Diefstal vanaf de camping

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door evr66 » vr 1 sep 2017 14:35

RE.gif nog ff los van het feit dat men in de zuidelijker landen wellicht wat minder gecharmeerd is van een paar uitgedeelde ferme tikken. gaat alleen maar heel veel gez..k opleveren (uit ervaring) hoe rechtvaardig het ook lijkt.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door HanK » vr 1 sep 2017 16:20

evr66 schreef:RE.gif RE.gif zijn wel oplossingen voor, google eens op gaadi band. schijnt dat sommige ebikes gecalibreerd moeten worden als het wiel er uit geweest is.
Heb ik ook wel ergens gelezen. Even nagevraagd, maar die van mij niet.
Trouwens wel wat minder goede recensies gelezen over deze band.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Ab » vr 1 sep 2017 17:49

Vlgs mij moet je zuid-oost gaan..
Daar heb ik in ruim 30 jaar kamperen nog geen enkele diefstal meegemaakt.
Alles staat gewoon buiten en geen enkel slot ketting of kabel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door eurotrotter » vr 1 sep 2017 20:16

RE.gif

T.S stond nabij Roermond Ab,dat is toch al behoorlijk zuid oost.toch? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Ab » vr 1 sep 2017 22:02

Niet ver genoeg blijkbaar.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door sindaco » vr 1 sep 2017 22:56

wij hebben ook een e bike en mijn gewone.
op de camping staan onze fietsen altijd onder de luifel en samen vast aan elkaar en een ketting door de tafel onder de luifel.

daar wordt je wel wakker van in voorkomende gevallen.
of om een boom met hoes over de fietsen en ook nog samen vast..

accu en display zijn er altijd af....
wij hebben ooit 320 euro ( voor 5 jaar ) betaald bij ENRA en als je idd na 6 maanden een total loss hebt dan kun je opnieuw premie betalen.
de optie om per jaar te verzekeren is zeker een goede voor de toekomst.

in onze vorige wagen die de grijs kenteken uitvoering had konden we de fietsen zo achter naar binnen schuiven en stonden ze in hun eigen stal.
ja het is natuurlijk lullig als ze in een stalling staan op de camping en weg zijn.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Kingpin1966 » vr 1 sep 2017 23:05

In hoeverre is de campingeigenaar aansprakelijk te stellen?
De schuur annex fietsenstalling was immers niet afgesloten.
Niet echt handig als je daar fietsen heb gestald waaronder een aantal e-bikes.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door PD » vr 1 sep 2017 23:23

RE.gif
Onzin !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Abve » za 2 sep 2017 00:08

Kingpin1966 schreef:In hoeverre is de campingeigenaar aansprakelijk te stellen?
De schuur annex fietsenstalling was immers niet afgesloten.
Niet echt handig als je daar fietsen heb gestald waaronder een aantal e-bikes.
Eenzelfde opmerking werd gemaakt door een gedupeerde, vorige week zondagochtend.
Het aanbieden van een onderdak voor je fietsen is echter een service van de campingeigenaar.
Hij stelt deze beschikbaar maar je bent tot niets verplicht.
Zou hij dan ook verantwoordelijk kunnen worden gesteld bij een inbraak in je auto, die misschien ergens op een parkeerterrein van de camping staat?
Of inbraak/ vernieling in/aan de caravan?

Het eind zou zoek zijn en de campingprijzen zouden drastisch moeten stijgen.
Om claims op aansprakelijkheid te voorkomen is vaak in de campingreglementen vermeld dat de eigenaar niet aansprakelijk gesteld kan worden voor vernieling, vermissing, diefstal etc.
Op deze camping hing overigens een bordje aan de schuur met soortgelijke tekst.

De schuur was niet afgesloten.
De gasten zullen zelf de afweging moeten maken of het veilig genoeg is de fietsen in een onafgesloten sschuur te plaatsen.
Ze zijn over het algemeen niet onnozel.
Ik sta ook wel eens op de camping in het Amsterdamse Bos om Amsterdam e.o. per fiets te bezoeken.
Ik parkeer mijn fietsen dan met dubbele kettingen aan de dissel vd caravan.
Op een afgelegen boerencamping gebruik ik geen extra ketting.
De ligging van de camping is voor mij dus duidelijk van invloed op het veiligheidsgevoel.
Maar dat is een erg subjectieve maatstaf die voor een ieder anders zal zijn.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door evr66 » za 2 sep 2017 00:25

toch is niets wel erg vrijblijvend. vergelijk ik het met de winter: iedere wintersport georiënteerde camping waar ik geweest ben had wel een afsluitbare ruimte voor skis en schoenen. te openen met sleutel, pasje of code.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Abve

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Abve » za 2 sep 2017 07:32

RE.gif
Maar ook dat is een vorm van schijnveiligheid.
De campingeigenaar zorgt op deze wijze dat de drempel om te kunnen stelen hoger wordt en de gasten het gevoel krijgen dat hun spulletjes goed beschermd zijn.
Maar is dat ook zo?

Wat nu als het slot wordt geforceerd?
Gaat er dan een alarm af?
En als ik nu crimineel ben en/of deel uit maak van een criminele bende, mij inschrijf als campinggast en een pas of code ontvang.
Eenmaal binnen, alleen of met je handlangers, voel je je als een vos in het kippenhok!
Ook deze campingeigenaar heeft het logischerwijs wel zo geregeld dat hij niet aansprakelijk is voor verlies of diefstal.

Ik schat zo in dat campings in wintersportgebieden in een ver verleden deze maatregelen ook niet hadden, maar door schade en schande wijs zijn geworden.
Vergelijk het met degene die schreef over z'n vismateriaal op campings in Scandinavië.
(Overigens werd 20 jaar geleden de caravan van mijn ouders op een camping in Noorwegen ook al eens opengebroken...)

Ik las toevallig vorige week ergens, dat nieuwe e-bikes vd duurdere categorie nu ook standaard met gps worden uitgerust zodat ze gemakkelijker terug te vinden zijn.
De branche organiseert daarbij ook steeds vaker teams die deze fietsen kunnen lokaliseren, zoals dat ook met de duurdere automerken gedaan wordt.
Als het gestolen goed dan wordt gelokaliseerd, wordt de politie ingeschakeld.
Voor de politie heeft fietsendiefstal nl een lage prioriteit en dit zal ook een ( economische) reden zijn dat de branche zelf actieve maatregelen neemt.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door PD » za 2 sep 2017 08:01

RE.gif
Ik heb het idee dat dit chippen van E-bikes niet meer dan een extra verkoopargument is om de veel hogere prijs tov de concurrentie te kunnen handhaven maar ook dat zal van tijdelijke aard zijn. Je ziet altijd weer dat de concurrentie volgt en dan heeft de consument er een extraatje bij wat hij overigens gewoon zelf heeft betaald.

Of het dievengilde zich hierdoor laat tegenhouden, vraag ik me af, zo ook hoe actief de fietsen zullen worden opgespoord, met dit laatste staat of valt mede het succes. Onze E-bikes zijn niet verzekerd en we hebben iig al zeker 4 jaar premie bespaard.

Wij hebben destijd gekozen voor middenklasse Giant's omdat we de meerwaarde van de dure modellen niet zien; ze bevallen uitstekend, mijn vrouw rijdt er al 4 jaar bijna elke dag mee naar haar werk. Voor de nieuwe caravan hebben we nu aanvullend 2 jonggebruikte E-bike vouwfietsen gekocht omdat ik ze niet meer op de dissel wil vervoeren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Kingpin1966 » za 2 sep 2017 09:43

Abve schreef:
Voor de politie heeft fietsendiefstal nl een lage prioriteit en dit zal ook een ( economische) reden zijn dat de branche zelf actieve maatregelen neemt.
Allemaal leuk en aardig maar als zo'n fiets met ingebouwde GPS gestolen wordt zul je dat toch bij de politie moeten aangeven.
Maar als die liever achter zijn kop koffie blijft zitten i.p.v. achter jouw fiets aan te gaan, wat is dan het nut van zo'n GPS systeem?
Als de fietsbranche actief wordt in deze maar de politie inactief blijft.

Mijns inziens dan ook een vorm van schijnveiligheid.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Ab » za 2 sep 2017 11:14

Die fiets ga je dan toch gewoon zelf ophalen ?
Je weet immers tot op de meter waar die fiets is.

De politie erbij halen werkt vaak ook niet.
Vorig jaar gingen kennissen van mij een gestolen motorfiets ophalen.
Bij de dief.
Stond in zijn schuurtje.
Dit ging wel met enige trammelant gepaard.
De vrouw van de dief werd wat bang en belde de politie.
Inmiddels was het al zover dat de motorfiets al op een aanhanger stond.
De gearriveerde politie wilde van de dief een afstandsverklaring hebben.
Die gaf ie niet.
Vervolgens mocht de motorfiets niet mee.
Die werd wel op het politiebureau gestald in afwachting van het onderzoek.
Het duurde 4 maanden voordat mijn kennis weer op zijn motorfiets kon rijden...
Lekker hoor, de bureaucratie in Nederland..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Peter 1969 » za 2 sep 2017 11:26

RE.gif RE.gif

Ze doen dat wel voor dure auto's maar ik denk niet dat ze hun beperkte capaciteit zullen inzetten voor fietsen met maar een fractie van die economische waarde. Tenzij men heel even een gerichte campagne houdt, maar daar hoef je denk ik niet op te rekenen om te voorkomen dat men je fiets steelt.

Met die auto's kan men ook maar beperkt iets doen. Veel populaire auto's worden gestript voor hun onderdelen ( gewone VAG's bijvoorbeeld ) en direct gedistribueerd. Dan voorkomt een chip niet dat zelfs als de daders gepakt worden je je auto terug krijgt. Criminelen die intacte auto's over de grens transporteren kunnen vaak wel die chip vinden met detectie apperatuur/kennis. En natuurlijk verwijderen, al moeten ze de auto beschadigen of dat ie niet meer start.....dat lossen ze wel weer op op plaats van bestemming.

Als je erover nadenkt zullen serieuze criminelen wel geen auto ambulances of auto transport vrachtwagens gebruiken. Dat is smeken om politie controle. Vandaar waarschijnlijk dat die auto's of gewoon zelf moeten kunnen rijden of achterin een gesloten niet op het oog verdachte vrachtwagen gaan. Mogelijk zelfs met nep lading ervoor, die volgens de vrachtbrief klopt. En een deel vinden ze weer in zeecontainers, waarbij al vaststaat dat de douane nooit alle containers kunnen controleren, maar steeksproef gewijs werkt of verdachte transporteurs extra contoleeerd. Ik neem aan dat een zeecontainer groot genoeg is GPS te kunnen blokkeren met signaalblokkerend materiaal. ( als dat al nodig is )

Er zijn wel bureau's die achter je gestolen waar aangaan als die een chip heeft........maar die moet je zelf betalen voor hun service. Doe je dat voor een fiets ? Dacht het niet mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Kingpin1966 » za 2 sep 2017 11:39

Peter 1969 schreef: Vandaar waarschijnlijk dat die auto's of gewoon zelf moeten kunnen rijden of achterin een gesloten niet op het oog verdachte vrachtwagen gaan. Mogelijk zelfs met nep lading ervoor, die volgens de vrachtbrief klopt.
Ik heb ooit eens een keer, met enige verbazing overigens, mogen aanschouwen hoe bij een caravandealer zgn. oostblokcaravans met een heftruck in een huiftrailer werden geladen.

Zoiets dus:
Bijlagen
trailer.jpg
trailer.jpg (18.14 KiB) 1522 keer bekeken
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Peter 1969 » za 2 sep 2017 11:52

Ik vermoed trouwens ook dat je een (betaalde) service nodig hebt om te kunnen traceren waar een chip is. En al was dat niet zo....ga jij hem halen bij een stelletje waarschijnlijk gewapenende zware criminelen ( in het geval van auto's ) ? En voor de politie daar iets mee wil ( het is maar een economisch iets ) kunnen er uren, dagen, weken of maanden overheen gaan. Voor fietsen doen ze waarschijnlijk niets dan registreren. En zal alleen per toeval bij inbeslagname na een inval voor iets anders eigendom kunnen worden teruggegeven.

Wat dat betreft heb je met caravans waarschijnlijk meer kans. Niet te demonteren, de echt dure en grotere passen ook niet lekker in zo'n vrachtwagen of container en als dat al zo is zijn ze verhoudingsgewijs misschien minder waard dan normale economische lading. Dus worden ze amateuristisch over de weg gesleept. Dan nog is de pakkans natuurlijk laag, maar er is meer tijd dat de chip niet geblokkeerd wordt door een (betonnen) gebouw, container of vrachtwagen opbouw. Zo'n opsporings bureau zou dan succes kunnen hebben.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Ab » za 2 sep 2017 11:59

Fietsendieven zijn meestal kleine crimineeltjes..
Die vaak voor hun dagelijkse dosis drugs geld nodig hebben.
En die dure fiets voor 50 of 100 euro bij een heler kwijt kunnen.
Die heler zit niet te wachten op fietsen met een chip.
Teveel mogelijke trammelant.
Het is ook in het nieuws geweest.
Gechipte fietsen worden nauwelijks gejat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Kingpin1966 » za 2 sep 2017 12:16

Peter 1969 schreef:Ik vermoed trouwens ook dat je een (betaalde) service nodig hebt om te kunnen traceren waar een chip is.
Bij VanMoof kun je idd. vanaf € 7,- p/m een service afsluiten waarbij een team van "fietsenjagers" op zoek gaat naar jouw stalen ros als deze onbedoeld van eigenaar is gewisseld.
https://www.vanmoof.com/en_nl/bikes/sma ... AiPv8P8HAQ

Men geeft zelfs de garantie dat de fiets wordt vervangen als deze niet binnen 2 weken gevonden word.
Deze fietsenjagers werken overigens wel samen met de lokale autoriteiten als de fiets is gevonden.

https://www.vanmoof.com/en_nl/bike-hunter-story-1
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door sjaak109 » za 2 sep 2017 18:38

politie en fietsen woehahahahahaha.
we zagen de Electra bike van mijn vrouw bij wijze van spreken met slot en al ingeladen worden in een wit busje met opdruk van een bedrijf.
(getuigen!!!!)
fietsje van 2600 euro.
ik belde de politie omdat ik niet aangehouden wil worden voor mishandeling.
politie bureau is bij ons in het dorp.

ik moest maar aangifte doen via internet en dan hoorde ik het wel.....................
toen ik vertelde dat de bus hier nog rondreed op zoek naar meer fietsen konden ze nog niets doen (500mtr van plaats delict is het bureau)
ben er zelf maar achteraan gegaan. de persoon schrok zo hard van een bus afsnijdende Dacia MCV. met een zeer boze eigenaar er in, dat er 4 fietsen door de zijdeur naar buiten werden gegooid en ze wegscheurden.
oude kerel reed en jonge gozer flikkerde de fietsen er uit.
ik stond aan de bestuurders kant op de deur te rammen.

afijn fiets terug, ik naar het bureau om verhaal te halen. werd ik gewaarschuwd om dit nooit meer te doen. kon gevaarlijk worden voor burgers.

Politie??????????????? nooit meer. regel het zelf wel.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Diefstal vanaf de camping

Bericht door Ab » za 2 sep 2017 19:27

thumbup.gif Dat bedoel ik..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”