Eerste caravan maar welke?

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Jan van Vijven » za 16 sep 2017 17:10

Maar dat andere woord doen wij juist wel.....kakken niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » za 16 sep 2017 17:20

AdriaDirk schreef:Verstandig denk ik om verder te kijken. Ik denk niet dat je wakker ligt dat je deze niet gekocht hebt. Rustig verder kijken. De komende 6 maanden is een goede tijd om te kopen.

Nogmaals wat je koopt moet je zelf weten. Ik deel alleen mijn ervaringen mrgreen.gif
Nee, we waren inderdaad niet opslag verliefd, dus we kijken rustig verder.

Vanmiddag nog even bij Cannenburg gekeken. De meeste 2de hands caravans hebben toch een niet altijd even prettige geur, het is vaak iets tussen bedompt, oud zweet en dode hond in vermengd met bosviooltjes van een of ander schoonmaakmiddel. Er waren er maar een paar die echt fris roken.

Aldaar gelijk de diverse modellen nog maar eens vergeleken. En de charme van 4 vaste bedden met een zitje spreekt toch ook wel aan, ofwel de modellen met stapelbed mrgreen.gif

In die categorie zagen we daar alleen de Caravelair Antares 466 en 476 staan, 2018 modellen van 15k. Dus toch maar wet eens rondkijken naar iets dergelijks.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door RichTrip » za 16 sep 2017 17:43

mca2 schreef: Aldaar gelijk de diverse modellen nog maar eens vergeleken. En de charme van 4 vaste bedden met een zitje spreekt toch ook wel aan, ofwel de modellen met stapelbed mrgreen.gif
In die categorie zagen we daar alleen de Caravelair Antares 466 en 476 staan, 2018 modellen van 15k. Dus toch maar wet eens rondkijken naar iets dergelijks.
Maar in de prijsklasse van rond de 5000-7000 euro vind je die volgens mij niet met een vast bed. Het dichtste in de buurt komt volgens mij de Dethleffs 500 SK of iets vergelijkbaars. Die heeft wel een Frans bed. De 500 TK is er ook wel, die heeft een dwarsbed, maar die is pas later gekomen en dus waarschijnlijk te nieuw/duur.
Jan van Vijven schreef:Maar dat andere woord doen wij juist wel.....kakken niet.
Dat laatste is bij ons ook uit den boze. De eerste die ik er op betrap heeft geen leuke vakantie meer boos.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » za 16 sep 2017 19:05

Vast bed, stapelbed, zitje en laag gewicht is een lastige combi. Ook die van Dirk heeft geen vast bed en dat interieur awhoea.gif

Misschien een met treinzit voorin ombouwen naar vast bed met lattenbodem? Het budget dient dan sowieso opgetrokken te worden ben ik bang.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door MarcoC » za 16 sep 2017 19:13

Kijk anders eens naar een Caravelair Antares 490 of een 486. Die laatste is weer de vervanger van de 490 die wijzelf hebben. Dat moet je zeker wel voor jouw budget kunnen vinden. Thumbup.gif

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » za 16 sep 2017 20:58

mca2 schreef:Vast bed, stapelbed, zitje en laag gewicht is een lastige combi. Ook die van Dirk heeft geen vast bed en dat interieur awhoea.gif

................. Het budget dient dan sowieso opgetrokken te worden ben ik bang.
Ik denk dat je daar het verstandigst mogelijke antwoord gegeven hebt.
Als hetgeen je graag wilt hebben niet in je prijsklasse te vinden is dan zul je misschien wat door moeten sparen.
Kun je ook voor een wat jonger modelletje gaan misschien.
Denk dat je dan ook wat minder kans loopt een kneusje aan te schaffen, en wellicht wat meer keuze in merken.
Verkopen willen ze allemaal wel.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Peter 1969 » za 16 sep 2017 20:59

Ik denk dat alle caravans die niet gebruikt worden iets muffig kunnen ruiken omdat de kussens en bekleding wat vochtig kunnen worden in de stalling. Dat heeft dan weer niets te maken met lekkages of grote gebreken. Niet iedere caravan boer heeft een verwarmde stalling, en dan nog moet het dan boven de 15 graden worden verwamd, en dat zullen er nog minder doen.

Ik merkte dat ook bij mijn caravan, duurde wel 3 dagen voor de geur ( en het vocht ) eruit was toen we de caravan in mei verwarmden toen het nog wat koeler was. Ik heb nu de kussen er uit gehaald en op mijn verwarmde en droge zolder opgeslagen....dat zal een boel muffigheid schelen. En mijn caravan is zeker niet lek. ( noch regent het in de stalling uiteraard waar hij zo muffig uit komt )

Misschien moet je juist oppassen met caravans die wel fris ruiken : dan heeft men mogelijk wat te verbergen.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Kingpin1966 » za 16 sep 2017 21:02

RE.gif
Muf ruiken is niet goed, maar naar bosviooltjes ruiken ook niet.
Fris ruiken hoeft niet per se slecht te zijn, als het maar geen onnatuurlijke (niet in een caravan horende) lucht is.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door VIP » za 16 sep 2017 21:38

Peter 1969 schreef:Ik denk dat alle caravans die niet gebruikt worden iets muffig kunnen ruiken omdat de kussens en bekleding wat vochtig kunnen worden in de stalling. Dat heeft dan weer niets te maken met lekkages of grote gebreken. Niet iedere caravan boer heeft een verwarmde stalling, en dan nog moet het dan boven de 15 graden worden verwamd, en dat zullen er nog minder doen.

Ik merkte dat ook bij mijn caravan, duurde wel 3 dagen voor de geur ( en het vocht ) eruit was toen we de caravan in mei verwarmden toen het nog wat koeler was. Ik heb nu de kussen er uit gehaald en op mijn verwarmde en droge zolder opgeslagen....dat zal een boel muffigheid schelen. En mijn caravan is zeker niet lek. ( noch regent het in de stalling uiteraard waar hij zo muffig uit komt )

Misschien moet je juist oppassen met caravans die wel fris ruiken : dan heeft men mogelijk wat te verbergen.

Ik weet niet wat voor een merk caravan je hebt, maar moderne caravans ruiken toch niet muffig als ze uit de stalling komen.

Onze staat alijd buiten en vindt altijd als ik instap dat hij nog als nieuw ruikt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Micky » zo 17 sep 2017 01:03

Jan van Vijven schreef:Maar dat andere woord doen wij juist wel.....kakken niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Wij kakken en poepen wel gewoon in de caravan :)


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Micky » zo 17 sep 2017 01:06

Peter 1969 schreef:Ik denk dat alle caravans die niet gebruikt worden iets muffig kunnen ruiken omdat de kussens en bekleding wat vochtig kunnen worden in de stalling. Dat heeft dan weer niets te maken met lekkages of grote gebreken. Niet iedere caravan boer heeft een verwarmde stalling, en dan nog moet het dan boven de 15 graden worden verwamd, en dat zullen er nog minder doen.

Ik merkte dat ook bij mijn caravan, duurde wel 3 dagen voor de geur ( en het vocht ) eruit was toen we de caravan in mei verwarmden toen het nog wat koeler was. Ik heb nu de kussen er uit gehaald en op mijn verwarmde en droge zolder opgeslagen....dat zal een boel muffigheid schelen. En mijn caravan is zeker niet lek. ( noch regent het in de stalling uiteraard waar hij zo muffig uit komt )

Misschien moet je juist oppassen met caravans die wel fris ruiken : dan heeft men mogelijk wat te verbergen.
Waarom zouden kussens iets vochtig worden in de stalling? Onzin wat mij betreft, tenzij je caravan lek is


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Peter 1969 » zo 17 sep 2017 01:33

Omdat er natuurlijk wel ventilatie openingen zijn en de stalling onder de 15 graden komt in de winter. Koude lucht kan minder vocht bevatten dan wame lucht dus slaat vocht neer op dingen die vocht opnemen. Zoals kussens. Die muf gaan kunnen ruiken.

Laat mij maar lekker uit mijn nek kletsen. Maar voorlopig zou ik me meer zorgen maken van muffigheid na een periode van regen ( dat is niet zo ) dan als hij uit de stalling komt waar het niet kan regenen.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Taan » ma 18 sep 2017 09:05

mca2 schreef: 5. waarom geen stapelbed, extra zitje, kinder kamer, etcetc. Omdat de caravan daar groot van wordt en zwaar en daarmee nauwelijks laadvermogen overblijft of de auto/caravan verhouding slecht uit gaat vallen.
dethleffs 500/510tk, burstner 480/490tk, hobby 495 uk (veel verschillende gewichten), Home Car 48, Eifelland 500tk zijn beperkt van leeggewicht en hebben 250 kilo laadvermogen of meer.
Met een 1500kg as eronder heb je zelfs rond de 400kg laadvermogen.

Sommigen hebben misschien geen vast bed, maar de rondzit is met een paar lattenbodems en een matras tegen geringe kosten te verbouwen naar een vast bed.
Wij waren 160 kwijt voor een matras en 120 voor 2 nieuwe lattenbodems. Nog een beetje hout erbij, dan ben je voor minder dan 350 wel klaar.
Het matras misschien iets meer geld aan uitgeven voor wat meer comfort.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Micky » ma 18 sep 2017 13:15

Peter 1969 schreef:Omdat er natuurlijk wel ventilatie openingen zijn en de stalling onder de 15 graden komt in de winter. Koude lucht kan minder vocht bevatten dan wame lucht dus slaat vocht neer op dingen die vocht opnemen. Zoals kussens. Die muf gaan kunnen ruiken.

Laat mij maar lekker uit mijn nek kletsen. Maar voorlopig zou ik me meer zorgen maken van muffigheid na een periode van regen ( dat is niet zo ) dan als hij uit de stalling komt waar het niet kan regenen.
Dan moet je dus overmatig vocht in je caravan hebben, mijn 28 jaar oude caravan staat altijd met kussens in de stalling net als 1000den andere caravans in de wereld ik heb geen last van muffe kussens door vocht, bij een normale luchtvochtigheid heb je daar geen last van.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Vadervan3 » ma 18 sep 2017 16:03

mca2 schreef:Afgezien van wat neuzen op MP, staat het zoeken even op een lager pitje ivm drukke dagen hier. Wat me echter wel opvalt (en een aantal van jullie ook schrijven) is de belachelijk hoge vraagprijzen bij handelaren maar ook bij particulieren. Om dan maar weer even mijn Hobby 450 aan te halen, ik zie meerdere exemplaren uit 2001-2003 voorbij komen waarvoor men 7500 euro vraagt terwijl deze mer dan 15 jaar oud is en de caravan nieuw minder dan 12000 kostte. Wat is dit voor een rare tweedehandsmarkt?

Kortom, ik kijk de kat nog even uit de boom en hoop toch voor 7000 iets recenters te vinden.
Het is ook een beetje wat de gek er voor geeft en wie weet willen ze wat met de prijs doen. Wij kochten een home car racer 43 uit ik dacht 2005 voor 5500 inclusief complete inventaris, terwijl het gemiddelde bedrijf er al gauw 7000-8000 voor vroeg.

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » vr 13 apr 2018 11:15

Om het stof maar weer eens van dit onderwerp af te blazen...

We kijken nog steeds rond en focussen ons nu op een Caravelair 426. De indeling lijkt mij perfect met 2 jonge kinderen en het zitje handig als we op doorreis ergens minder weer hebben.

De 426 is lichtgewicht in alles, inclusief laadvermogen en dat lijkt me ook wel fijn achter onze auto van maar 1300kg. We gaan dit weekend kijken bij een 2010 model. Nog specifieke aandachtspunten voor dit type caravans?
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door deusjevo » vr 13 apr 2018 12:30

Caravelair stond vroeger (mede door dat lichtgewicht imago) bekend om de slechte degelijkheid van interieur.
Denk dat dat de laatste jaren wel verbeterd is.
Rijtechnisch is het allemaal wel oke denk ik.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Sytske01 » za 14 apr 2018 10:52

Deze caravan hebben wij ook bekeken in 2010, toen we een lichtgewicht caravan met vast bed en stapelbed zochten. Onze kinderen waren al iets ouder (11 en 13 toen). De stapelbedden zijn smal, dus daarom viel hij voor ons af. Voor jullie kinderen zal dit geen probleem zijn. Ik vond het toen wel jammer, want deze caravan was precies qua maten en gewichten wat we zochten. Uiteindelijk hebben wij een Burstner Premio 485 TK gekocht. Ook max. 1300 kg, maar wel weer een grotere caravan.
Succes met de bezichtiging en neem je kids mee. Dan voel je meteen hoe het is om met z'n 4en te leven in de caravan. Even het zitje uitproberen en de stapelbedden natuurlijk.

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » za 14 apr 2018 17:42

Het is gelukt, we hebben een caravan! Een 2010 Caravelair 426. Nette caravan met prima voortent en luifel, gasfles, nieuwe banden en nog wat goodies.

Wel een paar kleinigheidjes (lampje, gescheurd kapje) en het gassysteem en remmen moeten weer eens gecontroleerd worden.

Verder zou ik er graag schokbrekers opzetten. Zijn daar gewoon standaard alko setjes voor? En lijkt me een wielslot en zo’n hoes voor over de koppeling wel handig.

Thanks voor alle tips en meedenken!
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door MarcoC » za 14 apr 2018 19:24

Van harte gefeliciteerd, en heel veel kampeerplezier gewenst caravan.gif

Je kan er inderdaad schokdempers opzetten, dit komt de wegligging wel ten goede.... maar door het lichte gewicht van jullie caravan acht ik het niet direct nodig.
Wellicht eerst eens een paar ritjes ermee maken om te kijken hoe de caravan beladen en al achter de auto ligt..... thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Hans 555 » zo 15 apr 2018 07:53

Gefeliciteerd met de nieuwe hut. Nu maar eens uitproberen. Nieuwe schokbrekers kan je er zelf onder plaatsen als je een beetje handig bent. Die dingen kosten je de kop niet, een paartientje per stuk. Veel plezier gewenst.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » zo 15 apr 2018 17:44

Ik heb er even onder gelegen is een een standaard B1200-5 as en met de gaten al in het frame. Allicht niet direct vereist maar slechter zal het er ook niet van worden. Ik zal me dus eens oriënteren op een setje blauwe alko dempers.
Caravelair Antares Luxe 426 2010

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door DanielW » zo 15 apr 2018 18:38

Gefeliciteerd met de aankoop! Wij hebben een Antares 476 gehuurd voor de komende zomer om te proberen, ben benieuwd naar je eerste bevindingen na de eerste kampeertrip
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

mca2
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 21 aug 2017 00:00
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door mca2 » zo 15 apr 2018 20:29

DanielW schreef:
zo 15 apr 2018 18:38
Gefeliciteerd met de aankoop! Wij hebben een Antares 476 gehuurd voor de komende zomer om te proberen, ben benieuwd naar je eerste bevindingen na de eerste kampeertrip
Wij hebben ook gekeken om de 466/476 te huren maar daar waren we te laat mee. Nieuw zag er ook prachtig uit bij Cannenburg maar ging ons budget te boven. Gelukkig een mooie tweedehands gevonden! Vooral het feit dat we niet een zitje hoeven om te bouwen naar een bed spreekt ons enorm aan. Ook 2 aparte bedden voor de kinderen komt de rust ten goede. Ondanks het vast bed, stapelbed en zitje, voelt het niet enorm krap aan. Hij is met 2m15 binnenmaat dan ook best ruim.

Wel ben ik nog wat huiverig voor het rijden met zo'n bakbeest en manoeuvreren in de kleine (camping)ruimte. We gaan zien hoe dat gaat.
Afbeelding
Caravelair Antares Luxe 426 2010

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eerste caravan maar welke?

Bericht door Chris » zo 15 apr 2018 20:55

Gefeliciteerd MCA2 thumbup.gif

En rijden... rustig aan beginnen en oefening baart kunst.
Neem de tijd en de ruimte..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”