Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » wo 30 aug 2017 18:22

Ja, je had een voorspellende gave. :lol:

Nee, het is er eentje van een dealer bij ons in de buurt geworden. Meteen BOVAG-garantie erbij. Dan maar wat duurder uit.
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Ferdi

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Ferdi » wo 30 aug 2017 21:12

Gefeliciteerd Dutch Steph en heb je al wat foto's voor de eerste indruk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ruud+Petra

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Ruud+Petra » vr 1 sep 2017 12:48

Gefeliciteerd. Twee weken geleden de "hulp" ingeroepen van het forum.

En dankzij "een beetje van Maggie (het forum) en een beetje van jezelf" is het gelukt.....

thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Chris » vr 1 sep 2017 16:25

Dutch Steph schreef:Yes!!!! We zijn vanmiddag geslaagd. Uiteindelijk toch maar voor meer zekerheid en garantie gekozen en onze deal gesloten bij een BOVAG-bedrijf. Het is een Knaus 450 Sudwind uit 1998 geworden. Met mover, fietsendrager, voortent en luifel. Met BOVAG-onderhoudsbeurt, vochtmeting en 1 jaar garantie. Vrijdag gaan we hem ophalen. haphop.gif

We hebben er zin in! In ieder geval iedereen bedankt voor de vele tips en hints. Als je nieuw bent in caravanland, dan is dat toch echt wel erg nuttig. Merci!
Gefeliciteerd.. en heel veel fijne vakantiekilometers gewenst.
En Yes!!
Weer een Knaus erbij !! goed spul he..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

6inlijn
Berichten: 31
Lid geworden op: za 16 jun 2012 20:08
Locatie: Nieuwleusen

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door 6inlijn » vr 1 sep 2017 17:21

Onderdelen voor caravans van Chateau/Beyerland /Delta en Home car zijn overal te verkrijgen. De leveranciers die dat in het verleden aan hebben geleverd , bestaan nog steeds en leveren aan vele merken caravans.
Het onderstel komt zo ook van Alko en ook deze is niet failliet en daar kun je alles krijgen.

Mocht er nu eens een raam kapot gaan dan ben je aangewezen op de sloop, maar ook veel caravanmerken die nog wel bestaan kunnen ook geen nieuw raam meer leveren als die 10 jaar oud is en mocht die stuk zijn.

Dus kom je een mooie tegen uit Belgie, laat hem dan niet staan, maar let altijd wel op lekkage, dat geld voor alle merken.

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » za 2 sep 2017 10:32

Dit is 'm dan:

Afbeelding
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Volvodriver

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Volvodriver » za 2 sep 2017 12:17

thumbup.gif
Veel plezuer er mee.

Ferdi

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Ferdi » za 2 sep 2017 12:25

Ziet er netjes uit [THUMBS UP SIGN]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Gumm » za 2 sep 2017 12:57

Kijk 's aan.. een knappe Knaus... thumbup.gif
Er zijn heel veel caravans die er op die leeftijd stukken minder uitzien..
Mooie wagen, veel plezier met jullie nieuwe aanwinst!
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Cara-Fan » za 2 sep 2017 14:07

Gefeliciteerd! Veel (kampeer) plezier ermee! thumbup.gif

Gebruikersavatar
richard112
Berichten: 151
Lid geworden op: do 27 mar 2014 20:22

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door richard112 » za 2 sep 2017 14:24

Gefeliciteerd thumbup.gif thumbup.gif
Citroen C5 2.016v + Swift Challenger 500SE + Van der horn voortent

Ruud+Petra

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Ruud+Petra » za 2 sep 2017 15:46

Ik zie twee volkomen (terecht) tevreden gezichten.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door RichTrip » za 2 sep 2017 19:06

Dat is een mooie! Met twee luiken (handig), buiten stopcontact en geen plastic/ABS front wat kan scheuren. Veel plezier er mee!!
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » za 2 sep 2017 22:45

Ja,merci! We zijn inderdaad zeer tevreden. Gezien de prachtige staat van de caravan, gaan we er waarschijnlijk toch voor kiezen om deze overdekt te stallen. Aanvankelijk was het de bedoeling om 'm bij mijn ouders in België (in hun grote tuin) te parkeren. Maar we komen erachter dat deze caravan door z'n vorige eigenaar wel erg gekoesterd is. Het interieur is bijvoorbeeld smetteloos en geheel als nieuw. We gaan deze caravan dan ook heel netjes behandelen. De prijzen van de stallingen vallen hier in de buurt reuze mee.

Zie hier het interieur:
Afbeelding
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » zo 10 sep 2017 18:36

Nou, veel hebben we nog niet kunnen genieten van de caravan.

Nadat we hem opgehaald hadden, hebben we de Knaus bij mijn ouders gestald.

Afgelopen woensdag waren we weer bij mijn ouders en wilden we kijken hoe alle elektrische apparaten van onze kersverse aanwinst werkten. Dus de CEE-kabel aangesloten op het netstroom en de caravan. Direct sloegen de stoppen in huis door. Er stonden op die groep verder geen andere apparaten aan. Het vreemde is dat in de caravan alle zekeringen en de hoofdzekering(schakelaar) nog goed waren.

Daarom de hoofdzekering van de caravan uitgeschakeld, de zekeringen in huis weer goed gezet en de CEE-kabel wederom aangesloten. Deze keer sprongen de stoppen in huis niet.
Vervolgens alle schakelaars van de apparaten in de caravan op uit gezet (waterpomp, de stekker van de acculader voor de mover eruit, alle lichtschakelaars uit, koelkast uit) en de hoofdzekering in de caravan weer aangezet. Zekeringen in huis weer hersteld en de CEE-kabel weer aangesloten. Pats... weer klapt in de woning alles eruit.
In de transformator zitten drie zekeringen (zie onderste foto). Ook deze hebben we stuk voor stuk getest door er iedere keer ééntje eruit te halen en de stroom op de caravan aan te sluiten. We hebben dit zelfs gedaan met alle zekeringen in de transformator eruit.

Ik ben zeker geen deskundige op het gebied van elektriciteit, dus daar hield mijn kennis even op.

Het vreemde is dat de caravan bij aanschaf helemaal BOVAG gecontroleerd is en een BOVAG-onderhoudsbeurt heeft gehad. Doen wij nu iets fout als kersverse caravan-leken? Of is er toch een technisch probleem aan de hand?

We hebben pas eind deze maand tijd om de caravan terug naar de dealer te brengen. Dus ondertussen wil ik nog wel wat zaken uitproberen.

Mochten jullie nog ingevingen hebben, dan hou ik me aanbevolen.

Afbeelding
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Chris » zo 10 sep 2017 19:43

Tja..
Dat roept vragen op, dat geloof ik zeker.
1e
Heb je een goede CEE kabel gebruikt? of zat er een verloop naar de gewone WCD RA ( stekker) eraan.
Als je de caravan n.l. volledig uitschakelt, dan heb je zowel de fase als de nul uitgeschakeld.
Mocht er nu ergens in de aansluitkabel een aardfout zitten, dan merk je daar niets van, TOTDAT.. juist, totdat je de caravan zekering weer inschakelt.
Die zekering is n.l. dubbelpolig, en bij het inschakelen van de caravan zal de zekering er zo weer uitklappen...
Of.. ik het de aardlekschakelaar die er uit gaat, die aanduidingsfout is ook nog niet ondenkbaar, maar wel een wezenlijk verschil in storing zoeken..

Dus.. weet je zeker dat alle aansluitkabel klopt/goed is???? zelfs de WCD (stopkontakt) kan fout zijn hoor..

Mocht je verder willen gaan is mijn eerste vraag:
Heb je een digitale universelmeter??? zelfs zo eentje van de Action voor en paar euro is goed genoeg..
Maar heb je zo iets??
Dan kunnen we verder testen...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door MarcoC » zo 10 sep 2017 19:45

Je had alle verbruikers in de caravan uitgeschakeld? En de zekering in huis knalt eruit zodra je de hoofdzekering van de caravan inschakelt?
Ervan uitgaande dat er niks mis is met de CEE kabel.... dan vermoedt ik eerder een lekstroom in de WCD van het huis weenie.gif aangezien ook daar de stoppen eruit slaan!

Als dat niet het geval is, zou ik dan eens een andere CEE kabel proberen.

Zit er ook geen vocht in de invoerdoos op de caravan? Daar waar je de CEE kabel op de caravan aansluit... weenie.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Ferdi

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Ferdi » zo 10 sep 2017 19:48

CEE kabel met een sluiting die af en toe problemen geeft door beweging van de kabel lijkt mij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » zo 10 sep 2017 20:01

We hebben een CEE-kabel (CEE Neopreen kabel 3x1,5mm2 20 meter) met een losse CEE adapterkabel met Frans verloop gebruikt. Beiden nieuw bij De Wit gekocht. Het stopcontact is inderdaad geaard.

Het lastige is dat de caravan nu 35km verderop staat. Dus ik kan nu zelf even niets controleren. Maar ik heb zojuist mijn vader gebeld en ik zal alle binnenkomende tips naar hem doormailen. Hij heeft ook een digitale universeelmeter. Daar hebben we ook al het een en ander mee doorgemeten.
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Ferdi

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Ferdi » zo 10 sep 2017 20:22

Met een nieuwe kabel kan ook wat mis zijn. Maar na de kabel komt het wandstopcontact, is deze niet nat? Daarna komt de kabel binnen naar de trafo, is deze kabel goed verbonden zonder losse contacten, daarna is de trafo de mogelijke boosdoener door een sluiting. Trafo loskoppelen van de 230v en kijken of je spanning op je stopcontacten in de caravan hebt. Het is een kwestie van alles uitsluiten, te beginnen bij je kabel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door eurotrotter » zo 10 sep 2017 20:38

Dutch Steph schreef: In de transformator zitten drie zekeringen (zie onderste foto). Ook deze hebben we stuk voor stuk getest door er iedere keer ééntje eruit te halen en de stroom op de caravan aan te sluiten. We hebben dit zelfs gedaan met alle zekeringen in de transformator eruit.

Afbeelding
Deze 3 zekeringen zekeren alleen je 12 volt circuits af,dus de 12 volt die na de omvormer komt.
Als de zekeringen in huis eruit vliegen zit dat in het 220 v circuit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » zo 10 sep 2017 20:46

Bedankt voor de tips. Ik heb nu alles door gemaild naar mijn vader. Die zal er morgen mee aan de slag gaan.

Ik heb zelf nog van mijn vader een mailtje gehad:
"Ik heb ondertussen de kabel in huis op een ander geaard stopcontact uitgeprobeerd en met de multimeter getest. Alles functioneert normaal. Toch, als je elders een kabel kunt lenen dan loont het toch de moeite dat uit te proberen."
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Chris » zo 10 sep 2017 21:32

Dan moet je eens even het volgende meten:
De CEE kabel MET verloop op de caravan aansluiten.... dus niet aan de huisinstallatie !!!!
Dan Ohm's meten ( weerstand)
Caravan hoofdschakelaar UIT
Dan mag er nergens weerstand zijn.. dus oneindig.
Hoofdschakelaar AAN..
Dan mag je nergens weerstand meten tussen de fase en aarde, en nergens tussen de null en aarde.
Meet je dat wel..
Dan heb je een aardlek ergens.
Tussen de Fase en de nul MOET je wel een weerstand meten...
Dat is geen 0 ohm, maar minimaal denk ik toch wel zo'n 500Ohm.
Dat hangt heel erg af van wat er ingeschakeld is en wat er aan de 230 volt hangt.
Maar tussen fase en nul MAG GEEN 0 ohm zijn dus..
Is ie dat wel, dan heb je kortsluiting..

Nou.. Succes... en vragen mag altijd.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » za 30 sep 2017 16:58

Alles nog eens doorgemeten, gecontroleerd en zaken uitgesloten. We komen nog steeds uit op een defecte omvormer/transformator. Gisteren zijn we terug gekomen van vakantie (niet met de caravan) en vandaag hebben we de caravan teruggebracht naar de dealer. Die gaat het euvel komende week oplossen. Gelukkig hebben we netjes Bovag-garantie.
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » wo 4 okt 2017 17:32

Hehe, we hebben de caravan vanmiddag weer opgehaald bij de dealer en we hebben nu wel stroom in de caravan.
Het verwarmingselement van het koelkastje bleek defect te zijn. Die werkt natuurlijk op 230v en dat gaat buiten de omvormer om. Dus ook al sluit je bij de zoektocht naar een defect alles uit op de omvormer, de stroom naar het koelkastje gaat natuurlijk buiten die omvormer om. De stroomkabel naar de koelkast heb ik echter niet direct kunnen vinden. Ik ga binnenkort toch eens kijken hoe deze gemonteerd is en hoe deze door de caravan loopt.

Maar goed, dan kunnen we nu eindelijk gaan genieten van de caravan. haphop.gif
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”