Diefstal vanaf de camping

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Abve

Diefstal vanaf de camping

Bericht door Abve » do 31 aug 2017 22:08

Vandaag zijn we weer thuis gekomen.
Ivm bezoek aan Düsseldorf hebben we een week op een kleine camping nabij Roermond gestaan.
Afgelopen weekend, zijn in de nacht van 26-27 augustus 9 E-bikes gestolen uit de onafgesloten schuur annex fietsenstalling van deze camping.
De fietsen waren allemaal afgesloten en een aantal ook nog ( per paar) met een ketting aan elkaar verbonden.
Fietsen zonder accu zijn blijven staan.
Dit soort diefstallen kunnen niet anders dan in georganiseerd verband gepleegd zijn.
De fietsen moeten in een busje/ vrachtwagentje geladen zijn.

Wij zelf hadden geluk.
Onze E-bikes stonden onder de luifel. Ook andere medekampeerders, met de fietsen onder de luifel/ bij de caravan geparkeerd, zijn blijven staan.
Bij slechter weer zetten wij ze ook altijd in zo'n schuur.

Met opzet noem ik niet de naam van de camping.
De eigenaar vond het uiteraard verschrikkelijk en was helemaal de weg kwijt.
De meeste gedupeerden zijn dezelfde dag vertrokken.
De lol was er af. Bovendien kon er niet meer gefietst worden.

Wat mij verder opviel was dat een aantal hun vrij nieuwe fietsen niet hadden verzekerd.
Reden: de fietsen worden niet gebruikt voor boodschappen etc. Alleen recreatie en dat werd een stuk veiliger geacht.

Zo zie je maar weer...

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door deusjevo » do 31 aug 2017 22:18

Echt niet leuk :(

Altijd accu eruit bij stallen is dus een goed plan, verzekeren ook.
Voor 5 jaar betaalt mijn vriendin iets van 550 euro en daar zit nog een pechservice bij ook.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door PD » do 31 aug 2017 22:37

Bedankt voor de waarschuwing, wij staan nu ook vlakbij Roermond op een kleine camping en met onze E-bikes :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Paul » do 31 aug 2017 22:39

In je nieuwe hut kan je ze gewoon binnen zetten, ruimte zat :)
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door PD » do 31 aug 2017 22:41

RE.gif
Voor de nieuwe hut hebben we extra opvouwbare E-bikes gekocht omdat ik de fietsen niet meer op de dissel wil... Inderdaad achteraf geen verkeerde keuze thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Abve » do 31 aug 2017 22:45

Accu's er uit halen.
Altijd binnen opladen.
M'n buren hadden nieuwe peperdure fietsen in die schuur.
De accu's lagen in de caravan.
De fietsen zijn blijven staan...

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door PD » do 31 aug 2017 22:46

RE.gif
Ga ik nu alsnog even doen thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door arnovariante » do 31 aug 2017 22:46

Onze eigen fietsen zijn niet verzekerd, zijn ook doodnormale fietsen.
De (gewone) fietsen van onze kids hebben we echter wel verzekerd.
Al heel veel profijt van gehad.
Fietsen is blijkbaar zo moeilijk dat onze 16 jarige dochters regelmatig onderuit gaan.
Al 2 fietsen total loss gehad.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Leentje » do 31 aug 2017 23:02

deusjevo schreef:Echt niet leuk :(

Altijd accu eruit bij stallen is dus een goed plan, verzekeren ook.
Voor 5 jaar betaalt mijn vriendin iets van 550 euro en daar zit nog een pechservice bij ook.
Wij verzekeren per jaar. Mijn vriendin had een verzekering voor drie jaar. Na 6 maanden werd haar fiets gestolen en kon ze fluiten naar het restant premie. 9 maanden later werd haar volgende fiets gestolen. Ditmaal voor een jaar verzekerd. Tweemaal voor AH Deurne, midden op de dag. Zelfs met een dubbele ketting! Men loopt blijkbaar met lopers rond en staat op de uitkijk wanneer iemand zijn fiets wegzet. Dan slaat men meteen toe. Bij een supermarkt haal je helaas je accu niet van de fiets. Ik tenminste niet.

Wat een ellende op vakantie, sneu als dit je overkomt.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door deusjevo » vr 1 sep 2017 00:00

RE.gif

Na 6 maanden krijg je na diefstal toch gewoon een nieuwe fiets, hoef je toch geen premie terug?

ENRA Optimaal

https://www.enra.nl/verzekeringen/fiets ... ng-dekking
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door RichTrip » vr 1 sep 2017 08:50

RE.gif

Als je (veel) premie betaald om jouw e-bike voor 3,4 of 5 jaar te verzekeren (ik lees tot 550 euro in dit topic) en je e-bike wordt na een maand al gestolen, dan ben je, naast dat je natuurlijk ook blij bent dat ie verzekerd was, wel 4 jaar en 11 maand verzekering "kwijt". Als je meteen een nieuwe aanschaft, dan moet je weer opnieuw 550 euro betalen om die fiets voor 5 jaar te verzekeren.

Dus dan is wellicht een verzekering per jaar voordeliger. Strikt genomen is een 5 jarige verzekering alleen voordeliger als de e-bike niet gestolen wordt in die 5 jaar (er van uitgaande dat 5x 1 jaar verzekeren duurder is)......... alhoewel "voordeliger" ?? scratch.gif whistle.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Jan van Vijven » vr 1 sep 2017 09:08

Strikt genomen betaal je dan vijf jaar voor niets! Weggegooid geld dus....
Als je er aan wilt "verdienen" moet je fiets op de laatste dag gestolen worden....zucht, waar gaat dit nog over?


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door arnovariante » vr 1 sep 2017 09:11

Wie verzekert zijn fiets (of wat dan ook) met een vaste looptijd van 5 jaar?
stom.gif

Ruud+Petra

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Ruud+Petra » vr 1 sep 2017 10:29

RE.gif
De vriendin van Deusjevo ............. Waar ik verder niets mee wil zeggen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door deusjevo » vr 1 sep 2017 10:47

Ik heb het even nagekeken, premie was 499 (vooraf betaald in 1 keer) en daarbij is de e-Bike casco verzekerd.
Ook zit er een pechverzekering inbegrepen, een lekke band bijvoorbeeld mag je bij een e-Bike niet zelf meer/plakken wisselen.

Afgelopen juni is ze met 30 km per uur onderuitgegaan (Erasmusbrug naar beneden) en de fiets had behoorlijke (kapot wiel/voorvork/remhendels en shifters) schade.
Totale schadebedrag was 585 euro, dit is zonder problemen uitgekeerd.

En wat betreft die verzekering opnieuw afsluiten, de fiets is voor nieuwwaarde verzekerd dus of deze nou na 6 maanden of na 4,5 jaar gestolen wordt, ze krijgt een nieuwe fiets met een vergelijkbare waarde.
Je hoeft dan niet weer opnieuw 5 jaar premie te betalen, de resterende looptijd van je verzekering loopt gewoon door.
Ik kan mij vergissen maar zo werken caravanverzekeringen voor 5 jaar nieuwwaarde toch ook?
Wat wel een verschil is is dat zij de premie in 1 keer heeft opgehoest.

Het enige wat ik niet zeker weet is hoe het zit bij verkoop van de e-Bike, volgens mij is de verzekering overdraagbaar op de nieuwe eigenaar zolang je het maar doorgeeft aan verzekeraar ENRA.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

rien10
Berichten: 192
Lid geworden op: di 26 aug 2014 21:10
Locatie: Bergschenhoek

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door rien10 » vr 1 sep 2017 11:08

Wat een premie bedragen zie ik voorbij komen. Ik betaal € 60,-- per jaar.
Zeg maar "nee" dan krijg je er twee! Een Knaus Südwind 1996 en een T@B-je

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door deusjevo » vr 1 sep 2017 11:17

Voor een e-Bike incl. diefstal, casco schade en pechverzekering?
Dat is een mooi bedrag denk ik?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
competer
Berichten: 52
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:49

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door competer » vr 1 sep 2017 11:18

Wij zijn dit jaar naar de Franse Alpen op vakantie geweest, in Le Bourg-d'Oisans. Onderaan de voet van de Alpe d'Huez.
Natuurlijk heb ik mijn racefiets meegenomen en daar een paar uitdagend klimmen gemaakt, werkelijkwaar een prachtige omgeving om te fietsen.

Deze omgeving is uitermate geschikt voor de actieve vakantievierder. Er zijn dan ook zeer veel wielrijders, de ene heeft nog een mooiere en duurdere fiets van de andere.
Dit is ook het dievengilde niet ongemerkt gebleven, de dieven hebben verstand van racefietsen, ga gaan alleen voor de dure.

Bij aankomst werden wij er keurig op gewezen dat het niet verstandig was de fiets buiten de caravan te stallen, voorkeur had echt in de caravan.
In de voortent heb je zelfs de kans dat de de tent open snijden.
Gelukkig hadden wij plek in de caravan voor mijn fiets, dit omdat onze kinderen voor het eerste in een bijzettentje sliepen.

Tijdens ons verblijf zijn er meerdere fietsen gestolen, hoe goed ze ook waren vast gemaakt.
Er waren gasten met dure fietsen in een kleine tent, je hebt dan niet veel keus, de fiets moet dan wel buiten op de fietsendrager blijven staan. Fietsen waren vast gemaakt met meerdere sloten. zo gestald dat ze maar moeilijk bereikt konden worden.
Zij waren hun dure fiets van 5000 euro dus gewoon kwijt. Met een reisverzekering van 3000 euro is dit alsnog een dure grap.
Ze hebben echt niet gehoord, terwijl zij er in een tent vlak bij sliepen.
Hobby 440 sf Excellent 2009
Renault Kadjar 1.5DCI Intens 81KW 2018

AfbeeldingAfbeelding

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Useless » vr 1 sep 2017 11:36

Wat ben ik blij dat ik al 20 jaar vrijwel alleen nog maar naar Zweden en Noorwegen ga. Daar kan ik voor een paar duizend euro aan vliegvismateriaal buiten laten staan en (tot op heden) geen mens die het in zijn hoofd haalt om iets 'mee te nemen'. Blijkbaar zit er een enorm verschil in normen en waarden tussen de zuidelijke en noordelijke landen in Europa.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door deusjevo » vr 1 sep 2017 11:42

Ik ben er de afgelopen 3 jaar eind mei bij het evenement Alpe d'HuZes thumbup.gif geweest, 2 jaar op camping la PIscine en dit jaar op camping la Cascade.
Campings zitten die week nokkievol en zijn hiervoor nooit gewaarschuwd door camping of organisatie en heb ook nooit wat gehoord van diefstal.
Sociale controle bij dat evenement is denk ik wel heel groot, allemaal Nederlanders met hetzelfde doel, dat is wellicht een verschil.

Blijft onverlet dat je je fiets ten allen tijden het beste dubbel af kunt sluiten en een investering in goede sloten is een pre.
Onderweg naar de Alpe d' HuZes slapen wij meestal in een budgethotel, dan maak ik mij dus wel zorgen om mijn (onverzekerde) fiets die achter op de auto, of dit jaar achter op de T@B caravan zat.
Die zit dan op alle mogelijkheden vast en ik probeer het het gilde zo moeilijk mogelijk te maken door de kont van de auto bijvoorbeeld zoveel mogelijk in struikgewas te zetten zodat je nauwelijks bij de fiets op de drager komt.
Laatst gewijzigd door deusjevo op vr 1 sep 2017 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
competer
Berichten: 52
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:49

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door competer » vr 1 sep 2017 11:43

Useless schreef:Wat ben ik blij dat ik al 20 jaar vrijwel alleen nog maar naar Zweden en Noorwegen ga. Daar kan ik voor een paar duizend euro aan vliegvismateriaal buiten laten staan en (tot op heden) geen mens die het in zijn hoofd haalt om iets 'mee te nemen'. Blijkbaar zit er een enorm verschil in normen en waarden tussen de zuidelijke en noordelijke landen in Europa.

Ik denk niet dat dit een kwestie is van Noord en Zuid, maar een kwestie van Oost en West!
Hobby 440 sf Excellent 2009
Renault Kadjar 1.5DCI Intens 81KW 2018

AfbeeldingAfbeelding

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door HanK » vr 1 sep 2017 12:22

[quote="deusjevo"]Ik heb het even nagekeken, premie was 499 (vooraf betaald in 1 keer) en daarbij is de e-Bike casco verzekerd.
Ook zit er een pechverzekering inbegrepen, een lekke band bijvoorbeeld mag je bij een e-Bike niet zelf meer/plakken wisselen.

Waarom mag je een lekke band niet zelf plakken of wisselen??
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Daphne » vr 1 sep 2017 13:21

deusjevo schreef:Ik heb het even nagekeken, premie was 499 (vooraf betaald in 1 keer) en daarbij is de e-Bike casco verzekerd.
Ook zit er een pechverzekering inbegrepen, een lekke band bijvoorbeeld mag je bij een e-Bike niet zelf meer/plakken wisselen.

Afgelopen juni is ze met 30 km per uur onderuitgegaan (Erasmusbrug naar beneden) en de fiets had behoorlijke (kapot wiel/voorvork/remhendels en shifters) schade.
Totale schadebedrag was 585 euro, dit is zonder problemen uitgekeerd.

En wat betreft die verzekering opnieuw afsluiten, de fiets is voor nieuwwaarde verzekerd dus of deze nou na 6 maanden of na 4,5 jaar gestolen wordt, ze krijgt een nieuwe fiets met een vergelijkbare waarde.
Je hoeft dan niet weer opnieuw 5 jaar premie te betalen, de resterende looptijd van je verzekering loopt gewoon door.
Ik kan mij vergissen maar zo werken caravanverzekeringen voor 5 jaar nieuwwaarde toch ook?
Wat wel een verschil is is dat zij de premie in 1 keer heeft opgehoest.

Het enige wat ik niet zeker weet is hoe het zit bij verkoop van de e-Bike, volgens mij is de verzekering overdraagbaar op de nieuwe eigenaar zolang je het maar doorgeeft aan verzekeraar ENRA.
Ik heb dezelfde verzekering incl pechhulp. Heb 'm voor 3 jaar genomen. Volgend jaar zal ik 'm moeten verlengen. Echtgenoot heeft ook ENRA maar dan voor een jaar zonder pechhulp. Die was iets van 70-80€ kwijt. Hangt af van de nieuwwaarde van de fiets.

Wij zetten de fietsen gewoon op slot incl kabelslot en displays er af. Meer doen we er niet aan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door evr66 » vr 1 sep 2017 13:44

RE.gif RE.gif zijn wel oplossingen voor, google eens op gaadi band. schijnt dat sommige ebikes gecalibreerd moeten worden als het wiel er uit geweest is.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Peter 1969 » vr 1 sep 2017 14:15

Op het bericht van TS kun je zeggen dat het niet zo "toevallig" is dat ze andere fietsen hebben laten staan : zulke dieven zijn geen gelegenheids dieven ( andere buit in de omgeving interesseert ze dus niet ) en maken een inschatting van wat er te halen is en welke risico's ze moeten nemen. ( meer fietsen van andere plaatsen pakken dan het beoogde en je loopt een veel hoger en onbekend risico )

Soms moet je misschien ook "blij" zijn met zulke dieven. Gelegenheids dieven zijn veel gevaarlijker en nemen meer risico's. Wil je steekwonden of een stomp trauma bij het per ongeluk betrappen van zo'n dief ? Die kans is groter bij gelegenheids dieven die niets voorbereiden. En Premier Rutte zei wel dat je best een paar "ferme klappen" mag uitdelen aan een dief als je daartoe in staat bent, maar het leidt vaak tot aangifte van mishandeling ( van de dief ) en een rechtszaak. Ongeacht hoe dat afloopt zit je daar maar mooi mee.

Verzekeren lijkt me ook het beste bij dure spullen die goed verplaatsbaar ( naar een voertuig te tillen ) zijn. Volgens de consumenten bond worden overigens ook ( dure ) auto's om de 50 seconden gestolen in Nederland. En natuurlijk VAG's als koploper. mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”