Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door Turbodesk » wo 28 jun 2017 16:49

Ik weet dat er veel topics over dit onderwerp zijn, maar wil dit toch bespreken.

Afgelopen zaterdag ben ik naar een geijkte weegbrug bij mij in de buurt gegaan. Dit omdat ik een zware airco aan het inbouwen ben en ik zeker wilde zijn over de verdeling van het gewicht tussen links en rechts.
Zoals zo velen ben ik mij kapot geschrokken daar. Kon alleen nog een tandenborstel meenemen.
Heb de caravan op drie manieren gemeten, allemaal vast aan de auto.
Totaal van de assen en links en rechts apart.
Ik weet dat ik vorig jaar van vrienden een Reich heb geleend om de caravan te wegen en ik kon me niet meer exact de gewichten herinneren, maar niet dat ik al aan het maximum zat.

Omdat ik zoiets had van dit kan niet waar wezen, naar een tweede geijkte weegbrug gereden. Daar was het iets minder maar kwam wel in de buurt.

Zonet met opnieuw de Reich caravanweger, met verse batterijen, op een vlakke ondergrond gemeten. Dat scheelt wel heel erg veel. Namelijk 100kg totaal.
Links en rechts drie metingen uitgevoerd met de caravan aan de auto vast.
Ik heb naast het huis een aparte oprit voor de caravan waar deze het hele jaar staat.
Dit zijn twee rijbanen van 60x40 betonplaten. Dus vlak en waterpas.
Links metingen van 665/680/645 kg
rechts metingen van 710/720/690 kg.
Als je de hoogste getallen neemt dan zit ik op 1400 kg asdruk. En ik mag 1500kg hebben.

Op de ene weegbrug zat ik op 1460 kg totaal en op de andere op 1490 kg.
Dit was trouwens nog ZONDER de airco van 35 kg.

Ik vind dit wel een erg groot verschil. Ik krijg dan toch het gevoel alsof je een ons vleeswaren probeert te wegen op een personen weegschaal.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door Pino » wo 28 jun 2017 16:55

Volgens mij zal een ge-ijkte weegbrug een kleinere afwijking mogen hebben dan een reich weger. Ik dacht hooguit een kilo of 10.
Wel moeten ze voor het wegen de teller op 0 zetten. Om te voorkomen dat ze 100 liter regenwater of andere troep meenemen. Ik zou eens vragen aan de weegbrug eigenaar of hij een ijk rapport heeft.
PD hier weet vast wel de exacte toegestane tolerantie van een brug
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door ycv » wo 28 jun 2017 16:57

Er mag 20 kilo inzitten. Geijkte weegbruggen. ( vrachtwagens)Hier zijn het er 30. Gewicht Caravan zit dan waarschijnlijk in het midden.
Maar ik ga dat straks effe navragen. scratch.gif
MAAAAR. Onze auto was bv. ook 50 kilo zwaarder dan op papier. Bij caravans klopt het zowieso niet.
Caravan Rijklaar bijv. 1200 kilo. Een dealer vertelde mij dat daar 8% verschil in mag zitten. Nou dat is dus al 100 kilo. En echt niet lichter. Nee zwaarder.
En dan denk je ik mag (stel max 1450) laden. Dus 250 kilo laadvermogen. Dan hang je er een moover onder. Een airco op het dak. Een groot dakluik knipoog.gif
Er blijft wel heel erg weinig over. En dan zeggen; och ze ( wie is ze?) laden allemaal te veel. scratch.gif boos.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door Ab » wo 28 jun 2017 17:32

Geloof die weegbruggen maar.
De Reich wegers klopt niks van.
Ik heb er zelf 2..maar nog nooit een eensluidende weging kunnen produceren.
Binnen in een werkplaats..met een gladde betonvloer had ik bij 10 achtereenvolgende
wegingen verschillen van meer dan 100 kg.
Met 1 wiel..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door Jadatis » wo 28 jun 2017 17:42

De meeste weegbruggen geven per 20 kg aan, en dat betekent bij een stap afwijking toegestaan dat het werkelijk gewicht 30 kg anders kan zijn,
Dat zal dan meestal te zwaar aangeven zijn, hoop ik en kunnen je werkelijke gewichten dus 30 kg per weging anders zijn.
Heb je ook geen opmerkelijk verschil tussen as-weging en aparte R en L weging opgeteld , gezien.
Stel 1400 kg bij de asweging .
Dan kan dit ook 1370 kg zijn.
Per kant gewogen stel dan dus bij beide wegingen toevalling 30 kg te hoog aangegeven , zou je dan 1370/2= 685 kg werkelijk gewicht per kant , wat dan aangegeven wordt bij 30 kg te veel als 715 kg , opgeteld zou dat een asgewicht van 1430 kg betekenen, wat je dan volgens de weging denkt het te zijn.
Met een beetje geluk is ie dan in werkelijkheid zelfs 60 kg lichter dan de weging per asaangeeft opgeteld.
Wat echter niet meegewogen is , is de trekhaaklast, die ook bij de caravan hoort officiëel, maar bij politiecontrole vaak ook niet gewogen wordt, wat voor jouw een voordeel is.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7962
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door VIP » wo 28 jun 2017 17:46

RE.gif

Ik heb dezelfde negatieve ervaringen met verschillende Reichs gehad en al meerdere keren hier gedeeld, toch zijn er genoeg liefhebbers die blind op de Reich afgaan.

Mijn aanbod om een Reich weger van een forumlid naast de weegbrug van de RDW in Nieuwegein te vergelijken durfe niemand aan zelfs niet met de grote slagroomtaart die ik in het vooruitzicht stelde......
Porsche + Tabbert

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door Turbodesk » wo 28 jun 2017 17:51

Dat zou dus betekenen dat bijna iedereen die afgaat op zijn Reich weger met een te zware caravan de weg op gaat?
Ik vind dit nogal wat.
Met mijn eigen metingen en inclusief de airco heb ik nog 100kg over.
Bij de weegbrug zonder airco houd ik maximaal nog 40 kg laadvermogen over.

Voor de grap net eens een paar keer op de Reich gaan staan. Ik weeg 104 kg. Dat ding geeft 105 kg aan.
Alleen als je dus een wiel nadoet, word ie onnauwkeurig.

Straks eens kijken of het lukt om de caravan er bovenop te parkeren.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door evr66 » wo 28 jun 2017 18:19

hoe weegt de dealer eigenlijk? kreeg laast van triorep bij een controle onderstel keurig een weegrapportje mee
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door Daphne » wo 28 jun 2017 18:27

Turbodesk schreef:
Straks eens kijken of het lukt om de caravan er bovenop te parkeren.
Je moet eroverheen rijden, niet parkeren :wink:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door Conradi » wo 28 jun 2017 18:38

Ook ik behoor tot hoe-krijg-je-nou-een-redelijk-resultaat-uit zo'n-@#*&$-Reich-weger-deskundige :wink:

Mijn ervaring is op een vlakke vloer het wiel er statisch opzetten - ik legde er een rubberen tegel voor en achter om er goed op te kunnen rijden, behaal je de beste resultaten. Die zijn dan ook nog'es te herhalen. Alleen, wat een gedoe.
Daarom ben ik ook ik al bekeert tot de weegbrug. Simpel en gewoon erg goed.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door Turbodesk » wo 28 jun 2017 18:42

Daphne schreef:
Turbodesk schreef:
Straks eens kijken of het lukt om de caravan er bovenop te parkeren.
Je moet eroverheen rijden, niet parkeren :wink:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat heb ik ook gedaan. Ik wil weten wat het weeg resultaat is als de caravan er stil op staat.
Blijkbaar zijn er meer die dat doen. Zie post hierboven.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18272
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door deusjevo » wo 28 jun 2017 19:14

Een weegbrug is wel degelijk gedchikt voor caravans.

Je moet achter de "e waarde" van de brug zien te komen dan ken je ook de afwijking.

Op de opschriftenplaat van de weegbrug staat een "e = .... kg" vermeld.
De maximale fout is gerelateerd aan deze "e= ...kg" waarde

Voor in gebruik zijnde weegbruggen geldt:
0 - 500 e, is de maximaal toelaatbare fout 1 x e waarde
500 e - 2000 e, is de maximaal toelaatbare fout 2 x e waarde
2000 e - Max, is de maximaal toelaatbare fout 3 x e waarde
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door Michel1975 » wo 28 jun 2017 19:17

Ik zie hier een aantal discussies inzake een weegbrug in vergelijking met een Reich weger.
De meeste weegbruggen zijn geijkt. Indien het voor voedingsmiddelen kan het zelfs op de 10 kg nauwkeurig.
Overigens is het zo dat de plek op de weegbrug niet uitmaakt. In de rechterhoek voor moet hij dezelfde weging geven als de linkerhoek achter.
Hij wordt namelijk op alle hoeken geijkt.

Ik zou de uitslagen van de weegbruggen serieus nemen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door ycv » wo 28 jun 2017 19:51

Yep
Wanneer ik erop loop geeft ie direct 80 kilo meer aan. Maakt niet uit van uit welk hoekje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door PD » wo 28 jun 2017 20:11

deusjevo schreef:Een weegbrug is wel degelijk gedchikt voor caravans.

Je moet achter de "e waarde" van de brug zien te komen dan ken je ook de afwijking.

Op de opschriftenplaat van de weegbrug staat een "e = .... kg" vermeld.
De maximale fout is gerelateerd aan deze "e= ...kg" waarde

Voor in gebruik zijnde weegbruggen geldt:
0 - 500 e, is de maximaal toelaatbare fout 1 x e waarde
500 e - 2000 e, is de maximaal toelaatbare fout 2 x e waarde
2000 e - Max, is de maximaal toelaatbare fout 3 x e waarde
Commerciele weegbruggen mogen uitsluitend volgens Klasse III zijn uitgevoerd; in de praktijk heeft een 60-ton's weegbrug een schaaldeelwaarde van 20 kg en een 80-ton's weegbrug een schaaldeelwaarde van 40 kg.

Een caravan tot 10.000 kg zit dus in de 0-500e range; de maximaal toelaatbare fout bedraagt dan ook + of - 20 kg voor een 60 ton's weegbrug (de meest gangbare voertuigweegbrug); dit laatste betekent dat je een verschil tussen de ene en andere weging van maximaal 40 kg kunt hebben wanneer beide weegbruggen voldoen aan de eisen. Dit laatste is overigens niet vanzelfsprekend; de toezichthouder Verispect controleert met een interval van tenminste 2 jaar :( en er is géén wettelijke herkeuringsperiode; de eigenaar is slechts gebonden de weegbrug binnen de wettelijke toleranties te houden maar er is niet voorgeschreven hoe hij dit moet doen.

Mocht je per ongeluk je weging op een 80 ton's weegbrug doen, dan kan het verschil dus zomaar oplopen tot wel 80 kg tussen de ene en andere weegbrug (extremen).

Overigens als antwoord op de vraag:
Nee, een weegbrug is eigenlijk niet geschikt om een caravan op te wegen; in de praktijk zal de vervuiling in de oplegging en buffering veelal resulteren in een te geringe aanwijzing (het weegdek komt eenvoudigweg nauwelijks in beweging, dit is bestemd voor voertuigen tot 50 ton). Om dit enigzins te compenseren is het verstandig de weging uit te voeren op de plaatsen waar de krachtopnemers onder het weegdek zitten; meestal 4 kon's die 2 aan 2 op de uiteinden onder de hoeken van het weegdek gemonteerd zijn. Realiseer je dat je caravan als het ware niet meer dan een pakje boter is voor een weegbrug knipoog.gif

Tijdens kalibratie van een weegbrug worden telkens 2 aan 2 massastukken van elk 1000 kg geplaatst, dus in stappen van 2 ton opgewogen, precies op de hoeken en pas daarna een doorweging tot maximaal weegvermogen.
Bijlagen
Weegbrugkalibratie.jpg
Laatst gewijzigd door PD op wo 28 jun 2017 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7962
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door VIP » wo 28 jun 2017 20:26

RE.gif

Heldere uitleg weer Mr H.

BTW: Die drempel heeft nog maar weinig nut whistle.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door PD » wo 28 jun 2017 20:35

RE.gif
Ik ben er niet over gestruikeld toen ik deze foto gemaakt heb awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door Turbodesk » wo 28 jun 2017 20:45

Bedankt voor de uitgebreide uitleg allemaal.

De marge van een weegbrug kan dus in het ergste geval een behoorlijk verschil opleveren. En dan is een 100 kg verschil voor mij en natuurlijk ook voor andere caravanners een hele hoop gewicht.
Ik zal morgen als het weer wat droger word nog eens een paar wegingen doen met de Reich. En dan op verschillende manieren.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door PD » wo 28 jun 2017 20:53

RE.gif
Ondanks dat een reguliere weegbrug slechts beperkt geschikt is, schat ik in dat de Reich nog onbetrouwbaarder is :oops:

Wanneer de Reich opeenvolgend dezelfde resultaten geeft, zegt mij dit nog niet zoveel.... behalve reproduceerbaar moet deze ook een beperkte afwijking hebben scratch.gif

Wat is wel goed: weegplaten van de politie; die hebben een doelgeschikt weegvermogen en worden regelmatig gekalibreerd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door Michel1975 » wo 28 jun 2017 20:57

RE.gif RE.gif
Dat ligt er maar net aan.
Overigens wordt niet iedere weegbrug op dezelfde manier gekalibreerd. De weegbrug waar ik heen ga wordt 4 keer per jaar gekalibreerd en met kleinere gewichten dan per 1000 kg. Inderdaad eerst op de hoeken om vervolgens vol gewicht en daarna weer afbouwen naar het minimale. Dit weet ik omdat ik er tijdens mijn studietijd zelf aan de weegbrug heb gezeten. De weegbruggen voor bijvoorbeeld de vuilverbranding hebben inderdaad veel ruimere marges. Daarnaast hebben die bruggen ook vaak te maken met vervuiling wat tussen de brug komt. De weegbrug waar ik heen ga staat op het terrein van een cacaofabriek en deze wordt tot op de 20 kg nauwkeurig gekalibreerd en goed schoongehouden en bij regen leeggepompt anders kan de brug gaan drijven en valse waardes afgeven. We hebben het wel eens getest met mijn caravan door hem eerst ontkoppeld te wegen en vervolgens aangekoppeld. Precies 80 kg kogeldruk. En in alle hoeken en in het midden. Alle keren exact dezelfde uitslag. ik vaar blind op deze brug en dat zou ik op een Reich niet doen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door PD » wo 28 jun 2017 21:01

RE.gif
Je bent bevoorrecht wanneer je op een dergelijke lokatie kunt wegen; bedrijven als Shell, Vopak en Exxon bijvoorbeeld hanteren zelf geringere toleranties dan de Metrologiewet voorschrijft. De meeste openbare weegbruggen verkeren echter in een iets andere staat knipoog.gif

Vroeger was het heel gebruikelijk dat een eigenaar zijn weegbrug elk jaar liet kalibreren; de laatste 5 a 10 jaar is een kentering opgetreden naar 1x per 2 jaar en zelfs 1x per 4 jaar........ Gelukkig zijn er ook bedrijven/eigenaren die het nut van periodiek onderhoud en kalibratie wel inzien, heeft alles met de waarde van de goederenstroom te maken mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door Micky » wo 28 jun 2017 21:05

VIP Premium schreef:RE.gif

Ik heb dezelfde negatieve ervaringen met verschillende Reichs gehad en al meerdere keren hier gedeeld, toch zijn er genoeg liefhebbers die blind op de Reich afgaan.

Mijn aanbod om een Reich weger van een forumlid naast de weegbrug van de RDW in Nieuwegein te vergelijken durfe niemand aan zelfs niet met de grote slagroomtaart die ik in het vooruitzicht stelde......
Nu komt het net over alsof iedereen met een Reich weger zich bewust anders uitlaat over de weger dan de werkelijkheid, ik heb en gebruik hem al jaren en ga meestal met zo'n 1200 kg op de as op pad, de verplichte controle in Duitsland bevestigde dat ik gewoon kan vertrouwen op mijn weger, ik weeg meestal een paar keer en er zit misschien een 10-25kg per wiel verschil per meting, dus wie weet zit je 50kg naast het werkelijke gewicht, al zou het 100 zijn, dan nog is dat voor mij voldoende om erop te vertrouwen en hem te gebruiken, de meeste caravaners wegen helemaal niet als ze op pad gaan mrgreen.gif

de resultaten met een tandemasser zijn wel bedroevend vind ik persoonlijk, dat heb ik hier overigens ook vermeld thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door fortissimo » wo 28 jun 2017 22:00

In Zoetermeer zit een oud-ijzerboer die ook van particulieren inkoopt.
Denk aan je oude radiator (toch een paar kilootjes ;)) en dat soort dingen.

Vorig jaar een nieuw dakluik in de caravan, nieuw serviceluik en een paar kleine reparaties.
Ik haalde mijn caravan op, reed naar de ijzerboer en ging het terrein op. Ik rij over de brug en parkeer mijn auto zodanig dat alleen de caravan er nog opsta.

Kom ik binnen, krijg ik twee weegbonnen van de beste man.
Hij zag mij aankomen, had zijn brug direct aangezet en gemeten hoeveel ik woog toen ik er overheen reed (totaal gewicht) en hoeveel de caravan aangekoppeld woog.
Leuke service van hem.

Zijn brug is doordat hij van particulieren koopt ook wel gericht op kleinere hoeveelheden en het verschil met de vorige keren (2x bij hem en 1x elders gewogen) komt aardig overeen.
Mijn laadvermogen als ik op vakantie ga (dus zonder alle vaste troep die er standaard in ligt)... 30 kg.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18272
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door deusjevo » wo 28 jun 2017 23:55

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Je bent bevoorrecht wanneer je op een dergelijke lokatie kunt wegen; bedrijven als Shell, Vopak en Exxon bijvoorbeeld hanteren zelf geringere toleranties dan de Metrologiewet voorschrijft. De meeste openbare weegbruggen verkeren echter in een iets andere staat knipoog.gif
Ik ben dan een gelukkige die kan wegen bij Vopak haphop.gif

De weegbruggen hier verder in de buurt (weegbrug op de Waalhaven, op de KW Haven in Vlaardingen en die van de afvalinzamelaar IRADO hier) worden gewoon geijkt.
De frequentie weet ik niet, die weet PD wellicht wel (ik dacht eens per 4 jaar?) maar de certificaten hangen meestal naast de kassa.
Dat ze door gebrek aan onderhoud of vervuiling af kunnen gaan wijken is wel een dingetje natuurlijk.
Ik heb geen reden om te twijfelen aan de uitkomst van de wegingen.
Ik laat hem soms aan het einde van de zomer wegen als de hut weer naar de stalling gaat, er zit dan altijd hetzelfde in en dan zit ik gewoonlijk rond de 1250 kilo asdruk ongeacht waar ik weeg.
IMG_1792.JPG
Voorbeeldje certificaat weegbrug
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Is de weegbrug wel geschikt voor caravans?

Bericht door PD » do 29 jun 2017 06:32

RE.gif
Deze Overeenstemmingsbeoordeling wordt afgegeven bij nieuwkeuring. De vermelde toegestane afwijkingen zijn de helft van die in gebruik. Vanwege de resolutie heb je altijd een onzekerheid van +/- 20 kg, aangevuld met de afwijking van de weegbrug.

Wanneer de brug netjes onderhoud krijgt en je weegt boven de kon's, dan klopt het inderdaad best goed al blijft het een weegschaal voor 60 of 70 ton knipoog.gif Bij bijv. de RDW gebruiken ze weeginstallaties met beperktere weegvermogens, die zijn vanzelfsprekend doelgeschikter.

Zoals hierboven ook al gemeld:
Het is al heel positief wanneer iemand de moeite neemt om zijn caravan te wegen thumbup.gif en bovendien is er voor de meeste caravanners geen beter alternatief voorhanden :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”