Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Nog even dan..
( voor de 85e keer..)
De gouden regel in 3 zinnen.
1e. Maak de caravan zo licht mogelijk.
2e. Maak de auto zo zwaar mogelijk.
3e. Hou de kogeldruk zo hoog mogelijk.
Hoe dat te doen met beladen is bij elke combinatie verschillend uiteraard.
( voor de 85e keer..)
De gouden regel in 3 zinnen.
1e. Maak de caravan zo licht mogelijk.
2e. Maak de auto zo zwaar mogelijk.
3e. Hou de kogeldruk zo hoog mogelijk.
Hoe dat te doen met beladen is bij elke combinatie verschillend uiteraard.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
RE.gif
Ab, TS is pas lid sinds eind juli
Ab, TS is pas lid sinds eind juli
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Hallo,
controleer ook je caravanbanden ,ooit een band onder mijn caravan gehad met een gebroken karkas, er was niet fatsoenlijk meer met de combinatie te rijden, de combinatie was constant in onbalans, omdat ook de auto voor mij nieuw was gaf ik toen de verkeerde de schuld, omdat ik de caravan al langer had, en de auto nieuw was. Aan de slijtage van de koppeling was te zien dat de beweging naar 1 kant was.
Toen ik bij de banden specialist de caravanbanden liet balanceren gaven ze bij mij aan dat het loopvlak golfde met meer dan een cm. dit was zelfs door een leek te zien, deze band incl. de andere uiteraard omgaand vervangen. Probleem onbalans hiermee opgelost.
Zorg ook dat je geen gewichtige spullen (hoog) achterin de caravan hebt liggen.
met vriendelijke groet,
Walter
controleer ook je caravanbanden ,ooit een band onder mijn caravan gehad met een gebroken karkas, er was niet fatsoenlijk meer met de combinatie te rijden, de combinatie was constant in onbalans, omdat ook de auto voor mij nieuw was gaf ik toen de verkeerde de schuld, omdat ik de caravan al langer had, en de auto nieuw was. Aan de slijtage van de koppeling was te zien dat de beweging naar 1 kant was.
Toen ik bij de banden specialist de caravanbanden liet balanceren gaven ze bij mij aan dat het loopvlak golfde met meer dan een cm. dit was zelfs door een leek te zien, deze band incl. de andere uiteraard omgaand vervangen. Probleem onbalans hiermee opgelost.
Zorg ook dat je geen gewichtige spullen (hoog) achterin de caravan hebt liggen.
met vriendelijke groet,
Walter
Hyundai Tucson met Hobby 540
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Ja, dat weet ik.Micky schreef:RE.gif
Ab, TS is pas lid sinds eind juli
Maar ik roep dit al jaren...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Ik denk dat TS het beste kan kijken of hij zoals eerder hier geschreven is contact kan zoeken met een ervaren caravan rijder met een goed technisch inzicht op het forum.
Er zal toch vast wel iemand zijn die deze mensen wil en kan helpen.
Er zal toch vast wel iemand zijn die deze mensen wil en kan helpen.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
RE.gif
Jakkemeiner schreef:RE.gif wordt aan gewerkt
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Haha misschien mag je achter een Franse auto alleen een Franse caravan trekken, dan compenseer je weer wat.Jakkemeiner schreef:Dat is bij mijn Franse caravan toch echt niet zo maar andersom: gewicht op kenteken leeg 975kg, gewogen leeg maar met eronder geschroefd een mover compleet met lader en accu: 900kgKlapkar schreef:Helemaal waar, grote auto kleine caravan rijd altijd beter.PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Dan rijd je toch echt met de verkeerde combi
Helaas zijn de opgegeven trekgewichten vaak erg positief weergegeven, met name de Franse fabrikanten zijn daar goed in.
Onze vorige Renault Scenic 1.6 mocht volgens kenteken 1300kg geremd trekken, echter met onze Jamet vouwwagen moest ik al vaak terug naar 3e versnelling (Pont Du Normandie zelfs naar 2e versnelling) om een beetje helling te kunnen nemen. Toen onze Dethleffs van max 1200kg aan de haak zat werd het helemaal een hachelijke zaak.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 26 jul 2017 09:15
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
@Rien Wouw dat is iets waar ik op dit moment alleen nog maar van kan dromen!
@Primera De auto is al iets lager aan de achterkant. Ik denk een cm of 3 tot 5. Een van de garages waar ik was geweest vond dit te zelfs te veel.
Over winterbanden kan veel worden gezegd maar het is zeker niet onveilig. Het is gewoon belachelijk duur gezien de extreme slijtage met warmere temperaturen. Ik kon helaas geen mooie set velgen vinden op korte termijn en ben daarom door blijven rijden. Inmiddels is er een set onderweg in 18 inch en tegelijkertijd ben ik nu aan het kijken naar een strategisch slimme bandenmaat waarbij ik maximaal comfort heb maar toch een niet te hoge band neem.
@Chris Ik denk dat ik zeker binnenkort maar eens moet gaan testen met een van de zeer hulpvaardige forumleden :-) Dat lijkt me de gemakkelijkste weg om het een en ander uit te sluiten.
@ Micky Naast het super softe heb ik na veel berekeningen ook nog eens voor een extra hoge band gekozen. Ik ben nu eenmaal erg gehecht aan comfort en vooral stilte.
@AB Om de kogeldruk zo hoog mogelijk te maken moet er maarzo 30 kilo extra voorin de caravan in de vorm van zandzakken want andere spullen die zoveel wegen hebben wij niet. Tegelijkertijd komt dit niet echt overeen met regel 1 en vervolgens zal de auto echt flink zijn doorgezakt als ik daar ook nog eens extra gewicht in doe.
@ Walter. Goede tip. Ik vind banden ook erg belangrijk. Deze zijn +- een half jaar tot een jaar oud. Verder heb ik geen idee hoe ik de caravan moet opkrikken om de ronding te testen. Verder is er wel zojuist een bovag keuring uitgevoerd.
Mag ik hier trouwens uberhaupt veel van verwachten?
@AdriaDirk De kogel lijkt mij in orde. Ik heb de trekhaak een paar weken terug nieuw gekocht en gemonteerd. Vervolgens ontstaat er een slijtage ring rondom de kogel. Niet bovenop de kogel. Dit was precies zoals het hoorde volgens de techniekers waar we de caravan gekocht hebben omdat de remblokjes van de antislingerkoppeling hier aangrijpen.
@ Meeder Zeker! Er hebben inmiddels 2 mensen hun hulp aangeboden Ik ben nogmaals HEEL erg positief over dit alles en blij dat ik hier terecht ben gekomen!
@Primera De auto is al iets lager aan de achterkant. Ik denk een cm of 3 tot 5. Een van de garages waar ik was geweest vond dit te zelfs te veel.
Over winterbanden kan veel worden gezegd maar het is zeker niet onveilig. Het is gewoon belachelijk duur gezien de extreme slijtage met warmere temperaturen. Ik kon helaas geen mooie set velgen vinden op korte termijn en ben daarom door blijven rijden. Inmiddels is er een set onderweg in 18 inch en tegelijkertijd ben ik nu aan het kijken naar een strategisch slimme bandenmaat waarbij ik maximaal comfort heb maar toch een niet te hoge band neem.
@Chris Ik denk dat ik zeker binnenkort maar eens moet gaan testen met een van de zeer hulpvaardige forumleden :-) Dat lijkt me de gemakkelijkste weg om het een en ander uit te sluiten.
@ Micky Naast het super softe heb ik na veel berekeningen ook nog eens voor een extra hoge band gekozen. Ik ben nu eenmaal erg gehecht aan comfort en vooral stilte.
@AB Om de kogeldruk zo hoog mogelijk te maken moet er maarzo 30 kilo extra voorin de caravan in de vorm van zandzakken want andere spullen die zoveel wegen hebben wij niet. Tegelijkertijd komt dit niet echt overeen met regel 1 en vervolgens zal de auto echt flink zijn doorgezakt als ik daar ook nog eens extra gewicht in doe.
@ Walter. Goede tip. Ik vind banden ook erg belangrijk. Deze zijn +- een half jaar tot een jaar oud. Verder heb ik geen idee hoe ik de caravan moet opkrikken om de ronding te testen. Verder is er wel zojuist een bovag keuring uitgevoerd.
Mag ik hier trouwens uberhaupt veel van verwachten?
@AdriaDirk De kogel lijkt mij in orde. Ik heb de trekhaak een paar weken terug nieuw gekocht en gemonteerd. Vervolgens ontstaat er een slijtage ring rondom de kogel. Niet bovenop de kogel. Dit was precies zoals het hoorde volgens de techniekers waar we de caravan gekocht hebben omdat de remblokjes van de antislingerkoppeling hier aangrijpen.
@ Meeder Zeker! Er hebben inmiddels 2 mensen hun hulp aangeboden Ik ben nogmaals HEEL erg positief over dit alles en blij dat ik hier terecht ben gekomen!
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Als je het maximum laadvermogen van de auto niet overschrijdt is het geen enkel punt dat de auto verder doorzakt.
Je moet bij dat laadvermogen ook de kogeldruk bijtellen uiteraard.
Ook de maximale druk op de achteras niet teveel overschrijden.
Ik weet het...het kan lastig zijn om de ideale verdeling te bewerkstelligen.
Maar zoveel mogelijk benaderen is het beste wat je doen kan.
Je moet bij dat laadvermogen ook de kogeldruk bijtellen uiteraard.
Ook de maximale druk op de achteras niet teveel overschrijden.
Ik weet het...het kan lastig zijn om de ideale verdeling te bewerkstelligen.
Maar zoveel mogelijk benaderen is het beste wat je doen kan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
RE.gif
Kijk...en zo kunnen we elkaar toch mooi helpen..
Top !!
Chris
Kijk...en zo kunnen we elkaar toch mooi helpen..
Top !!
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Alle tips die je hebt ontvangen zouden een goed rijdende combi op moeten leveren. Dus daar heb ik niets aan toe te voegen.
Ik vermoed dat het ook deels tussen de oren zit. Je verwacht dat de combi gaat reageren, en dat doet hij ook. De reactie is dan:" zie je wel".
Ik rijd nu met een octavia combi 1.4tsi (leeg net aan 1200kg) met daarachter een hobby 560UL die 1600kg mag wegen.
Ik heb even moeten zoeken met gewichten en er zijn hulpgelden gemonteerd om de auto niet te ver te laten zakken.
Maar ik heb nu wel een combinatie waarmee ik als het nodig is naar het eind van de wereld rijd zonder me zorgen te maken.
Ik voel de caravan continu, maar het is een vertrouwd gevoel.
Met jouw combi zit de gewichtsverhouding wel goed. Kijk goed naar de belading (weeg dus alles wat je in de caravan doet, dat werkt zeer verhelderend) en controleer ook is de verdeling links en rechts een beetje in balans is.
Succes.
Ik vermoed dat het ook deels tussen de oren zit. Je verwacht dat de combi gaat reageren, en dat doet hij ook. De reactie is dan:" zie je wel".
Ik rijd nu met een octavia combi 1.4tsi (leeg net aan 1200kg) met daarachter een hobby 560UL die 1600kg mag wegen.
Ik heb even moeten zoeken met gewichten en er zijn hulpgelden gemonteerd om de auto niet te ver te laten zakken.
Maar ik heb nu wel een combinatie waarmee ik als het nodig is naar het eind van de wereld rijd zonder me zorgen te maken.
Ik voel de caravan continu, maar het is een vertrouwd gevoel.
Met jouw combi zit de gewichtsverhouding wel goed. Kijk goed naar de belading (weeg dus alles wat je in de caravan doet, dat werkt zeer verhelderend) en controleer ook is de verdeling links en rechts een beetje in balans is.
Succes.
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Wat ook nog een rol kan spelen, is de antislingerkoppeling. Wij hebben nu een (nieuwe) Winterhoff op onze caravan en onze ervaring is dat de caravan op binnenwegen met de koppeling in de stabilisatorstand beduidend meer voelbaar in de auto is dan zonder de stabilisatorstand. Lijkt mij zelf ook wel erg logisch omdat in het eerste geval de oneffenheden in de weg via de koppeling en de kogel worden doorgegeven aan de auto. Als de koppeling vrij kan bewegen op de kogel, is dat natuurlijk minder. Niet dat wij last hebben van 'trekken en bonken' (is ook maar een gevoel) maar op binnenwegen vinden wij het wel veel prettiger om zonder stabilisator te rijden.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Vaek bûjje te bânge.. ( aldus mijn Zeeuwse vrienden)Ab schreef: Ik weet het...het kan lastig zijn om de ideale verdeling te bewerkstelligen.
Maar zoveel mogelijk benaderen is het beste wat je doen kan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
RE.gif
Vaak Bu'j Te Bang!
Volgens onze Zwarte Cross vrienden
Vaak Bu'j Te Bang!
Volgens onze Zwarte Cross vrienden
V60, Fendt Saphir 510 TFK
-
- Berichten: 6220
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
RE.gif
Lo dire lo stesso.
Lo dire lo stesso.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Als ts bekend maakt in welke omgeving hij woont zal er toch vast wel iemand zijn die deze mensen op weg willen helpen zeker?
Volgens mij gaat het hier gewoon over het juist moeten beladen van de hele combinatie.
Volgens mij gaat het hier gewoon over het juist moeten beladen van de hele combinatie.
Volvo V70 D4 235pk(gechipt) Knaus 500FU Silverselection 2017 ,Thule 6200 luifel, zonnepaneel en Enduro 303 mover.
en wachtend op iets nieuws.....
en wachtend op iets nieuws.....
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Niet alleen. Er is meer aan de hand vlgs mij.
Ook een totaal verkeerd beladen caravan geeft niet de extreme verschijnselen waar TS over spreekt.
Ook een totaal verkeerd beladen caravan geeft niet de extreme verschijnselen waar TS over spreekt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Als je alles leest..... Zoals mijn post van za 20 augustus 3:32uStephandz schreef:Als ts bekend maakt in welke omgeving hij woont zal er toch vast wel iemand zijn die deze mensen op weg willen helpen zeker?
Volgens mij gaat het hier gewoon over het juist moeten beladen van de hele combinatie.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Degene die trekhaak heef gemonteerd had al aan de TS al moeten melden dat ie de kogel moest schuren als er een stabilisatorkoppeling op de caravan zit.
De verf van de kogel zit nu al gedeeltelijk in frictiecups.
TS heb ik een week geleden al aangeboden om te helpen het probleem te traceren en op te lossen.
De verf van de kogel zit nu al gedeeltelijk in frictiecups.
TS heb ik een week geleden al aangeboden om te helpen het probleem te traceren en op te lossen.
Porsche + Tabbert
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Heb geduld, ik heb al contact met TS. Als dat nog niet duidelijk was Die evt niet geschuurde kogel zal geen oorzaak zijn denk ik. Ik heb dezelfde caravan zónder stabilisator. Die rijdt er probleemloos achter aan, beladen én onbeladen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
RE.gif
De oorzaak is niet de kogel dat is duidelijk Gaat er om dat ze dat even hadden kunnen zeggen om deze te schuren. Voor een optimale werking van de frictiecups.
Heb ook al contact met TS zoals omschreven zal dus wel goed komen. Is geen specifieke Eriba kennis voor nodig.
De oorzaak is niet de kogel dat is duidelijk Gaat er om dat ze dat even hadden kunnen zeggen om deze te schuren. Voor een optimale werking van de frictiecups.
Heb ook al contact met TS zoals omschreven zal dus wel goed komen. Is geen specifieke Eriba kennis voor nodig.
Porsche + Tabbert
Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto
Goede actie heren!