Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 26 jul 2017 09:15
Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Beste Forummers,
Recentelijk hebben we besloten om een caravan te kopen na toch wel wat onvrede over hotels etc.
De Eriba Touring zag er zo mooi uit en de recensies online waren zo goed dat we gelijk maar goed begonnen zijn met een Troll 540 van 2010. En eerlijk is eerlijk. Het is een fantastische plek om in te vertoeven en een echte kwaliteitscaravan. (Dit kunnen we beoordelen omdat we ook naar de Trigano en Rapido hebben gekeken die trouwens ook erg leuk zijn maar kwalitatief won de Eriba voor ons.)
Naast het vertoeven moet je er natuurlijk ook afstanden mee afleggen en dat is nu net het probleem. De trekker is een Lexus GS300 van 2004. Vergelijk het met een E klasse kwa formaat. Er ligt een stille en krachtige lijn 6 cilinder onder de kap en met een 1700 kg zou hij de caravan prima moeten trekken maar dat viel flink tegen al vanaf het moment dat we de caravan ophaalden. De grootste irritatie zit hem in het na deinen of na bokken. Bij iedere oneffenheid in de weg trekt de caravan de auto omhoog en omlaag. Dit flinke geruk aan de auto zorgt niet alleen voor angsten maar ook voor extreme vermoeidheid en irritatie.
Het begon direct al in een onbeladen situatie. Met belading maakte het eigenlijk geen verschil. Er staat inmiddels een gasfles voorin en we hebben de caravan licht beladen maar het rijden met deze combinatie is een regelrechte ramp.
De verkoper heeft ons gisteren netjes verwelkomd en gerust geprobeerd te stellen middels de opmerking dat dit echt zo hoort maar ik kan gewoon niet geloven dat iedere caravanrijder met zo,n nerveus deinzende combinatie met het blik op oneindig 100 km per uur rijdt. .
De auto met caravan staat iets (ong 3 cm) lager aan de achterzijde. Na veelvuldig onderzoek is mij ter oren gekomen dat hulpveren of rubbers tussen de veren zouden kunnen helpen maar voordat ik enige aktie onderneem ben ik erg benieuwd naar jullie ideeën, mening en/of ervaring.
Het spookte zelfs al door ons hoofd om de caravan te verkopen terwijl we ons er zo extreem op hadden verheugd.
Alvast dank voor jullie tips en adviezen
Recentelijk hebben we besloten om een caravan te kopen na toch wel wat onvrede over hotels etc.
De Eriba Touring zag er zo mooi uit en de recensies online waren zo goed dat we gelijk maar goed begonnen zijn met een Troll 540 van 2010. En eerlijk is eerlijk. Het is een fantastische plek om in te vertoeven en een echte kwaliteitscaravan. (Dit kunnen we beoordelen omdat we ook naar de Trigano en Rapido hebben gekeken die trouwens ook erg leuk zijn maar kwalitatief won de Eriba voor ons.)
Naast het vertoeven moet je er natuurlijk ook afstanden mee afleggen en dat is nu net het probleem. De trekker is een Lexus GS300 van 2004. Vergelijk het met een E klasse kwa formaat. Er ligt een stille en krachtige lijn 6 cilinder onder de kap en met een 1700 kg zou hij de caravan prima moeten trekken maar dat viel flink tegen al vanaf het moment dat we de caravan ophaalden. De grootste irritatie zit hem in het na deinen of na bokken. Bij iedere oneffenheid in de weg trekt de caravan de auto omhoog en omlaag. Dit flinke geruk aan de auto zorgt niet alleen voor angsten maar ook voor extreme vermoeidheid en irritatie.
Het begon direct al in een onbeladen situatie. Met belading maakte het eigenlijk geen verschil. Er staat inmiddels een gasfles voorin en we hebben de caravan licht beladen maar het rijden met deze combinatie is een regelrechte ramp.
De verkoper heeft ons gisteren netjes verwelkomd en gerust geprobeerd te stellen middels de opmerking dat dit echt zo hoort maar ik kan gewoon niet geloven dat iedere caravanrijder met zo,n nerveus deinzende combinatie met het blik op oneindig 100 km per uur rijdt. .
De auto met caravan staat iets (ong 3 cm) lager aan de achterzijde. Na veelvuldig onderzoek is mij ter oren gekomen dat hulpveren of rubbers tussen de veren zouden kunnen helpen maar voordat ik enige aktie onderneem ben ik erg benieuwd naar jullie ideeën, mening en/of ervaring.
Het spookte zelfs al door ons hoofd om de caravan te verkopen terwijl we ons er zo extreem op hadden verheugd.
Alvast dank voor jullie tips en adviezen
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Hoeveel is je kogeldruk?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Hulpveren enz. zou ik maar eerst even vergeten, maar idd zoals 2CV schrijft, wat is je kogeldruk? de manier van beladen bepaald DIRECT de eigenschappen van je combi
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Niet gehinderd door een overmaat aan Lexus kennis, ik meen dat die Lexus luchtvering heeft?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Ik ben geen Lexus kenner, maar wanneer je een vergelijk trekt met een E Klasse zou je er comfortabel mee moeten kunnen rijden. Bij onze combi voel je de caravan amper mits voldoende gewicht voorin (anders wil hij bij hobbels wel eens de achterkant van de auto omhoog duwen).
Wat voor vering heeft de Lexus? Luxe auto's hebben vaak luchtvering achterin.
Bij gewone vering zouden hulpveren wellicht kunnen helpen. Heeft de auto wellicht een flinke portie ervaring, dan kan de vering ook (nog) slapper geworden zijn. Dat merk je met een caravan ook wel.
Je zou de troll ook eens achter een andere trekker kunnen hangen om uit te sluiten de de caravan wat aan eigen vering mist en dit laat merken aan de auto
Wat voor vering heeft de Lexus? Luxe auto's hebben vaak luchtvering achterin.
Bij gewone vering zouden hulpveren wellicht kunnen helpen. Heeft de auto wellicht een flinke portie ervaring, dan kan de vering ook (nog) slapper geworden zijn. Dat merk je met een caravan ook wel.
Je zou de troll ook eens achter een andere trekker kunnen hangen om uit te sluiten de de caravan wat aan eigen vering mist en dit laat merken aan de auto
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Ik rijd met dezelfde caravan uit 2010 en herken niets van wat je ervaart met de Troll. Het is onze 2de Troll en ook die ligt heel rustig achter onze auto. Kogeldruk is 80kg, weegt met alleen een Mover en accu 900kg, geladen niet gemeten maar ik schat minder dat 1100kg, mag max 1300kg wegen. Ben ver weg maar ik zou er wel eens mee willen rijden als ik terug ben
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
RE.gif
idd, jullie caravans liggen net als Rapido's en Kipjes echt als een blok op de weg, zeker door het kleinere formaat, ik zoek het echt in de kogeldruk op dit moment
idd, jullie caravans liggen net als Rapido's en Kipjes echt als een blok op de weg, zeker door het kleinere formaat, ik zoek het echt in de kogeldruk op dit moment
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Vooral omdat de caravan de auto ook omhoog trekt zou ik als eerste de kogeldruk eens wegen inderdaad.
Ik heb nog nooit gemerkt dat de auto omhoog getrokken wordt door de caravan.
Ik heb nog nooit gemerkt dat de auto omhoog getrokken wordt door de caravan.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Volgens mij zit dr luchtvering in deze auto.
Je moet eens nakijken ( instruktieboekje of werkplaats ) of deze instelbaar is op diverse beladingen.
Ik denk dat je een goed resultaat zult bereiken , wanneer deze harder wordt intesteld
Mvg
Stef
Je moet eens nakijken ( instruktieboekje of werkplaats ) of deze instelbaar is op diverse beladingen.
Ik denk dat je een goed resultaat zult bereiken , wanneer deze harder wordt intesteld
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
RE.gif
Info op autoweek.nl geeft aan: schroefveren voor en achter.
Kogeldruk: lijkt me ook aannemelijk maar TS is terug geweest bij de dealer... die zal dit toch ook wel geopperd en gecontroleerd hebben
Info op autoweek.nl geeft aan: schroefveren voor en achter.
Kogeldruk: lijkt me ook aannemelijk maar TS is terug geweest bij de dealer... die zal dit toch ook wel geopperd en gecontroleerd hebben
Laatst gewijzigd door PD op di 15 aug 2017 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
RE.gif
Dan nog begin je gewoon bij de belading, want dat ligt het meest voor de hand bij een relatief lichte caravan zoals dit in vergelijking tot de relatief zwaardere trekker
Dan nog begin je gewoon bij de belading, want dat ligt het meest voor de hand bij een relatief lichte caravan zoals dit in vergelijking tot de relatief zwaardere trekker
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Kogeldruk...
Een mogelijkheid toch maar??
75 Kg of nog meer... 80, 85 kg...hoe meer hoe beter.
Zet een personenweegschaal onder het neuswiel en je wet al heel veel.
Het verhaal lezende bekruipt mij het gevoel dan TS een caravan "in balans" had... veel te weinig kogeldruk.
Of.. of de bandenspanning te laag, veel te laag...
Wij kwamen terug uit Spanje en de hut voelde ook niet lekker aan.
2 relatief zware vloerkleden uit de auto in de disselbak gezet en de hut reed direct weer als de bekende streep achter de auto.
Kogeldruk verhoogd dus.
Ik ben benieuwd, zo'n auto met zo'n caravan moet geen slechte combi zijn.
Daar wil ik wel mee rondtuffen..
Chris
Een mogelijkheid toch maar??
75 Kg of nog meer... 80, 85 kg...hoe meer hoe beter.
Zet een personenweegschaal onder het neuswiel en je wet al heel veel.
Het verhaal lezende bekruipt mij het gevoel dan TS een caravan "in balans" had... veel te weinig kogeldruk.
Of.. of de bandenspanning te laag, veel te laag...
Wij kwamen terug uit Spanje en de hut voelde ook niet lekker aan.
2 relatief zware vloerkleden uit de auto in de disselbak gezet en de hut reed direct weer als de bekende streep achter de auto.
Kogeldruk verhoogd dus.
Ik ben benieuwd, zo'n auto met zo'n caravan moet geen slechte combi zijn.
Daar wil ik wel mee rondtuffen..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
druk pomp in de koppeling al eens nagekeken of deze wel goed werkt??
Er moet een ferme tegendruk op zitten als je de koppeling met de hand probeert in te duwen.
Is deze versleten dan slaat die dicht ,en als je terug gas geeft gaat dit ook weer gepaard met een ruk en precies rondspringen van de caravan.
Iedere caravan zie je op en neer gaan als je over een bultje rijdt en net dan door je achteruitkijkspiegel kijkt.
Zou toch maar eens goed kijken naar die koppeling, dan kan je alvast dit uitsluiten als deze goed werkt.
Er moet een ferme tegendruk op zitten als je de koppeling met de hand probeert in te duwen.
Is deze versleten dan slaat die dicht ,en als je terug gas geeft gaat dit ook weer gepaard met een ruk en precies rondspringen van de caravan.
Iedere caravan zie je op en neer gaan als je over een bultje rijdt en net dan door je achteruitkijkspiegel kijkt.
Zou toch maar eens goed kijken naar die koppeling, dan kan je alvast dit uitsluiten als deze goed werkt.
Fendt Saphir 450 QB.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Met onze Eriba Touring 550 uit 2011 ook geen problemen achter een Volvo V70 (ongeveer gelijk gewicht).
De kogeldruk is dan rond de 80kg. Als ik de Touring naar de stalling breng is de kogeldruk veel minder en gaat die ook bonken.
Op een hobbelige weg was de Eriba met de originele AKS1300 stabilisator iets onrustig. In het voorjaar heb ik deze vervangen door een AKS3004 stabilisator die de veriticale bewegingen op een hobbelige weg veel beter opvangen. Dit was wel comfortverhogend. De AKS1300 zit bij de Touring duidelijk aan zijn max van 1300kg.
De kogeldruk is dan rond de 80kg. Als ik de Touring naar de stalling breng is de kogeldruk veel minder en gaat die ook bonken.
Op een hobbelige weg was de Eriba met de originele AKS1300 stabilisator iets onrustig. In het voorjaar heb ik deze vervangen door een AKS3004 stabilisator die de veriticale bewegingen op een hobbelige weg veel beter opvangen. Dit was wel comfortverhogend. De AKS1300 zit bij de Touring duidelijk aan zijn max van 1300kg.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Drukpomp, wat moet een nieuw lid hier nu mee Geen enkele dealer weet wat hiermee bedoeld wordt.Lotte schreef:druk pomp in de koppeling al eens nagekeken of deze wel goed werkt??
Er moet een ferme tegendruk op zitten als je de koppeling met de hand probeert in te duwen.
Is deze versleten dan slaat die dicht ,en als je terug gas geeft gaat dit ook weer gepaard met een ruk en precies rondspringen van de caravan.
Iedere caravan zie je op en neer gaan als je over een bultje rijdt en net dan door je achteruitkijkspiegel kijkt.
Zou toch maar eens goed kijken naar die koppeling, dan kan je alvast dit uitsluiten als deze goed werkt.
Je bedoeld een demper of oploopremdemper.
Porsche + Tabbert
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Ik rijd de Troll zónder stabilisator, merk geen enkel verschil met de vorige Troll die er wél een had.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
RE.gif Jakkemeiner, je vorige Troll had waarschijnlijk de AKS1300. Daarbij merk je inderdaad geen comfortverschil. Met de AKS3004 is dat wel duidelijk merkbaar. Met name bij de vertikale bewegingen.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
RE.gif Klopt, ik denk alleen dat het probleem van TS daarin niet zit.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Lijkt toch echt iets niet goed, kogeldruk zou zeker het eerste zijn om na te kijken.
Zelf rijden we een Eriba Feeling uit 2008 (ook vrij smal en met hefdak) achter een Ford Mondeo uit 2016 (vergelijkbaar formaat dan jouw GS, maar dan ietsje lichter) en die combinatie rijdt zo rustig en stabiel dat ik regelmatig veel te hard rijdt zonder er op te letten. 115km/u op de cruise control is amper een verschil ten opzichte van alleen de auto rijden. Geen gebonk, geen rare dingen, stuur met 1 vinger vast te houden (of zonder met lane keeping assist aan). Het enige merkbare verschil is het brandstofverbruik.
Dus inderdaad: start met het meten van de kogeldruk, als dat het niet is toch even verder zoeken.
Zelf rijden we een Eriba Feeling uit 2008 (ook vrij smal en met hefdak) achter een Ford Mondeo uit 2016 (vergelijkbaar formaat dan jouw GS, maar dan ietsje lichter) en die combinatie rijdt zo rustig en stabiel dat ik regelmatig veel te hard rijdt zonder er op te letten. 115km/u op de cruise control is amper een verschil ten opzichte van alleen de auto rijden. Geen gebonk, geen rare dingen, stuur met 1 vinger vast te houden (of zonder met lane keeping assist aan). Het enige merkbare verschil is het brandstofverbruik.
Dus inderdaad: start met het meten van de kogeldruk, als dat het niet is toch even verder zoeken.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Het komt bij mij over als kapotte schokbrekers op de auto.
Dan blijft het ook nadeinen.
Verder is het ook best even wennen om met een caravan te rijden.
Die extreme angsten moet je eerst vanaf.
Anders wordt het nooit wat.
Dan blijft het ook nadeinen.
Verder is het ook best even wennen om met een caravan te rijden.
Die extreme angsten moet je eerst vanaf.
Anders wordt het nooit wat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Ik hoor alleen maar dingen over kogeldruk.
Maar was de kofferbak van de auto ook geladen met enig gewicht.
Bij mijn eigen constructie heb ik ook enig last van stuiteren, bij hoge of late belading van de auto.
Stop ook wel eens onderweg om spullen over te laden van auto naar caravan of andersom.
Dan is de deining ook bijna geheel verdwenen.
Bij de caravan op en weg brengen naar de stalling rijd deze ook minder lekker dan als we op vakantie gaan.
Maar was de kofferbak van de auto ook geladen met enig gewicht.
Bij mijn eigen constructie heb ik ook enig last van stuiteren, bij hoge of late belading van de auto.
Stop ook wel eens onderweg om spullen over te laden van auto naar caravan of andersom.
Dan is de deining ook bijna geheel verdwenen.
Bij de caravan op en weg brengen naar de stalling rijd deze ook minder lekker dan als we op vakantie gaan.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
RE.gif
is een goede tip van je, in dit geval niet door mij benoemd omdat een caravan van 1300kg achter een auto van het formaat Mercedes E klasse, gewoon goed moet rijden met een lege kofferbak.
is een goede tip van je, in dit geval niet door mij benoemd omdat een caravan van 1300kg achter een auto van het formaat Mercedes E klasse, gewoon goed moet rijden met een lege kofferbak.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Is dat geen beladings kwestie ? Een niet goed beladen - teveel gewicht achterin bijvoorbeeld, ook voor de lege - caravan gaat heel erg duwen en trekken aan de koppeling als die veer bewegingen maakt. Dat merk ik als ik met de lege caravan van de caravanboer naar huis sleep en een lagere dan normaal koppeldruk accepteer en die caravan helemaal geen goede gewichtsverdeling heeft. Dan kan ie merkbaar harder bonken op de koppeling en veel onrustiger zijn. Mijn auto met een ton overwicht is daarvan niet onder de indruk, maar ik zie de caravan wel springen als een bok.
Bij al die fimpjes over belading zie je dat een slecht beladen caravan de auto gaat doen slingeren op te hoge snelheid, maar is het niet aannemelijk dat hij op lagere snelheid eerst heel oncomfortabel zal kunnen rijden ?
Dan ligt het echt niet aan de auto. En beginnende caravanners moeten altijd eerst leren hoe je een caravan evenwichtig belaad, met de zwaarste spullen bij de as(sen) of in de auto. En voldoende koppeldruk idd. En daarbij is (wieldruk, neuswieldruk/koppeldruk ) meten weten. En is een wieldruk meter kopen wellicht geen verkeerd advies ?
Bij al die fimpjes over belading zie je dat een slecht beladen caravan de auto gaat doen slingeren op te hoge snelheid, maar is het niet aannemelijk dat hij op lagere snelheid eerst heel oncomfortabel zal kunnen rijden ?
Dan ligt het echt niet aan de auto. En beginnende caravanners moeten altijd eerst leren hoe je een caravan evenwichtig belaad, met de zwaarste spullen bij de as(sen) of in de auto. En voldoende koppeldruk idd. En daarbij is (wieldruk, neuswieldruk/koppeldruk ) meten weten. En is een wieldruk meter kopen wellicht geen verkeerd advies ?
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Tja, er staat een gasfles voorin en de caravan licht beladen. Belaad de caravan verder en controleer zoals geadviseerd de kogeldruk. Alleen een gasfles voorin is niet genoeg om voldoende kogeldruk te krijgen. Gebruik eens de zoekfunctie op deze site om te zien hoe een caravan het best kan worden beladen. Als je kunt kom dan naar het najaarsweekeinde. Dan is er genoeg volk aanwezig om je met raad en daad terzijde te staan. Als een goede belading niet helpt dan pas naar andere oorzaken kijken.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Of...
Wissel eens met een bekende van combinatie.
Trek eens een andere caravan of rij eens met een andere auto voor jou caravan.
Zo vonden wij ooit een probleem met de caravan van een vriend achter mijn auto...
Onze hut achter zijn auto was prima.
Uitsluiten van oorzaken maakt zoeken makkelijker.
Succes
Chris
Wissel eens met een bekende van combinatie.
Trek eens een andere caravan of rij eens met een andere auto voor jou caravan.
Zo vonden wij ooit een probleem met de caravan van een vriend achter mijn auto...
Onze hut achter zijn auto was prima.
Uitsluiten van oorzaken maakt zoeken makkelijker.
Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.