Geen route du soleil

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Geen route du soleil

Bericht door Leentje » za 14 jan 2017 22:20

Onze favoriet richting Lyon (of retour):
Route Metz-Lyon zonder tol

Luxemburg, Metz, Nancy.
Dan volg je Epinal (wordt zeer goed aangegeven!), Remiremont, Vesoul, Besancon. Is nagenoeg 4-baans.
Poligny, Lons-le-Saunier, Bourg-en-Bresse.
Villars-les-Dombes, Lyon.
Op dit traject wel tijdig tanken ivm minder kansen en bereikbaarheid van de pomp als je met caravan rijdt. Bij supermarkten vaak goed en goedkoper tanken.(en meteen lunch inslaan)

Daar maak je de keuze: buitenring 346, gaat over A46.
Lees je een beetje redelijk kaart(gele Michelinboek is handig), dan kun je tot op de binnenring komen. Stelt ook niets voor, even goed borden in de gaten houden.

De A7 naar Vienne, Valence etc wordt vervolgens goed aangegeven.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Geen route du soleil

Bericht door Stef » za 14 jan 2017 23:21

Leentje schreef:Onze favoriet richting Lyon (of retour):

Op dit traject wel tijdig tanken ivm minder kansen en bereikbaarheid van de pomp als je met caravan rijdt. Bij supermarkten vaak goed en goedkoper tanken.(en meteen lunch inslaan)
Wanneer je de pomp moeilijk kan bereiken , kan je hem altijd nog eventjes aan de kant afkoppelen, gaan tanken en daarna niet vegeten weer aan te koppelen.
Anders slaap je de volgende nachtt in een hotelletje awhoea.gif

Mvg
Stef
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op zo 15 jan 2017 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Geen route du soleil

Bericht door Micky » zo 15 jan 2017 01:24

RE.gif

Quote!??
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Geen route du soleil

Bericht door nicolaas » zo 15 jan 2017 10:51

en iedere rotonde weer even tijd om iets moois te zien, of gewoon wat rondtondeheen te kijken.
microhome 370 luxe

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Geen route du soleil

Bericht door eurotrotter » zo 15 jan 2017 11:49

de reiziger schreef: Maar er zijn ook belangrijke verbindingswegen die nog door de kleinste dorpjes gaan. En die rotondes kennen, zoveel als zandkorrels aan het strand..
Dan hebt u andere ervaringen dan ik;de belangrijke doorgaande wegen ( de Route National en de doorgaande huidige Route Departemental)
werden al lang vóór de komst van de rotondes in Frankrijk langs de dorpen en steden heengeleid.
Indien u toch voor een dorp komt en het niet vertrouwd is er dikwijls een omleidings route voor het vrachtverkeer ingesteld,de "deviation poids lourds"en deze zijn altijd goed te rijden.

Indien u bijvoorbeeld aan de hand van Michelinkaart 792 uw route uitstippelt en daarbij de "rode"wegen volgt ( RN of RD) zal t met rotondes en dorpen wel meevallen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Geen route du soleil

Bericht door sailor wim » zo 15 jan 2017 14:40

Leentje schreef:Onze favoriet richting Lyon (of retour):
Route Metz-Lyon zonder tol.
Hoi.
Mooie route zeg! Staat op de ANWB route kaart.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Hans Roolant
Berichten: 61
Lid geworden op: do 8 sep 2016 11:48
Locatie: Brunssum

Re: Geen route du soleil

Bericht door Hans Roolant » za 17 jun 2017 13:22

django schreef:Hoi iedereen,
Wie heeft er ervaring mee om niet de autostrade (péage) te nemen richting het zuiden ?
Graag wat tips en advies, bedankt op voorhand.
Mvg,
Django
Zou inderdaad als je genoeg tijd en geduld hebt mooier kunnen zijn, voor het goedkope hoef je het niet te doen, zoals al aangehaald door anderen, door het langzamer rijden, dorpjes, smallere wegen enz. dus veel op en af schakelen, je bent meer uren onderweg dus gebruik je meer, veel streken in Frankrijk zijn eigenlijk te mooi om steeds maar via de Route doorheen te vliegen. Maar, "De Fransman" gedraagt zich wel iets anders op de weg dan wij hier gewend zijn, ik weet niet hoe veel rijervaring je hebt met aanhanger/caravan, misschien net al (helaas) heel veel wat ouderen, de aanhanger nog gratis bij je B-E ? En dan alleen als ze op vakantie gaan iets achter de auto? Kijk maar eens op de campings hoe sommige mensen problemen hebben om de caravan op de plaats te krijgen.
Dan zou ik toch willen adviseren om eens een rijles met je caravan er achter te nemen, er zijn diverse rijscholen waar het mogelijk is om met je eigen auto/ caravan combinatie een "Opfris" les te nemen, is vaak ook nog goedkoper omdat je met eigen materiaal rijd, je zult je dan toch wat zekerder voelen en, je bent nooit te oud om te leren..

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Geen route du soleil

Bericht door eurotrotter » za 17 jun 2017 15:45

Denk je dat iemand met een"gedwongen"E achter B ,met 3 weken ervaring per jaar, beter rijdt dan iemand die zijn E nog"gratis "gekregen heeft???

Of heb je belangen bij een opleidings"instituut"? mrgreen.gif mrgreen.gif

Als iemand de caravan ,op de camping,niet op zn plaats krijgt lukt m dat met n E achter B ook niet.
Maar daar zijn movers voor uitgevonden,en dan lukt t ( bijna ) altijd
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Geen route du soleil

Bericht door Wim Verso » za 17 jun 2017 17:31

Henny schreef:Als je de tijd hebt zeker doen! Stop regelmatig ( als je de tijd hebt) en blijf een nachtje staan om de omgeving te bekijken. BV bij Verdun, Domremy, Langres, Beaune overal campings genoeg!

Vroeger had je de afleveringen van "weg van de snelweg" . Zoiets zouden ze nog weleens mogen uitzenden .

caravan.gif

Weg van de Snelweg. thumbup.gif thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Geen route du soleil

Bericht door Jan van Vijven » za 17 jun 2017 19:07

Hans Roolant schreef:
django schreef:Hoi iedereen,
Wie heeft er ervaring mee om niet de autostrade (péage) te nemen richting het zuiden ?
Graag wat tips en advies, bedankt op voorhand.
Mvg,
Django
Zou inderdaad als je genoeg tijd en geduld hebt mooier kunnen zijn, voor het goedkope hoef je het niet te doen, zoals al aangehaald door anderen, door het langzamer rijden, dorpjes, smallere wegen enz. dus veel op en af schakelen, je bent meer uren onderweg dus gebruik je meer, veel streken in Frankrijk zijn eigenlijk te mooi om steeds maar via de Route doorheen te vliegen. Maar, "De Fransman" gedraagt zich wel iets anders op de weg dan wij hier gewend zijn, ik weet niet hoe veel rijervaring je hebt met aanhanger/caravan, misschien net al (helaas) heel veel wat ouderen, de aanhanger nog gratis bij je B-E ? En dan alleen als ze op vakantie gaan iets achter de auto? Kijk maar eens op de campings hoe sommige mensen problemen hebben om de caravan op de plaats te krijgen.
Dan zou ik toch willen adviseren om eens een rijles met je caravan er achter te nemen, er zijn diverse rijscholen waar het mogelijk is om met je eigen auto/ caravan combinatie een "Opfris" les te nemen, is vaak ook nog goedkoper omdat je met eigen materiaal rijd, je zult je dan toch wat zekerder voelen en, je bent nooit te oud om te leren..
Tuurlijk joh....halve dag en je hebt E! En dan kun je rijden???...ik daag je uit!
Frankrijk, Spanje, Nederland....tis allemaal gelijk, gewoon rustig volgen.
Ik snap eigenlijk niet goed wat dit met deze topic te maken heeft?

Btw:
Ik hoor bij de "gratis" E generatie, de nieuwe niet gratis E generatie heeft vaak meer parkeer ruimte nodig dan ons ouwetjes hoor.

Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Hans Roolant
Berichten: 61
Lid geworden op: do 8 sep 2016 11:48
Locatie: Brunssum

Re: Geen route du soleil

Bericht door Hans Roolant » zo 18 jun 2017 17:44

eurotrotter schreef:Denk je dat iemand met een"gedwongen"E achter B ,met 3 weken ervaring per jaar, beter rijdt dan iemand die zijn E nog"gratis "gekregen heeft???

Of heb je belangen bij een opleidings"instituut"? mrgreen.gif mrgreen.gif

Als iemand de caravan ,op de camping,niet op zn plaats krijgt lukt m dat met n E achter B ook niet.
Maar daar zijn movers voor uitgevonden,en dan lukt t ( bijna ) altijd
Ik heb het niet over rijbewijzen maar over rij ervaring, en, als je behalve die ene keer per jaar verder geen ervaring hebt met aanhanger, is het dan zo een luxe om even wat te oefenen? Op de autobaan recht toe recht aan rijden kan iedereen, maar bij problemen? Ik ben wel gepensioneerd, maar val nog veel in als chauffeur vrachtauto en touringcar, zie ook vaak genoeg hoe sommigen zelfs op de moie grote parkeerplaatsen langs de autowegen nog niet in staat zijn een stuk achteruit te rijden of om een bocht te rijden, zelfs al gezien dat ze moesten afkoppelen om te keren! Wat moeten die dan als ze in een dorpje, of voor een te smalle doorgang terug moeten? Of, als bij een ongeval de rijbaan vrij gemaakt moet worden? Een mover op de caravan? Heb ik ook, de camping waar wij komen in Frankrijk ligt in een natuurpark, dus je moet hem neerzetten op plekken waar dit alleen maar op de hand kan vanwege de begroeiing, ook is er niet altijd de beschikking over buren die even mee trekken of duwen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Geen route du soleil

Bericht door Jan van Vijven » zo 18 jun 2017 18:11

Dan nu maar weer "on topic" voor de rijbewijzen zijn andere lijntjes.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Geen route du soleil

Bericht door Daphne » zo 18 jun 2017 18:24

Leentje schreef:Onze favoriet richting Lyon (of retour):
Route Metz-Lyon zonder tol

Luxemburg, Metz, Nancy.
Dan volg je Epinal (wordt zeer goed aangegeven!), Remiremont, Vesoul, Besancon. Is nagenoeg 4-baans.
Poligny, Lons-le-Saunier, Bourg-en-Bresse.
Villars-les-Dombes, Lyon.
Op dit traject wel tijdig tanken ivm minder kansen en bereikbaarheid van de pomp als je met caravan rijdt. Bij supermarkten vaak goed en goedkoper tanken.(en meteen lunch inslaan)
.
Toevallig de afgelopen 2 dagen deze route gereden. We zitten nu op een camping in Villars-les-Dombes. Deze route rijdt erg goed. Je kunt gewoon 100/110 km/u rijden op een paar dorpjes na. In ieder geval mooier dan de tolroute.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
mienventie
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 27 jun 2016 10:45

Re: Geen route du soleil

Bericht door mienventie » zo 18 jun 2017 21:55

wij zijn 1 keer niet over de tolwegen gegaan maar binnendoor, dat was boos.gif 1 tunneltje teveel, vliegende schotel te zien op de camera ,zo van het dak afgestoten en vrachtwagenchauffeurs die allerlei rare handgebaren stom.gif maakte, toen maar achteruit weer de tunnel uitgegaan tegen het verkeer in, en ik moest aanwijzingen geven, ik die altijd ergens gaat staan weenie.gif waar Jan mij niet ziet . Conclusie: van mij hoeft het niet zozeer dat binnendoor gedoe, geef mij maar een tolweg haphop.gif
Bij ons thuis heeft mijn man de broek aan maar ik bepaal welke

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Geen route du soleil

Bericht door MarcoC » ma 19 jun 2017 00:00

RE.gif
Hieruit kunnen we dus echt concluderen dat Jan een zwak heeft voor schotels mrgreen.gif maar das een ander verhaal knipoog.gif

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Geen route du soleil

Bericht door Jan van Vijven » ma 19 jun 2017 00:31

Maar niet meer op dak dus :-)



Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”