Trend: Afvalscheiding op camping

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Jos134
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 12:02

Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Jos134 » di 5 sep 2017 13:20

Er is nog geen topic over dit onderwerp dus plaats ik het maar onder 'koken op de camping'.
We zijn inmiddels een aantal campings verder in Italie en het valt ons op hoe streng men hier is met afvalscheiding. Dat betekent zo'n 5 containers voor verschillende soorten afval. Prima natuurlijk maar......... Hoe ga je dit regelen op je plek als je met 2 personen bent? 5 vuilniszakken naast de deur? 5 kleinere zakjes? Voor ieder wissewasje naar het 'mileuipark' lopen? Wij vinden het niet te doen. Hoe gaan andere kampeerders hier mee om?
Saab 9-3 cabrio en Kip+Mover

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Conradi » di 5 sep 2017 13:52

Simpel, meestal heb je maar twee soorten die echt vuil zijn: het gft- en restafval. Daarvoor hebben we een dubbele pedaalemmer. Het overige zoals oud papier, plastic, blik, textiel, speelgoed (ook al eens meegemaakt) en wat er verder gescheiden wordt bewaar we bij elkaar en verdelen we bij de bakken.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1107
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door sindaco » di 5 sep 2017 13:56

aangezien we tijd zat hebben lopen we wat vaker en hebben zo ook bijna geen vuilnis bij de caravan staan.

papier en flessen e.d gaan meteen na gebruik gewoon even naar de desbetreffende bak en ja je loopt soms wel 10x op een dag een stukje, maar voordeel is geen troep rond de caravan in zakken.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

rien10
Berichten: 192
Lid geworden op: di 26 aug 2014 21:10
Locatie: Bergschenhoek

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door rien10 » di 5 sep 2017 14:28

Ik gooi tijdens het koken al mijn GFT afval in een bakje, zakje, pakje, blikje wat ik gebruikt heb. Na het eten gaat de rest rommel daar ook in. Gewoon afval iedere dag in een pedaalemmerzak. Naast de zak de lege flessen, blikjes en statiegeld flessen.
En dan met de avond afwas even meteen alles weggooien. (Behalve de statiegeld flessen uiteraard). Werkt goed voor ons 2.
Zeg maar "nee" dan krijg je er twee! Een Knaus Südwind 1996 en een T@B-je

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Daphne » di 5 sep 2017 15:19

Jos134 schreef:Er is nog geen topic over dit onderwerp dus plaats ik het maar onder 'koken op de camping'.
Verplaatst naar Algemeen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door eurotrotter » di 5 sep 2017 17:08

IK gooi de ene keer een zak in de ene bak en de dag daarop een zak in de volgende. mrgreen.gif mrgreen.gif


Grapje hoor,GFT en t restafval houden we apart en de rest,papier,carton,glas,blikjes enz gaat in een plastic kratje dat onder de caravan staat en dat maak ik iedere morgen bij het containerpark leeg.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door graaf » di 5 sep 2017 17:47

Veel campings hebben de splitsing in glas / papier-karton / Rest afval-fracties mooi voor elkaar. In Frankrijk heb ik campings [b.v. Anduze} meegemaakt die dat ook nog verder uitsplitsten (b.v. de PET-flessen en de gekleurde doppen daarvan nog eens apart). Toch heb ik de indruk dat veel campings alles (weer?) in een fractie "restafval" dumpen.

Bij sommige Gemeentes in Nederland stappen ze van gescheiden afval af omdat naderhand professioneel scheiden goedkoper bleek te zijn! Als reden werd opgegeven dat de scheiding in de bakken niet zorgvuldig genoeg werd gedaan door de burger en dat de partijen afgekeurd werden voor verdere verwerking. Ik heb wel eens gezien hoe dat scheiden er aan toe gaat [[Oldemarkt]] en het lijkt me nou niet het leukste of gezondste werk. Maar ja....als dat nou beter gaat.....werk is werk weenie.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door eurotrotter » di 5 sep 2017 18:41

graaf schreef:Veel campings hebben de splitsing in glas / papier-karton / Rest afval-fracties mooi voor elkaar. In Frankrijk heb ik campings [b.v. Anduze} meegemaakt die dat ook nog verder uitsplitsten (b.v. de PET-flessen en de gekleurde doppen daarvan nog eens apart).
Ik ga naar een camping om te ontspannen,dat afval scheiden is mooi,en wil daar tot een bepaalde hoogt ebest aan meewerken,maar t moet niet teveel op werken gaan lijken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
AvD
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 3 feb 2010 14:36
Locatie: Creil

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door AvD » di 5 sep 2017 21:00

Zolang nog steeds een groot verschil zit in de campings mbt het scheiden van afval, maak ik me niet zo druk. Bij de ene camping heb je 5 bakken staan om het afval te scheiden en bij de volgende camping mag alles in een bak. weenie.gif
Vriendelijke groet,
Albert.

Volvo XC60 AWD, automaat, 163 pk met LMC Musica 560E

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Arnold76 » di 5 sep 2017 21:15

Mijn ervaring met Zuid Franse campings is, dat er wel verschillende bakken staan maar dat deze net iets verder weg staan dan de reguliere bakken. Je ziet dus veelal dat mensen alles gewoon bij elkaar gooien.
Wij brengen het glas altijd wel apart weg maar de rest gaat in één zak de container in. Ik vindt het ook niet echt fris om groen afval bij 30 + graden te bewaren. Thuis zijn wij wel zeer aktief met afval scheiden overigens.
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Leentje » di 5 sep 2017 22:12

Vaak kan er wat mee op weg naar de toiletten of als we weggaan nabij de uitgang. We hebben vaak een papieren tasje slingeren voor het oud papier / karton. Glas op het aanrecht of in de afwasemmer. Pedaalzakje/plastic tas hangt aan s-haak voor al het overige afval. Kleine moeite, maar het milieu houden we graag in ere voor ons nageslacht.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door PD » di 5 sep 2017 22:20

Ook op kleine (boeren-)campings in NL zie je deze trend steeds vaker, ingegeven door het beleid van de plaatselijke gemeente. Wij hebben geen grote afvalbak maar slechts een kleintje op de keuken en we lopen met enige regelmaat naar de afvalverzamelplaats... niet alleen gezond maar tevens makkelijk scheiden van afval... waarom niet, we moeten gezamenlijk van deze planeet genieten thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Ab » wo 6 sep 2017 09:42

In Oostenrijk is het al jarenlang gebruikelijk dat je letterlijk alles moet scheiden.
Veel mensen doen dat niet voldoende.
Ik heb meerdere keren de eigenaar of personeelsleden van de camping 's avonds in het afval zien wroeten om het alsnog te scheiden.
Het kost zwaar geld als het afval niet goed gescheiden is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Taan » wo 6 sep 2017 10:32

eurotrotter schreef: Ik ga naar een camping om te ontspannen,dat afval scheiden is mooi,en wil daar tot een bepaalde hoogt ebest aan meewerken,maar t moet niet teveel op werken gaan lijken.
Helemaal mee eens.
Ik ben er niet heel secuur in, maar lege flessen, papier/karton leg ik onder de caravan. Dagelijks brengen we dat weg met de inhoud van de vuilnisbakjes. We hebben hiervoor bewust kleine vuilnisbakjes. Dan gaat het ook niet zo stinken. De kaas in de koelkast daarentegen...
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18923
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Hobby Linka » wo 6 sep 2017 13:31

Ach, als je het thuis wel doet waarom op de camping niet?

Je komt steeds vaker voor dat je op de camping alles netjes kan scheiden. Ik doe dat dus gewoon. Het is een kleine moeite en lijkt helemaal niet op werken. knipoog.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Jos134
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 12:02

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Jos134 » zo 10 sep 2017 18:13

"Verplaatst naar Algemeen"... Daarom kon ik het niet meer terugvinden en heb ik het onderwerp wederom als item opgevoerd. Excuus hiervoor.

Scheiden van glas, karton en 'rest' vinden we ook wel ok maar 5 issues gaat ons wat ver. Overigens kregen we de waarschuwing mee dat er een camera bij de containers hing en dat bij overtreding er een boete van 140 euro zou volgen. We vonden dit niet erg gastvrij.... En om nu 10x per dag naar de containers te lopen gaat ons wat ver (letterlijk!).
Saab 9-3 cabrio en Kip+Mover

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door eurotrotter » zo 10 sep 2017 18:44

RE.gif

Dit is n broodje aap verhaal hoop ik.
Dat kun je niet serieus menen;een camera bij de containers en n boete van € 140.
Hoe kan men in s'hemelsnaam op n camera zien of er in t zakje wat je in de container gooit GFT,restafval,plastic of glas zit?

Hen je ook n naam van n camping waar dit dan gebeurt? dan ga ik daar i.i.g niet heen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Daphne » zo 10 sep 2017 18:56

Jos134 schreef:"Verplaatst naar Algemeen"... Daarom kon ik het niet meer terugvinden en heb ik het onderwerp wederom als item opgevoerd. Excuus hiervoor.
Tip, eigen berichten kun je onder zoeken vinden. Als je op TOON NIEUWE BERICHTEN of TOON ONGELEZEN BERICHTEN zie je alle laatste en nieuwe reacties op lopende onderwerpen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Kingpin1966 » zo 10 sep 2017 20:36

eurotrotter schreef: Dit is n broodje aap verhaal hoop ik.
Dat kun je niet serieus menen;een camera bij de containers en n boete van € 140.
Bij Camping Main Spessart Park in Lengfurt (Dld) hangt weldegelijk een camera in het milieupark om misstanden te documenteren.
Dit staat ook in het kampregelement dat je daar uitgereikt krijgt.
Het boetebedrag weet ik niet meer maar wel van het bestaan van de camera.
Ook op de site van Zoover en ACSI wordt melding gemaakt van deze camera.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Ab » zo 10 sep 2017 23:29

In Oostenrijk is het nog veel strikter.
Camera's heb ik daar jaren geleden al gesignaleerd.
Het verhaal is logisch.
Iedereen, (ook een camping eigenaar) is verplicht het afval te scheiden. Je hebt wel 6 of meer diverse containers. Wit glas. Gekleurd glas. Plastic. Metaal.
Papier. Etensresten.
Als dat niet goed gescheiden wordt volgen boetes.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7960
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door VIP » ma 11 sep 2017 09:34

RE.gif

Dat een campingeigenaar verplicht is om alle afval te scheiden is niet helemaal waar.

Er zijn campings waar je niet hoeft te scheiden, de eigenaar betaald dan meer voor het afhalen van het afval door een afvalinzamelaar.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Ab » ma 11 sep 2017 09:58

Ja. Uiteraard kan je het scheiden ook door een ander laten doen..
Als het maar gebeurt.
Meestal loopt Nederland voorop met dit soort dingen.
Hiermee niet. Ik heb het idee dat het afval scheiden hier per gemeente verschillend geregeld wordt.
In omliggende plaatsen gaat het veel verder dan bij ons in ieder geval.

Jos134
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 12:02

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Jos134 » ma 11 sep 2017 17:46

image.jpeg
image.jpeg (96.94 KiB) 1870 keer bekeken
@Eurotrotter en andere lezers; was het maar een broodje aap verhaal.
We waren zo verbouwereerd dat we er een foto van hebben gemaakt. Het was op camping Bergamini aan het Gardameer. Was overigens geen prettige camping (In tegenspraak op hetgeen op deze site werd vermeld over deze camping).

Als bijlage dus het 'afvalreglement' .... Lees en huiver scratch.gif
Saab 9-3 cabrio en Kip+Mover

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door eurotrotter » ma 11 sep 2017 21:08

RE.gif

IK zie t,het staat er echt.
Maar is dat wel zo dat er bekeurt kan/zal worden als je je afval niet gpoed scheidt,ik heb daar mijn twijfels bij.
T kan niet zo zijn dat jij,als je de verkeerde dingen in een afvalcontainer gooit je bebpet word met 140,00 euro.
dan schiet de gemeente Peschiera zichzelf im de voet,dan komt er geen hond meer.

Wat wél kan zijn is dat er een camera geplaatst is om het ,in Italië heel veel voorkomend ,sluikstorten te voorkomen.
Dat er mensen die niet op de camping horen daar toch hun (huishoudelijk of industrie ) afval komen dumpen.
Zou deze boete betrekkingb hebbenop het illegaal storten van afval zou ik er alle begrip voor hebben.

Op de onderste regel van je bijlage( de foto van t verhaal) staat dat de gemeente het scheiden van afval verplicht en dat de boete € 140 is.
DE gemeente zou die boete eventueel kunnen innen,niet de camping,maar als jij(of ik) verkeerd afval in een verkeerde bak deponeer kan men dat met n camera niet bevestigen.

IK denk eerder dat de campingbaas zijn afval goedkoper aan kan bieden bij de verwerker en dit soort publicaties bij zijn containers hangt,in de hoop dat zijn klanten hun afval al separeren( waar overigens niks mis mee is) door te dreigen dat men het risico van een flinke boete loopt.



IK ben eens gaan neuzen( met de zoekfunctie)op de website van t stadje,maar uit niets blijkt een selectief afval beleid:( wat niet wil zeggendat dat er niet is )

http://www.comunepeschieradelgarda.com/index.php

Wel het Email adres en tel nr van de burgemeester en wethouders: mrgreen.gif

http://www.comunepeschieradelgarda.com/ ... istrazione
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Trend: Afvalscheiding op camping

Bericht door Jan van Vijven » ma 11 sep 2017 21:20

Italy probeert het afval beleid een beetje op de rails te krijgen, voorlopig profiteert de Maffia en Nederland er van. Een deel van onze elektriciteit hebben we aan hun zooi te danken.
Nu ontsporen ze een beetje om het zo snel mogelijk in orde te krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”