Caravan importeren uit België

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Caravan importeren uit België

Bericht door Dutch Steph » wo 23 aug 2017 13:51

In een ander topic heb ik al aangegeven dat we ons aan het oriënteren zijn naar een tweedehandse caravan. Aangezien wij dichtbij de Belgische grens wonen, heb ik ook gekeken naar exemplaren van over de grens. Daarmee vergroten we ons zoekgebied. Dit betekent dat we de optie open houden om eventueel zelf een caravan te importeren.
Het voordeel is ook dat mijn ouders in België wonen, daar zal de caravan overigens ook gestald worden. We zouden dus ook kunnen overwegen om de caravan op naam van mijn ouders te zetten en dan de caravan Belgisch te laten. Ik weet alleen niet wat er voor kosten en eisen zitten aan het eigenaarschap van een caravan in België. Ik heb al iets gelezen van een tweejaarlijkse keuring?
De vraag is dan ook of wij met onze Nederlandse auto een Belgische caravan mogen trekken. Ik vermoed dat dit mag, maar wie weet kan iemand mij uitsluitsel geven. Hoe zit dit bijvoorbeeld met de verzekering en de wetgeving? En is het Belgische kenteken van de caravan gekoppeld aan de eigenaar of aan de caravan? Bij auto's zijn ze daar gekoppeld aan de eigenaar namelijk.

Wat betreft de import van de caravan vanuit België ...heeft iemand daar ervaring mee? Welke documenten behoren er dan bij de caravan te zitten? Ik lees in ieder geval dat er geen BPM hoeft worden betaald, zoals wel bij een auto het geval is.
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door Ab » wo 23 aug 2017 14:30

Ik zou zeker geen Belgisch kenteken willen.
Een Nederlands kenteken vrijwaart je van de keuringen. Het onderhoud is hetzelfde.
Als je wilt importeren kan je dat ook beter uit Duitsland doen. Is goedkoper.
Het overschrijven op Nederlands kenteken blijft hetzelfde.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door Dutch Steph » wo 23 aug 2017 14:49

Duitsland kan inderdaad ook, maar nu ligt de provincie Antwerpen in ons zoekgebied, vandaar.
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door Micky » wo 23 aug 2017 14:57

Importeren vanuit België hebben wij gedaan, volgens mij heb ik hier geschreven hoe makkelijk het is, gebruik de zoekfunctie maar even, het was een Rapido


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door Dutch Steph » wo 23 aug 2017 15:11

Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door Micky » wo 23 aug 2017 17:19

RE.gif

Als je nog vragen hebt stel je ze hier maar, of in het andere draadje thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door morjos » wo 23 aug 2017 22:57

Caravan Belgisch laten.

-jaarlijkse keuring, dat wel, maar de verkeersbelasting hier is (i.m.g.) 35,86€ per jaar.
Je mag perfect een Belgische caravan achter een NL auto hangen of eender welke nationaliteit, als je het GV, inschrijvingsbewijs , verzekering- en keuringdoc. maar bij je hebt.

En je bespaart je bovendien ietwat rompslomp....
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door nonblond » wo 23 aug 2017 23:08

In Nederland geen jaarlijkse keuring, geen belasting en invoeren nauwelijks rompslomp. Dus wat zijn de voordelen om hem Belgisch te laten?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door Micky » wo 23 aug 2017 23:13

RE.gif RE.gif

Niet geheel, rompslomp heb je juist door met het Belgische kenteken te blijven rijden:

1; in Nederland geen verkeersbelasting
2; in Nederland geen Keuring (gaat niet eens om alleen de keuring, maar ook om de moeite er naar toe te gaan)
3; in Nederland geen aparte WA verzekering voor de caravan

Importeren is: Neem de caravan mee naar een RDW station, met Belgische kenteken papieren, laat keuren (20 minuten) na keuring wordt het kenteken aangevraagd en 4 dagen laten in de bus (vaak al na 2 dagen) dan naar de winkel, 1 kentekenplaat bestellen en klaar met alle ellende die hierboven geschreven is whistle.gif

Edit, exact Nonblond, je was me voor mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door nonblond » wo 23 aug 2017 23:16

Ach, ook ervaring met importeren, alleen uit Duitsland vandaan. Maar dat maakt voor het importeren niet uit. Sorry, dat ik je te snel af was.
Laatst gewijzigd door nonblond op wo 23 aug 2017 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Ferdi

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door Ferdi » wo 23 aug 2017 23:16

In België is de keuring voor caravans 1 keer in de 2 jaar en niet elk jaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door morjos » wo 23 aug 2017 23:19

RE.gif
Je hebt gelijk maar ...... jullie in NL hebben al caravans genoeg thumbup.gif thumbup.gif mrgreen.gif mrgreen.gif

In Belgie zijn er een pak minder, dus help me de caravan hier te promoten, dat zou er weer 1 meer zijn haphop.gif haphop.gif blij.gif blij.gif
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door nonblond » wo 23 aug 2017 23:23

De keuring is voor zover mij bekend inderdaad tweejaarlijks. Maar dat laat onverlet dat ik de TS aan raad om te importeren.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door nonblond » wo 23 aug 2017 23:24

Morjos, als je naar het najaarsweekeinde komt wil ik daar nog wel over in discussie gaan met je. Maar nu weer terug naar het onderwerp.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door apejoekie » wo 23 aug 2017 23:36

Heb een caravan van Luxemburg naar Nederland gehaald. Was origineel Nederlands, dat wel. Heb nu dus een eentje boven de platte schrap op de plaat. Dat is wel jammer.

Maar zoals Micky al schreef, maar RDW en laten keuren. Betalen, wachten, met papieren die je ontvangt je plaat halen en klaar. Ben nu nog in de Ardeche dus heb de rekening niet voor handen maar voor ongeveer 100 euro ben je klaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Caravan importeren uit België

Bericht door morjos » za 26 aug 2017 16:48

nonblond schreef:Morjos, als je naar het najaarsweekeinde komt wil ik daar nog wel over in discussie gaan met je. Maar nu weer terug naar het onderwerp.
Klopt : is 2 jaarlijks ! Weet ik al lang dus beschouw mijn jaarlijks als een blunder mijnentwege...waarvoor sorry :oops: :oops: :oops: aflower.gif
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”