Verzekering caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Verzekering caravan

Bericht door Cara-Fan » wo 14 sep 2016 09:58

We staan op het punt onze 1e caravan te kopen.

Nu mijn vraag: Wat is een goede en uitgebreide caravan verzekering? En waar moet je rekening mee houden/meeverzekeren?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Verzekering caravan

Bericht door MarcoC » wo 14 sep 2016 11:49

Een verzekering is afhankelijk van het gebruik en leeftijd van de caravan. Maar ook een persoonlijke keus.... er zijn mensen die hun caravan van 15 of 20 jaar oud niet meer verzekeren, maar wij hadden 3 jaar geleden een Hobby uit 1981 gekocht en verzekerd (zelfs all-risk, tegen aanschafwaarde) kreeg een half jaar na dato zelfs nog een nieuwe vooruit! Dus ondanks de leeftijd kan het nog altijd verzekerd worden.
Verzekeringen voor de caravan werkt bijna hetzelfde als voor de auto, je kan zelf kiezen hoe je hem verzekerd. Onze huidige caravan van 15 jaar oud is verzekerd tegen aanschafwaarde, dus als binnen 3 jaar er iets gebeurt waarbij hij total-loss wordt verklaard en de dagwaarde is minder dan mijn aankoopbedrag, krijg ik in elk geval mijn aankoopbedrag terug.
Ook is het mogelijk om de caravan te verzekeren tegen nieuwprijs, maar dan is de leeftijd en onderhoudshistorie wel van belang. Daarnaast kun je ook kiezen voor welk bedrag je de accessoires kunt verzekeren.... tent, tafel, stoelen e.d.

Ik heb voor de caravan nog maar 1 verzekeringsmaatschappij gehad, dus geen uitgebreide ervaring helaas..... of gelukkig scratch.gif whistle.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Verzekering caravan

Bericht door barney » wo 14 sep 2016 14:50

Ik heb een caravanverzekering bij Unive Wa extra of plus bevalt goed.
1 x stormschade gehad keurige vergoeding en vorig jaar nieuwe vooruit van goed 700 euri, s
Is niet goedkoop maar wel goed.

Hans Roolant
Berichten: 61
Lid geworden op: do 8 sep 2016 11:48
Locatie: Brunssum

Re: Verzekering caravan

Bericht door Hans Roolant » za 17 sep 2016 12:48

Zo lang je caravan aan je auto gekoppeld is, valt deze onder je autoverzekering! Ik vroeg mijn tussenpersoon: Wat als ik hem op de camping dan aangekoppeld laat staan??? Was stomverbaasd, en dacht dat dat ook telt, er staat n.l. nergens dat hij rijdend of op de openbare weg moet staan, wist het niet zeker, nooit echt antwoord op gehad.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Verzekering caravan

Bericht door Daphne » za 17 sep 2016 12:54

RE.gif

Maar wat is het nut? Als een caravan op de plek staat heb je weinig aan de autoverzekering. Wat kan een caravan nog voor schade aanrichten bij anderen? Als je 'm niet goed op de rem hebt gezet en de caravan gaat er vandoor en richt een ravage aan, valt dat onder je persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering.

En voor de duidelijkheid, schade aan eigen caravan is niet verzekerd via de autoverzekering.


via Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Verzekering caravan

Bericht door karelV » za 17 sep 2016 13:03

RE.gif

Valt idd onder autoverzekering indien je op de openbare weg rijdt en er gebeurt een ongeluk, maar denk niet dat je verzekeringsmaatschappij de schade aan je caravan vergoed als die in mekaar gereden is als je hem niet apart verzekerd hebt. Het begrip dat je caravan verzekerd is aan het trekkend voertuig lijkt mij dat de schade die is aangericht door de caravan/trekker aan de tegenpartij vergoedt word en als je all-risk verzekerd bent met je auto dit ook geld voor de trekker maar niet voor de caravan als hij niet apart verzekerd is. scratch.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Kilometervreter
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 apr 2016 22:06
Locatie: 485 boven Parijs (ongeveer)

Re: Verzekering caravan

Bericht door Kilometervreter » za 17 sep 2016 15:19

Onze caravan is verzekerd bij de ANWB.
Ik betaal op jaarbasis 90 euro.
Trekauto's BMW 530D 185 pk van 99. Of Jeep Grand Cherokee 5.2V8 van 96
Caravan: Hobby Prestige 545 van 1994

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verzekering caravan

Bericht door Chris » za 17 sep 2016 16:50

En voor de duidelijkheid..
Wat wil TS verzekeren?
Het is mij niet duidelijk, al vermoed ik wel iets.
Maar eigen veroorzaakte schade zal alleen gedekt worden als de caravan ook idd All Risk verzekerd is.
En dan heb je verzekerings maatschappijen die 3 jaar na nieuw, en maatschappijen die 5 jaar na nieuw geen nieuwprijs meer uitkeren.
En net als met veel dingen... hoe mooier je verzekering, hoe meer je betaald.
Ik weet een vent die met een bijna 5 jaar oude caravan zijn dakluik onderweg uit Frankrijk in de stromende regen verloor ( en dat niet wist) en uiteindelijk een nagelnieuwe caravan kreeg van de verzekering.
Waterschade was oorzaak van total loss, en 5 jaar nieuwwaarde verzekerd.... de mazzelaar legde wat bij en ging gelijk voor een mooiere versie.

Wordt de schade veroorzaakt terwijl de caravan achter de auto hangt, dus rijschade, dan dekt de autoverzekering.
Maar die zullen, ondanks dat je een All Risk AUTO verzekering kan hebben, nooit de schade aan jou caravan vergoeden, wel aan de tegenpartij en in dit geval b.v. jou auto.

Heb je geen nieuwe caravan, dan kan je overwegen om alleen de aanschafwaarde te verzekeren, zoals MarcoC al direct schreef.
Maar ook die verzekering is waarschijnlijk dalend in uitkeren, bouwt dus af in jaren.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Verzekering caravan

Bericht door Davendre » za 17 sep 2016 18:07

Ach, wat voor de 1 een goede verzekering is, hoeft voor de ander dit absoluut niet te zijn. Zelf 10 jaar nieuwwaardedekking op mijn verzekering. Maar daar is de premie dan ook naar.

Je verzekerd wat je niet kan of wilt dragen. Daar maak je je keuzes op.

Zou in ieder geval kijken of hagelschade ook binnen de dekking valt.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: Verzekering caravan

Bericht door Pensionado » za 17 sep 2016 21:55

Er lopen hier mbt verzekeringen nogal wat begrippen door elkaar, let wel:

1 Achter de auto is de caravan alleen via de auto WA verzekerd voor schade aan derden aangebracht, die dekking stopt zodra je bent afgekoppeld;
2 Wil je ook schade met de afgekoppelde caravan aan derden aangebracht gedekt hebben is daarvoor een Persoonlijke Aansprakelijkheidsverzekering nodig.

3 Schade aan de eigen caravan wordt gedekt door een -niet verplichte - Caravanverzekering, deze verzekering dekt alleen de schade door welke oorzaak ook (hoewel er uitzonderingen zijn zoals eigen gebrek) aan de eigen caravan en de meeverzekerde extra's zoals antenne, voortent, mover, etc.
Er bestaat dus geen All Risk voor de caravan. weenie.gif

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Verzekering caravan

Bericht door Davendre » za 17 sep 2016 22:04

Pensionado schreef:1 Achter de auto is de caravan alleen via de auto WA verzekerd voor schade aan derden aangebracht, die dekking stopt zodra je bent afgekoppeld;
Onjuist, of eigenlijk onvolledig. Er is namelijk nog steeds dekking wanneer de caravan losschiet en vervolgens schade aan personen/zaken toebrengt. Ook is er dekking op de WA van de auto wanneer de caravan wordt losgekoppeld na een ongeval en door de caravan breng je vervolgens schade toe aan zaken/personen.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: Verzekering caravan

Bericht door Pensionado » za 17 sep 2016 23:50

RE.gif
Als we volledig willen zijn pakken we de polisvoorwaarden erbij toch?
Ik wilde het simpel houden scratch.gif
Maar in principe dekt een WA verzekering de aansprakelijkheid van de bestuurder, losschieten is in feite identiek als lading verliezen van de auto en daarom de verantwoordelijkheid van de bestuurder en valt dus onder de WA,

Schade tijdens de loskoppeling is nog de verantwoordelijkheid van de bestuurder maar zodra deze de aanhanger handmatig of met de mover gaat manoeuvreren is er een andere situatie ontstaan. Immers is de chauffeur alleen WA verzekerd in zijn hoedanigheid van chauffeur.
Wel denk ik dat veel verzekeraars hier coulance zullen toepassen.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Verzekering caravan

Bericht door Conradi » za 17 sep 2016 23:57

Het is zelfs nóg complexer :wink:
Als je de caravan afkoppelt en parkeert/plaatste geldt dat nog steeds als onderdeel van de combinatie. Schade tijdens het rangeren / moveren komt dus op rekening van je autoverzekering.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Verzekering caravan

Bericht door deusjevo » zo 18 sep 2016 00:18

Kilometervreter schreef:Onze caravan is verzekerd bij de ANWB.
Ik betaal op jaarbasis 90 euro.
Voor dat bedrag ben ik benieuwd wat je dan kan verwachten voor dekking voor een caravan uit 1991?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Verzekering caravan

Bericht door Davendre » zo 18 sep 2016 08:03

Pensionado schreef:Ik wilde het simpel houden scratch.
Niets mis mee thumbup.gif Maar de WA dekking van de auto dekt meer dan je beschrijft. Hierdoor kun je onbedoeld mensen op het verkeerde been zetten.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Verzekering caravan

Bericht door perry » zo 18 sep 2016 10:07

Wij hebben altijd onze caravan goed verzekerd ook tegen hagelschade bv.
Zelfs toen we met de fendt 2 klapbanden kregen is alles vergoed door de CARAVAN verzekering en niet door de auto verzekering.
Nu we een nieuwere caravan gaan kopen moeten we wel kijken hoe we deze gaan verzekeren.
Maar dat is een belletje naar de verzekering blij.gif
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Verzekering caravan

Bericht door Daphne » zo 18 sep 2016 10:33

RE.gif

Natuurlijk worden klapbanden (of de gevolgen hiervan) van de caravan niet door de autoverzekering vergoed. Dat is eigen schade. De autoverzekering is er alleen voor het WA-deel. Dus schade aan derden!
Voor eigen schade zul je altijd de cascoverzekering van de caravan moeten aanspreken (als je die hebt)


Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kilometervreter
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 25 apr 2016 22:06
Locatie: 485 boven Parijs (ongeveer)

Re: Verzekering caravan

Bericht door Kilometervreter » zo 18 sep 2016 10:59

deusjevo schreef:
Kilometervreter schreef:Onze caravan is verzekerd bij de ANWB.
Ik betaal op jaarbasis 90 euro.
Voor dat bedrag ben ik benieuwd wat je dan kan verwachten voor dekking voor een caravan uit 1991?
Sorry 83 euro, Hagel en storm schade, weg slepen van de caravan
Trekauto's BMW 530D 185 pk van 99. Of Jeep Grand Cherokee 5.2V8 van 96
Caravan: Hobby Prestige 545 van 1994

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Verzekering caravan

Bericht door karelV » zo 18 sep 2016 12:34

RE.gif

Hagelschade en stormschade voor een caravan van 1991 scratch.gif lijkt mij dat hij dan total los wordt verklaart.
Lijkt mij dat de caravan voor dat bedrag niet verzekerd is voor overige schade zoals plaatschade.
€83,00 is natuurlijk niets per jaar als ze je caravan daarvoor wegslepen/ophalen maar als je de hagel en stormschade eruit haalt wordt het misschien nog goedkoper want voor de eerder vermelde schadeposten zie ik persoonlijk niet veel voordelen in.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Verzekering caravan

Bericht door deusjevo » zo 18 sep 2016 12:37

Bij hagel en stormachade is de caravan direct total los denk ik?
Krijg het dan de dagwaarde, das nihil voor een 1991'er.
Wegslepen van de caravan dus afsleepservice?
Kan je dan niet handiger en goedkoper een aanhanger service incl pechhulp van bijv. de ANWB afsluiten?

http://www.anwb.nl/wegenwacht/auto/aanhangwagen
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

magda
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 26 sep 2014 09:55

Re: Verzekering caravan

Bericht door magda » di 1 nov 2016 13:00

Wat toch ook belangrijk is om de voorwaarden goed met elkaar te vergelijken.
Afsluiten gaat allemaal prima, iedereen op de vergelijkingssites is zeer tevreden. C forum1.gif
Aandachtspunten: hoelang mag je aaneengesloten weg, vaak is dat "maar" 6 maanden.
mag de caravan in het buitenland gestald worden, welke voorwaarden gelden hierbij (videobewaking, grote hond enz)
pechhulp onderweg of op de camping, aan banden, mover enz.
storm, hoe groot/krachtig mag de storm zijn, ook bij het rijden kom je de kracht van de storm tegen in de voorwaarden.!
schade b.v. een deuk is dat cosmetisch, volle vergoeding of tegen waardevermindering en eigen risico.
pech aan de auto als je met de caravan onderweg bent, auto is niet meer te gebruiken, hoe gaan de auto EN caravan naar huis, onder welke verzekering valt dit (bv reisverzekering).

Yolande1956
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 16:56

Re: Verzekering caravan

Bericht door Yolande1956 » di 6 feb 2018 16:03

Gelezen dat er wat vragen waren over verzekering van de toercaravan voor het hele jaar en voor stalling in het buitenland. Na veel gezoek het volgende gevonden bij Unive

U bent het hele jaar verzekerd in: • Nederland
• België
• Luxemburg
• Duitsland
Uw caravan is daarnaast voor maximaal 6 maanden achter elkaar verzekerd in alle andere landen die op de groene kaart staan. U bent in deze landen het hele jaar verzekerd als uw caravan:
• op een ACSI- of ANWB-erkende camping staat, of
• in een bewaakte caravanstalling staat.
Schade door hagel of sneeuw, die ontstaat op een moment dat u niet met de caravan op vakantie bent, is niet verzekerd.

Voor mij voldoet dit. Wellicht is iemand ermee geholpen. Verder geen verzekering gevonden die het hele jaar dekking geeft. Wellicht zijn er meer. Ik hoor het graag.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”