Eerste caravan maar welke?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Gaston » ma 4 sep 2017 22:20

Wij hebben ons goed kunnen "behelpen" met een Hobby 500 KMFE. Stapelbed, treinzit, fransbed en fatsoenlijke wasruimte. Deze was 1500Kg maar hebben we terug gekeurd naar 1400Kg. 1500 Kg was voor de Volvo V40 geen enkel probleem terwijl deze ook niet zwaar is maar deze auto heeft dan ook nauwelijks een overhang. Trekhaak zit zowat op de achteras. Met mijn Mondeo die zwaarder was dan de Volvo reed het minder fijn. Gewicht zegt niet alles. Na jaren van onbezorgde vakanties eindelijk eens een weegschaal aangeschaft... om vervolgens te zien dat ik jaren teveel heb meegezeuld. Je neemt al heel snel te veel mee dus laadvermogen is echt belangrijk.
Succes met de zoektocht!
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » za 16 sep 2017 01:03

Morgen gaan we kijken bij een 2002 Hobby 450 UF met een recente dorema voortent. Gewapend met alle tips van dit forum en een vochtigheidsmeter zullen we hem inspecteren. Ik weet nu al dat er nieuwe banden onder zouden moeten en mogelijk ook een beurt, dus ik probeer de prijs onder de 5250 te houden. Is dit een reeel bedrag of zit ik veel te hoog dan wel te laag?
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Williamr » za 16 sep 2017 08:28

Zelf hebben wij een 450 gehad deze hadden wij gekocht in 2014 voor 5250 euro incl voortent, luifel en voldoende inventaris bij een particulier.
En inderdaad er moesten nieuwe banden op, nieuwe gasslang en drukregelaar, mistlicht deed het ook niet en nog een paar kleine dingen wat je niet weet als "nieuwe" kampeerder, maar we waren wel blij dat we een beurt hebben laten uitvoeren.

Helaas was de vloer zacht in de loop van de deur naar de keuken dus dit is ook opgespoten door de dealer. De kosten hiervan was meen ik rond de 450 euro. Was een goede les geweest.

Tja en wat je aangaf, nieuwe banden en een beurt zal ook rond de 350 euro uitkomen.

Ongezien zou ik zeggen dat rond de €5000 een reëel bedrag is.(minder is natuurlijk altijd fijn)

Succes!!!!
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door RichTrip » za 16 sep 2017 08:55

Lastig die prijzen. Onze vorige was 10000/4 jaar en de huidige was ongeveer 6000/12 jaar. Deze is 15 jaar oud. Als de Dorema vrij nieuw is, dan is het gezien de huidige markt in ieder geval niet te duur. Maar als het richting de 6000 euro gaat, dan gaat het al wel heel snel naar te duur.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » za 16 sep 2017 09:38

Thanks voor de snelle reacties, het gaat om deze:
http://link.marktplaats.nl/m1198094783

Op de foto's ziet hij er ok uit. En de vraagprijzen liggen allemaal rond de 6000 of hoger voor een 2002 model. We hebben ook wel gekeken voor een van 2006 maar dan ga je vrij snel richting 9000 vraagprijs.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » za 16 sep 2017 10:25

Hij staat al enige tijd te koop? Extra reden om alert te zijn dus.

En door de overvloed (thanks!) aan reacties, kan ik niet overal op reageren maar ik neem ze zeker ter harte. En ik wil best uitleggen waarom ik me blindstaar op de Hobby 450 UF mrgreen.gif
1. Hobby is een gangbaar merk, veel aanbod, redelijk waarde vast, makkelijk eventueel te verkopen als het fenomeen caravan niet bevalt
2. Hobby is standaard redelijk compleet uitgerust
3. vast bed voor, we willen comfort, dus een lattenbodem met een fatsoenlijk matras
4. rondzit achter komt bouwen naar bed voor onze kinderen 4/5jaar, bij slecht weer onderweg prima even om te bouwen naar een zitje, op de plaats van bestemming staat de voortent ervoor. 2persoonsbed voor onze kinderen gaat prima, zo sliepen ook samen in de bak van de vouwwagen.
5. waarom geen stapelbed, extra zitje, kinder kamer, etcetc. Omdat de caravan daar groot van wordt en zwaar en daarmee nauwelijks laadvermogen overblijft of de auto/caravan verhouding slecht uit gaat vallen.

En misschien heb ik het helemaal fout en moet het helemaal anders maar dan kom ik bij punt 1 uit. Maar we gaan eerst maar weer eens kijken, ik heb hem nog niet gekocht. Nogmaals thanks voor de tips en suggesties.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » za 16 sep 2017 10:45

Thanks voor je reactie. Alles valt over te discussiëren, het zijn net auto's :) maar een caravan met vast bed, stapelbed, totaa gewicht onder de 1300 en dik 200kg laadvermogen heb ik nog niet gezien.

Laatste keuring is van 2013 en de man des huizes deed het onderhoud zelf.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » za 16 sep 2017 10:58

mca2 schreef:Thanks voor je reactie. Alles valt over te discussiëren, het zijn net auto's :) maar een caravan met vast bed, stapelbed, totaa gewicht onder de 1300 en dik 200kg laadvermogen heb ik nog niet gezien.

Laatste keuring is van 2013 en de man des huizes deed het onderhoud zelf.
Zou i.i.g. een aankoopkeuring op 50/50 basis proberen af te dwingen bij de eigenaar.
Als ze daar niet happig op zijn zou ik hem toch maar laten staan.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Cara-Fan » za 16 sep 2017 11:12

Ik vind de prijs behoorlijk voor een 2002. Het is net of zijn de prijzen gestegen in vergelijking met vorig jaar.

https://link.marktplaats.nl/m1201728555 Deze ziet er ook niet verkeerd uit, wellicht proberen voor rond de € 7000,-

Volgens mij stond die link van Janine vorig jaar ook al op marktplaats, net als de 450 hobby's uit Hollandscheveld, Hattem en Wezep.

Als je particulier koopt zou ik altijd een aankoopkeuring doen.

@ AdriaDirk

Ons werd ook een stapelbed aangeraden, maar net als bij Mca2 zijn onze kids ook gewend vanuit de vouwwagen om samen op 1 bed te slapen. Als ze wat ouder zijn kunnen ze in de slaapcabine van de voortent. En hebben we onze rondzit weer terug en blijven we niet zitten met een stapelbed wat we nooit weer gebruiken. Wij hebben ook echt voor de lange termijn gekocht. Zoveel mensen zoveel wensen en ideeën.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » za 16 sep 2017 11:53

RE.gif
Onze Hobby is van 2004 maar ik kan me niet herinneren dat we daar € 7000,- voor hebben neergeteld.
Dan komt € 5000,- dichter in de buurt.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door RichTrip » za 16 sep 2017 12:17

Prijzen zijn zeker gestegen. In 2012 onze eerste Dethleffs uit 1998 verkocht voor iets meer dan 4000 euro. Die was toen dus 14 jaar oud. Het lijkt wel psychologisch, alles van 2000 en jonger lijkt wel niet goedkoper te willen worden dan 5000 euro..... weenie.gif
Maar staar je inderdaad niet blind op Hobby's. Ik vindt die jaargangen 2002-2005 tamelijk oubollig van binnen en de toiletruimtes een echte afknapper.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » za 16 sep 2017 12:43

RE.gif
In welk opzicht een afknapper?
Bewegingsruimte? Stahoogte?
Op deze twee dingen heb je in zekere zin wel een puntje.
Wim Sonneveld zei ooit eens in een conferance over toiletten in een vliegtuig dat je er je kont niet keren kon.
Dat heb je in de toiletten van dat bouwjaar ook wel een beetje.
En het kunststof plafond is idd. wel erg laag.
Of dat komt door de douchemogelijkheid in de toiletruimte? weenie.gif
Ik hoef me met mijn 1 meter en 85 centimeter nog net niet te bukken, maar het houd niet echt over ook.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door RichTrip » za 16 sep 2017 13:09

Al dat witte plastic met tig plastic deurtjes en vaak een witte kraan met gouden randjes :(
Ik hou van strak. Het is maar een toilet ruimte, maar alleen daarom zou ik zo'n Hobby er nog om laten staan. Maar ik sta hier toch echt aan de zijlijn, getuige de vele Hobby's ;)
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door VIP » za 16 sep 2017 13:12

RichTrip schreef:Prijzen zijn zeker gestegen. In 2012 onze eerste Dethleffs uit 1998 verkocht voor iets meer dan 4000 euro. Die was toen dus 14 jaar oud. Het lijkt wel psychologisch, alles van 2000 en jonger lijkt wel niet goedkoper te willen worden dan 5000 euro..... weenie.gif
Maar staar je inderdaad niet blind op Hobby's. Ik vindt die jaargangen 2002-2005 tamelijk oubollig van binnen en de toiletruimtes een echte afknapper.

Vond je KIP da wel onderscheidend in die tijd scratch.gif
Porsche + Tabbert

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » za 16 sep 2017 13:18

Net even wezen kijken en opzich was hij best ok. Geen krassen, deuken of scheuren aan de buitenkant. De bumper en lampen achter leken mij nagelnieuw en dus niet al te lang geleden vervangen. Alle ramen, horren, etc werkten prima. Geen rare geur binnen vond al vond mijn oudste van wel. Van binnen ook geen gammele deurtjes en of krassen. Wel lag hij nog volledig vol met kampeerspullen en was het lastig kijken overal.

Wel vond ik de vloer bij de deur flink veren. De rest leek keihard. Toen ik eronder keek, leek mij de bodem geïmpregneerd ofzoiets?
Afbeelding
Verder konden we de voortent niet bekijken ivm het enorme k-weer. Toen ik over de banden begon, keken ze me raar aan. Geen slijtage toch? Ok was er geen enkel punt van aandacht vonden ze, redelijk wonderbaarlijk bij een caravan van 15 jaar oud.

Kortom, bij twijfel niet inhalen en maar eens rustig verder kijken. Misschien zelfs Adria ;)
Laatst gewijzigd door mca2 op za 16 sep 2017 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door RichTrip » za 16 sep 2017 13:19

Kip is zeker wel onderscheidend. Niemand die zich vergist ;)
Maar ik vindt het interieur (en de toiletruimte) vanaf 2002 echt wel mooier dan de Hobby's. Alleen dat zeil op de vloer, dat is bij Kip dan weer oubollig :(
En OK, die grijze kleur van het exterieur is ook niet mijn eerste keuze.
Zo zie je maar, de perfecte caravan is nog lastig te vinden.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » za 16 sep 2017 13:23

VIP Premium schreef:
RichTrip schreef:Prijzen zijn zeker gestegen. In 2012 onze eerste Dethleffs uit 1998 verkocht voor iets meer dan 4000 euro. Die was toen dus 14 jaar oud. Het lijkt wel psychologisch, alles van 2000 en jonger lijkt wel niet goedkoper te willen worden dan 5000 euro..... weenie.gif
Maar staar je inderdaad niet blind op Hobby's. Ik vindt die jaargangen 2002-2005 tamelijk oubollig van binnen en de toiletruimtes een echte afknapper.

Vond je KIP da wel onderscheidend in die tijd scratch.gif
Het was de stijl uit die jaren, nu "oubollig" maar in die tijd wist je niet beter.
Er was misschien gewoon geen andere keuze qua materialen en kleurstellingen?
Kunststof is nu eenmaal makkelijk schoon te maken en licht van gewicht.
Dat het kan vergelen als de pest nemen de fabrikanten maar op de koop toe blijkbaar.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Jan van Vijven » za 16 sep 2017 13:45

Niet de fabrikant maar de klanten nemen dat op de koop toe....


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » za 16 sep 2017 13:48

RichTrip schreef:Kip is zeker wel onderscheidend. Niemand die zich vergist ;)
Maar ik vindt het interieur (en de toiletruimte) vanaf 2002 echt wel mooier dan de Hobby's. Alleen dat zeil op de vloer, dat is bij Kip dan weer oubollig :(
En OK, die grijze kleur van het exterieur is ook niet mijn eerste keuze.
Zo zie je maar, de perfecte caravan is nog lastig te vinden.
Wat mij bij de Kip vooral niet aanstond was dat de deur van het toilet aan de bovenzijde niet dicht was.
Dat was tenminste bij de indeling die wij zochten het geval.
Wat daar de "gevolgen" van kunnen zijn laat zich raden, de geuren uit het toilet verspreiden zich ook in de rest van de caravan.
Of men moet dit al op een andere manier ondervangen hebben.
Het leek ons niet erg fris toe, vandaar dat de Kip toen afviel als ons nieuwe kampeermiddel.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Peter 1969 » za 16 sep 2017 14:41

mca2 schreef:
Wel vond ik de vloer bij de deur flink veren. De rest leek keihard. Toen ik eronder keek, leek mij de bodem geïmpregneerd ofzoiets?
Afbeelding


Kortom, bij twijfel niet inhalen en maar eens rustig verder kijken. Misschien zelfs Adria ;)
Op dit forum kun je een omschrijving vinden hoe hoe verende bodem kunt repareren. Een verende bodem komt door bodemisolatie die versleten is wat veel voorkomt bij oudere of veelgebruikte caravans, en dan natuurlijk op de plek waar het meest gelopen wordt dus bij de deur. Aan de foto te zien heeft iemand dat al eens gedaan of dat geprobeerd : ik meen heel veel gaatjes te zien en een grote afgesmeerde plek om te voorkomen dat die boorgaten het beginpunt van houtrot worden. Door die boorgaten spuit je isolatiespul dat hard wordt en de vergane/platgedrukte/verkruimelde orginele isolatie vervangt om weer een stevige bodem te krijgen. ( platen waarop je loopt, het is in feite een dubbele bodem met isolatie ertussen )

Op zich is het dus niet iets heel ergs, maar als de bodem nog steeds veert is het overduidelijk niet afdoende geweest of niet goed gedaan.

Zo'n caravan zou ik laten staan ( er zijn waarschijnlijk gewoon betere die (nog) geen verende bodem hebben ) tenzij de prijs heel gunstig is en de rest wel goed. En na zoiets zal het waarschijlijk moeilijker zijn die reparatie wel goed uit te voeren met dezelfde manier.

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Williamr » za 16 sep 2017 15:35

Als een verende vloer goed is behandeld dan mag hij zeker niet meer veren. Zoals je al hebt ondervonden is deze vloer ook behandeld. Wat mij bijstaat toen onze vloer behandeld was is dat de gaten die geboord waren keurig netjes op een rij geboord waren. Een patroon en dit is willekeurig geboord dus ik ben bang dat de eigenaar dit zelf heeft gedaan.
Lekker verder zoeken!
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door RichTrip » za 16 sep 2017 16:34

Ik zou de komende tijd besteden om eens in verschillende merken rond te kijken. Een Hobby is niet perse de meest waardevaste caravan, het aanbod is groot, dus voor de jouwe vele anderen. Maar gebruik alle opmerkingen puur als tips. Als je meerdere caravans hebt gezien en de Hobby springt er nog steeds boven uit, dan koop je een Hobby. Je staat niet alleen mrgreen.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door RichTrip » za 16 sep 2017 16:37

Kingpin1966 schreef: Wat mij bij de Kip vooral niet aanstond was dat de deur van het toilet aan de bovenzijde niet dicht was.
Dat was tenminste bij de indeling die wij zochten het geval.
Wat daar de "gevolgen" van kunnen zijn laat zich raden, de geuren uit het toilet verspreiden zich ook in de rest van de caravan.
Of men moet dit al op een andere manier ondervangen hebben.
Het leek ons niet erg fris toe, vandaar dat de Kip toen afviel als ons nieuwe kampeermiddel.
De bovenkant van de deur is bij mij ook lager dan het plafond (sluit niet aan), doordat het binnenkader van het dakluik anders in de weg zit. Maar ik stoor mij daar niet aan en heb ook nooit iets gemerkt van stankoverlast weenie.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Jan van Vijven » za 16 sep 2017 16:45

Als iedereen even diep inademt (dus een extra snuifje neemt) is de lucht weg....:-)


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18936
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Hobby Linka » za 16 sep 2017 16:54

Kakken doen wij nooit in de caravan. (dat andere woord hiervoor betekend iets anders bij onze zuiderburen dus gebruik ik maar even niet).

Maar wat echt helpt als je het toch doet in de caravan is een lucifer afsteken als je klaar bent. De "kak" lucht is meteen weg. (en de caravan niet)
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”