) aan twee kanten van het blad WCD's zitten, geen snoeren meer in de weg enzo..
Dus.. ik snap je helemaal...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door p_vingerhoets » vr 22 sep 2017 20:20

Wij delen je mening zeker wel. Hebben nu een hobby 440 met dwars vast bed en een aardig groot kekenblad
En lopen dus ook wel eens rond te kijken naar een andere caravan en de keukens lijken inderdaad steeds kleiner te worden.

Of je gaat eens kijken bij de bredere caravans dan krijg je er ineens een hoekkeuken bij al kan dan het max trekgewicht roet in de vakantie gooien ,wij mogen nu 1500 kg trekken.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door PD » vr 22 sep 2017 20:22

Ook wij vinden een ruime keuken/keukenblad erg belangrijk; niet alleen de Nespresso, Waterkoker en Melkopschuiner hebben er een vast plekje, maar mijn vrouw doet ook altijd de vaat in de caravan en daarvoor wil ze niet gaan schuiven met bijv. die apparatuur...
Een enkele keer kookt ze er ook nog knipoog.gif

Ook in heel veel tandemassers valt de keuken nogal eens tegen :( In onze 650 UFf hebben we een prima keuken thumbup.gif
Bijlagen
DSC_3124mail.jpg
Laatst gewijzigd door PD op vr 22 sep 2017 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door Jan Br » vr 22 sep 2017 20:24

Chris schreef:Hoi Jan..
Staat m'n glas veilig tijdens het koken, of het bestek ligt al klaar, of.. nou ja.. super handig gewoon..
Ook al omdat er ( nu ) aan twee kanten van het blad WCD's zitten, geen snoeren meer in de weg enzo..
Dus.. ik snap je helemaal...

Chris
Dat veilige glas spreekt me ook wel aan thumbup.gif whistle.gif

De extra wcd’s zijn inmiddels zelf aangelegd, maar daar zijn de fabrikanten ook niet zo schuitig mee, helaas.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door Jan Br » vr 22 sep 2017 20:27

RE.gif
RE.gif
Die keuken ziet er ook top uit, maar helaas, dat gewicht kan ik niet trekken, maar ik heb laatst op de Dordrecht Open nog eens naar de Premiums gekeken en ik vind ze er geweldig uitzien, maar zoals gzegd, voor mij iets, of beter gezegd veel te zwaar. :oops:
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door karelV » vr 22 sep 2017 20:35

De Hobby 560 CFe heeft wel een grote keuken Jan dus.......en die hobby EN een dikkere trekker en je bent er. knipoog.gif

En jullie trekker (CX 5) mag toch ook behoorlijk gewicht voortbewegen.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door Chris » vr 22 sep 2017 20:37

Klein foto'tje van onze keuken gevonden..
Nou ja, niet onze, maar wel dezelfde..min de WCD's dan.. :lol:

Chris
keuken.jpg
keuken.jpg (25.94 KiB) 2565 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door Conradi » vr 22 sep 2017 20:41

Even wat voorbeelden:

Eriba Exciting / LMC Musica
Afbeelding

Adria Alpina
Afbeelding

Knaus Südwind
Afbeelding

Hobby Premium (edit gewijzigd)
Afbeelding

Ik kan nog wel even doorgaan :wink:
Laatst gewijzigd door Conradi op vr 22 sep 2017 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door Jan Br » vr 22 sep 2017 20:57

Die eerste kende ik niet, ga ik nog eens bekijken
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door karelV » vr 22 sep 2017 20:59

RE.gif RE.gif

thumbup.gif alleen de laatste is geen Premium maar een 560 CFe Excellent knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door willianv » vr 22 sep 2017 21:24

... en het 2016 model premium (volgens mijn geheugen...)
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door Conradi » vr 22 sep 2017 21:31

Ha ha, het was geen zoek het juiste type en bouwjaar-kwisje :wink:

De laatste foto vervangen door de Premium, tenminste dat hoop ik :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door janvijn » vr 22 sep 2017 22:05

Beste Jan Br.
Op 11 dec 2014 maakte ik hierover al mijn eerste melding, het was onze eerste trip met de pas aangeschafte nieuwe caravan Fendt Bianco 540 GL.
Bij ons neemt de inbouw gaskookplaat en gootsteen het gehele aanrecht in beslag. De gootsteen is niet bruikbaar waarvoor deze bedoeld zou moeten zijn, deze kan maar voor de helft van zijn diepte worden gevuld met water, als je meer water zou willen hebben in de gootsteen overstroomt het kooktoestel, maar halfvol water is niet voldoende voor de afwas, onbruikbaar dus !!!! (Ja een kopje of een glas dat gaat wel, maar een pan of grote schaal vind ik niet gaan) .
Wat ik in latere berichten hierover al eens geschreven heb, ik begrijp werkelijk niet dat Fendt met deze oplossing doorgaat. Het enige positieve hieraan zijn de gietijzeren roosters die zijn toegepast.
Zelfs andere merken caravans (Hobby, behorende tot hetzelfde concern) passen de inbouw toe. Het verwonderd mij dan ook dat PD zijn echtgenote hierin de afwas doet, en hij hier ook nog enthousiast over is, overigens is hij daar wel ingebouwd in een ruimer blad met wel voldoende afzet mogelijkheid.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door karelV » vr 22 sep 2017 22:11

Conradi schreef:Ha ha, het was geen zoek het juiste type en bouwjaar-kwisje :wink:

De laatste foto vervangen door de Premium, tenminste dat hoop ik :roll:


Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.............dat is' m 10 points for you mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door Ab » za 23 sep 2017 01:57

Ik snap het niet helemaal.
Een caravan is een kampeermiddel.
Kamperen doe je om zoveel mogelijk buiten te zijn.
Dus ook zoveel mogelijk buiten wat eten te maken.
Hoe belangrijk is een keuken in een caravan dan?
Ok..wij hebben ook best een heel luxe keuken met oven en magnetron en ruimte zat..
Maar van mij mag het allemaal weg.
Koken bakken roken braden.. als het effe kan gebeurt dat buiten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door Micky » za 23 sep 2017 02:50

RE.gif thumbup.gif

helemaal mee eens Ab, hoogstens een keer water of pasta binnen...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JaapB

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door JaapB » za 23 sep 2017 07:00

Zo zijn wij op zoek gegaan naar een eventuele vervanger/opvolger van onze caravan naar een camper.
Dan praat je over hele andere bedragen, maar daar zit helemaal een klein keukentje in.
Ook bij de hele grote campers.
Natuurlijk zijn er best wel foto's te vinden op het www die het tegendeel bewijzen,
maar in 99% van de gevallen is het een piepklein keukentje.
Tot nu toe is de keuze gevallen op een nieuw te leveren Kabe Travelmaster 740T en ook daar zit niet een grote keuken in.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door DanielW » za 23 sep 2017 08:55

Met thuis 4 meter keuken die ik graag gebruik zat ik wel altijd te kijken naar hoe "klein" de keukentje zijn. Maar Conradi neemt mijn perceptie weg, lekkere ruime keukens! Toch maar op zoek naar een andere auto om mn mobiele keuken te kunnen sleuren :lol:
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

JaapB

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door JaapB » za 23 sep 2017 09:20

Als je veel gebruik maakt van de keuken en dus ook veel kookt, let dan ook goed op de kookpitten.
Vaak zijn het drie pitten en als je dan alleen de twee buitenste kan gebruiken heb je nog niks.
Pitten zitten te dicht bijelkaar voor drie pannen.
We hebben 4 pitten, waarvan 1 electrisch.
Bijlagen
IMG_3682.JPG

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door WillyL » za 23 sep 2017 10:05

Wij zijn tevreden met de 'gourmetkeuken' in de Dethleffs van 2010.
Plaats om vanalles te zetten is idd nuttig.
Mijn verlanglijstje (hebben we gans):
  • Minstens 3-beks gasfornuis waar 3 potten of pannen tegelijkertijd op kunnen, waarvan minstens 1 grote
  • afdekplaat, liefst meerdere delen
  • groot, vrij rechthoekig pompbak waar een deftige plastiekbak in kan (om af te wassen of te spoelen), geen rond ding, daar is teveel plaatsverlies.
  • voldoende werkruimte - in de onze zit dat links van de afwasbak maar rechts zit vrij dichtbij het fornuis, gelukkig dus in deeltjes af te dekken en gebruiken wij meestal het meest rechtse deel om te koken, terwijl links dicht blijft en dus extra werkruimte is. Tijdens vakantie probeer ik 1 of 2-pans gerechten te maken. Buiten koken doen we heeeeeel zelden
  • grote kastruimte onder en boven
  • grote koelkast - die van ons is net limiet, een hoog model zou beter zijn, vriesvak is echter prima
  • voldoende verlichting
  • voldoende verluchting maar dan ook weer niet zo veel dat de gasvlam uitblaast.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Kijken wel eens naar een andere caravan, maar ja........

Bericht door p_vingerhoets » za 23 sep 2017 11:33

Camperennis zeker ontspannen ,maar daar hoord ook goed eten bij en daar is nu eenmaal een goede kok voor nodig .
Als die nu bepaald dat er een ruime keuken bij hoort en niet op zo'n los pitje buiten de caravan in de elementen dan wordt het toch zoeken.

Zeker zijn er grote keukens te vinden in de eveneens grote caravans, maar daar hoort dan weer een navanant grote auto voor.

En zoals al aangegeven de campers zijn dan weer ineens voorzien van een werkelijk belachelijk klein keukenblokje en zelfs een beperkte binnenruimte terwijl ze er van buiten groot uitzien , waar zit die ruimte scratch.gif
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”