Caravan buiten stallen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Useless
Berichten: 439
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Caravan buiten stallen

Bericht door Useless » ma 14 aug 2017 12:21

Kan het kwaad om een caravan het hele jaar buiten te laten staan? Betekent dit een kortere levensduur of vergt het meer onderhoud? Kunnen caravans hier überhaupt wel tegen?
Ik vraag het omdat ik voornemens ben de stalling op te zeggen en onze Delta in de achtertuin te stallen.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Avdp » ma 14 aug 2017 12:27

dan zou ik gevoelsmatig wel een carport oid maken.
denk dat hij wel achteruitgaat in weer in wind
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Peter 1969 » ma 14 aug 2017 12:30

Dan moet je overwegen er een groot zeil of hoes overheen te spannen omwege UV en water inwerking het hele jaar door. Anders zijn je flexible verbindingen ( kit voegen ) waarschijnlijk snel poreus en krijg je vocht problemen en schimmel. Of als je er op tijd bij bent moet er vaker worden gekit. Zonder zeil krijg je waarschijnlijk ook last van groene aanslag of snelle permanente verkleuring. Kunststof delen kunnen sneller verouderen en broos worden. En moet je nog beter opletten dat alle water uit je caravan is in de winter. ( in veel caravan stallingen vriest het niet )

Maar een goed bedekkend zeil of hoes voorkomt dat dus.

Wellicht kan een voordeel zijn dat je de banden en vering kunt ontlasten. Mijn caravan staat gewoon op de banden bij de caravan boer....net als de meeste carvans waarschijnlijk. Een beetje jammer.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18978
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Hobby Linka » ma 14 aug 2017 13:04

De caravan kan gewoon het hele jaar buiten staan. Daar is hij voor gebouwd. Een hoes erover zou ik zelf niet doen. Gebruik de zoekfunctie maar eens. Er is al genoeg over geschreven.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Volvodriver

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Volvodriver » ma 14 aug 2017 13:55

Gezien onze eigen ervaring met een Delta Caravan.
Nee ik ben geen voorstander om deze het hele jaar buiten te laten staan zonder bescherming. Op deze caravan en het kunsstof heeft de UV straling een behoorlijk negatieve invloed. Op de seizoensplaats bleek een versnelde verkleuring van de stickers en het kunststof. Ook droogde dat sneller uit ten opzichte van het 3 x per jaar een paar weken op pad.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Jan van Vijven » ma 14 aug 2017 14:42

Kan totaal geen kwaad, wij hebben dat jaren gedaan.
Groene uitslag kan geen kwaad en was je er zo af, wij hebben telkens de caravan als nieuw ingeruild.

Wegens plaats gebrek kan het helaas niet meer anders zou ik het zo weer doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Volvodriver

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Volvodriver » ma 14 aug 2017 14:49

RE.gif
Jij hebt volgens mij nooit een Delta van de generatie van TS gehad. Aanslag is idd geen probleem. De kwaliteit van het door Delta gebruikte kunststof helaas wel. Eén van de redenen (niet de eerste maar wel eentje die invloed had) om de Delta 1,5 jaar geleden in te ruilen. Zie mijn vorige post.

Useless
Berichten: 439
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Useless » ma 14 aug 2017 15:05

En helpt het als je er een hoes overheen doet of een afdak maakt?
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Peter 1969 » ma 14 aug 2017 15:21

Useless schreef:En helpt het als je er een hoes overheen doet of een afdak maakt?
Natuurlijk. Ik denk dat de tegenstanders zullen bedoelen dat door de wind zo'n hoes of zeil kan gaan bewegen en dus schuren. De caravan ruiten zullen dat als eerste niet leuk vinden verwacht ik.

Maar dat is wellicht een kwestie van voldoende strak vast zetten of de ruiten beschermen met een deken of iets dergelijks. Een hoes van de juiste maat zal dan beter zijn dan een zeil.
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op ma 14 aug 2017 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Volvodriver

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Volvodriver » ma 14 aug 2017 15:22

RE.gif RE.gif
Als je er, op welke manier dan ook, in slaagt om de invloed van UV teniet te doen helpt dat. En, mits de caravan schoon is, zullen er met een speciale hoes ook geen krassen op de caravan komen. En hoewel ik daar ook geen liefhebber van ben, gevoelsmatig, er zijn genoeg mensen die er bij zweren en erg tevreden over zijn.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door JPGeetje » ma 14 aug 2017 16:09

Hoeveel de caravan erop achteruit gaat door onder de blote hemel te staan hangt deels ook af van de gebruikte materialen bij de bouw ervan.
Delta was destijds het budgetmerk van de Tirus-groep en zal derhalve niet zijn behangen met de meest duurzame materialen.
Onze Knaus Azur heeft 10 jaar buiten gehuisd en zag er na een poetsbeurt nog steeds uit als nieuw.
Als je de keus hebt tussen een hoes of een afdak, dan heeft het afdak altijd de voorkeur.
De grootste boosdoener bij een caravan is vocht.
Daarom is een goede ventilatie een pré.
Een hoes met name blinkt daar niet in uit, ook niet de zgn. ademende hoes.
Een afdak bied ook de betere bescherming tegen hagelstenen ter grote van een tennisbal, die ook in NL kunnen vallen is vorig jaar gebleken.
Ook kun je de caravan wat makkelijker betreden als dat nodig mocht zijn. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Klapkar

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Klapkar » ma 14 aug 2017 16:42

Wat ook goed werkt is een losneembaar frame timmeren van een lichte houtsoort welke rust op het dak van de caravan.
Hier kun je een afdekzeil strak afwaterend en op een centimeter of 20 van het dak spannen.
Zorg voor een goede doorluchting, alleen het dak, naden en eventueel de zonkant moet ruim bescherm zijn. UV schade is overigens in het winterseizoen veel minder van toepassing dan in de zomer.
Gebruik een stevig stuk Bisonyl (vrachtwagenzeil) zeildoek, hier kun je ogen in slaan waar elastiek of touw door kan om het strak te zetten.

Op campings waar de caravan een jaarplaats heeft zie je vaker dit soort overkappingen.

https://www.google.nl/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Peter 1969 » ma 14 aug 2017 17:26

RE.gif

Ik dacht altijd dat dat bij huurcaravans met een staplek was bedoeld als een goedkope oplossing in plaats van een airco.....het houdt directe zon opwarming van je caravan dak af en de hitte kan ontsnappen uit de vrij open tussenruimten. Een zeil boven de caravan spannen ( op de camping ) van mobiele caravans zie ik ook. Zelfde effect. Als je een airco hebt hoeft die minder hard te werken.

Maar nu je het zo zegt.....het is ook goed tegen andere ongewenste effecten het hele jaar door ja. mrgreen.gif

JaapB

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door JaapB » ma 14 aug 2017 19:23

Er zijn schitterende caravanhoezen te koop voor €139.
Ik mag de naam niet noemen.
Met diverse ritsen zodat je de deur kunt gebruiken.
Deze hoezen zijn gemaakt met drie lagen.
Waarvan de binnenste zacht is. De buitenste waterdicht en met een membraam ademend.
Wel de caravan eerst goed wassen ivm zand. Krassen.
En zorgen dat je de hoes ook niet even binnenstebuiten op straat/zand legt.
Kortom, zo schoon mogelijk werken en je hebt geen krassen.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Conradi » ma 14 aug 2017 23:42

Heb je er ervaring mee?
Waarom mag je de naam niet noemen?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

JaapB

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door JaapB » di 15 aug 2017 06:23

Reclame?
Ik denk dat dat niet mag, maar we proberen het.
https://www.caravanhoezenonline.nl/cara ... oor-buiten
Wel even de juiste maat opzoeken.
Er hangt bij elke maat een hele lijst met merken/type caravans bij.
Die zomerkorting is er altijd, winterkorting, lente korting, enz.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Vino » di 15 aug 2017 09:00

Jaren lang de caravan buiten gestald gehad.Goed wassen,doek er overheen,en de caravan komt er ook weer schoon onderuit.Niets geen krassen op ruiten of wanden.Doek ging wel maar 3 seizoenen mee,dan begon het te scheuren.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18978
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Hobby Linka » di 15 aug 2017 17:41

JaapB schreef:Reclame?
Ik denk dat dat niet mag, maar we proberen het.

Gewoon even de spelregels lezen.



Het is verboden om (anti) reclame te maken. Een bericht mag er niet uitzien als een advertentie, of duidelijk bedoeld zijn om een bedrijf/product aan te prijzen of tot de grond toe af te breken. Het laatste geval kan een (caravan- of campinggerelateerd) bedrijf grote schade berokkenen, vaak gebaseerd op de mening of ervaringen van één persoon.
Het is wel toegestaan om in de beantwoording op een topic een verwijzing te maken naar een website indien hier informatie is te vinden die van belang is voor de beantwoording of naar producten van niet caravan- of campinggerelateerde bedrijven te verwijzen (zoals bv van Action of HEMA). Let wel: verwijzen mag maar pas op dat het geen aanprijzen wordt. De webmaster en de moderators zien er op toe dat geen misbruik wordt gemaakt van deze vrijheid. Als gebruiker kun je via een PM de moderators/webmaster informeren over gevallen van reclame.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gouranga
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 11 okt 2017 21:50

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Gouranga » vr 20 okt 2017 20:33

@jaapB: mooie oplossing die hoes, maar wat als het gaat hagelen? dan gaat toch je hele caravan stuk?

Ab
Moderator
Berichten: 26761
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Ab » vr 20 okt 2017 20:54

Als de bliksem inslaat bij de caravanstalling ook.
Ook als er een windhoos over de stalling gaat.
Of als de caravanstalling afbrandt..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7116
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door karelV » za 21 okt 2017 10:48

JaapB schreef:Reclame?
Ik denk dat dat niet mag, maar we proberen het.
https://www.caravanhoezenonline.nl/cara ... oor-buiten
Wel even de juiste maat opzoeken.
Er hangt bij elke maat een hele lijst met merken/type caravans bij.
Die zomerkorting is er altijd, winterkorting, lente korting, enz.
Onze maat/type caravan staat hier niet bij scratch.gif Zie wel dat in de lijst alleen maar de kleinere types van alle merken aangegeven worden. :(
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4333
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door WillyL » za 21 okt 2017 11:06

Hier staat de caravan ook altijd buiten.
Voor de winter poetsen met waxmiddel in het water, vooral het dak dan. Of gewoon deugdelijk waxen. Na de winter gaat het groen/zwart er zo af.
Caravan wel iets laten hellen in de langsrichting (dissel hoger of lager) dan blijft er geen water op het dak staan en dat wordt dan merkelijk minder vuil.
Na verloop van tijd moet je misschien wel een dakraam vervangen omdat dit sneller broos wordt dior de UV.
Ook de kitranden worden sneller vuil, maar dat is enkel visueel een probleempje.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door Conradi » za 21 okt 2017 22:05

In de Campings, Car und Caravans van November worden verschillende caravanhoezen met elkaar vergeleken.
Opvallend vond ik dat niet alleen voor mogelijke krassen gewaarschuwd wordt, maar dat sommige hoezen ook chemisch op de lak of kunststof kunnen inwerken. Daarom wordt aanbevolen om de vensters altijd te beschermen bijvoorbeeld met versfolie.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door ElddisCrusader » zo 22 okt 2017 19:33

Onze caravan staat al vanaf de aankoopdatum het hele jaar op onze oprit. Wij zijn daarmee begonnen omdat de verzekering eisen stelde aan het achterlaten van de caravan bij onze stalling. Bij de stalling was het niet mogelijk om de dissel van een slot te voorzien en dus besloten we om de caravan bij huis te stallen. Het eerste seizoen heb ik het dag van de caravan proberen te beschermen met een zeil maar omdat het in Vlissingen nogal waait, en het zeil dus goed moest worden vastgezet, bleek dat beschadiging te geven aan de daklijsten. Om dezelfde reden hebben we ook niet overwogen om een hoes aan te schaffen. Er wordt dan geadviseerd om alle ramen te beschermen en ook die hoes wappert 's winters aan alle kanten. De caravan wordt nu al jaren 2x per jaar goed gewassen en in de was gezet en daarmee is de kous af. Natuurlijk is er wel eens wat aangroei van mos etc. maar dat is er vervolgens weer zo af. Overigens is het ook zo dat de caravanboeren die wij kennen al hun caravans gewoon buiten hebben staan met uitzondering van de showmodellen die in de showroom staan. Uit eigen ervaring kan ik de mening onderschrijven dat het geen kwaad kan om de caravan gewoon buiten te laten staan mits je wat onderhoud pleegt. Natuurlijk is een afdak een betere optie maar dat is voor ons geen optie door de regelgeving binnen de gemeente.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7116
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Caravan buiten stallen

Bericht door karelV » zo 22 okt 2017 20:21

RE.gif

Wij zijn bij onze verzekering NIET verplicht om een disselslot te plaatsen tijdens het stallen bij een caravanstalling.
Vind dit zelf wel raar en wij doen dit dan wel bij de stalling en thuis voor de deur tijdens de uitjes die wij regelmatig doen zetten we er ook nog een wielklem extra bij op. Vind ik toch een veiliger idee.

Maar stallen doen wij nooit buiten en altijd na ieder uitje brengen wij hem weer naar de overdekte stalling terug. Krijgen ook nooit commentaar dat we hem vele keren halen en brengen per seizoen en kost ook niets extra.
Stalling is overigens maar 2 minuten rijden.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”