Vraag mbt hulpveren

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Vraag mbt hulpveren

Bericht door Rene_13 » ma 10 jul 2017 18:06

Wie heeft er ervaring met de hulpveren van https://www.hulpverenshop.nl/ ?

ik weet dat ze de helft goedkoper zijn dan de MAD veren.
Dus zal het kwalitatief ook minder zijn maar wie heeft er ervaring mee?
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door djanssen » ma 10 jul 2017 19:56

Dat is de webwinkel van Carsupport. Google daar maar eens op, deze doen volgens mij niet onder voor de MAD hulpveren. Carsupport is een Nederlands bedrijf dat ook veren op maat maakt. Zelf heb ik alleen ervaring met de MAD hulpveren. Deze zitten qua sterkte ergens tussen de ST en HD veren van Carsupport.
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door karelV » ma 10 jul 2017 21:00

Heb geen ervaring met hulpveren want dat werd voor ons type auto afgeraden omdat het weinig bijdroeg aan de stabiliteit met de caravan erachter maar de dealer/garage en ook informatie op het internet adviseerden ons wel verzwaarde veren ipv de originelen veren die er vanaf fabriek onder zaten (achter) te laten monteren. Dat hebben we toen gedaan en dat beviel ons uitstekend omdat we het verschil wel degelijk merkten tov de vorige auto die van hetzelfde kaliber was en dus geen verzwaarde veren had. Auto kwam door de verzwaarde veren wel 4,5 centimeter omhoog van achteren.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door andrehj » ma 10 jul 2017 21:57

4.5 centimeter is wel erg veel. Ik had in onze vorige auto MAD hulpveren (maar die van Carsupport zijn ook prima). Daarmee kwam de auto onbelast gemeten in de wielkast ongeveer een centimeter omhoog, maar belast was het verschil veel groter. Nooit spijt van gehad. Vooral niet omdat ik ze tweedehands voor 50 euro op MP op de kop had getikt.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door PD » ma 10 jul 2017 22:00

RE.gif
4,5 cm vind ik niet uitzonderlijk; een vergelijkbaar hoogteverschil in onbelaste toestand had ik destijds ook bij zowel de Mitsubishi Grandis als de Peugeot 4007.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door karelV » ma 10 jul 2017 22:07

andrehj schreef:4.5 centimeter is wel erg veel. Ik had in onze vorige auto MAD hulpveren (maar die van Carsupport zijn ook prima). Daarmee kwam de auto onbelast gemeten in de wielkast ongeveer een centimeter omhoog, maar belast was het verschil veel groter. Nooit spijt van gehad. Vooral niet omdat ik ze tweedehands voor 50 euro op MP op de kop had getikt.

Dit snap ik even niet of ligt het aan mij..........onbelast 1 cm. omhoog en belast was het verschil veel groter scratch.gif scratch.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door PD » ma 10 jul 2017 22:08

RE.gif
Dat kan wanneer de veren een progressievere karakteristiek hebben.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door karelV » ma 10 jul 2017 22:10

RE.gif

thumbup.gif weenie.gif :oops: knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door Micky » di 11 jul 2017 00:46

Ik probeer elke 5 Mm die maar kan naar beneden te komen, 4,5 cm omhoog is dodelijk voor het rijgedrag :(


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door PD » di 11 jul 2017 05:35

RE.gif
Niet overdrijven hè... dodelijk... misschien wanneer je +200 km/h rijdt met snelle bochten maar niet voor een modale chauffeur knipoog.gif Ik heb er nooit erg veel van gemerkt thumbup.gif

Ja, de auto staat wat meer voorover maar ik heb nooit een sterkere neiging tot uitbreken in de bochten gemerkt en ook het veercomfort vond ik slechts gering anders. De voordelen van een vlakke combi vond ik zwaarder wegen. Nu met luchtvering heb ik die "sores" niet meer.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door sjaak109 » di 11 jul 2017 08:32

de prijs is als je goed zoekt gelijk.
heb zelf net de MAD veren er onder gezet. wagen (dacia MCV) is wel stuk omhoog gekomen.
de hond die er normaal gewoon inspringt kletste nu de eerst keer met de buik tegen het dorpel.

ach met mijn 4 seizoen banden en stalen skitplate lijkt het nu net mijn Laro. (grapje)
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door Sugar » di 11 jul 2017 08:45

Heb zowel veren van Carsupport als van MAD gehad. Ik vond de progressieve veren van Carsupport prettiger dan de veren van MAD. Het comfort in onbeladen toestand was beter. Maar helaas levert Carsupport niet voor elk merk/type.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door Taan » di 11 jul 2017 10:55

karelV schreef:
andrehj schreef:4.5 centimeter is wel erg veel. Ik had in onze vorige auto MAD hulpveren (maar die van Carsupport zijn ook prima). Daarmee kwam de auto onbelast gemeten in de wielkast ongeveer een centimeter omhoog, maar belast was het verschil veel groter. Nooit spijt van gehad. Vooral niet omdat ik ze tweedehands voor 50 euro op MP op de kop had getikt.

Dit snap ik even niet of ligt het aan mij..........onbelast 1 cm. omhoog en belast was het verschil veel groter scratch.gif scratch.gif
Dat is logisch, dat is namelijk juist het nut van die hulpveren, dat hij niet zover inzakt.
PremiumDiscovery schreef: Ja, de auto staat wat meer voorover maar ik heb nooit een sterkere neiging tot uitbreken in de bochten gemerkt en ook het veercomfort vond ik slechts gering anders.
Dat is ook logisch, als je auto meer voorover staat heb je meer downforce awhoea.gif

Ik heb ook nooit iets negatiefs gevonden aan de wegligging van mijn skoda. Ging nog steeds veel te hard de bocht om. (volgens passagiers en medeweggebruikers dan)
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door PMT » di 11 jul 2017 12:25

Volgens mij had ik deze al een keer eerder gepost en ik leef nog steeds blij.gif ondanks dat ik denk ik 4,5 cm hoger sta. Deze foto's zijn genomen voor- en na montage van Mads en is met aangekoppelde caravan. Ik vind zelfs dat de wegligging mn in bochten er op vooruit gegaan is. Ik ken dan ook niet het verschil met een verlagings-set. Ik weet in ieder geval dat ik er heel blij mee ben. Ook afgelopen 5 weken geen drempel meer aangetikt en ik ben er heel wat over gegaan met de combi.
trekhaak met en zonder hulpveren.JPG
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door karelV » di 11 jul 2017 19:23

Wegligging is bij ons ook duidelijk verbeterd met de verzwaarde veren tov de vorige zelfde type en merk auto die geen verzwaarde veren had en die auto een dweil op de weg was en steeds de kont omgooide zelfs bij hobbels in het wegdek en ook in de bochten. Zijn heel tevreden met de verzwaarde achterveren en zijn ook blij het advies van de dealer opgevolgd te hebben door geen hulpveren aan te kopen.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door Rene_13 » di 11 jul 2017 19:52

All,

Wederom bedankt voor jullie input.

Het zijn de veren van CarSupport geworden.
Goed gesprek gehad met ene Schmids van CS, heeft de tijd genomen om een en ander duidelijk(er) te maken. Goed gevoel bij. Dus vandaag de order geplaatst.

Verder ben ik zonder caravan "ein razer auf die Autobahn" whistle.gif en zocht een veer die onbelast minder stug zou zijn zodat er op snelheid ook zoveel mogelijk comfort zou blijven.

Verder had ik bij de concurrent over de prijs geïnformeerd en deze wist me te vertellen dat de prijs van die blauwe zoals op de site per stuk was en niet per set. scratch.gif

Dan komt mede dankzij het verhaal en de hulp van CS en jullie input ook weer een beetje de Ollander in me boven en denk ik ook aan de doekoes.

Hoop ze as zaterdag te monteren en dan zondag op pad naar de altijd zonnige Makarska Rivieira. https://www.google.nl/maps/search/makar ... a=!3m1!4b1

vr groet

Rene
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door Micky » di 11 jul 2017 21:41

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Niet overdrijven hè... dodelijk... misschien wanneer je +200 km/h rijdt met snelle bochten maar niet voor een modale chauffeur knipoog.gif Ik heb er nooit erg veel van gemerkt thumbup.gif

Ja, de auto staat wat meer voorover maar ik heb nooit een sterkere neiging tot uitbreken in de bochten gemerkt en ook het veercomfort vond ik slechts gering anders. De voordelen van een vlakke combi vond ik zwaarder wegen. Nu met luchtvering heb ik die "sores" niet meer.
Jou auto zakt automatisch, erg bevordelijk voor het rijgedrag, daarom doen ze dat ook thumbup.gif , stuurt veel strakker, helt minder over enz. dat is wat ik bedoel, ik heb met meerdere auto's die ik zelf gehad heb eerst met de standaard veren gereden, daarna verlaagd, beter vergelijk heb je niet want het is dezelfde auto, het rijgedrag is echt enorm anders dan, niet overdreven, anderen zullen het bevestigen die ook hun eigen auto hebben laten verlagen :lol:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door PD » di 11 jul 2017 21:44

RE.gif
Klopt voor wat betreft de Disco; echter met de Grandis en 4007 die deze functionaliteit niet hebben, geen nadelige gevolgen ondervonden !
Maar ik ben dan ook een modale bestuurder knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vraag mbt hulpveren

Bericht door Micky » di 11 jul 2017 21:48

RE.gif

Zoals je schreef, niet voor de modale chauffeur awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”