schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Fred_1001
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 00:20
Locatie: Almere

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Fred_1001 » ma 11 jul 2016 13:15

En Leentje, al nieuws omtrend de afwikkeling?
Eriba Exciting 465, Fiamma 410 zakluifel en Alko mover, getrokken door een Mercedes C-klasse C 200.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Leentje » ma 11 jul 2016 17:04

Zojuist een conceptbrief ontvangen i.v.m. het in gebreke stellen. Daarin wordt tijd gegeven aan de dealer om met een oplossing te komen.
We hebben zelf de 2 dakluiken vervangen, zodat onze vakantie doorgang kan vinden.

Vandaag zou het panorama dak vervangen worden. Ook de voorruit heeft een grote scheur. Het dakraam is defect bij de garage gearriveerd, dus halverwege de ochtend kwam een telefoontje met dit bericht. A.s. woensdag hopen ze in een keer 2 ramen te hebben vervangen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Marc B
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 apr 2012 21:26

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Marc B » do 14 jul 2016 15:00

Da's altijd balen, zo'n schade aan de caravan. Onze caravan is de 23e ook beschadigd door de hagelbui, ik heb de pech dat de stalling midden in het zwaarst getroffen gebied staat. Dwars door het dak van de stalling heen zijn de hagelstenen op onze caravan gekomen. Gewoon pech. Gelukkig ben ik wel tegen hagelschade verzekerd, de dakplaat zal vervangen moeten worden evenals de dissel afdekplaten. 1 zijwand heeft deuken en de achterkant volgens mij ook 1. Reparatie zal pas in najaar of winter plaatsvinden omdat het zo extreem druk is hier, maar ik kan er mee op vakantie dus mij hoor je mij niet klagen. Je huis aan puin is een stuk erger. En er zijn daar wat huizen getroffen, onvoorstelbaar.

In het geval van Leentje vind ik het verwijtbaar dat de afspraak niet nagekomen werd en als Leentje daar direct uit voortkomend nadeel heeft ondervonden is de reparateur daar voor aansprakelijk. Nou is het dus de vraag of hij aansprakelijk is voor onvoorzienbaar van buiten af komend onheil zoals hagel. Ik vrees van niet.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Jan van Vijven » do 14 jul 2016 15:57

Ik zie geen verschil met een stalling of reparatie bedrijf, jij moet toch ook je eigen hagelverzekering aanspreken....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door fendtjeplatin » do 14 jul 2016 16:09

Jan van Vijven schreef:Ik zie geen verschil met een stalling of reparatie bedrijf, jij moet toch ook je eigen hagelverzekering aanspreken....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hier in Belgie zijn er stallingen en erkende stallingen. ( noem het zo om onderscheid te kunnen maken)

stallingen is aan een vrienden prijsje vb op de boerderij onder een afdak.
erkende stallingen die uitbaters hebben hun eigen verzekering tegen brand , storm en aanverwante.
is gewoonlijk een wasplaats aanwezig , beperkte electra , een lozingspunt voor de wc ,enz.
natuurlijk de prijs per maand is navenant.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Ab » do 14 jul 2016 17:34

Maar dat wil niet zeggen dat de stalling aansprakelijk is voor alle schade.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Bartje » do 14 jul 2016 19:22

fendtjeplatin schreef:
Hier in Belgie zijn er stallingen en erkende stallingen. ( noem het zo om onderscheid te kunnen maken)

stallingen is aan een vrienden prijsje vb op de boerderij onder een afdak.
erkende stallingen die uitbaters hebben hun eigen verzekering tegen brand , storm en aanverwante.
is gewoonlijk een wasplaats aanwezig , beperkte electra , een lozingspunt voor de wc ,enz.
natuurlijk de prijs per maand is navenant.
Ik denk dat je die zogezegde "erkende" stallingen met al die faciliteiten op één hand kan tellen.

Ik ken heel wat "gewone" stallingen bij mij in de regio, en die hebben ook allemaal een brandverzekering (deze dekt ook stormschade, blikseminslag en dergelijke).
Prijs per maand is nooit een referentie voor kwaliteit.

Ik ken een stalling waar de klanten 50 euro per maand betalen, het dak komt in stukjes naar beneden en er is geen controle wie wanneer binnen is. Er is wel een codeslot, maar iedereen heeft dezelfde code.

Ikzelf stal mijn caravan op een boerderij, in een afgesloten gebouw (geen afdak).
Als ik mijn caravan wil halen, moet ik een paar dagen voordien een belletje geven om te kijken of er iemand aanwezig is. Je komt die stalling niet in zonder dat de boerin het gezien heeft (je moet toch bij haar zijn voor de sleutel), om dan nog maar over de twee duitse herders te zwijgen.
Normaal is de huurprijs 180 euro, maar ik betaal 250 euro omdat ik anderhalve plaats huur. Oh ja, vernoemde huurprijs is per jaar.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door AadB » do 14 jul 2016 19:35

Sterkte Leentje.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Leentje » do 14 jul 2016 21:57

RE.gif Komt goed hoor RE.gif thumbup.gif
Thuis is een flink stuk dakpannen vervangen, van auto zijn de ruiten vervangen en het uitdeuken is ingepland. In de regio lopen de wachttijden op tot 7 maanden. Onze auto gaat op transport naar Duiven, half augustus. Gelukkig is het materiële schade en geen persoonlijke.
Zelfs gisteravond was het nog in de rij staan voor een hagelscan. Tot eind deze week staat er een speciale scanner in Helmond. Die meet de schade. Hij kent echter niet alle merken,daarom is de onze op het oog gekeurd. Zo kom je nog eens ergens...
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Leentje » za 6 jan 2018 20:20

Anderhalf jaar later.
7 november 2017 kwam de zaak uiteindelijk voor. Rechtsbijstand zag er wel degelijk een zaak in, omdat ergens schade uitgekeerd is vanwege brand in een stalling. Dat valt onder van buitenaf komend onheil.
Een heleboel overleg vond plaats, en het verzamelen van bewijsstukken. Waarde caravan voor en na de storm. Kosten gemaakt door reparatie. Weervoorspellingen. Diverse offertes voor reparatie (minimaal drie)
Dan volgt weer woord tegenpartij waar we ook weer inhoudelijk op moesten reageren.
Uiteindelijk dan 7 november naar de rechtbank. Bijzonder.
De rechter vraagt in een gesprek wat er in je eigen woorden is voorgevallen en tegenpartij mag daar op reageren en zo vice versa.
Daarna wordt eerst gevraagd of partijen willen schikken. Wij gaven aan dat wel te willen, tegenpartij niet.

Achteraf begrijpelijk. Deze zaak was een voorbeeld voor zaken die eventueel in de toekomst nog gaan volgen. De branchevereniging heeft zeer waarschijnlijk aangeboden deze zaak tot het laatst uit te vechten, dus niet te schikken. In geval van een gelijk aan onze zijde, weten ze dan voor de hele branche voor een relatief laag bedrag wat een rechter uit zal spreken. Dat bedrag zal dan door de branche worden gedragen. (zo heeft de advocaat het mij uitgelegd, foute weergave komt voor mijn rekening)


We hadden drie punten aangevoerd. Het in gebreke blijven van de afspraak. Dit is afgewezen. Ik had zelf meteen na het in gebreken blijven van de afspraak moeten reageren en dat heb ik niet gedaan. Ik heb mezelf dat keren genoeg verweten, maar dat is wijsheid achteraf.

Het niet genoeg zorg in acht nemen is ook afgewezen. Op de zitting bleek dat er 20 caravans op het terrein stonden. Reparateur heeft verklaard niet op de hoogte te zijn geweest van het noodweer. Hij heeft te weinig zorg gedragen voor de hem in bewaring gegeven goederen, maar het kan hem niet genoeg aangerekend worden. Omdat wij wel wisten dat er slecht weer aankwam, hadden we zelf moeten informeren.

Tot slot het punt dat in dit draadje al vaak is aangehaald: je kunt niet verwachten dat caravans ter plekke worden verzekerd door de dealer.

Uitspraak duurt dan ook weer even en dit bericht kwam als toetje na de kerst. Het is niet anders. We zijn een ervaring rijker, en door schade en schande weer wijzer geworden. We hebben er gelukkig geen dag minder om gekampeerd. Wel volop rondgekeken naar een vervangende caravan, maar het blijft nog steeds het fijnste huisje dat bij onze wensen past.

Ik heb even getwijfeld het wel of niet hier te delen. Weinig behoefte aan "had ik het niet gezegd". Van de andere kant was er veel positieve input en leren we hier van elkaar. Doe er dus je voordeel mee knipoog.gif

Bekijk bij inleveren van je caravan samen de staat van je caravan en laat eventuele gebreken noteren. (Dealer verweet ons een caravan ingeleverd te hebben met volop schade)
Laat de afspraak noteren en vraag om een kopie.(Dealer heeft met potlood zaken gewijzigd. Omdat wij geen kopie hadden was dit niet aan te tonen)
Vraag waar je caravan gestald wordt. (wij dachten binnen, al had de caravan ook daar niet safe gestaan)
Reageer zelf bij niet nakomen van afspraken. (had ik maar.....)

Ik zet er een dikke streep onder en kijk weer vooruit naar het nieuwe seizoen happynewwyear.gif
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Diny » za 6 jan 2018 23:45

Knap dat je stelt dat er een dikke streep onder kan thumbup.gif

Na anderhalf jaar, de ene keer meer, de andere keer minder, in spanning te hebben gezeten.
Niets prettig geregeld, maar je hebt het afgesloten en hopelijk fijne vakanties in het verschiet.

Toch moedig dat je de uitslag hebt gemeld.
We kunnen er een en ander van leren.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Vino » zo 7 jan 2018 10:16

Moedig en veel doorzetting vermogen! Jammer dat je er zo slecht uitspringt en een hoop geld weer moet uitgeven.Misschien een tip voor andere forum leden:Bij de stalling waar wij de caravan hebben staan in Almere-Buiten,StallingNr...... hier word je caravan ingenomen als je deze brengt,gecontroleerd op schade,indien ja schade,dan word deze op een schets aangegeven en omschreven,tekenen en je krijgt het formulier mee.Bij thuiskomst is er al een mail bericht dat de caravan verplaats is naar zijn overdekte stalling plaats.Ga je de caravan ophalen,formuliertje meenemen,caravan controleren en vertrekken.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door perry » zo 7 jan 2018 10:33

Jammer dat de uitkomst zo is Leentje.
Ik vind het vooral knap dat je de naam niet noemt van de dealer.
Ik zou nooit naar zo iemand gaan.
Snap best wel dat zo dealer echt niet alle kosten op hem kan nemen (ten slotte zijn jullie zelf niet verzekerd ook)
Maar beetje tegemoet komen in de kosten bv geen man uren rekenen voor evt reparatie is toch het minste wat je kan doen.
Ik heb me caravans altijd verzekerd gehad en nooit door me eigen toedoen schade gemaakt maar wel door bv hagel en 2 klapbanden altijd goed afgehandeld en nooit een cent hoeven te betalen.
nu is me caravan van 2012 dus nu zeker verzekerd maar ook de oude waren verzekerd ik vind het een gerust stelling.

Ik wens jullie alle plezier met jullie caravan.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Chris » zo 7 jan 2018 10:42

Heel jammer Leentje.

Zo wordt "te goeder trouw" wel zwaar afgestraft helaas.
Ondertussen ( hoe hard het ook klinkt) lijkt je er mee verzoend te zijn.... het is helaas niet anders.
Pech... simpele pech dus.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door PD » zo 7 jan 2018 10:53

perry schreef:Jammer dat de uitkomst zo is Leentje.
Ik vind het vooral knap dat je de naam niet noemt van de dealer.
Ik zou nooit naar zo iemand gaan.
Snap best wel dat zo dealer echt niet alle kosten op hem kan nemen (ten slotte zijn jullie zelf niet verzekerd ook)
Maar beetje tegemoet komen in de kosten bv geen man uren rekenen voor evt reparatie is toch het minste wat je kan doen.
Ik vind de reactie als "ik zou nooit naar zo iemand gaan" erg overdreven; de dealer staat gewoon in zijn recht en dat was vooraf ook zeker te verwachten; er treft hem dan ook geen enkele blaam !
Wanneer een caravan voor onderhoud bij de dealer staat, mag je verwachten dat deze buiten staat en ja dan loop je zelf het risico van hagelschade.

Wanneer hij als vorm van tegemoetkoming wat creatief met zijn manuren had gerekend, zou hem dit weliswaar sieren, maar niet meer dan dat.

In mijn optiek heeft de dealer niets fout gedaan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door AadB » zo 7 jan 2018 11:27

RE.gif
@Pd,

Quote:
Dealer heeft met potlood zaken gewijzigd.....
Einde quote

Dit vind ik dus niet kunnen. Verder heb ik er geen oordeel over.

@Leentje, jammer van de uitkomst maar gied dat je het achter je kunt laten.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Poldervrouwtje » zo 7 jan 2018 11:32

Jammer van de uitspraak. Deels snap ik het wel. Maar enige coulance had de dealer gesierd. En ik heb niet de behoefte om commentaar te geven op wat je wel of niet had moeten / kunnen doen. Is al zuur genoeg.

Gelukkig kan je het naast je neerleggen.

Fijne kampeervakanties toegewenst
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door PD » zo 7 jan 2018 11:34

AadB schreef: @Pd,

Quote:
Dealer heeft met potlood zaken gewijzigd.....
Einde quote
Daar heb ik maar niet op gereageerd :( Daar kan ik geen mening over hebben omdat ik de wederzijdse details niet ken.


Mijn reactie was richting Perry... vanwege zijn uitspraak "ik zou nooit naar zo iemand gaan"...
Vandaar:
PremiumDiscovery schreef:Wanneer een caravan voor onderhoud bij de dealer staat, mag je verwachten dat deze buiten staat en ja dan loop je zelf het risico van hagelschade.
Daarin heeft de dealer niets verkeerd gedaan en verdient deze uitspraak dan ook niet.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Leentje » zo 7 jan 2018 13:25

Bij degene die nu de caravan een beurt geeft, staat de caravan binnen in een degelijke hal. Hij spreekt er niet meer af dan hij op een dag af kan handelen. Zo kan het dus ook.

Een coulanceregeling was mooi geweest.

De naam heb ik niet genoemd, ik wil met opgeheven hoofd door ons dorp blijven wandelen en kan nog steeds zeggen dat ik heb gekeken waar onze rechten liggen. Helaas niet aan onze zijde. Dat ik vind dat hij zaken heeft verdraaid doet niet ter zake, de rechter heeft het laatste woord gesproken. Ook omdat de uitspraak onbekend was, vond ik het niet correct zijn naam te noemen.

We zetten de blik weer op vooruit, en ik heb het inderdaad hier nog gedeeld zodat anderen er wellicht wat aan hebben.
Laatst gewijzigd door Leentje op zo 7 jan 2018 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Jan van Vijven » zo 7 jan 2018 13:44

Duidelijk....laat het een leerschool zijn voor de rest!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door troapel » zo 7 jan 2018 14:20

Het hier delen van het eindresultaat is erg zinvol. Zo kan je anderen wakkerschudden en laten zien wat voor gevolgen zoiets kan hebben.

Helaas komt het voor jullie te laat, maar ik ben tenminste wijzer geworden door het lezen van dit verhaal.

Respect voor de manier hoe jullie ermee omgaan. thumbup.gif


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: schade door noodweer bij dealer ivm onderhoud

Bericht door Michel1975 » zo 7 jan 2018 20:23

Zuur voor je Leentje maar ik snap de uitspraak wel. Hoe lullig voor jou ook een uitspraak in jouw voordeel had verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor ieder onderhoudsbedrijff. Dit had onherroepelijk geresulteerd in hogere kosten voor de bedrijven die weer doorgerekend zouden worden aan de consument.
Het had hem gesierd als hij je tegemoet was gekomen maar ook niet meer dan dat. Overigens de complimenten hoe je het aangepakt hebt en er nu mee naar buiten bent gekomen. thumbup.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”