Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door MarcoC » zo 9 apr 2017 23:38

RE.gif
Elk jaar een nieuwe caravan en dan nog zoveel eraan moeten klussen????? Dan doe je iets niet goed denk ik scratch.gif mrgreen.gif
Of koop je ieder jaar een kat in de zak..... whistle.gif mrgreen.gif awhoea.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door karelV » zo 9 apr 2017 23:40

RE.gif

Something like that mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door Bantam » ma 10 apr 2017 01:50

RE.gif RE.gif RE.gif
Karel, je bent naald en draad vergeten voor die voortent. awhoea.gif awhoea.gif kus.gif

Hans Roolant
Berichten: 61
Lid geworden op: do 8 sep 2016 11:48
Locatie: Brunssum

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door Hans Roolant » za 17 jun 2017 12:53

Onvoorstelbaar wat sommigen meeslepen, wel kom ik de multimeter vaak tegen, die gebruik ik steevast voor ik de stroomkabel in steek, hier kan je n.l. prachtig, zelfs een leek, controleren of de aarding van de paal wel in orde is, meet de stroomsterkte tussen + en aarde, moet gelijk zijn als tussen + en - . Vooral in Frankrijk, op kleinere campings zie je vaar constructie's gaan je haren omhoog staan! Ook wat sommige "Inboorlingen" gebruiken, diverse kabeltjes met plakband aan elkaar, onvoorstelbaar. Maar ook de "Goede" mooie kabelhaspels, net ver genoeg afgerold om een verbinding te maken, niet wetend dat bij zware belasting, en dat in met de moderne uitrusting steeds meer, de opgerolde kabel zo heet kan worden dat deze smelt! Helemaal afrollen en eventueel zigzag uitleggen achter je caravan op de grond.

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 952
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door Tjub » za 17 jun 2017 13:10

VIP Premium schreef:Moet wel zeggen dat ik bijna altijd andere sta te helpen, maar het geeft altijd weer voldoening dat anderen hun reis kunnen voortzetten.
Zeker als je ze ook echt van de camping weg wilt hebben, dan is de voldoening het hoogst. Dan ben ik ook zeker bereid om te helpen.. :twisted: :twisted:
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

eurotrotter
Berichten: 6220
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door eurotrotter » za 17 jun 2017 15:50

Hans Roolant schreef:wel kom ik de multimeter vaak tegen, die gebruik ik steevast voor ik de stroomkabel in steek, hier kan je n.l. prachtig, zelfs een leek, controleren of de aarding van de paal wel in orde is, meet de stroomsterkte tussen + en aarde, moet gelijk zijn als tussen + en - . Vooral in Frankrijk, op kleinere campings zie je vaar constructie's gaan je haren omhoog staan!
En wat doe je dan in zo n geval? niet inpluggen en een kaars aansteken?
Of ga je,ondanks de rest van de camping prachtig is,toch naar n andere camping?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door Jan van Vijven » za 17 jun 2017 19:00

Tjub schreef:
VIP Premium schreef:Moet wel zeggen dat ik bijna altijd andere sta te helpen, maar het geeft altijd weer voldoening dat anderen hun reis kunnen voortzetten.
Zeker als je ze ook echt van de camping weg wilt hebben, dan is de voldoening het hoogst. Dan ben ik ook zeker bereid om te helpen.. :twisted: :twisted:
U zegt????......:-( !!!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door karelV » za 17 jun 2017 19:10

RE.gif RE.gif

Bij ons ook 5 hele grote koffers mee, 1 met gereedschap, 1 met allerlei hulpmiddelen voor tent/luifel zoals haringen spanbanden e.d. , 1 koffer met een complete auto(garage)krik, 1 koffer met accuboormachine en toebehoren en 1 grote oranje met verbandspullen.

Herschaalde kopie van P1080166.jpg
Herschaalde kopie van P1080166.jpg (18.19 KiB) 2170 keer bekeken
Herschaalde kopie van P1080167.jpg
Herschaalde kopie van P1080167.jpg (19.29 KiB) 2170 keer bekeken
Herschaalde kopie van P1080168.jpg
Herschaalde kopie van P1080168.jpg (19.09 KiB) 2170 keer bekeken
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door Paul » za 17 jun 2017 21:31

Hans Roolant schreef:Onvoorstelbaar wat sommigen meeslepen, wel kom ik de multimeter vaak tegen, die gebruik ik steevast voor ik de stroomkabel in steek, hier kan je n.l. prachtig, zelfs een leek, controleren of de aarding van de paal wel in orde is, meet de stroomsterkte tussen + en aarde, moet gelijk zijn als tussen + en - . Vooral in Frankrijk, op kleinere campings zie je vaar constructie's gaan je haren omhoog staan! Ook wat sommige "Inboorlingen" gebruiken, diverse kabeltjes met plakband aan elkaar, onvoorstelbaar. Maar ook de "Goede" mooie kabelhaspels, net ver genoeg afgerold om een verbinding te maken, niet wetend dat bij zware belasting, en dat in met de moderne uitrusting steeds meer, de opgerolde kabel zo heet kan worden dat deze smelt! Helemaal afrollen en eventueel zigzag uitleggen achter je caravan op de grond.
Ik ben dan wel benieuwd hoe je voordat je de kabel aansluit de stroomsterkte meet tussen fase en aarde ?

Ik begrijp wat je bedoelt (spanning tussen fase en nul) maar het zegt nog helemaal niets over de kwaliteit van de installatie.
Enige wat je meet is dat de er een potentiaalverschil is tussen aarddraad en fase niet of de aarding ook goed is.
In principe zou in de kast ook simpel de aarde aan nul gelegd kunnen zijn en doet je aardlek ook niets meer.

Ik maak me niet zo een zorgen over aarde op een camping.
Alles op 12v is sowieso geen issue.
De 230v apparaatuur die je gebruikt is zo goed als allemaal dubbel geïsoleerd dus het risico is voor mij minimaal.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

rudi71
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 18:46

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door rudi71 » zo 18 jun 2017 07:42

Al jarenlange kunnen behelpen met een letterman tool. Tot nu toe alles mee kunnen repareren wat nodig was. Voor de rest accu boormachine voor de uitdraaisteunen en watetpasje om de caravan waterpas te zetten en that's it.
Bijlagen
ooms-ijzerwaren-multitool-leatherman-rev-a_phpi8hHFd_thumb.png
ooms-ijzerwaren-multitool-leatherman-rev-a_phpi8hHFd_thumb.png (124.08 KiB) 2155 keer bekeken
Nissan x trail 1.6D CVT homecar 45 spirit

martijn v o

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door martijn v o » zo 18 jun 2017 08:59

eurotrotter schreef:
Hans Roolant schreef:wel kom ik de multimeter vaak tegen, die gebruik ik steevast voor ik de stroomkabel in steek, hier kan je n.l. prachtig, zelfs een leek, controleren of de aarding van de paal wel in orde is, meet de stroomsterkte tussen + en aarde, moet gelijk zijn als tussen + en - . Vooral in Frankrijk, op kleinere campings zie je vaar constructie's gaan je haren omhoog staan!
En wat doe je dan in zo n geval? niet inpluggen en een kaars aansteken?
Of ga je,ondanks de rest van de camping prachtig is,toch naar n andere camping?
Wat ik tegenwoordig standaard doe is een haring met een stuk aardedraad eraan, de ene zijde zit vastgemaakt aan de (metalen) caravandissel, de andere kant sla ik dus in de grond. Mocht er een andere gebruiker op de paal zitten die zijn apparatuur niet in orde heeft, heb ik in ieder geval geen spanning via de aarde op mijn caravan zitten.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door Jan van Vijven » zo 18 jun 2017 09:03

Leg uit....
Ik bedoel: hoe kan de buurman mijn dissel onder stroom zetten?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door karelV » zo 18 jun 2017 09:09

RE.gif RE.gif

Een beetje overdreven vind ik deze handeling, caravan is wel goed geisoleerd tegen Blikseminslag (Faraday kooi genoemd naar Michael Faraday) dus lijkt me die aardepen wat overtrokken. scratch.gif weenie.gif knipoog.gif
Laatst gewijzigd door karelV op zo 18 jun 2017 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door PD » zo 18 jun 2017 09:18

RE.gif
Hoe diep wil je die aardpen in een droge ondergrond slaan ? Het lijkt mij ook allemaal net een beetje te...
Mogelijk goed voor de gemoedsrust maar of het effectief is vraag ik me af.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door karelV » zo 18 jun 2017 09:21

RE.gif


2 RE.gif RE.gif te weinig mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door Paul » zo 18 jun 2017 10:04

Helemaal geweldig dit :)
In dit natte land slaan we aardelektrodes in sommige gevallen al tientallen meters de grond in, kan je nagaan hoe dat in het buitenland gaat.

Dit is spijkers op laag water zoeken, totaal nutteloos.
Ik maak me meer zorgen op campings waar je 50+ meter kabel nodig hebt om de paal te bereiken, dikke kans dat de beveiliging niet aanspreekt bij volle sluiting omdat die palen zelf weer ver van een verdeler staan.
Zaak dat je eigen elektrische installatie goed is, dan hoef je over de rest niet zoveel zorgen te maken.

Nog even als toevoeging.
Sta je regelmatig op campings zonder aarde of met installaties van twijfelachtige kwaliteit, zorg dan dat je een aardlekschakelaar in je caravan hebt.
Zit die er niet in neem dan op zijn minst een externe in je voedingskabel
In tegenstelling tot wat vele denken heb je namelijk geen aarde nodig om een aardlekschakelaar te gebruiken.
Mocht je zelf in contact komen zal de aardlek bij 30ma afslaan inplaats van de zekering die vele malen meer stroomdoorgang nodig heeft.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door Ruudfr » zo 18 jun 2017 10:38

Rol Gaffa tape ,ikea gereedschap setje, waterpomp tang , multi tool , (en alles meestal nodig om andere te helpen )
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door karelV » zo 18 jun 2017 16:30

RE.gif

Je mag me helpen hoor Ruud als het nodig is maar.................hoeft niet heb zelf genoeg bij me mrgreen.gif knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

JaapB

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door JaapB » zo 18 jun 2017 17:06

Ik heb een aantal pagina's terug al eens gereageerd, en nu zijn we veel verder, maar ik verbaas me echt wat sommigen meenemen. Vijf koffers vol bijvoorbeeld, weet ik veel hoeveel aan gereedschap en nog meer aan reserve onderdelen.
Wat ik bij me heb past in een halve schoenendoos.
Gaan degene die zoveel meenemen dan voor een maand of acht de rimboe in?
Of gewoon drie weken 1000-1500 Km naar het zuiden? Daar kan die auto en/of caravan toch wel tegen?

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door karelV » zo 18 jun 2017 18:34

RE.gif RE.gif

Doe graag klussen aan/in de hut, ook tijdens de vakantie als vrouw en dochter in het zwembad/zee liggen mrgreen.gif mrgreen.gif

@Ruud
bij ons ook (altijd mrgreen.gif ) in de garantie maar zoek altijd wel iets op om te klussen knipoog.gif en anders maak ik wel iets kapot mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Laatst gewijzigd door karelV op zo 18 jun 2017 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door Ruudfr » zo 18 jun 2017 18:34

Karel geen probleem
Belangrijkste wat ik bij heb is het tel nr van onze dealer .
Kan hij regelen dat er iemand komt om wat er evt stuk is gemaakt wordt. (Heerlijk alles nog in de garantie )
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door Kingpin1966 » zo 18 jun 2017 18:43

Ik sleep geen halve bouwmarkt mee, ik ben op vakantie en niet aan het emigreren. mrgreen.gif
Een paar basisgereedschappen, een multitool, een soldeerbout en een Black en Decker compressortje.
Mocht ik wat te kort komen is d'r altijd wel een bouwmarkt in de buurt.
Als ik in dit topic lees wat er allemaal meegezeuld wordt, is het niet de mud aardappelen dan is het wel de halve bouwmarkt.
Of beide. awhoea.gif
Laatst gewijzigd door Kingpin1966 op zo 18 jun 2017 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7100
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door karelV » zo 18 jun 2017 18:47

RE.gif

Of ik mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door Ruudfr » zo 18 jun 2017 18:48

Klopt Karel voor sommige is klussen een lust thumbup.gif voor andere wat minder ieder het zijne haphop.gif
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 947
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Wat neem je mee onderweg aan gereedschap

Bericht door deemster07 » za 5 aug 2017 23:47

Deze keer alles thuis gelaten..., we hebben zelfs geen schroevendraaier nodig gehad.
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”