Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door PD » di 5 sep 2017 21:03

Zoals in het draadje van onze nieuwe caravan te lezen is, hebben wij de oude caravan enkele dagen voor de levering van de nieuwe caravan ingeleverd bij de dealer. Reden hiervoor is dat er accessoires moeten worden overgebouwd, in ons geval de airco.

Voor de dealer is het moment van inleveren tevens het moment dat de caravan wordt beoordeeld (tijdens het sluiten van de inruil/koopovereenkomst wordt de caravan veelal niet gezien maar wordt beschreven wat er evt. aan gebreken zijn). Om er nu zeker van te zijn dat je tijdens de latere overdracht tijdens levering van de nieuwe caravan niet verrast wordt doordat er bijv. tussentijds in de werkplaats schade is ontstaan, heb ik een acceptatie verklaring opgesteld.

De innemende dealer vond dit verstandig van mij, dus geen enkel probleem. Zo leg je samen eenduidig vast of en hoe de caravan voor de latere overdracht is geaccepteerd.

Overschrijving/vrijwaring van de oude caravan vindt pas plaats tijdens levering van de nieuwe caravan. Wil jij of de delaer de caravan eerder overgeschreven hebben, bijv. omdat de dealer de oude caravan direct kan doorverkopen, dan adviseer ik tenminste dat je op dat moment de inruilwaarde op je bankrekening gestort krijgt; je levert dan namelijk de caravan en de tegenprestatie is de inruilwaarde.

In de bijlage mijn opzetje; het zal juridisch vast niet waterdicht zijn, maar het geeft wat houvast.


Wie suggesties ter verbetering heeft... graag... dan kan een volgende er zijn voordeel mee doen thumbup.gif
Bijlagen
Acceptatie sjabloon.pdf
(4.94 KiB) 144 keer gedownload
Laatst gewijzigd door PD op di 5 sep 2017 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Pino » di 5 sep 2017 21:13

Slim om dit te doen!
In mijn reactie in het andere draadje schreef ik dat ik de tenaamstellingscode pas afgeef op de dag van afleveren nieuwe caravan zodat er altijd een caravan op mijn naam staat.
Daarmee voorkom je natuurlijk niet dat ze in tussenliggende periode schade aan je caravan veroorzaken die ze in mindering op de inruilprijs willen brengen.
Echter heb je ook dat schade risico bij een gewone beurt of reparatie.
Wellicht een idee om dan ook een dergelijke acceptatie te laten ondertekenen?
Ik heb dit 2x met een auto meegemaakt, maar dat werd netjes opgelost dmv het goed en kosteloos herstellen.
Met een caravan (deze) 1x, maar daar wat het antwoord: "zal er vast al hebben gezeten". Gelukkig een paar minieme krassen, maar toch...
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door VIP » di 5 sep 2017 21:23

Top PD !

Zo doe ik het ook altijd, zelfs bij onderhoud/garantie laat ik ze een verklaring tekenen dat caravan geheel vrij is van schade (dus ook geen krasjes en delletjes) en daarbij tekenenen ze ook dat ze verantwoordelijk zijn voor snelheidsovertredingen in de periode dat de caravan in hun beheer is.

Ik zou op je voorbeeldbrief nog der NAAM toevoegen van de diegene die ondertekent en een Stempel van de dealer erbij.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Conradi » di 5 sep 2017 21:24

Bedankt PD, mooi geregeld thumbup.gif

Het belangrijkste van de Acceptatie is dat je eigenaar van de caravan blijft. Bij alle onheil tussen de feitelijke inlevering en de levering van de nieuwe caravan - faillissement, brand, diefstal - is in ieder geval helder dat de caravan van jou is/was.

Pino noemt ook een belangrijk punt. Waar ik m'n caravan ook achter laat, ik maak altijd een paar foto's van de caravan op het terrein.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door PD » di 5 sep 2017 21:25

RE.gif RE.gif
Naam en stempel staan erop, dat deed de dealer uit eigen beweging thumbup.gif Ik zal er geen scan van maken knipoog.gif


RE.gif
De tip om een paar foto's te maken is een sterke, zeker ingeval van onderhoud/garantie etc. thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door VIP » di 5 sep 2017 21:38

Foto's maken doe ik ook altijd. (Blijft toch je kind mrgreen.gif ).
Bijlagen
IMG_5548.PNG
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Micky » di 5 sep 2017 21:51

RE.gif mrgreen.gif

netjes PD, better safe than sorry..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Re di Coppi » di 5 sep 2017 22:31

Mooi PD!
Binnenkort laat ik wat in de caravan inbouwen en kan dit ook gebruiken als basis thumbup.gif
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Ruud+Petra

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Ruud+Petra » di 5 sep 2017 23:32

Op zich is er geen speld tussen te krijgen wat betreft de juridische onderbouwing en/of geldigheid (denk ik, want ik ben geen jurist).

Maar er zijn natuurlijk grenzen. Als ik mijn auto voor een beurt wegbreng laat ik ze ook niets tekenen, maak ik ook geen foto's om later te bewijzen dat zij die kras er op gemaakt hebben.

Toen we nog geen internetbankieren hadden maakten we het geld voor de nieuwe auto of caravan ook 1 of 2 dagen voor de dag van aflevering over. Want we gingen niet met tienduizenden Euro's cash naar de garage toe. Trouwens, ook nu nog zal je toch eerst geld moeten overmaken eer je je auto of caravan meekrijgt. En zo kan ik nog tal van andere situaties beschrijven waar je een financieel risico mee loopt.

Maar goed, ik kan niet ontkennen dat je hiermee een risico uitsluit, al weet ik niet wat er gebeurt als de volgende ochtend de FIOD of een deurwaarder bij de dealer op de stoep staat en beslag legt. Want daarmee heb je je caravan of auto nog niet terug.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Stigter » di 5 sep 2017 23:45

Kan even duren maar je krijgt jouw eigendom terug. Eventuele openstaande rekening zal je eerst moeten voldoen een curator zal het recht van retentie toepassen en moeten controleren wie de rechtmatige eigenaar is. Daarom pas overschrijven bij aflevering nieuwe caravan en de bijbetaling kan waarschijnlijk per pin dus ook niet vooruitbetaald.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Groet Arnold

Ruud+Petra

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Ruud+Petra » di 5 sep 2017 23:50

RE.gif
Dat is wat ik bedoelde met dat je daarmee je auto of caravan nog niet terug hebt.

En ik meen dat de fiscus altijd voorrang heeft in dergelijke situaties. Maar goed. Niemand hoeft hierop te reageren wat mij betreft. Het is een caravan-forum.

Enne: lang leve de pin dus. En zo heb ik inderdaad ook mijn zeilboot laatst betaald, althans via internetbankieren bij de bank in zijn bijzijn omdat het een particulier betrof.

Overigens een heel correct en informatief antwoord van je. thumbup.gif

Ferdi

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Ferdi » wo 6 sep 2017 05:06

Je kunt het te pinnen bedrag verhogen bij de bank, bij de Rabo zelfs met de app. Zo hebben we 9 jaar geleden bij Coppens ook de Tabbert afgerekend.

Een dergelijk formulier kan je ook gebruiken bij de stalling voor eventuele schade.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Micky » wo 6 sep 2017 08:01

Ruud+Petra schreef:Op zich is er geen speld tussen te krijgen wat betreft de juridische onderbouwing en/of geldigheid (denk ik, want ik ben geen jurist).

Maar er zijn natuurlijk grenzen. Als ik mijn auto voor een beurt wegbreng laat ik ze ook niets tekenen, maak ik ook geen foto's om later te bewijzen dat zij die kras er op gemaakt hebben.

Toen we nog geen internetbankieren hadden maakten we het geld voor de nieuwe auto of caravan ook 1 of 2 dagen voor de dag van aflevering over. Want we gingen niet met tienduizenden Euro's cash naar de garage toe. Trouwens, ook nu nog zal je toch eerst geld moeten overmaken eer je je auto of caravan meekrijgt. En zo kan ik nog tal van andere situaties beschrijven waar je een financieel risico mee loopt.

Maar goed, ik kan niet ontkennen dat je hiermee een risico uitsluit, al weet ik niet wat er gebeurt als de volgende ochtend de FIOD of een deurwaarder bij de dealer op de stoep staat en beslag legt. Want daarmee heb je je caravan of auto nog niet terug.
Nee hoor, niet perse, de Audi A3 en de Audi Allroad heb ik allebei betaald na thuiskomst met de auto, even achter telebankieren en klaar is kees.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ruud+Petra

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Ruud+Petra » wo 6 sep 2017 08:37

Alles komt voor.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door peter s » wo 6 sep 2017 08:47

VIP Premium schreef:Foto's maken doe ik ook altijd. (Blijft toch je kind mrgreen.gif ).
Zo! Moet je wel een groothoeklens hebben awhoea.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Jan van Vijven » wo 6 sep 2017 14:28

Fiscus heeft voorrang op andere schuldeisers, maar caravans die op jou naam staan kunnen hier niet voor gebruikt worden, de dealer is immers geen eigenaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ruud+Petra

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Ruud+Petra » wo 6 sep 2017 15:35

RE.gif
Zoals ik al zei: niemand hoeft hier op te reageren want hij heeft dat toch maar even prima geregeld.
Ik ga dat voortaan ook doen als ik mijn auto voor een beurt wegbreng. Je weet immers maar nooit. Weer wat geleerd.
Het is trouwens "jouw naam". Heb jij ook weer wat geleerd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Jan van Vijven » wo 6 sep 2017 15:41

Ruud+Petra schreef:RE.gif
Zoals ik al zei: niemand hoeft hier op te reageren......

????
Waarom gooi je die fiscus opmerking dan op het forum, tevens met de vermelding dat je het niet zeker weet???

Btw:
Dit is wel een belangrijk punt wat iedereen zou moeten weten om ellende te voorkomen!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ruud+Petra

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Ruud+Petra » wo 6 sep 2017 16:15

Helemaal gelijk. Zal het nooit meer doen.

Case closed. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Acceptatie bij inleveren van in te ruilen caravan

Bericht door Micky » wo 6 sep 2017 18:46

Ruud+Petra schreef:Alles komt voor.
Waarom schrijf je dan dit: "Trouwens, ook nu nog zal je toch eerst geld moeten overmaken eer je je auto of caravan meekrijgt." ???
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”