Adaptieve cruise controle
Adaptieve cruise controle
Net terug van vakantie met mijn nieuwe Tiguan met Adaptieve cruise controle en Lane assist. Wat een plezier om zo te kunnen rijden. ik heb genoten.
In dit geval instellen op 85 km en gaan.
Groet Sjaak
In dit geval instellen op 85 km en gaan.
Groet Sjaak
Re: Adaptieve cruise controle
Met de caravan is dit inderdaad erg fijn. Maar waarom 85 km/u? Stel m in op 95 km/u en haak aan bij een vrachtwagen op maximale afstand. Heb jij geen last van hen en zij geen last van jou.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Adaptieve cruise controle
Sinds kort hebben we een Volvo waar ook acc op zit. Mijn echtgenoot rijdt altijd tot vlak achter de in te halen auto en haalt dan op het laatste moment in. Dan zit ik al weer met samengeknepen billen. Met acc is dit afgelopen. Heerlijk
Re: Adaptieve cruise controle
Er zijn toch ook wel wat minpuntjes aan ACC.
Bvb het feit dat, doordat de ACC automatisch afstand laat, anderen nog snel in het gaatje kruipen (en dan rem jij weer af en gaat een ander weer in dat gaatje...)
Ook kan het systeem nogal bruusk ingrijpen als er bvb iemand ineens op linkervak komt rijden terwijl jij niet anders kan dan rechts voorbij.
Bvb het feit dat, doordat de ACC automatisch afstand laat, anderen nog snel in het gaatje kruipen (en dan rem jij weer af en gaat een ander weer in dat gaatje...)
Ook kan het systeem nogal bruusk ingrijpen als er bvb iemand ineens op linkervak komt rijden terwijl jij niet anders kan dan rechts voorbij.
Re: Adaptieve cruise controle
Ik ben ook heel benieuwd naar Adaptive CC.
Het zit ook in mijn nieuwe auto, lijkt mij met de hut erachter idd erg prettig.
Ik vraag me wel af of het economische rijden wat de gewone cruise control doet, ook met een ACC werkt.
Dan wordt er toch meer gewisseld in snelheden lijkt mij.
We gaan het meemaken..
Chris
Het zit ook in mijn nieuwe auto, lijkt mij met de hut erachter idd erg prettig.
Ik vraag me wel af of het economische rijden wat de gewone cruise control doet, ook met een ACC werkt.
Dan wordt er toch meer gewisseld in snelheden lijkt mij.
We gaan het meemaken..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: do 15 dec 2016 07:53
Re: Adaptieve cruise controle
ACC is inderdaad erg fijn, ook met de Caravan erachter. Echter de active lane assist zet ik dus uit als de Caravan erachter hangt. Als de Caravan licht gaat slingeren gaat de auto dit proberen te compenseren en voelt de combi onrustig (Heb ik zelf meegemaakt). Bergaf haal ik de ACC er ook af, dit om feeling met de auto te houden.
Wel zette ik de automaat op Manueel, anders schakelt de auto op en af terwijl dat nergens voor nodig is.
Wel zette ik de automaat op Manueel, anders schakelt de auto op en af terwijl dat nergens voor nodig is.
Audi A6 Avant 3.0 BiTDI Competition 326PK (2017) met aan de haak een Hobby 650 KMFE De Luxe Edition (2017) met een dakairco (Dometic 2200) en een Dorema Boston (270) voortent.
Re: Adaptieve cruise controle
Het nodigt ook uit tot middenbaan kleven.Jo VdB schreef:Er zijn toch ook wel wat minpuntjes aan ACC.
Bvb het feit dat, doordat de ACC automatisch afstand laat, anderen nog snel in het gaatje kruipen (en dan rem jij weer af en gaat een ander weer in dat gaatje...)
Ook kan het systeem nogal bruusk ingrijpen als er bvb iemand ineens op linkervak komt rijden terwijl jij niet anders kan dan rechts voorbij.
Ik zie steeds vaker dat als je op redelijk afstand van elkaar op de middenbaan auto's inhaalt en er komt rechts ruimte dat de auto achter je accelereert tot je voorganger, en dus precies naast je zit en dan weer afremt tot de snelheid die op de middenbaan gereden wordt. Het gevolg hiervan is dat je feitelijk opgesloten wordt op de rechter baan.
De bestuurders van de auto's die dit doen lijken zich hiervan niet bewust te zijn. Waarschijnlijk omdat de ACC dit regelt.
Als je dit maar vaak genoeg gebeurd, dan kan ik mij voorstellen dat mensen niet meer naar rechts gaan omdat ze gelijk vastgezet worden op de rechterbaan.
Zelf maak ik mij er niet zo druk om maar het is gewoon een domme manier van rijden die irritatie kan opwekken.
Begrijp me niet verkeerd, het is allemaal heel mooi dat het kan maar je krijgt wel het gevoel dat er steeds meer zombies in een auto zitten die geen idee hebben wat hun auto doet en wat de auto's om hun heen doen.
Re: Adaptieve cruise controle
Ik heb het ( nog even ) op de Mitsu. Ik vind het een pracht uitvinding. Zal straks wel even wennen worden met de Audi waar het niet op zit.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016
Re: Adaptieve cruise controle
Ik gebruik de ACC ook vaak, eigenlijk te vaak.
Zelfs binnen de bebouwde kom waar je maar 50 mag stel ik hem vaak in op 55 of 60.
Op zich gaat dat prima maar dan komen wel de gebreken die het systeem toch heeft, boven drijven.
Stel een auto voor je wil rechts af slaan en remt daarvoor af. Normaliter zou jij het gas loslaten en evt. een beetje bij remmen om een aanrijding te voorkomen.
Mijn ACC gaat daar behoorlijk in de remmen om toch de nodige afstand te houden waardoor je snelheid vaak (onnodig) zakt tot 20 of zo.
Als dan de voorganger plotseling is verdwenen, lijkt het wel of hij eerst "zoekt" waar die gebleven is voordat hij de snelheid weer op wil gaan voeren.
Ook raakt hij vaak in de war van afremmende auto's op een rijstrook voor links of rechtsaf waar jij op de rechtdoor-strook zit, daar wil die ook nog wel eens in de ankers vliegen, zeker als e.e.a. in een bocht is waardoor die het doel rechter voor zich in beeld krijgt.
Op de autoweg is het echter een zaligheid, zeker met de caravan erachter.
Ik stel hem meestal af op 92-93, net iets sneller als de vrachtauto's waarna ik lekker achter zo'n vrachtauto blijf "hangen".
Met de boordcomputer op actueel gebruik zie je dan ook dat het een stuk zuiniger rijden is.
En daar hoef je echt niet voor te bumperkleven. Bij de Volvo kun je de afstand die de ACC aanhoudt tot zijn voorganger instellen in 1 tot 4 (of 5) balkjes.
Ik zet hem dan op 3 waarbij de afstand tot de voorganger bij 90 ongeveer een meter of 40 a 50 zal zijn.
Wellicht zijn er mensen die dit te weinig vinden met de caravan erachter, maar weet wel dat die ACC veel sneller reageert op acties van je voorganger, dan dat je dat zelf zou kunnen.
Zelfs binnen de bebouwde kom waar je maar 50 mag stel ik hem vaak in op 55 of 60.
Op zich gaat dat prima maar dan komen wel de gebreken die het systeem toch heeft, boven drijven.
Stel een auto voor je wil rechts af slaan en remt daarvoor af. Normaliter zou jij het gas loslaten en evt. een beetje bij remmen om een aanrijding te voorkomen.
Mijn ACC gaat daar behoorlijk in de remmen om toch de nodige afstand te houden waardoor je snelheid vaak (onnodig) zakt tot 20 of zo.
Als dan de voorganger plotseling is verdwenen, lijkt het wel of hij eerst "zoekt" waar die gebleven is voordat hij de snelheid weer op wil gaan voeren.
Ook raakt hij vaak in de war van afremmende auto's op een rijstrook voor links of rechtsaf waar jij op de rechtdoor-strook zit, daar wil die ook nog wel eens in de ankers vliegen, zeker als e.e.a. in een bocht is waardoor die het doel rechter voor zich in beeld krijgt.
Op de autoweg is het echter een zaligheid, zeker met de caravan erachter.
Ik stel hem meestal af op 92-93, net iets sneller als de vrachtauto's waarna ik lekker achter zo'n vrachtauto blijf "hangen".
Met de boordcomputer op actueel gebruik zie je dan ook dat het een stuk zuiniger rijden is.
En daar hoef je echt niet voor te bumperkleven. Bij de Volvo kun je de afstand die de ACC aanhoudt tot zijn voorganger instellen in 1 tot 4 (of 5) balkjes.
Ik zet hem dan op 3 waarbij de afstand tot de voorganger bij 90 ongeveer een meter of 40 a 50 zal zijn.
Wellicht zijn er mensen die dit te weinig vinden met de caravan erachter, maar weet wel dat die ACC veel sneller reageert op acties van je voorganger, dan dat je dat zelf zou kunnen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Adaptieve cruise controle
Op de snelweg vind ik ACC alleen fijn als er file is of als ik even rust wil en achter een auto ga "plakken". Verder is ACC een zegen op 2 baans (polder)wegen en binnen de bebouwde kom. Jammer dat het adaptieve gedeelte niet is uit te schakelen zodat je alleen CC overhoudt. Ik kan me voorstellen dat ACC in combinatie met een caravan trekken prettig is. Gelukkig voor mijn man heeft onze caravantrekker alleen CC, want hij vindt ACC verschrikkelijk.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Adaptieve cruise controle
RE.gif standaard remt hij dan idd als er links 1 van je rijdt, bij mij zit er ook file assistent op, 1 keer gas bijgeven of onder de 30 de acc inschakelen en dan rijdt hij wel door als links stil staat, echter afbuigende auto's voor je is idd niet perfect dan remt hij bij mij ook te ver af.
Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Adaptieve cruise controle
Volgens mij, (en wat ik heb gelezen in de handleiding) is de ACC in mijn nieuwe auto ook als CC te gebruiken.Daphne schreef:Op de snelweg vind ik ACC alleen fijn als er file is of als ik even rust wil en achter een auto ga "plakken". Verder is ACC een zegen op 2 baans (polder)wegen en binnen de bebouwde kom. Jammer dat het adaptieve gedeelte niet is uit te schakelen zodat je alleen CC overhoudt. Ik kan me voorstellen dat ACC in combinatie met een caravan trekken prettig is. Gelukkig voor mijn man heeft onze caravantrekker alleen CC, want hij vindt ACC verschrikkelijk.
Ik kan me best voorstellen dat je niet altijd gediend bent van de A met CC.
Even afwachten nog..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Adaptieve cruise controle
RE.gif Klopt, op de drukke nederlandse wegen is ACC niet vaak bruikbaar. Altijd wel iemand die in het gaatje schiet waardoor de rem er op gaat en ze achter je irritatie hebben.
Bij veel auto's kun je van de ACC een gewone CC maken door de knop van de afstandsregeling wat langer in te drukken. Zo gebruik ik hem meestal.
Met caravan, zeker op rustiger wegen in het buitenland gebruik ik wel vaak ACC. Mede omdat je met caravan wat extra afstand in acht houdt.
Bij veel auto's kun je van de ACC een gewone CC maken door de knop van de afstandsregeling wat langer in te drukken. Zo gebruik ik hem meestal.
Met caravan, zeker op rustiger wegen in het buitenland gebruik ik wel vaak ACC. Mede omdat je met caravan wat extra afstand in acht houdt.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 8 sep 2017 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Adaptieve cruise controle
RE.gif en RE.gif RE.gif
Dat is mooi dat die mogelijkheid bestaat. Iemand enig idee of dit ook bij VW kan?
Edit: zal zo eens het instructieboekje uit de auto halen.
Dat is mooi dat die mogelijkheid bestaat. Iemand enig idee of dit ook bij VW kan?
Edit: zal zo eens het instructieboekje uit de auto halen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Adaptieve cruise controle
Je geeft gewoon iets gas als het gat te groot is en je wilt voorkomen dat er iemand tussen gaat. Cc maken kan volgens mij niet bij VW, wel kun je de frontassist uitzetten als je wilt
Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Adaptieve cruise controle
Dat ga ik ook eens proberen.Pino schreef:Bij veel auto's kun je van de ACC een gewone CC maken door de knop van de afstandsregeling wat langer in te drukken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Adaptieve cruise controle
Waarom zou ACC in combinatie met een caravan juist fijn zijn? (Serieuze vraag)
Zelf ik juist graag mijn eigen snelheid rijden en het enige wat ik wil dat de CC doet is deze snelheid vasthouden.
Ik hoef hiervoor dan ook eigenlijk niet op de snelheidsmeter te kijken.
Als ik harder rij dan mijn voorganger dan maak ik de keuze of ik langzamer ga rijden of er voorbij zal gaan.
Met een ACC zou deze de keuze maken dat ik langzamer zou moeten gaan rijden. Misschien wil ik dat wel helemaal niet.
Naast op het verkeer letten moet je dan ook nog gaan opletten of je ACC zich wel aan de snelheid houdt die je aan wil houden.
Doet dus precies wat je niet wil, want dat is juist een gelijke snelheid aanhouden.
Zelf ik juist graag mijn eigen snelheid rijden en het enige wat ik wil dat de CC doet is deze snelheid vasthouden.
Ik hoef hiervoor dan ook eigenlijk niet op de snelheidsmeter te kijken.
Als ik harder rij dan mijn voorganger dan maak ik de keuze of ik langzamer ga rijden of er voorbij zal gaan.
Met een ACC zou deze de keuze maken dat ik langzamer zou moeten gaan rijden. Misschien wil ik dat wel helemaal niet.
Naast op het verkeer letten moet je dan ook nog gaan opletten of je ACC zich wel aan de snelheid houdt die je aan wil houden.
Doet dus precies wat je niet wil, want dat is juist een gelijke snelheid aanhouden.
Re: Adaptieve cruise controle
Ik rijdt met ACC nu een 6 tal jaar op mijn Honda , het blijft relax rijden en je komt uitgerust op je bestemming aan , heerlijk,
wel op letten niet teveel afstand te houden op de voorgangers anders steekt men regelmatig voor , wat niet systeem wat in de war brengt en begint af te remmen .
maar dit is makkelijk te regelen, wat raar in het begin want ik hou eigenlijk graag wat afstand vroeger , met dit werkt perfect.
Bij verstrooidheid en prutsen aan de gps of plots een file een echte zegen ,
wel op letten niet teveel afstand te houden op de voorgangers anders steekt men regelmatig voor , wat niet systeem wat in de war brengt en begint af te remmen .
maar dit is makkelijk te regelen, wat raar in het begin want ik hou eigenlijk graag wat afstand vroeger , met dit werkt perfect.
Bij verstrooidheid en prutsen aan de gps of plots een file een echte zegen ,
Re: Adaptieve cruise controle
Als de ACC geen auto detecteert fungeert de mijne als cruise controle. Sinds 2 maanden de trotse bezitter van een Volkswagen 2.0 liter TSI. Wel is het op passen als je de ACC ingesteld hebt op bijv 90 km en je voegt uit waarbij je wilt afremmen de auto juist meer snelheid gaat maken. Maar ik vind het genieten. Tevens vind ik het positief dat de ACC sneller kan ingrijpen dan de mensen.
Groet Sjaak
Groet Sjaak
Re: Adaptieve cruise controle
Maar als hij gas bijgeeft op het moment dat de acc in werking treedt danSytske01 schreef:Sinds kort hebben we een Volvo waar ook acc op zit. Mijn echtgenoot rijdt altijd tot vlak achter de in te halen auto en haalt dan op het laatste moment in. Dan zit ik al weer met samengeknepen billen. Met acc is dit afgelopen. Heerlijk
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Adaptieve cruise controle
Ach, dat accepteer ik gewoon. De enige manier om dat te voorkomen is om bijna op de bumper van je voorligger te kruipen en zelfs dan heb je er bij die het proberen. Kortom, relax gewoon laten gebeurenJo VdB schreef:Bvb het feit dat, doordat de ACC automatisch afstand laat, anderen nog snel in het gaatje kruipen (en dan rem jij weer af en gaat een ander weer in dat gaatje...)
Zeker met slecht weer, zoals vandaag, rij ik ook in NL op ACC. In combinatie met het zelf sturen en optrekken is het ideaal in de file
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Adaptieve cruise controle
ACC is in wezen een CC die alleen ingrijpt als de voorganger langzamer rijdt dan jij.Citrorob schreef:Waarom zou ACC in combinatie met een caravan juist fijn zijn? (Serieuze vraag)
Zelf ik juist graag mijn eigen snelheid rijden en het enige wat ik wil dat de CC doet is deze snelheid vasthouden.
Als je er dan langs wilt en kunt, gas in trappen en inhalen. Na gas loslaten neemt de auto de ingestelde snelheid weer aan.
De afstand die een ACC aanhoud is gebaseerd op het voorkomen van een aanrijding. Vandaar de relatief grote afstand, die echter bij sterk afremmende voorgangers ineens niet zo groot is.
Je moet bij deze systemen eerder bang zijn dat er in zulke gevallen niet iemand op je achterbumper denderd.
Re: Adaptieve cruise controle
RE.gif
Klopt, maar toch heeft ook Citrorob een punt. Het nadeel van ACC is dat het de snelheid aanpast, zonder dat duidelijk te laten merken. Met CC rijdt je op een vrachtauto af, spiegel je en beslis je om in te halen of bij te remmen. Met ACC rem je voorzichtig af, dus je komt nooit op het punt de beslissing te nemen. Als je niet oplet blijf je kilometers lang keurig achter een vrachtauto hangen.
Klopt, maar toch heeft ook Citrorob een punt. Het nadeel van ACC is dat het de snelheid aanpast, zonder dat duidelijk te laten merken. Met CC rijdt je op een vrachtauto af, spiegel je en beslis je om in te halen of bij te remmen. Met ACC rem je voorzichtig af, dus je komt nooit op het punt de beslissing te nemen. Als je niet oplet blijf je kilometers lang keurig achter een vrachtauto hangen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Adaptieve cruise controle
Grappig, in tegenstelling tot de meeste reacties hierboven vind ik ACC echt helemaal niks Ik gebruik het dan ook nooit want ik heb er een hekel aan dat de auto zo snel vaart gaat minderen als de afstand tot de voorligger nog best groot is en dat is onvoldoende aan te passen...
Het enige voordeel is dat de auto alsnog ingrijpt wanneer de afstand echt te kort wordt, ook als ACC niet is ingeschakeld... dat heeft me al een paar keer 's ochtends vroeg hier in de wijk gered
Het enige voordeel is dat de auto alsnog ingrijpt wanneer de afstand echt te kort wordt, ook als ACC niet is ingeschakeld... dat heeft me al een paar keer 's ochtends vroeg hier in de wijk gered
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Adaptieve cruise controle
RE.gif RE.gif
Toch wel, bij mij verschijnt een rode lijn om de snelheidsmeter als ik sneller rij dan ingesteld en een groene lijn als ik langzamer rij, dus langzaam afzakken zie ik direct door het verschijnen van deze groene lijn, tevens zie ik een auto, die dichterbij komt verschijnen in mijn toerenteller, zo snel je die ziet gelijk naar links, anders ga je zeer binnenkort afremmen, ik heb dan ook geen ouderwetse tellers, alleen maar een LCD scherm achter het stuur (jij ook als het goed is), daar is het grafisch makkelijk te maken.
Toch wel, bij mij verschijnt een rode lijn om de snelheidsmeter als ik sneller rij dan ingesteld en een groene lijn als ik langzamer rij, dus langzaam afzakken zie ik direct door het verschijnen van deze groene lijn, tevens zie ik een auto, die dichterbij komt verschijnen in mijn toerenteller, zo snel je die ziet gelijk naar links, anders ga je zeer binnenkort afremmen, ik heb dan ook geen ouderwetse tellers, alleen maar een LCD scherm achter het stuur (jij ook als het goed is), daar is het grafisch makkelijk te maken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB