Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Eritroller
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 09:15

Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Eritroller » di 15 aug 2017 21:00

Beste Forummers,

Recentelijk hebben we besloten om een caravan te kopen na toch wel wat onvrede over hotels etc.

De Eriba Touring zag er zo mooi uit en de recensies online waren zo goed dat we gelijk maar goed begonnen zijn met een Troll 540 van 2010. En eerlijk is eerlijk. Het is een fantastische plek om in te vertoeven en een echte kwaliteitscaravan. (Dit kunnen we beoordelen omdat we ook naar de Trigano en Rapido hebben gekeken die trouwens ook erg leuk zijn maar kwalitatief won de Eriba voor ons.)

Naast het vertoeven moet je er natuurlijk ook afstanden mee afleggen en dat is nu net het probleem. De trekker is een Lexus GS300 van 2004. Vergelijk het met een E klasse kwa formaat. Er ligt een stille en krachtige lijn 6 cilinder onder de kap en met een 1700 kg zou hij de caravan prima moeten trekken maar dat viel flink tegen al vanaf het moment dat we de caravan ophaalden. De grootste irritatie zit hem in het na deinen of na bokken. Bij iedere oneffenheid in de weg trekt de caravan de auto omhoog en omlaag. Dit flinke geruk aan de auto zorgt niet alleen voor angsten maar ook voor extreme vermoeidheid en irritatie.

Het begon direct al in een onbeladen situatie. Met belading maakte het eigenlijk geen verschil. Er staat inmiddels een gasfles voorin en we hebben de caravan licht beladen maar het rijden met deze combinatie is een regelrechte ramp.

De verkoper heeft ons gisteren netjes verwelkomd en gerust geprobeerd te stellen middels de opmerking dat dit echt zo hoort maar ik kan gewoon niet geloven dat iedere caravanrijder met zo,n nerveus deinzende combinatie met het blik op oneindig 100 km per uur rijdt. .

De auto met caravan staat iets (ong 3 cm) lager aan de achterzijde. Na veelvuldig onderzoek is mij ter oren gekomen dat hulpveren of rubbers tussen de veren zouden kunnen helpen maar voordat ik enige aktie onderneem ben ik erg benieuwd naar jullie ideeën, mening en/of ervaring.

Het spookte zelfs al door ons hoofd om de caravan te verkopen terwijl we ons er zo extreem op hadden verheugd.

Alvast dank voor jullie tips en adviezen

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door deusjevo » di 15 aug 2017 21:07

Hoeveel is je kogeldruk?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Micky » di 15 aug 2017 21:18

Hulpveren enz. zou ik maar eerst even vergeten, maar idd zoals 2CV schrijft, wat is je kogeldruk? de manier van beladen bepaald DIRECT de eigenschappen van je combi thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door deusjevo » di 15 aug 2017 21:39

Niet gehinderd door een overmaat aan Lexus kennis, ik meen dat die Lexus luchtvering heeft?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Pino » di 15 aug 2017 21:46

Ik ben geen Lexus kenner, maar wanneer je een vergelijk trekt met een E Klasse zou je er comfortabel mee moeten kunnen rijden. Bij onze combi voel je de caravan amper mits voldoende gewicht voorin (anders wil hij bij hobbels wel eens de achterkant van de auto omhoog duwen).
Wat voor vering heeft de Lexus? Luxe auto's hebben vaak luchtvering achterin.
Bij gewone vering zouden hulpveren wellicht kunnen helpen. Heeft de auto wellicht een flinke portie ervaring, dan kan de vering ook (nog) slapper geworden zijn. Dat merk je met een caravan ook wel.
Je zou de troll ook eens achter een andere trekker kunnen hangen om uit te sluiten de de caravan wat aan eigen vering mist en dit laat merken aan de auto
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Nimma » di 15 aug 2017 22:51

Ik rijd met dezelfde caravan uit 2010 en herken niets van wat je ervaart met de Troll. Het is onze 2de Troll en ook die ligt heel rustig achter onze auto. Kogeldruk is 80kg, weegt met alleen een Mover en accu 900kg, geladen niet gemeten maar ik schat minder dat 1100kg, mag max 1300kg wegen. Ben ver weg maar ik zou er wel eens mee willen rijden als ik terug ben aflower.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Micky » di 15 aug 2017 22:56

RE.gif

idd, jullie caravans liggen net als Rapido's en Kipjes echt als een blok op de weg, zeker door het kleinere formaat, ik zoek het echt in de kogeldruk op dit moment
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door meeder » di 15 aug 2017 23:07

Vooral omdat de caravan de auto ook omhoog trekt zou ik als eerste de kogeldruk eens wegen inderdaad.
Ik heb nog nooit gemerkt dat de auto omhoog getrokken wordt door de caravan.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Stef » di 15 aug 2017 23:34

Volgens mij zit dr luchtvering in deze auto.
Je moet eens nakijken ( instruktieboekje of werkplaats ) of deze instelbaar is op diverse beladingen.
Ik denk dat je een goed resultaat zult bereiken , wanneer deze harder wordt intesteld

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door PD » di 15 aug 2017 23:36

RE.gif
Info op autoweek.nl geeft aan: schroefveren voor en achter.

Kogeldruk: lijkt me ook aannemelijk maar TS is terug geweest bij de dealer... die zal dit toch ook wel geopperd en gecontroleerd hebben scratch.gif
Laatst gewijzigd door PD op di 15 aug 2017 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Micky » di 15 aug 2017 23:37

RE.gif thumbup.gif

Dan nog begin je gewoon bij de belading, want dat ligt het meest voor de hand bij een relatief lichte caravan zoals dit in vergelijking tot de relatief zwaardere trekker
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Chris » di 15 aug 2017 23:50

Kogeldruk...
Een mogelijkheid toch maar??

75 Kg of nog meer... 80, 85 kg...hoe meer hoe beter.
Zet een personenweegschaal onder het neuswiel en je wet al heel veel.
Het verhaal lezende bekruipt mij het gevoel dan TS een caravan "in balans" had... veel te weinig kogeldruk.
Of.. of de bandenspanning te laag, veel te laag...

Wij kwamen terug uit Spanje en de hut voelde ook niet lekker aan.
2 relatief zware vloerkleden uit de auto in de disselbak gezet en de hut reed direct weer als de bekende streep achter de auto.
Kogeldruk verhoogd dus.

Ik ben benieuwd, zo'n auto met zo'n caravan moet geen slechte combi zijn.
Daar wil ik wel mee rondtuffen..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Lotte » di 15 aug 2017 23:51

druk pomp in de koppeling al eens nagekeken of deze wel goed werkt??
Er moet een ferme tegendruk op zitten als je de koppeling met de hand probeert in te duwen.
Is deze versleten dan slaat die dicht ,en als je terug gas geeft gaat dit ook weer gepaard met een ruk en precies rondspringen van de caravan.
Iedere caravan zie je op en neer gaan als je over een bultje rijdt en net dan door je achteruitkijkspiegel kijkt.
Zou toch maar eens goed kijken naar die koppeling, dan kan je alvast dit uitsluiten als deze goed werkt.
Fendt Saphir 450 QB.

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door PopupPaul » wo 16 aug 2017 00:03

Met onze Eriba Touring 550 uit 2011 ook geen problemen achter een Volvo V70 (ongeveer gelijk gewicht).
De kogeldruk is dan rond de 80kg. Als ik de Touring naar de stalling breng is de kogeldruk veel minder en gaat die ook bonken.

Op een hobbelige weg was de Eriba met de originele AKS1300 stabilisator iets onrustig. In het voorjaar heb ik deze vervangen door een AKS3004 stabilisator die de veriticale bewegingen op een hobbelige weg veel beter opvangen. Dit was wel comfortverhogend. De AKS1300 zit bij de Touring duidelijk aan zijn max van 1300kg.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door VIP » wo 16 aug 2017 08:11

Lotte schreef:druk pomp in de koppeling al eens nagekeken of deze wel goed werkt??
Er moet een ferme tegendruk op zitten als je de koppeling met de hand probeert in te duwen.
Is deze versleten dan slaat die dicht ,en als je terug gas geeft gaat dit ook weer gepaard met een ruk en precies rondspringen van de caravan.
Iedere caravan zie je op en neer gaan als je over een bultje rijdt en net dan door je achteruitkijkspiegel kijkt.
Zou toch maar eens goed kijken naar die koppeling, dan kan je alvast dit uitsluiten als deze goed werkt.
Drukpomp, wat moet een nieuw lid hier nu mee weenie.gif Geen enkele dealer weet wat hiermee bedoeld wordt.

Je bedoeld een demper of oploopremdemper.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Nimma » wo 16 aug 2017 08:25

Ik rijd de Troll zónder stabilisator, merk geen enkel verschil met de vorige Troll die er wél een had.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door PopupPaul » wo 16 aug 2017 08:29

RE.gif Jakkemeiner, je vorige Troll had waarschijnlijk de AKS1300. Daarbij merk je inderdaad geen comfortverschil. Met de AKS3004 is dat wel duidelijk merkbaar. Met name bij de vertikale bewegingen.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Nimma » wo 16 aug 2017 08:51

RE.gif Klopt, ik denk alleen dat het probleem van TS daarin niet zit.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

RDDR
Berichten: 2791
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door RDDR » wo 16 aug 2017 09:01

Lijkt toch echt iets niet goed, kogeldruk zou zeker het eerste zijn om na te kijken.

Zelf rijden we een Eriba Feeling uit 2008 (ook vrij smal en met hefdak) achter een Ford Mondeo uit 2016 (vergelijkbaar formaat dan jouw GS, maar dan ietsje lichter) en die combinatie rijdt zo rustig en stabiel dat ik regelmatig veel te hard rijdt zonder er op te letten. 115km/u op de cruise control is amper een verschil ten opzichte van alleen de auto rijden. Geen gebonk, geen rare dingen, stuur met 1 vinger vast te houden (of zonder met lane keeping assist aan). Het enige merkbare verschil is het brandstofverbruik.
Dus inderdaad: start met het meten van de kogeldruk, als dat het niet is toch even verder zoeken.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Ab » wo 16 aug 2017 10:03

Het komt bij mij over als kapotte schokbrekers op de auto.
Dan blijft het ook nadeinen.
Verder is het ook best even wennen om met een caravan te rijden.
Die extreme angsten moet je eerst vanaf.
Anders wordt het nooit wat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door primera » wo 16 aug 2017 10:59

Ik hoor alleen maar dingen over kogeldruk.
Maar was de kofferbak van de auto ook geladen met enig gewicht.

Bij mijn eigen constructie heb ik ook enig last van stuiteren, bij hoge of late belading van de auto.
Stop ook wel eens onderweg om spullen over te laden van auto naar caravan of andersom.

Dan is de deining ook bijna geheel verdwenen.

Bij de caravan op en weg brengen naar de stalling rijd deze ook minder lekker dan als we op vakantie gaan.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Micky » wo 16 aug 2017 11:31

RE.gif

is een goede tip van je, in dit geval niet door mij benoemd omdat een caravan van 1300kg achter een auto van het formaat Mercedes E klasse, gewoon goed moet rijden met een lege kofferbak.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Peter 1969 » wo 16 aug 2017 11:57

Is dat geen beladings kwestie ? Een niet goed beladen - teveel gewicht achterin bijvoorbeeld, ook voor de lege - caravan gaat heel erg duwen en trekken aan de koppeling als die veer bewegingen maakt. Dat merk ik als ik met de lege caravan van de caravanboer naar huis sleep en een lagere dan normaal koppeldruk accepteer en die caravan helemaal geen goede gewichtsverdeling heeft. Dan kan ie merkbaar harder bonken op de koppeling en veel onrustiger zijn. Mijn auto met een ton overwicht is daarvan niet onder de indruk, maar ik zie de caravan wel springen als een bok.

Bij al die fimpjes over belading zie je dat een slecht beladen caravan de auto gaat doen slingeren op te hoge snelheid, maar is het niet aannemelijk dat hij op lagere snelheid eerst heel oncomfortabel zal kunnen rijden ?

Dan ligt het echt niet aan de auto. En beginnende caravanners moeten altijd eerst leren hoe je een caravan evenwichtig belaad, met de zwaarste spullen bij de as(sen) of in de auto. En voldoende koppeldruk idd. En daarbij is (wieldruk, neuswieldruk/koppeldruk ) meten weten. En is een wieldruk meter kopen wellicht geen verkeerd advies ?

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door nonblond » wo 16 aug 2017 12:11

Tja, er staat een gasfles voorin en de caravan licht beladen. Belaad de caravan verder en controleer zoals geadviseerd de kogeldruk. Alleen een gasfles voorin is niet genoeg om voldoende kogeldruk te krijgen. Gebruik eens de zoekfunctie op deze site om te zien hoe een caravan het best kan worden beladen. Als je kunt kom dan naar het najaarsweekeinde. Dan is er genoeg volk aanwezig om je met raad en daad terzijde te staan. Als een goede belading niet helpt dan pas naar andere oorzaken kijken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Chris » wo 16 aug 2017 12:56

Of...

Wissel eens met een bekende van combinatie.
Trek eens een andere caravan of rij eens met een andere auto voor jou caravan.
Zo vonden wij ooit een probleem met de caravan van een vriend achter mijn auto...
Onze hut achter zijn auto was prima.
Uitsluiten van oorzaken maakt zoeken makkelijker.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”