Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door jeroen.25 » do 22 dec 2016 23:25

Volgens de Bovag krijg je standaard 12 maanden garantie op een gebruikte caravan van meer dan €3500,-

Nu zie ik bij diverse Bovag bedrijven dingen staan als;

€ 4.750,-
(vaste prijs, zonder garantie, zonder bovagbeurt, zonder uitleg en schoonmaken)

€ 5.350,-
(vaste prijs met 1 jaar garantie, een bovag beurt en uitleg met schoonmaken)

Dit strookt dus niet met de Bovag voorwaarden. Is dit een truc om de onwetende consument extra te laten betalen?
(Buiten dat je meer krijgt dan alleen garantie voor het extra geld, het gaat mij nu alleen om de garantie)
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door Jan van Vijven » do 22 dec 2016 23:37

Hoezo truc? Je krijgt korting als je de boel zo meeneemt!
Je hebt de keuze....lees even artikel 12 van het Bovag reglement.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door NielsP » vr 23 dec 2016 11:29

Er zal ongetwijfeld al het nodige geschreven zijn over de kosten van een BOVAG-beurt en wat je daar dan voor krijgt, ook bij mij leefde die twijfel volop. Mijn caravan-to-be krijgt op dit moment zo'n beurt en omdat ik vergeten was te kijken met welke stekker het ding was uitgerust, ben ik van de week even de werkplaats ingelopen. En was vervolgens onder de indruk van de grondigheid waarmee de boel wordt aangepakt. Echt elk aspect van de caravan (inclusief hang- en sluitwerk en wat cosmetische ingreepjes) wordt meegenomen in deze beurt en er werd zelfs een set nieuwe banden onder gezet want 'mijnheer, deze zitten net tegen de maximale leeftijd aan dus vervangen we ze gelijk maar'. Idem voor gasslang en drukregelaar.

Je kunt je dus afvragen of dit een truuk is om mensen extra te laten betalen, ik denk dat Jan gelijk heeft en je gewoon de keuze krijgt of je dit werk door de dealer wilt laten uitvoeren of dat je ervoor kiest dit zelf te regelen.

Als ik kijk naar het aantal monteurs wat bezig was (maal hun uurtarief, ook zij werken niet voor noppes..) en de onderdelen die vervangen zijn, dan denk ik dat in mijn geval deze beurt echt wel uit kon. Dus van 'extra laten betalen' zal niet direct sprake zijn, je krijgt gewoon de keuze of je er gebruik van wilt maken of niet!
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door FWalraven » vr 23 dec 2016 11:57

NielsP schreef:en er werd zelfs een set nieuwe banden onder gezet want 'mijnheer, deze zitten net tegen de maximale leeftijd aan dus vervangen we ze gelijk maar'.
Zonder overleg werden deze net zo snel weer verwijderd, in ieder geval niet betaald.
Zo tevens de laatste keer zijn dat daar kwam.
Frans

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door Jan van Vijven » vr 23 dec 2016 12:01

Horen banden wel bij een gewone beurt? Volgens mij niet, hoort eerder bij van te voren gemaakte afspraken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door JPGeetje » vr 23 dec 2016 13:32

NielsP schreef:Er zal ongetwijfeld al het nodige geschreven zijn over de kosten van een BOVAG-beurt!
Hebben we het niet niet over Bovag garantie bij aankoop van een 2e hands caravan?
Dat is toch iets anders dan een Bovag-beurt waar jij hier op doelt. [kerstknipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door NielsP » vr 23 dec 2016 14:14

FWalraven schreef:
Zonder overleg werden deze net zo snel weer verwijderd, in ieder geval niet betaald.
Zo tevens de laatste keer zijn dat daar kwam.
Frans
Nee hoor, ze zitten er nog gewoon onder. Ik begrijp je bericht niet??
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door NielsP » vr 23 dec 2016 14:16

JPGeetje schreef:
NielsP schreef:Er zal ongetwijfeld al het nodige geschreven zijn over de kosten van een BOVAG-beurt!
Hebben we het niet niet over Bovag garantie bij aankoop van een 2e hands caravan?
Dat is toch iets anders dan een Bovag-beurt waar jij hier op doelt. [kerstknipoog.gif
Ik heb het ook over de aankoop. Vandaar de kreet "caravan-to-be", hij krijgt op dit moment de BOVAG afleveringsbeurt voordat ik 'm morgen kan ophalen. Bij een normale beurt, waar ik dus niet op doel, hoef ik niet naar de dealer omdat ik vergeten ben te kijken met welke stekker de caravan is uitgerust... :P
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door NielsP » vr 23 dec 2016 14:19

Jan van Vijven schreef:Horen banden wel bij een gewone beurt? Volgens mij niet, hoort eerder bij van te voren gemaakte afspraken.
Ik heb het, net als TS, over de BOVAG afleverbeurt bij aanschaf van een occasion. In dat kader, en niet omdat ik er om gevraagd heb of andere afspraken gemaakt heb, krijg ik nieuwe banden onder de caravan. Ik wist niet eens dat ik daar om kon vragen, de dealer stelde het voor in het kader van de afleverbeurt. Netjes toch?
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door Carnavalswiertz » vr 23 dec 2016 14:28

Idd keurig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door FWalraven » vr 23 dec 2016 15:04

NielsP schreef:Ik heb het, net als TS, over de BOVAG afleverbeurt bij aanschaf van een occasion. In dat kader, en niet omdat ik er om gevraagd heb of andere afspraken gemaakt heb, krijg ik nieuwe banden onder de caravan. Ik wist niet eens dat ik daar om kon vragen, de dealer stelde het voor in het kader van de afleverbeurt. Netjes toch?
Dan heb ik niets gezegd.

Frans

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door nicolaas » vr 23 dec 2016 21:24

Je kunt ook een bod uitbrengen voor de caravan, inclusief de dingen die je wilt, en voor wat het jou waard is.
prijzenbordje is ook maar een indicatie.
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door jeroen.25 » wo 28 dec 2016 22:09

Bedankt voor de reacties.
Zo te lezen is het het geld vaak dus toch wel waard.

Nu verder met oriënteren en de afweging caravan / vouwwagen maken :)
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door Jan van Vijven » wo 28 dec 2016 22:23

Of dit het waard is is een andere vraag.
Als je er een beetje "kijk" op hebt vind ik het dit niet waard, ik koop best vaak zonder garantie. Ook auto's....
Stel, je koopt nu een caravan en gaat pas over een half jaar op pad....grootste deel van de garantie is dan al op!
Voor die paar honderd (of meer) die uitspaart kun je best veel repareren aan zo'n hut.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door NielsP » do 29 dec 2016 08:46

Afweging is: ben je het geld kwijt aan de garantie of aan de beurt?

In het eerste geval kan ik met Jan meegaan, in het tweede geval is er (in mijn geval) toch een hoop onderdelen geleverd en een hoop werk verricht (wat ik zelf niet had kunnen/willen doen) wat bij elkaar opgeteld een eind boven de kosten van die beurt uitkomt.
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

Gebruikersavatar
pieteman
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 15:26
Locatie: ijsselstein

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door pieteman » za 31 dec 2016 15:27

Bovag garantie is geen garantie maar een verzekering die je uiteindelijk zelf betaald.
Uit vriendenkring (garagebedrijf) weet ik dat auto's die zijn ingeruild, de poetsmachine overheen gaat en heel kort gekeken word of er iets essentieels gerepareerd moet worden.
Vervolgens gaat de auto hoogglanzend de showroom in.
De zgn. bovag garantie is een verzekering voor enkele maanden die het autobedrijf heeft afgesloten op betreffende auto. Mocht auto in betreffende maanden gerepareerd moeten worden word dit door de Bovag aan de garage houder vergoed. De premie word in de verkoopprijs mee berekend.
M.a.w. een auto met Bovag garantie zegt totaal niks over de technische staat van de auto. Ook zegt het niks over de betrouwbaarheid van de garage houder, hoewel ze dat u wel graag laten geloven! Met caravan occasions is het niet anders.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door Jan van Vijven » za 31 dec 2016 15:34

Verzekering?? Zet de mensen niet op het verkeerde been...
Tis een garantie of idd verzekering (maar dan in andere context) dat de boel heel blijft voor een bepaalde tijd, indien niet, dan zorgt de leverancier dat de boel opgekalefaterd wordt.

Dat er niet veel aangedaan wordt weet ik ook wel, de garage neemt de gok dat het geleverde het nog wel even volhoud. Daarom neem ik die gok ook vaak, ook bij nieuwe spullen!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door NielsP » za 31 dec 2016 16:13

Jammer dat jullie zo'n slechte ervaring hebben met Bovag en en er (daarom) zo negatief over schrijven. Mijn ervaring is duidelijk anders, hopelijk wordt dat door de TS ook opgemerkt. Ik heb alleen geen zin om tegen dit soort negativiteit op te moeten boksen, heb betere dingen te doen [kerstduim.gif]
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door Daphne » za 31 dec 2016 16:29

RE.gif

Fijn dat jij een goede ervaring hebt. Ze hebben zelfs dingen gedaan die ze niet hoeven te doen. Banden vallen namelijk niet onder BOVAG garantie. Dat je nieuwe hebt gekregen kan onderdeel zijn van afspraken tijdens de koopovereenkomst, maar het is geen moeten van de kant van de verkoper. Jij hebt gewoon een topbedrijf gevonden, of teveel betaald :wink: :lol:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door Jan van Vijven » za 31 dec 2016 16:32

Zijn geen slechte ervaringen, gewoon feiten.
Is verder niets mis mee, je kan zelf kiezen wie er voor een bepaalde tijd de eventuele verborgen onkosten betaald.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door BertJan » zo 1 jan 2017 02:05

een te oude band of slechte band bij een caravan die je koopt met bovaggarantie hoort te worden vervangen, anders kan je volgens dezelfde BOVAG normen niet veilig met de caravan rijden
Verteld de verkoper wat andes is het onzin.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door meeder » zo 1 jan 2017 10:33

Ik krijg toch altijd het gevoel dat de BOVAG er primair voor de handelaren is, het is niet voor niets een branche organisatie. Het is geen consumenten organisatie...

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door NielsP » zo 1 jan 2017 21:20

En ik krijg het gevoel dat er maar slecht gelezen wordt...

Ik heb het NIET over de Bovag garantie, maar over de Bovag afleverbeurt en de dingen die in dat kader (en dus niet tgv andere afspraken) aan mijn caravan zijn uitgevoerd. De TS begon dit draadje met de vraag of dat Bovag-geneuzel nu een manier was om de koper extra geld af te troggelen.

Los van het feit of je nu wel of geen vertrouwen in de bijbehorende garantie hebt en daar wel of niet voor wilt betalen, de uitgevoerde beurt (en ook die heet nu eenmaal Bovag...) heeft mij zoveel opgeleverd aan onderhoud en 'onderdelen' dat mijn antwoord op die vraag "nee" is.
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door Michel1975 » ma 2 jan 2017 10:15

Jan van Vijven schreef:Verzekering?? Zet de mensen niet op het verkeerde been...
Tis een garantie of idd verzekering (maar dan in andere context) dat de boel heel blijft voor een bepaalde tijd, indien niet, dan zorgt de leverancier dat de boel opgekalefaterd wordt.

Dat er niet veel aangedaan wordt weet ik ook wel, de garage neemt de gok dat het geleverde het nog wel even volhoud. Daarom neem ik die gok ook vaak, ook bij nieuwe spullen!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Het klopt wel. De klant krijgt garantie en de garagehouder verzekerd zich hiervoor. Oplossing is anders maar de uitwerking blijft hetzelfde. Ideaal voor bedrijven zonder werkplaats.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Geen garantie bij Bovag bedrijf op occasion?

Bericht door Daphne » ma 2 jan 2017 10:29

NielsP schreef: Los van het feit of je nu wel of geen vertrouwen in de bijbehorende garantie hebt en daar wel of niet voor wilt betalen, de uitgevoerde beurt (en ook die heet nu eenmaal Bovag...) heeft mij zoveel opgeleverd aan onderhoud en 'onderdelen' dat mijn antwoord op die vraag "nee" is.
thumbup.gif Natuurlijk hoort een caravan goed worden afgeleverd en alles worden nagezien en/of vervangen. Zeker als je extra betaalt voor garantie. Banden zijn (nogmaals) geen onderdeel van een BOVAG beurt of garantie. Ze worden nagekeken en advies uitgebracht of ze moeten worden vervangen. De ene dealer zal ze bij aflevering nog goed genoeg vinden en een ander zal ze preventief vervangen. Bij de ervaringen die ik hier op het forum lees, moet er meestal wel om worden gevraagd en is het geen vanzelfsprekendheid. Jij hebt het dus getroffen dat ze op eigen initiatief de banden hebben vervangen.

Onze ervaring met BOVAG garantie (auto) is overigens ook positief. Je betaalt er inderdaad voor, maar het ontzorgt ook. Maar ik denk wel dat je het met het bedrijf moet treffen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”