Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door willianv » wo 9 aug 2017 22:52

Zo, sinds gisteren weer terug van vakantie.

We zijn vandaag caravans gaan kijken en hebben zowel de 560 als de 650 gezien en toch weer veel wijzer geworden.

De 560 hebben we gehad en weten we dus wat we hebben, maar de 650 is wel erg mooi en erg groot...

Echter, doordat de 650 op 13 inch staat en langer is gaat dit problemen geven bij het oprijden van onze inrit. De inrit loopt vanaf de weg vrij stijl omhoog. Onze caravan die op 15 inch staat kan de inrit maar net nemen. De 560 kan op de inrit in de lengte voor het huis staan, ik hou dan geen 10 cm over tot rand trottoir. Wil ik de 650 aan huis willen plaatsen dan zal ik de inrit een kwart slag moeten draaien zodat de caravan in de breedte voor het huis komt te staan.

Het hart zegt toch te kiezen voor de 650, het verstand zegt dat we moeten gaan voor de 560.

In dit geval zat het verstand winnen....nu nog even zoeken wie deze mag gaan leveren.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

RP 650 KMFE
Berichten: 196
Lid geworden op: do 15 dec 2016 07:53

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door RP 650 KMFE » wo 9 aug 2017 22:57

RE.gif
Het zijn beide mooie caravans en ik snap je keuze Als ik de argumenten lees. Veel succes met het uitzoeken van een leverancier. En ik ben stiekem al nieuwsgierig naar combi foto's (Dit zal echter nog wel even duren).
Audi A6 Avant 3.0 BiTDI Competition 326PK (2017) met aan de haak een Hobby 650 KMFE De Luxe Edition (2017) met een dakairco (Dometic 2200) en een Dorema Boston (270) voortent.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door Conradi » wo 9 aug 2017 23:26

RE.gif RE.gif

Je hebt er in ieder geval goed over nagedacht. Düsseldorf komt er weer aan en dat biedt - in ieder geval bij de Duitse dealers - weer allerlei schnäppchen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door Jeroent83 » do 10 aug 2017 00:33

willianv schreef:Zo, sinds gisteren weer terug van vakantie.

We zijn vandaag caravans gaan kijken en hebben zowel de 560 als de 650 gezien en toch weer veel wijzer geworden.

De 560 hebben we gehad en weten we dus wat we hebben, maar de 650 is wel erg mooi en erg groot...

Echter, doordat de 650 op 13 inch staat en langer is gaat dit problemen geven bij het oprijden van onze inrit. De inrit loopt vanaf de weg vrij stijl omhoog. Onze caravan die op 15 inch staat kan de inrit maar net nemen. De 560 kan op de inrit in de lengte voor het huis staan, ik hou dan geen 10 cm over tot rand trottoir. Wil ik de 650 aan huis willen plaatsen dan zal ik de inrit een kwart slag moeten draaien zodat de caravan in de breedte voor het huis komt te staan.

Het hart zegt toch te kiezen voor de 650, het verstand zegt dat we moeten gaan voor de 560.

In dit geval zat het verstand winnen....nu nog even zoeken wie deze mag gaan leveren.
Hey William,

Heb je ook al naar de 545 KMF gekeken ? Die heeft een dwars bed waardoor je beter bij de kastjes kan als bij een frans bed. Daarnaast nog eens een grotere badkamer.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door willianv » do 10 aug 2017 11:28

RE.gif Ja, hebben we naar gekeken. Is ook een mooie indeling. Maar voor ons gebruik is deze minder geschikt.

We kamperen nogal eens in het voorjaar en vinden het minder prettig als de verwarming direct naast de stapelbedden aan moet staan. Gebruik van het toilet is ook direct naast het stapelbed. Douche gebruiken we niet, maar deze neemt wel ruimte in. Vandaar de keuze voor weer een kmfe variant.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door willianv » ma 21 aug 2017 13:21

We zijn toch weer aan het twijfelen geslagen of we wel een kmfe moeten nemen. Hebben nogmaals rondje showroom gedaan en zijn ook erg gecharmeerd geraakt van de hobby 560 wfu. Een heel ander type caravan... maar daar zullen de kinderen geen eigen bed in hebben en zullen we dus de rondzit moeten ombouwen voor het slapen gaan.

Badkamer over de volle breedte zie ik ook wel het voordeel van in. Vooral in voor- en najaar wanneer ik het te koud vind om naar het douchegebouw te lopen...
(hebben meestal water en afvoer op de plaats).

Het verhaal wordt dus vervolgd...
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door Kingpin1966 » ma 21 aug 2017 13:31

RE.gif
Het zal al vast wel een keer gezegd zijn in dit topic, om kinderen te slapen te leggen heb je echt geen stapelbed nodig.
Dat lukt op een omgebouwde rondzit net zo goed.
Dat de kinderen het hebben van een eigen slaapplek met een stapelbed helemaal het einde vinden is een andere kant van de zaak.
Een rationele afweging maken is dan erg moeilijk, want wat doe je straks als de kinderen niet meer in de caravan willen slapen met dat lege stapelbed? scratch.gif
Met een rondzit doet zich dat "probleem" natuurlijk niet voor.
Maar kinderen willen soms ook maar moeilijk naar ratio luisteren. awhoea.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door karelV » ma 21 aug 2017 14:16

RE.gif

Kinderen kunnen zeker goed slapen op een rondzit maar er zit wel een nadeel aan. Als je in voor of naseizoen weg bent met de hut (wij zijn altijd op pad met alleen een caravanluifel) en het koelt s' avonds flink af dan kun je niet meer binnen zitten als de kinderen al slapen of je moet op de rand van het bed gaan zitten mrgreen.gif of jij moet eerder op bed liggen dan de kinderen awhoea.gif .Als dat zo is gaan ze waarschijnlijk niet meer mee knipoog.gif
Er is eigenlijk maar 1 conclusie, en dat is naar mijn mening; een caravan is ideaal voor 2 personen.
Wij hebben daardoor ook altijd een belemmering in, want onze dochter (lichte beperking) gaat/moet ook altijd met ons mee op vakantie en wil absoluut niet in een tentje slapen omdat ze heel bang is (verwend kreng mrgreen.gif) maar daar kun je niets aan doen.
Wat ik al eerder schreef hier is dat ik dus al verschillende jaren op zoek ben naar een caravan met een derde vast bed en geen stapelbed. De 545 van Hobby is daar een goed alternatief in op 1 punt na en dat zijn die dubbele ramen in de wand, die wil ik dus niet boos.gif . Stapelbed is goed om te bouwen naar 1 persoonsbed dat is het punt niet maar die ramen............. boos.gif .
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door PD » ma 21 aug 2017 14:27

karelV schreef:Er is eigenlijk maar 1 conclusie, en dat is naar mijn mening; een caravan is ideaal voor 2 personen.
Dat ben ik grotendeels met je eens... Een caravan zonder stapelbed is een caravan voor 2 personen knipoog.gif
Al die ombouwmogelijkheden vind ik maar lapmiddelen; ik moet er niet aan denken om op vakantie tegen die rommel aan te moeten kijken... de hut moet voor mij (ons) altijd opgeruimd zijn en we moeten direct kunnen gaan zitten op de daarvoor bestemde zittingen thumbup.gif Met kinderen die in de caravan slapen, zou ik altijd een stapelbed willen, vervolgens na die periode inruilen.
willianv schreef:We zijn toch weer aan het twijfelen geslagen of we wel een kmfe moeten nemen. Hebben nogmaals rondje showroom gedaan en zijn ook erg gecharmeerd geraakt van de hobby 560 wfu. Een heel ander type caravan...
Ik snap je twijfel; wij waren vorige week ook overwachts "om" voor een WFU, maar dan de Premium 660 met een leuk dressoir naast het franse bed en zouden er zomaar het queensbed voor gelaten hebben... totdat we erachter kwamen dat het franse bed in deze 660 tandemasser slechts 136 cm breed is; dat verzin je toch niet :( De aanvullende wrap van het exterieur had ik al opgevraagd whistle.gif

Wij dachten er eerder ook helemaal uit te zijn whistle.gif ik ben dan ook benieuwd wat Düsseldorf ons gaat brengen scratch.gif De grote badkamer achterin hadden we even niet zien aankomen :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door arnovariante » ma 21 aug 2017 14:55

Voor zover ik weet zijn alle Franse bedden waar je langs moet naar achteren hooguit 140 breed.
Ook in de KFU bijvoorbeeld.
Andere merken hebben ook wel dit soort indelingen, allemaal smalle bedjes.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door Conradi » ma 21 aug 2017 15:39

RE.gif

Dat is nogal wisselend ja. In onze caravan is het bed 154 cm breed, heerlijk ruim. We hebben onder het raam aan de andere zijde een smal dressoir maar Hobby plaatst daar helaas een diepe kast.
De trend is om de Franse bedden dwars in de caravan te plaatsen, als een soort van queensbed. Helaas zijn die bedden meestal maar 140 cm breed.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door Micky » ma 21 aug 2017 15:49

karelV schreef:RE.gif

Kinderen kunnen zeker goed slapen op een rondzit maar er zit wel een nadeel aan. Als je in voor of naseizoen weg bent met de hut (wij zijn altijd op pad met alleen een caravanluifel) en het koelt s' avonds flink af dan kun je niet meer binnen zitten als de kinderen al slapen of je moet op de rand van het bed gaan zitten mrgreen.gif of jij moet eerder op bed liggen dan de kinderen awhoea.gif .Als dat zo is gaan ze waarschijnlijk niet meer mee knipoog.gif
Er is eigenlijk maar 1 conclusie, en dat is naar mijn mening; een caravan is ideaal voor 2 personen.
Wij hebben daardoor ook altijd een belemmering in, want onze dochter (lichte beperking) gaat/moet ook altijd met ons mee op vakantie en wil absoluut niet in een tentje slapen omdat ze heel bang is (verwend kreng mrgreen.gif) maar daar kun je niets aan doen.
Wat ik al eerder schreef hier is dat ik dus al verschillende jaren op zoek ben naar een caravan met een derde vast bed en geen stapelbed. De 545 van Hobby is daar een goed alternatief in op 1 punt na en dat zijn die dubbele ramen in de wand, die wil ik dus niet boos.gif . Stapelbed is goed om te bouwen naar 1 persoonsbed dat is het punt niet maar die ramen............. boos.gif .
Out of the box denken ;) de kinderen kunnen op het vaste bed achter de gesloten deur en de ouders op de rondzit, nadeel blijft het ombouwen, maar dat neem je die paar jaar dan maar voor lief mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door PD » ma 21 aug 2017 15:51

RE.gif
Die paar jaar......... van geboorte tot een jaar of 10 scratch.gif Nee, dan maar "tijdelijk" een andere indeling mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door Micky » ma 21 aug 2017 15:51

RE.gif

is dat bij jullie nog aan de orde dan knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door PD » ma 21 aug 2017 15:52

RE.gif
Ik heb hierboven mijn beweegredenen weergegeven, niet onze situatie mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door Micky » ma 21 aug 2017 15:57

RE.gif mrgreen.gif

dat was me wel duidelijk, maar in tegenstelling tot oa jullie en heel veel anderen, zijn er nog weer heel veel "andere" mensen die altijd op een omgebouwde rondzit slapen, nadeel je mist daar een rondzit, voordeel je hebt een grote speelweide en je kunt beide met alle gewenste ruimte aan het voeteneind op je bed kruipen, want dat gekruip over elkaar heen vind ik ook maar behelpen om eerlijk te zijn, tenzij je beide wakker bent en nog niet wilt gaan slapen mrgreen.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door arnovariante » ma 21 aug 2017 15:59

Iedereen gaat er maar heel makkelijk van uit dat alle kinderen heel graag met 10 jaar in een tent gaan.
Van onze 4 kids is er maar 1 (14) die het liefste in een tent ligt.
De rest wil het liefst gewoon in de caravan hoor.
2 x 16,5 en 1 x bijna 12.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door PD » ma 21 aug 2017 15:59

RE.gif
Reden temeer voor stapelbedden thumbup.gif Aan die ombouwchaos zou ik nooit kunnen wennen.
Ze zijn ervoor knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door Jeroent83 » ma 21 aug 2017 16:02

Wat nog een mooie indeling is maar ik kan ze tegenwoordig niet meer terug vinden en wel een maatje groter.

LMC 620 MDK of Dethlefss 650sk.

deze indeling:
83134887-54b4e7373c9a3.jpg
83134887-54b4e7373c9a3.jpg (23.89 KiB) 1212 keer bekeken
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door Micky » ma 21 aug 2017 16:09

arnovariante schreef:Iedereen gaat er maar heel makkelijk van uit dat alle kinderen heel graag met 10 jaar in een tent gaan.
Van onze 4 kids is er maar 1 (14) die het liefste in een tent ligt.
De rest wil het liefst gewoon in de caravan hoor.
2 x 16,5 en 1 x bijna 12.
Ik zie niet perse dat iedereen daar zo makkelijk vanuit gaat om eerlijk te zijn, maar als je uitgaat van wat je zoal op de camping ziet, dan slapen veel kinderen onder de 10 al in een eigen tentje, onze dochter van 7 heeft het voorseizoen alle weekenden in de uitbouw van de tent geslapen en wilde in Zuid-Frankrijk in haar eigen tentje, of de uitbouw, voor daar vonden we dat te vroeg gezien de ligging van de camping.

Wij hebben nu nog een stapelbed en gebruiken hem nog veel, maar als ik nu een nieuwe caravan zou kopen had hij 99% zeker geen stapelbed.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door arnovariante » ma 21 aug 2017 16:23

@ Jeroent83,
Een nadeel aan de klassieke stapelbed indelingen vind ik ook dat de rondzit altijd in het midden van de caravan staat, tegen 1 zijde aan.
Nadeel is dat je elkaar daar niet of nauwelijks passeren kunt.
Voor mij een nog groter nadeel is dat je er erg opgesloten zit tov een normale rondzit achter in de caravan.
De middenrondzit heeft dus maar 1 raam, 9 van de 10 x sta je met dat raam tegen een haag aan te kijken, de keuken er tegenover heeft maar een klein schietgaatje als raam.
Een klassieke rondzit achterin is veel ruimtelijker, zeker als daar ook nog eens een groot dakraam geplaatst is.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door Daphne » ma 21 aug 2017 16:42

willianv schreef:Ook vind ik het prettig dat wij binnen gewoon kunnen zitten als er 1 of 2 kinderen in de caravan slapen.
De leeftijd dat ze niet meer eerder gaan slapen als de ouders komt heel erg snel néh néh.gif mrgreen.gif Inmiddels twijfel je al over een ander model caravan, dus misschien kun je dit argument voor een stapelbed ook al van de lijstje schrappen :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door willianv » ma 21 aug 2017 19:42

Het blijven dilemma's. Wij hebben dus ook een kind wat echt niet in een tent wil slapen.

Als ik zie hoe slecht ze thuis al slaapt, vaak vakker wordt en dan angsten heeft als ze iets hoort, dan denk ik ook niet dat ze ooit in een tentje zal gaan slapen.... En nogmaals ik wil haar ook niet verplichten, het is tenslotte vakantie. En vakanties moeten leuk zijn...

Dat het bed in een wfu maar 140 breed is verbaasde me, het zag er veel breder uit. Maar dat komt natuurlijk ook dat het bed nu niet zit ingeklemd tegen de wand van de wc zoals bij een frans bed.

Keuzes, keuzes, keuzes.....
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door Daphne » ma 21 aug 2017 19:59

willianv schreef:Als ik zie hoe slecht ze thuis al slaapt, vaak vakker wordt en dan angsten heeft als ze iets hoort, dan denk ik ook niet dat ze ooit in een tentje zal gaan slapen.... En nogmaals ik wil haar ook niet verplichten, het is tenslotte vakantie. En vakanties moeten leuk zijn...
thumbup.gif
Als het goed is zijn het fases waar zij/jullie doorheen moeten. Ooit gaat ze in een tentje, alleen waarschijnlijk niet meer met jullie knipoog.gif Als ze een slechte slaper blijft door angsten, dan zul je daar misschien ook iets mee moeten doen. Uitgeput raken door slaapgebrek is dan niet ondenkbaar.

Vakanties moeten leuk zijn is een goed uitgangspunt. Alleen kunnen jullie zelf bepalen of dit dan met een caravan met stapelbed is, of dat jullie dochter ook wel op een omgebouwd zitje kan slapen. De leeftijd dat zij vroeg naar bed gaat en dat jullie nog lekker in de caravan kunnen zitten zal ook niet lang meer zijn of is al voorbij.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Weer terug naar een KMFE (stapelbed)

Bericht door karelV » ma 21 aug 2017 20:01

Jeroent83 schreef:Wat nog een mooie indeling is maar ik kan ze tegenwoordig niet meer terug vinden en wel een maatje groter.

LMC 620 MDK of Dethlefss 650sk.

deze indeling:
83134887-54b4e7373c9a3.jpg

Stapelbed geen probleem, daar is zo een 1 persoonsbed van gemaakt maar de dubbele ramen in de zijwand wil ik niet boos.gif boos.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”