Brandblusser

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Bas de Boswachter
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 20 nov 2016 20:48

Re: Brandblusser

Bericht door Bas de Boswachter » di 21 mar 2017 21:36

Richard 122:

Ik ontdek nu ook wel dat er veel meer achter zit dan ik eerst vermoedde en ik zal je raad best opvolgen: Pas Op met wat je doet bij brand.

Voor ons als leken (mooi: "burgers") is deze link nog nuttig vooral het laatste deel: http://www.brandblusserinfosite.nl/new_page_1.htm

Groet, thumbup.gif Bas,
If you go with the flow ...... you're a dead fish.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Brandblusser

Bericht door Mstuniek » di 21 mar 2017 22:00

RE.gif
Kijk dat hebben we dan toch mooi weer bereikt.
En ja rijksbrandwacht 2e klasse is voor mij ook al weer wat jaartjes geleden en ook in de blusmiddelen zijn verandering geen onbekend item
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Brandblusser

Bericht door Monster900 » zo 9 apr 2017 22:35

Wie denkt een brandende auto te kunnen blussen met het bijgeleverde poederblussertje uit diezelfde auto, is er aan voor de moeite ;-)

Ook voor de caravan is het quasi absurd om een geschikt snelblusmiddel mee te nemen met de aanwezig brandlast, dan zit je al minstens met een P6 of liefst een P12. Steek die maar eens ergens weg in je caravan...
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Brandblusser

Bericht door eurotrotter » ma 10 apr 2017 20:23

Hobby Linka schreef: Nu is de beste manier om gas te blussen gewoon de gaskraan dicht draaien. En bij elektriciteit de hoofdschakelaar om.
Sorry voor de late reactie,maar:
Een brand blus je niet door een gaskraan of schakelaar om te zetten.
Als een brand eenmaal begonnen is helpt dat niet,het is meestal het materiaal wat direct in de buurt van de bron zit wat vlam gevat heeft,en dat moet geblust worden.
Natuurlijk moet de gaskraan dicht of de schakelaar om om de brand niet verder te voeden,maar om de brand blussen komt wel wat meer kijken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18980
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Brandblusser

Bericht door Hobby Linka » ma 10 apr 2017 21:16

RE.gif

Even goed lezen. de beste manier om gas te blussen gewoon de gaskraan dicht draaien

Natuurlijk blus je hiermee niet de omgeving die door de gasbrand is aangestraald. Een gasbrand blussen en de toevoer (kraan) niet afsluiten geeft een groter probleem. Het gas blijft stromen en de kans op een explosie is vele malen groter.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Brandblusser

Bericht door eurotrotter » di 11 apr 2017 19:07

RE.gif
Lees de laatste zin nog eens in mijn reactie. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Brandblusser

Bericht door Monster900 » di 11 apr 2017 20:26

Een gasbrand is een gasbrand, als die gasbrand iets anders heeft aangestraald dat daardoor is beginnen branden, spreek je niet meer over enkel een gasbrand!

Een elektrische brand bestaat trouwens niet meer. De elektriciteit kan enkel een brand veroorzaken, meestal gaat de isolatie van de draden en de kast errond dan branden en spreek je over een brand van vaste stiffen. Dit is goed met eender welke blusstof te blussen (ja, ook met water tot 400V en de gepaste sproeistraal). De schade veroorzaakt door de blusstof buiten beschouwing gelaten natuurlijk!

Bij een brand in een caravan zou ik niet echt proberen de caravan zelf nog te redden, maar eerst en vooral evacueren en dan uitbreiding voorkomen!
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Brandblusser

Bericht door nicolaas » di 11 apr 2017 22:31

caravan zou een mist blusser moeten hebben, met een of meerdere nozzles binnen en de kraan buiten.
iets wat niet echt moeilijk te realiseren valt.
microhome 370 luxe

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Brandblusser

Bericht door graaf » wo 12 apr 2017 20:27

Monster900 schreef:ja, ook met water tot 400V en de gepaste sproeistraal
@ Ho bedoel je dit monster900?
Blussen met sproeischuim is toch helemaal geen probleem met elektriciteit?

Toen dit product in 1992 op de markt kwam(AJAX) hebben we(Brandweer Dronten) open krachtstroom verdeelinrichtingen helemaal onder gespoten.
Geen kortsluitingen of elektrocutie gevaar! En als het opgedroogd is, heb je vrijwel geen gevolgschade.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Brandblusser

Bericht door Jan van Vijven » wo 12 apr 2017 20:34

Water en electriciteit ....??? Ik zou eerst de spanning er maar afhalen!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18980
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Brandblusser

Bericht door Hobby Linka » wo 12 apr 2017 21:36

RE.gif

Nee hoor, hoeft niet altijd. Bij voldoende afstand kan je gewoon met water spuiten. Ooit eens tijdens een cursus treinbrandbestrijding gewoon met lagedruk tegen een onderspanning staande bovenleiding gespoten.

Maar wel met een bepaalde druk en afstand.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16330
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Brandblusser

Bericht door Jan van Vijven » wo 12 apr 2017 21:39

Ok


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Brandblusser

Bericht door Monster900 » vr 14 apr 2017 15:10

graaf schreef:
Monster900 schreef:ja, ook met water tot 400V en de gepaste sproeistraal
@ Ho bedoel je dit monster900?
Blussen met sproeischuim is toch helemaal geen probleem met elektriciteit?

Toen dit product in 1992 op de markt kwam(AJAX) hebben we(Brandweer Dronten) open krachtstroom verdeelinrichtingen helemaal onder gespoten.
Geen kortsluitingen of elektrocutie gevaar! En als het opgedroogd is, heb je vrijwel geen gevolgschade.
Dat bedoel ik net, eender welk blusmiddel mag je gebruiken tot bepaalde voltages.
Zoals hierboven ook al aangehaald, kun je ook tegen hoogspanning blussen met water, maar dan moet je rekening houden met debiet, druk en welk soort straal. Daarom dat er wordt aangegeven dat je "gewoon" met water mag blussen op elektrische installaties tot 400V ;-)
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Bas de Boswachter
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 20 nov 2016 20:48

Re: Brandblusser

Bericht door Bas de Boswachter » zo 16 apr 2017 21:29

Wat bijzonder dat de discussies op dit forum altijd de neiging hebben om in de richting van hoog specialistische details te gaan.

Mijn oorspronkelijke vraag ging over de in sommige landen in de auto verplichte brandblusser met als keuze-argumenten de grootte en de kosten.
Uiteindelijk heb ik nu voor auto en caravan twee “blusstaven” gekocht bij http://www.blusstaaf.nl á € 50 per stuk (elders prijzen tot € 115!).
Eenvoudig te monteren in de caravan en met iets meer moeite in de auto.

Ik heb uit de discussie wel geleerd dat je hooguit in de allereerste fase van de brand kan proberen in te grijpen. Dank daarvoor!

Blijft de vraag: wat doen jullie met de eis in vele landen dat er een brandblusser aanwezig moet zijn in de auto.
If you go with the flow ...... you're a dead fish.

Kasper

Re: Brandblusser

Bericht door Kasper » zo 16 apr 2017 22:54

Brandblusser is alleen verplicht in België, Bulgarije, Polen, Griekenland en nog wat voormalige Oostbloklanden, dus niet in de meest toeristische landen die door ons worden bezocht. En mocht je daarheen gaan, gooi je een brandblusser achterin de auto. whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”