Eerste caravan maar welke?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Ruud+Petra

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Ruud+Petra » wo 30 aug 2017 11:35

AdriaDirk schreef:Dat klopt. Ik heb ervaring met Adria. Met andere merken heb ik geen ervaring en kan ik dus slecht een oordeel over vellen.
Het aandragen van alternatieven voor andere merken laat ik graag over aan de forumgebruikers die ervaring hebben met die merken.
Ja, daar zit wat in. De een schrijft over zijn Adria, de ander over zijn "Premium"-caravan.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » wo 30 aug 2017 11:41

RE.gif
Je moet naar mijn bescheiden mening de TS een wat ruimere keuze bieden in modellen en indelingen.
Als je alleen maar Adria's of Hobby's aandraagt maak je de spoeling wel erg dun en eenzijdig.
Er zijn meer merken met de door TS gewenste indeling.
De TS moet voor zich zelf maar beslissen wat hij met deze adviezen wenst te doen.
Ik kan voor de TS niet bepalen in welk merk caravan hij zich Senang moet gaan voelen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Jeroent83 » wo 30 aug 2017 12:07

De caravans zijn ten opzichte van 2 jaar geleden erg in prijs gestegen dat valt mij ook op, je zit al snel tegen het max van je budget.
deze zou kunnen:
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... =lr&pos=30

Maar persoonlijk een Hobby 500 KMFE is wel wat moderner
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... =lr&pos=14

Ga je in Duitsland kijken, zit je qua prijs het zelfde maar heb je wel veer meer keuze
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... scopeId=MH

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... scopeId=MH
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Volvodriver

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Volvodriver » wo 30 aug 2017 12:20

RE.gif
Sorry maar voor een Hobvy van 15 jaar oud gaat niemand 75% van de nieuwwaarde in 2003 neertellen. Of je moet gekke gerrit heten. Onrealistische vraagprijs.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Jeroent83 » wo 30 aug 2017 12:25

Volvodriver schreef:RE.gif
Sorry maar voor een Hobvy van 15 jaar oud gaat niemand 75% van de nieuwwaarde in 2003 neertellen. Of je moet gekke gerrit heten. Onrealistische vraagprijs.
Nee hoor helemaal mee eens, vraag prijzen zijn ook extreem hoog tegenwoordig. Dit zijn echter populaire indelingen, in de gewichtsklasse ideaal voor een gezin van 4.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Daphne » wo 30 aug 2017 12:33

mca2 schreef:
Knaus had ik al eens naar gekeken maar ik zie daar alleen maar types met een frans bed wat ons minder aanspreekt.
Knaus 450 TU of TF heeft de indeling die je zoekt. Moet je alleen wel zelf nog een vast bed in knutselen met een paar lattenbodems en een matras. Is overigens ook een voordeel, want dan heb je zeker een goed bed en lekker nieuw en fris. En zo hebben alle merken caravans de indeling zoals een Hobby 450 UF, alleen niet altijd met een vast bed.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Volvodriver

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Volvodriver » wo 30 aug 2017 12:36

RE.gif RE.gif
Overigens ook de meeste van die Adria's hebben onrealistische vraagprijzen gezien de bouwjaren. Ik zou dan ook wachten tot november-december.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door eurotrotter » wo 30 aug 2017 12:48

Henri Berends schreef:
Verder goed kijken naar het Gewicht en Max. toelaatbaar gewicht. Dit kan iets zeggen over het toe te voegen gewicht van extra uitrusting/bagage.
Het gewicht kun je alleen bepalen door de caravan op n weegbrug te zetten.
Van het "leeggewicht"op de documenten of in de folder kun je geen betrouwbaar beeld krijgen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ruud+Petra

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Ruud+Petra » wo 30 aug 2017 12:49

Kingpin1966 schreef:Als je alleen maar Adria's of Hobby's aandraagt maak je de spoeling wel erg dun en eenzijdig.
Er zijn meer merken met de door TS gewenste indeling.
De TS moet voor zich zelf maar beslissen wat hij met deze adviezen wenst te doen.
Ik kan voor de TS niet bepalen in welk merk caravan hij zich Senang moet gaan voelen.
Ja, natuurlijk is dat zo. Daar zijn we het ook helemaal over eens. thumbup.gif

Maar ik heb in mijn hele leven 4 caravans gehad, een Burstner (heel lang geleden), een Hobby (ook lang geleden, maar wel lang gehad), een Elddis (vrij kort, niet zo lang geleden, na een periode caravanloos te zijn geweest) en nu sinds 2 jaar een Sprite. Maar wat moet ik nu over andere merken schrijven? Alle info is verouderd en ik weet er ook te weinig meer van. Dus je schrijft over dat wat je weet.

En de gewenste indeling en kenmerken van de TS? Ik zou zeggen: welk merk heeft dat niet. Maar zelfs dat weet ik niet eens zeker .......... En daarom heb ik hem bijvoorbeeld hooguit gewezen hoe ik te werk zou gaan als ik hem was.

En het gaat hem vast wel lukken de voor hem ideale caravan te vinden, deels door alle reacties.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Peter 1969 » wo 30 aug 2017 12:54

De indeling van deze caravan is achteraf wat ik zou hebben gewild.....ik heb een grotere caravan met stapelbed, maar niet een praktische zoals deze.

https://link.marktplaats.nl/m1198135068 ( een van de al eerder gelinkte Adria's )

Het ombouwen van een rondzit naar bed is in slaapcomfort inferieur aan een vast bed. En de treinzit die je dan vaak overhoud is 3 1/2 persoons vanwege het looppad, niet 4 persoons. Daarom is naar mijn mening een caravan met 2 persoons vast bed, een stapelbed en een 4 persoons treinzit het meest praktisch met een gezinvan 4 personen. En merken ? Zijn er slechte merken ? Ik denk dat het gewoon voorkeur is.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door eurotrotter » wo 30 aug 2017 12:58

mca2 schreef:Nogmaals dank voor alle suggesties en meedenken. Ik las dat 1500kg prima zou moeten kunnen als dat mijn maximale trekgewicht is maar ik heb toch liever een wat kleinere caravan en wat meer stabiliteit dan angstvallig 80kmu te moeten rijden en een halve moeten puzzelen met gewichtsverdeling.

Staar je niet blind op het maximaal trekgewicht ,in verhouding tot de stabiliteit.
Dit gegeven komt niet alleen tot stand door het berekenen van stabiliteit,een goed beladen caravan van 1500 kg kan misschoen beter achter je auto hangen dan een van 1300kg die (door de indeling) slecht beladen is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door eurotrotter » wo 30 aug 2017 12:59

Kingpin1966 schreef:Ik kijk wat de wensen zijn van de TS en dan geef ik een aantal merken en indelingen op.
Zoals:?? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » wo 30 aug 2017 13:00

@ Peter 1969
Dat een omgebouwde rondzit het niet haalt bij een vast bed is aan een kant niet zo verwonderlijk.
Het zitcomfort prefereert dan vaak boven het slaapcomfort.
Het is in zekere zin een "noodbed" en dan is het soms schipperen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » wo 30 aug 2017 13:02

eurotrotter schreef:
Kingpin1966 schreef:Ik kijk wat de wensen zijn van de TS en dan geef ik een aantal merken en indelingen op.
Zoals:?? mrgreen.gif
Caravelair
Bürstner
Sprite
Tabbert
Kabe
Chateau
Delta
Beyerland
Award

Noem alle merken caravans maar op.
De door TS gewenste indeling maken ze bijna allemaal wel.
Er is keuze genoeg, ook op de tweedehands markt.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » wo 30 aug 2017 14:15

RE.gif
In de indeling die wij hebben kun je met 4 personen slapen, echter wordt dat lang niet altijd gedaan.
Ook onder de kinderloze echtparen vind onze indeling gretig aftrek, maar die laten de rondzit ongemoeid.
Vooral onder de wat oudere modellen levert de rondzit niet altijd een prettige slaapplek op, en zelfs het zitcomfort laat soms te wensen over.
Aan een zitplaats worden vaak andere eisen gesteld dan aan een slaapplaats.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » zo 3 sep 2017 22:34

Afgezien van wat neuzen op MP, staat het zoeken even op een lager pitje ivm drukke dagen hier. Wat me echter wel opvalt (en een aantal van jullie ook schrijven) is de belachelijk hoge vraagprijzen bij handelaren maar ook bij particulieren. Om dan maar weer even mijn Hobby 450 aan te halen, ik zie meerdere exemplaren uit 2001-2003 voorbij komen waarvoor men 7500 euro vraagt terwijl deze mer dan 15 jaar oud is en de caravan nieuw minder dan 12000 kostte. Wat is dit voor een rare tweedehandsmarkt?

Kortom, ik kijk de kat nog even uit de boom en hoop toch voor 7000 iets recenters te vinden.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » zo 3 sep 2017 22:37

RE.gif
Mensen kijken soms wat andere mensen op MP vragen voor hun caravan en denken dan deze prijs ook voor hun caravan te kunnen vragen.
Het is soms meer opportunisme dan realisme.
Dat iemand bijv. € 20.000 voor zijn caravan vraagt wil natuurlijk niet zeggen dat ie dat ook daadwerkelijk krijgt.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Conradi » zo 3 sep 2017 23:01

Kingpin1966 schreef:Valt me op dat je wel steeds erg "eenzijdige" alternatieven aandraagt AdriaDirk.
Ik vind het niet zo sterk om kritiek op enkel het enthousiasme van een ander te hebben. AdriaDirk doet toch maar even de moeite om ze op te zoeken en beperkt zich, naar eigen zeggen, tot één merk omdat hij daar ervaring mee heeft.

Laten we elkaar alsjeblieft die ruimte gunnen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

DFlip
Berichten: 57
Lid geworden op: di 14 apr 2015 20:42

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door DFlip » ma 4 sep 2017 07:44

3 jaar geleden stonden wij ook voor de keuze, voor het eerst een caravan kopen. Wij kwamen
toen uit op een Eriba Exciting 472, met ronduit en 2 enkele bedden.
Wij zijn er nu van teruggekomen en hebben we zaterdag een hobby 540 kmfe opgehaald.
Wij hebben 2 kinderen van 9 jaar die nog steeds niet in een tentje willen slapen.
Ook altijd gedoe op de overnachtingscamping en als we in het voorjaar in Nederland kamperen en wij
ook binnen willen zitten.
Hobby 540 kmfe excellent met Unico Verona luifel,Volvo S60 2.0 D3

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Carnavalswiertz » ma 4 sep 2017 08:01

DFlip schreef: Wij zijn er nu van teruggekomen en hebben we zaterdag een hobby 540 kmfe opgehaald.
.
Goede keuze geen gehannes meer met bedden maken :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » ma 4 sep 2017 10:09

Conradi schreef:
Kingpin1966 schreef:Valt me op dat je wel steeds erg "eenzijdige" alternatieven aandraagt AdriaDirk.
Ik vind het niet zo sterk om kritiek op enkel het enthousiasme van een ander te hebben. AdriaDirk doet toch maar even de moeite om ze op te zoeken en beperkt zich, naar eigen zeggen, tot één merk omdat hij daar ervaring mee heeft.

Laten we elkaar alsjeblieft die ruimte gunnen :wink:
Het is ook niet zozeer bedoelt als kritiek, maar je zou AdriaDirk zijn adviezen ook kunnen opvatten als iemand een mening opdringen
Adria caravans zijn goed en de rest deugt niet.
Dat het niet als zodanig bedoelt is snap ik wel maar zo kan het wel opgevat worden.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door erichendri » ma 4 sep 2017 10:50

Ga eens kijken op de website van Nijsink in Elspeet.
Is een vrij groge en niet te dure caravan verhuurbedrijf.
Huur eens daar een caravan van max 1500 kg met stapelbed
en ga daar eens een paar dagen mee weg.
Als je auto dat mag trekken is daar niks mis mee.
Vergeet niet dat alleen jullie 4en de auto al een kleine 200 kg zwaarder maakt plus de bagage die je in de auto doet.
En in de tot 1500 kg klasse heb je gewoon meer keuze en ruimte.
Volgens mij zijn er hier meer die met een octavia probleemloos 1500 kg getrokken hebben en daar goede ervaringen mee hebben.
En zo zijn er hier meer die zwaarder als de auto trekken.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Cara-Fan » ma 4 sep 2017 12:32

Met een eigen gewicht van de Octavia rond de 1250 kg is het niet in verhouding om een 1500 kg zware caravan te trekken.
De Skoda Octavia III Combi - 1.6 TDI (77 kW / 105 pk, bouwjaar: maart 2013 - 2016) vormt met een Hobby De Luxe 450 UF van beladen 1449 kg, een middelmatige combinatie waarmee alleen met voldoende kennis en ruime ervaring in het rijden met een caravan, het mogelijk is om met 'vrachtwagen snelheid' in binnen- en buitenland te rijden..


https://www.caravantrekker.nl/berekening/berekening.php

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Taan » ma 4 sep 2017 15:07

Ik heb een vergelijkbare gezinssamenstelling en had een vergelijkbare auto. Ik ben erg blij dat ik voor een grotere caravan heb gekozen.

Ik heb totaal geen problemen gehad met mijn Octavia en huidige caravan en reed daar stevig mee door. Toch een ruime 5/6 persoons caravan met stapelbed. Met een leeggewicht van 1090kg en een (papieren) max van 1340 is die ook niet zo zwaar.
Veel 450 caravans zijn ook zo zwaar.
Ik heb ook gekeken in de 450 categorie, maar voor mij was het het niet. De jongens bij elkaar op 1 bed zie ik niet zitten. Dat wordt elke dag stoeien of heibel en veel te weinig slapen.. De klapbed constructies i.c.m een treinzit eronder kost ook erg veel ruimte, zijn maar beperkt in het gewicht wat ze kunnen dragen en dagelijks ombouwen begin ik al helemaal niet aan.

Ik ben erg blij met deze indeling. De kinderen liggen mooi in het stapelbed en hebben een eigen zitje om te spelen, aan te kleden etc. Voor nood kunnen we er ook met zijn 4en zitten om te eten.
'S avonds wordt de kinderkamer afgesloten en is het daar fijn donker zodat ze goed kunnen slapen. Als wij ouders vanwege kou of muggen 's avonds binnen willen zitten, zitten we met een kussen in ons rug op bed. Dat vinden wij helemaal prima.
Een indeling met dwars stapelbed en middentreinzit had ook nog een optie geweest, maar dan slapen de kinderen (meestal?) bij de ingang.


Wat betreft prijzen, tja, de afschrijving is zeer gering. Onze caravan had in 2003 een nieuwprijs van 13500 en was ca 8000 toen we hem kochten in 2015. Schokkend weinig waardedaling dus, maargoed dan zit er wel van alles bij. 2 voortenten 2 fietsenrekken, gasfles etc. Dat zit er bij de catalogusprijs niet bij.
Je kunt er wat van vinden, maar je kunt het beter accepteren, want het gaat toch niet veranderen.
Caravannen is ook gewoon een dure hobby.

Ik vond destijds de betaalbare caravans met een redelijk recente uitstraling, beperkt gewicht en veel ruimte, de dethleffs 500/510tk, burstner 480/490tk, hobby 495 uk (veel verschillende gewichten).
Een Home Car 48 vind ik ook steeds een mooie caravan als ik hem op de camping zie.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

DFlip
Berichten: 57
Lid geworden op: di 14 apr 2015 20:42

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door DFlip » ma 4 sep 2017 17:46

Goede keuze geen gehannes meer met bedden maken :-)

Zeker een goede keuze. De kinderen zijn ook erg blij met hun stapelbed.
En super ook een grotere keuken en koelkast :-)
Hobby 540 kmfe excellent met Unico Verona luifel,Volvo S60 2.0 D3

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”