de eerste keer met sleurhut.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Veerman
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 17:14
Locatie: Volendam

de eerste keer met sleurhut.

Bericht door Veerman » wo 9 aug 2017 09:56

We zijn weer terug van een lang weekend naar camping witterzomer bij Assen. De caravan uitgeprobeerd en de eerste rit met de combi. De bus moest er pittig an trekken heb ik het idee ondanks de 200 pk maar dat is misschien normaal ivm het gewicht. Totaal zat ik op treingewicht van rond de 5300 kg. Verder had je eigenlijk geen besef, behalve het wiegen dan, dat je hut erachter hebt want hij ligt heel stabiel. Verbruik ligt rond de 1 op 6/7. Het inhalen met 100 lukt maar neemt best tijd en ingehaald worden door bussen is geen probleem.
Het slapen viel mee ondanks dat we op de eethoek sliepen maar we waren de kussens vergeten :oops: Voor de kinderen hadden we ze wel en deze sliepen met 4 man naast elkaar wat volgens verwachting niet vlekkeloos verliep. Tja kinderen he, de meeste weten hoe dat gaat.
We hadden nu mooi weer en hebben de omnistore gebruikt maar daar blijf je s'avonds niet lang zitten ivm de temperatuur. We moeten de unico nog uitproberen maar dat komt nog wel. Nog ff n sfeer plaatje mrgreen.gif
Mvg Frank
Bijlagen
IMG_2824.JPG
IMG_2824.JPG (28.93 KiB) 1917 keer bekeken
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: de eerste keer met sleurhut.

Bericht door dennisb » wo 9 aug 2017 10:40

Leuk om je ervaring te lezen Veerman. Ik vind het heel knap dat je de caravan in april al geleverd kreeg en nu pas de eerste rit maakt. Wat een zelfbeheersing thumbup.gif
Het is een flinke combinatie dus je gevoel van wiegen tijdens het rijden begrijp ik wel.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

koning

Re: de eerste keer met sleurhut.

Bericht door koning » wo 9 aug 2017 16:21

En ik begrijp het kolkje in de tank knipoog.gif Flink gewicht!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: de eerste keer met sleurhut.

Bericht door PD » wo 9 aug 2017 16:28

Fijn dat je eerste vakantie goed bevallen is thumbup.gif

200 pk vind ik ook wel wat mager voor 5,3 ton treingewicht; onze vorige Disco had dit ook en nu met de huidige Disco en 306 pk rijdt het een stuk ontspannener. Is de auto te tunen scratch.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: de eerste keer met sleurhut.

Bericht door VIP » wo 9 aug 2017 16:29

mooie combi thumbup.gif

Dat wiegen is bij een tandem normaal gesproken minder dan bij een enkelasser.

Het verbruik is gelet op het treingewicht niet extreem.

Wij zijn met de Touareg in de Zwitserland onderweg en het gemm. verbruik als combi ligt nu 1 op 8,5 terwijl ik 1 op 6 had verwacht. (met heel veel binnendoor rijden).

Wat het verbruik ook is, als ie leeg is gewoon weer tanken anders sta je stil.
Laatst gewijzigd door VIP op wo 9 aug 2017 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: de eerste keer met sleurhut.

Bericht door VIP » wo 9 aug 2017 16:31

PremiumDiscovery schreef:Fijn dat je eerste vakantie goed bevallen is thumbup.gif

200 pk vind ik ook wel wat mager voor 5,3 ton treingewicht; onze vorige Disco had dit ook en nu met de huidige Disco en 306 pk rijdt het een stuk ontspannener. Is de auto te tunen scratch.gif

Deze moet al getuned zijn, standaard is er geen 200PK.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: de eerste keer met sleurhut.

Bericht door Conradi » wo 9 aug 2017 16:38

Mooi je eerste ervaring zit erop met deze prachtige combi thumbup.gif

Weet ook het koppel van de bus, dat zegt meer dan het vermogen?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: de eerste keer met sleurhut.

Bericht door Stef » wo 9 aug 2017 19:39

PremiumDiscovery schreef:Fijn dat je eerste vakantie goed bevallen is thumbup.gif

200 pk vind ik ook wel wat mager voor 5,3 ton treingewicht; onze vorige Disco had dit ook en nu met de huidige Disco en 306 pk rijdt het een stuk ontspannener. Is de auto te tunen scratch.gif

200 pk voor deze transporter/camper bus T5/6 is meer dan voldoende ! En ik kan het weten , want ik trek zelf hetzelfde gewicht dwars door europa, maar dan met 175 pk ( 2 ltr T6 ) en geen enkel probleem , maar het kan altijd beter ( met een disco ) wel altijd trekken met respect voor het materiaal.

Ik rij zelf met een lange wielbasis en heb geen enkel last van wiegen of andere instabiliteit. Gewoon strak voorruit.

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: de eerste keer met sleurhut.

Bericht door erichendri » wo 9 aug 2017 20:46

Zal het tegenvallen een beetje liggen aan het rijden met een te laag toerental.
Koppelkromme is tegenwoordig best vlak bij een turbodiesel.
Dus als je daar bij het toerental rijd vlak voor hij weer daalt levert de motor ook veel
meer vermogen dan bij zeg maar 1800 toeren.
zo werd het vroeger ook altijd gebracht door een gerenommeerd 4WD blad.
Bij als het toerental dan zakt bij een klim dan zat je nog steeds in het maximale koppel gebied.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Veerman
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 17:14
Locatie: Volendam

Re: de eerste keer met sleurhut.

Bericht door Veerman » wo 9 aug 2017 21:54

De bus is getuned met 466 nm. Droom is n discovery met 7 zitplaatsen maar het kostenplaatje is ff teveel.
Ik had n kogeldruk van 102 kg en moest daar best moeite voor doen. Ik mag nog 200 kg extra laden in de hut maar dan kom ik over het treingewicht van 5300 kg heen. Bus mag nog 100 kg laden als ik de kogeldruk meereken.
Mvg Frank
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: de eerste keer met sleurhut.

Bericht door Chris » wo 9 aug 2017 22:48

Hoi Frank.

De eerste keer is altijd een verrassing he.
Dat was ook onze ervaring...
Ik was gisteren nog even mij de K te H... effe koffieleuten en ouwenelen over onze eerste grote trip.
Daar denken ze idd. wel in PK's en Nm, maar benzine of diesel... ja dat moet er gewoon in.
Hoeveel.. nou dat hangt van de zwaarte van jou rechtervoet af.. mrgreen.gif
Fijn dat de hut bevalt...

Chris
Cateye.jpg
Cateye.jpg (2.65 KiB) 1637 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”