Adaptieve cruise controle

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Adaptieve cruise controle

Bericht door Psjaak » do 7 sep 2017 23:05

Net terug van vakantie met mijn nieuwe Tiguan met Adaptieve cruise controle en Lane assist. Wat een plezier om zo te kunnen rijden. ik heb genoten.
In dit geval instellen op 85 km en gaan.
Groet Sjaak

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Davendre » vr 8 sep 2017 07:03

Met de caravan is dit inderdaad erg fijn. Maar waarom 85 km/u? Stel m in op 95 km/u en haak aan bij een vrachtwagen op maximale afstand. Heb jij geen last van hen en zij geen last van jou.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Sytske01 » vr 8 sep 2017 09:52

Sinds kort hebben we een Volvo waar ook acc op zit. Mijn echtgenoot rijdt altijd tot vlak achter de in te halen auto en haalt dan op het laatste moment in. Dan zit ik al weer met samengeknepen billen. Met acc is dit afgelopen. Heerlijk blij.gif

Jo VdB
Berichten: 128
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Jo VdB » vr 8 sep 2017 10:46

Er zijn toch ook wel wat minpuntjes aan ACC.

Bvb het feit dat, doordat de ACC automatisch afstand laat, anderen nog snel in het gaatje kruipen (en dan rem jij weer af en gaat een ander weer in dat gaatje...)

Ook kan het systeem nogal bruusk ingrijpen als er bvb iemand ineens op linkervak komt rijden terwijl jij niet anders kan dan rechts voorbij.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36246
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Chris » vr 8 sep 2017 11:19

Ik ben ook heel benieuwd naar Adaptive CC.
Het zit ook in mijn nieuwe auto, lijkt mij met de hut erachter idd erg prettig.
Ik vraag me wel af of het economische rijden wat de gewone cruise control doet, ook met een ACC werkt.
Dan wordt er toch meer gewisseld in snelheden lijkt mij.
We gaan het meemaken..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RP 650 KMFE
Berichten: 196
Lid geworden op: do 15 dec 2016 07:53

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door RP 650 KMFE » vr 8 sep 2017 11:35

ACC is inderdaad erg fijn, ook met de Caravan erachter. Echter de active lane assist zet ik dus uit als de Caravan erachter hangt. Als de Caravan licht gaat slingeren gaat de auto dit proberen te compenseren en voelt de combi onrustig (Heb ik zelf meegemaakt). Bergaf haal ik de ACC er ook af, dit om feeling met de auto te houden.
Wel zette ik de automaat op Manueel, anders schakelt de auto op en af terwijl dat nergens voor nodig is.
Audi A6 Avant 3.0 BiTDI Competition 326PK (2017) met aan de haak een Hobby 650 KMFE De Luxe Edition (2017) met een dakairco (Dometic 2200) en een Dorema Boston (270) voortent.

Citrorob

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Citrorob » vr 8 sep 2017 11:37

Jo VdB schreef:Er zijn toch ook wel wat minpuntjes aan ACC.

Bvb het feit dat, doordat de ACC automatisch afstand laat, anderen nog snel in het gaatje kruipen (en dan rem jij weer af en gaat een ander weer in dat gaatje...)

Ook kan het systeem nogal bruusk ingrijpen als er bvb iemand ineens op linkervak komt rijden terwijl jij niet anders kan dan rechts voorbij.
Het nodigt ook uit tot middenbaan kleven.

Ik zie steeds vaker dat als je op redelijk afstand van elkaar op de middenbaan auto's inhaalt en er komt rechts ruimte dat de auto achter je accelereert tot je voorganger, en dus precies naast je zit en dan weer afremt tot de snelheid die op de middenbaan gereden wordt. Het gevolg hiervan is dat je feitelijk opgesloten wordt op de rechter baan.
De bestuurders van de auto's die dit doen lijken zich hiervan niet bewust te zijn. Waarschijnlijk omdat de ACC dit regelt.

Als je dit maar vaak genoeg gebeurd, dan kan ik mij voorstellen dat mensen niet meer naar rechts gaan omdat ze gelijk vastgezet worden op de rechterbaan.
Zelf maak ik mij er niet zo druk om maar het is gewoon een domme manier van rijden die irritatie kan opwekken.

Begrijp me niet verkeerd, het is allemaal heel mooi dat het kan maar je krijgt wel het gevoel dat er steeds meer zombies in een auto zitten die geen idee hebben wat hun auto doet en wat de auto's om hun heen doen.

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Barreman » vr 8 sep 2017 11:41

Ik heb het ( nog even ) op de Mitsu. Ik vind het een pracht uitvinding. Zal straks wel even wennen worden met de Audi waar het niet op zit.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door JPGeetje » vr 8 sep 2017 12:06

Ik gebruik de ACC ook vaak, eigenlijk te vaak.
Zelfs binnen de bebouwde kom waar je maar 50 mag stel ik hem vaak in op 55 of 60.
Op zich gaat dat prima maar dan komen wel de gebreken die het systeem toch heeft, boven drijven.
Stel een auto voor je wil rechts af slaan en remt daarvoor af. Normaliter zou jij het gas loslaten en evt. een beetje bij remmen om een aanrijding te voorkomen.
Mijn ACC gaat daar behoorlijk in de remmen om toch de nodige afstand te houden waardoor je snelheid vaak (onnodig) zakt tot 20 of zo.
Als dan de voorganger plotseling is verdwenen, lijkt het wel of hij eerst "zoekt" waar die gebleven is voordat hij de snelheid weer op wil gaan voeren.
Ook raakt hij vaak in de war van afremmende auto's op een rijstrook voor links of rechtsaf waar jij op de rechtdoor-strook zit, daar wil die ook nog wel eens in de ankers vliegen, zeker als e.e.a. in een bocht is waardoor die het doel rechter voor zich in beeld krijgt.
Op de autoweg is het echter een zaligheid, zeker met de caravan erachter.
Ik stel hem meestal af op 92-93, net iets sneller als de vrachtauto's waarna ik lekker achter zo'n vrachtauto blijf "hangen".
Met de boordcomputer op actueel gebruik zie je dan ook dat het een stuk zuiniger rijden is.
En daar hoef je echt niet voor te bumperkleven. Bij de Volvo kun je de afstand die de ACC aanhoudt tot zijn voorganger instellen in 1 tot 4 (of 5) balkjes.
Ik zet hem dan op 3 waarbij de afstand tot de voorganger bij 90 ongeveer een meter of 40 a 50 zal zijn.
Wellicht zijn er mensen die dit te weinig vinden met de caravan erachter, maar weet wel dat die ACC veel sneller reageert op acties van je voorganger, dan dat je dat zelf zou kunnen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Daphne » vr 8 sep 2017 12:24

Op de snelweg vind ik ACC alleen fijn als er file is of als ik even rust wil en achter een auto ga "plakken". Verder is ACC een zegen op 2 baans (polder)wegen en binnen de bebouwde kom. Jammer dat het adaptieve gedeelte niet is uit te schakelen zodat je alleen CC overhoudt. Ik kan me voorstellen dat ACC in combinatie met een caravan trekken prettig is. Gelukkig voor mijn man heeft onze caravantrekker alleen CC, want hij vindt ACC verschrikkelijk. :lol:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38633
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Micky » vr 8 sep 2017 12:24

RE.gif standaard remt hij dan idd als er links 1 van je rijdt, bij mij zit er ook file assistent op, 1 keer gas bijgeven of onder de 30 de acc inschakelen en dan rijdt hij wel door als links stil staat, echter afbuigende auto's voor je is idd niet perfect dan remt hij bij mij ook te ver af.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36246
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Chris » vr 8 sep 2017 12:32

Daphne schreef:Op de snelweg vind ik ACC alleen fijn als er file is of als ik even rust wil en achter een auto ga "plakken". Verder is ACC een zegen op 2 baans (polder)wegen en binnen de bebouwde kom. Jammer dat het adaptieve gedeelte niet is uit te schakelen zodat je alleen CC overhoudt. Ik kan me voorstellen dat ACC in combinatie met een caravan trekken prettig is. Gelukkig voor mijn man heeft onze caravantrekker alleen CC, want hij vindt ACC verschrikkelijk. :lol:
Volgens mij, (en wat ik heb gelezen in de handleiding) is de ACC in mijn nieuwe auto ook als CC te gebruiken.
Ik kan me best voorstellen dat je niet altijd gediend bent van de A met CC.
Even afwachten nog..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Pino » vr 8 sep 2017 12:35

RE.gif Klopt, op de drukke nederlandse wegen is ACC niet vaak bruikbaar. Altijd wel iemand die in het gaatje schiet waardoor de rem er op gaat en ze achter je irritatie hebben.
Bij veel auto's kun je van de ACC een gewone CC maken door de knop van de afstandsregeling wat langer in te drukken. Zo gebruik ik hem meestal.
Met caravan, zeker op rustiger wegen in het buitenland gebruik ik wel vaak ACC. Mede omdat je met caravan wat extra afstand in acht houdt.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 8 sep 2017 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Daphne » vr 8 sep 2017 12:40

RE.gif en RE.gif RE.gif

Dat is mooi dat die mogelijkheid bestaat. Iemand enig idee of dit ook bij VW kan? Afbeelding

Edit: zal zo eens het instructieboekje uit de auto halen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38633
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Micky » vr 8 sep 2017 12:45

Je geeft gewoon iets gas als het gat te groot is en je wilt voorkomen dat er iemand tussen gaat. Cc maken kan volgens mij niet bij VW, wel kun je de frontassist uitzetten als je wilt


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Daphne » vr 8 sep 2017 12:48

Pino schreef:Bij veel auto's kun je van de ACC een gewone CC maken door de knop van de afstandsregeling wat langer in te drukken.
Dat ga ik ook eens proberen. thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Citrorob

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Citrorob » vr 8 sep 2017 13:31

Waarom zou ACC in combinatie met een caravan juist fijn zijn? (Serieuze vraag)

Zelf ik juist graag mijn eigen snelheid rijden en het enige wat ik wil dat de CC doet is deze snelheid vasthouden.
Ik hoef hiervoor dan ook eigenlijk niet op de snelheidsmeter te kijken.

Als ik harder rij dan mijn voorganger dan maak ik de keuze of ik langzamer ga rijden of er voorbij zal gaan.
Met een ACC zou deze de keuze maken dat ik langzamer zou moeten gaan rijden. Misschien wil ik dat wel helemaal niet.
Naast op het verkeer letten moet je dan ook nog gaan opletten of je ACC zich wel aan de snelheid houdt die je aan wil houden.
Doet dus precies wat je niet wil, want dat is juist een gelijke snelheid aanhouden.

Dan21
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 7 dec 2014 11:24

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Dan21 » vr 8 sep 2017 14:06

Ik rijdt met ACC nu een 6 tal jaar op mijn Honda , het blijft relax rijden en je komt uitgerust op je bestemming aan , heerlijk,
wel op letten niet teveel afstand te houden op de voorgangers anders steekt men regelmatig voor , wat niet systeem wat in de war brengt en begint af te remmen .
maar dit is makkelijk te regelen, wat raar in het begin want ik hou eigenlijk graag wat afstand vroeger , met dit werkt perfect.
Bij verstrooidheid en prutsen aan de gps of plots een file een echte zegen ,

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Psjaak » vr 8 sep 2017 14:20

Als de ACC geen auto detecteert fungeert de mijne als cruise controle. Sinds 2 maanden de trotse bezitter van een Volkswagen 2.0 liter TSI. Wel is het op passen als je de ACC ingesteld hebt op bijv 90 km en je voegt uit waarbij je wilt afremmen de auto juist meer snelheid gaat maken. Maar ik vind het genieten. Tevens vind ik het positief dat de ACC sneller kan ingrijpen dan de mensen.

Groet Sjaak

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door JanPunne » vr 8 sep 2017 14:51

Sytske01 schreef:Sinds kort hebben we een Volvo waar ook acc op zit. Mijn echtgenoot rijdt altijd tot vlak achter de in te halen auto en haalt dan op het laatste moment in. Dan zit ik al weer met samengeknepen billen. Met acc is dit afgelopen. Heerlijk blij.gif
Maar als hij gas bijgeeft op het moment dat de acc in werking treedt dan mrgreen.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Conradi » vr 8 sep 2017 15:44

Jo VdB schreef:Bvb het feit dat, doordat de ACC automatisch afstand laat, anderen nog snel in het gaatje kruipen (en dan rem jij weer af en gaat een ander weer in dat gaatje...)
Ach, dat accepteer ik gewoon. De enige manier om dat te voorkomen is om bijna op de bumper van je voorligger te kruipen en zelfs dan heb je er bij die het proberen. Kortom, relax gewoon laten gebeuren :wink:
Zeker met slecht weer, zoals vandaag, rij ik ook in NL op ACC. In combinatie met het zelf sturen en optrekken is het ideaal in de file thumbup.gif
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

nerood

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door nerood » vr 8 sep 2017 19:25

Citrorob schreef:Waarom zou ACC in combinatie met een caravan juist fijn zijn? (Serieuze vraag)

Zelf ik juist graag mijn eigen snelheid rijden en het enige wat ik wil dat de CC doet is deze snelheid vasthouden.
ACC is in wezen een CC die alleen ingrijpt als de voorganger langzamer rijdt dan jij.
Als je er dan langs wilt en kunt, gas in trappen en inhalen. Na gas loslaten neemt de auto de ingestelde snelheid weer aan.

De afstand die een ACC aanhoud is gebaseerd op het voorkomen van een aanrijding. Vandaar de relatief grote afstand, die echter bij sterk afremmende voorgangers ineens niet zo groot is.
Je moet bij deze systemen eerder bang zijn dat er in zulke gevallen niet iemand op je achterbumper denderd.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Conradi » vr 8 sep 2017 19:37

RE.gif
Klopt, maar toch heeft ook Citrorob een punt. Het nadeel van ACC is dat het de snelheid aanpast, zonder dat duidelijk te laten merken. Met CC rijdt je op een vrachtauto af, spiegel je en beslis je om in te halen of bij te remmen. Met ACC rem je voorzichtig af, dus je komt nooit op het punt de beslissing te nemen. Als je niet oplet blijf je kilometers lang keurig achter een vrachtauto hangen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23450
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door PD » vr 8 sep 2017 20:48

Grappig, in tegenstelling tot de meeste reacties hierboven vind ik ACC echt helemaal niks :( Ik gebruik het dan ook nooit want ik heb er een hekel aan dat de auto zo snel vaart gaat minderen als de afstand tot de voorligger nog best groot is en dat is onvoldoende aan te passen...

Het enige voordeel is dat de auto alsnog ingrijpt wanneer de afstand echt te kort wordt, ook als ACC niet is ingeschakeld... dat heeft me al een paar keer 's ochtends vroeg hier in de wijk gered :oops:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38633
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Adaptieve cruise controle

Bericht door Micky » vr 8 sep 2017 20:52

RE.gif RE.gif

Toch wel, bij mij verschijnt een rode lijn om de snelheidsmeter als ik sneller rij dan ingesteld en een groene lijn als ik langzamer rij, dus langzaam afzakken zie ik direct door het verschijnen van deze groene lijn, tevens zie ik een auto, die dichterbij komt verschijnen in mijn toerenteller, zo snel je die ziet gelijk naar links, anders ga je zeer binnenkort afremmen, ik heb dan ook geen ouderwetse tellers, alleen maar een LCD scherm achter het stuur (jij ook als het goed is), daar is het grafisch makkelijk te maken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”