Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Na vele jaren gekampeerd te hebben met een De Waard tent willen wij nu een caravan, een tent op wielen, niet meer dan dat. De Kip Shelter Basic voldoet aan onze wensen en eisen. Meer spullen dan die in en bij een De Waard tent past nemen we nooit mee. Wij vragen ons dan ook af of wij het max. toelaatbare gewicht van 750 kg. moeten verhogen naar 900 kg. Heeft iemand hierover een mening en/of ervaring?
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Standaard mag je meen ik 190 maximaal bijladen, ervan uitgaande dat de auto dit ook mag trekken.
Als je denkt binnen deze kilo's te blijven, zou je het zo kunnen laten anders zou ik voor de 900 kg gaan.
Heb je net iets extra's
Stel je wilt (electrische) fietsen meenemen etc.
En de kosten vallen ook nog wel mee volgens mij +/- 275 euro
Blefke
Als je denkt binnen deze kilo's te blijven, zou je het zo kunnen laten anders zou ik voor de 900 kg gaan.
Heb je net iets extra's
Stel je wilt (electrische) fietsen meenemen etc.
En de kosten vallen ook nog wel mee volgens mij +/- 275 euro
Blefke
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
T/m 750 kilo blijft het een "aanhanger" zonder kenteken (witte plaat). Bij 900 kilo is het een caravan met een eigen kenteken.
Weet niet of de kosten hiervoor ook in die 275 euro zitten, anders komen die kosten er nog bij.
Weet niet of de kosten hiervoor ook in die 275 euro zitten, anders komen die kosten er nog bij.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Je betaalt ook meteen weer voor een verzekering voor de caravan.
Bij verhoging van de aslast komen dus de kosten van
Rdw voor het verhogen
wegenbelasting + eigen kenteken caravan
Aparte verzekering
Onder de gelijk of onder de 750 kg
geen wegenbelasting
geen verzekering (valt onder het trekkende voertuig).
Geen eigen kenteken
Bij verhoging van de aslast komen dus de kosten van
Rdw voor het verhogen
wegenbelasting + eigen kenteken caravan
Aparte verzekering
Onder de gelijk of onder de 750 kg
geen wegenbelasting
geen verzekering (valt onder het trekkende voertuig).
Geen eigen kenteken
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18987
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
RE.gif
Verzekering voor de caravan is geen verplichting. Gekoppeld aan de auto valt deze onder de verzekering van de auto. Mocht de caravan op de camping los van de auto gaan rollen valt deze onder je WA verzekering. Schade aan derde worden dan door de WA verzekering gedekt, je eigen schade niet.
Je verzekerd je caravan alleen voor schade aan je caravan zelf.
Overigens heeft verzekeren niets te maken met het gewicht van de caravan.
Daarnaast betaal je nog steeds geen wegenbelasting voor de caravan.
Andre.
Verzekering voor de caravan is geen verplichting. Gekoppeld aan de auto valt deze onder de verzekering van de auto. Mocht de caravan op de camping los van de auto gaan rollen valt deze onder je WA verzekering. Schade aan derde worden dan door de WA verzekering gedekt, je eigen schade niet.
Je verzekerd je caravan alleen voor schade aan je caravan zelf.
Overigens heeft verzekeren niets te maken met het gewicht van de caravan.
Daarnaast betaal je nog steeds geen wegenbelasting voor de caravan.
Andre.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
RE.gif "Mocht de caravan, los van de auto, op de camping gaan rollen dan valt deze onder de WA verzekering" Toch
maar even vermeld dat dit dan niet de WA verzekering van de auto is, maar de WA -Particulier die men dan
hopelijk heeft afgesloten. Deze verzekering is nl in NL helaas niet verplicht.
maar even vermeld dat dit dan niet de WA verzekering van de auto is, maar de WA -Particulier die men dan
hopelijk heeft afgesloten. Deze verzekering is nl in NL helaas niet verplicht.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18987
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
RE.gif
Je hebt gelijk. Niet van de auto maar de WA -Particulier.
Andre
Je hebt gelijk. Niet van de auto maar de WA -Particulier.
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Zijn vast Belgische regels. In Nederland is er geen aparte verzekeringsplicht voor een aanhanger en geen wegenbelasting.primera schreef:Je betaalt ook meteen weer voor een verzekering voor de caravan.
Bij verhoging van de aslast komen dus de kosten van
Rdw voor het verhogen
wegenbelasting + eigen kenteken caravan
Aparte verzekering
Onder de gelijk of onder de 750 kg
geen wegenbelasting
geen verzekering (valt onder het trekkende voertuig).
Geen eigen kenteken
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
In belgie forfartaire belasting van 37,44.
verzekering geen idee.
Gezien de mijne tot 750 kg mag laden.
Moet eerlijk zeggen dat ik het eigen kenteken gebeuren niet snap!
Het enigste wat je er dus uit kan leiden dag het zwaarder is dan 750 kg.
Maar Nederland kennende kloppen ze tich altijd geld uit je zakken.
Tot de laatste eurocent toe.
We zijn daarom ok weg gegaan uit Nederland.
Maar voornaamste voor kinderen.
Grotere tuinen , goedkopere huizen en beter onderwijs.
En geen dure kinderopvang!
Al gebruiken we het laatste niet gezien ik afgekeurd ben.
Helaas huisvader.
verzekering geen idee.
Gezien de mijne tot 750 kg mag laden.
Moet eerlijk zeggen dat ik het eigen kenteken gebeuren niet snap!
Het enigste wat je er dus uit kan leiden dag het zwaarder is dan 750 kg.
Maar Nederland kennende kloppen ze tich altijd geld uit je zakken.
Tot de laatste eurocent toe.
We zijn daarom ok weg gegaan uit Nederland.
Maar voornaamste voor kinderen.
Grotere tuinen , goedkopere huizen en beter onderwijs.
En geen dure kinderopvang!
Al gebruiken we het laatste niet gezien ik afgekeurd ben.
Helaas huisvader.
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
RE.gif
En ik snap jou punt niet.
Een eigen kenteken boven 750 kg is in België ook.
En bovendien betaal je daar dus wegenbelasting over de caravan. Niet in Nederland.
En ik snap jou punt niet.
Een eigen kenteken boven 750 kg is in België ook.
En bovendien betaal je daar dus wegenbelasting over de caravan. Niet in Nederland.
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Dat is het leukste onder of boven de 750 kg is beide 37,44.
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Leuke en informatieve reacties. Maar ik wil alleen weten of voor ex De Waard kampeerders 190 kg laadvermogen voor bagage in een kleine Kip Shelter voldoende is? Onze auto mag 1100 kg trekken. Ik wil proberen om de Shelter ongeveer 75% van het gewicht van de terkkende auto te beladen.
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
RE.gif
Natuurlijk is 190 kg voldoende als je tentkamperen gewend bent. Het is zelfs voor niet ex tentkampeerders voldoende.
Maar als je nu de keuze hebt om de Kip met een zwaardere as of hoger maximum gewicht af te laten leveren zou ik dat zeker doen. Je hoeft niet tot het maximum te gaan.
Maar omstandigheden kunnen veranderen, en zoals al eerder werd genoemd misschien gaan er in de toekomst (elektrische) fietsen mee of andere gewichtsverhogende zaken. Dan is het fijn dat er niet meteen ook een andere caravan moet worden gekocht.
Natuurlijk is 190 kg voldoende als je tentkamperen gewend bent. Het is zelfs voor niet ex tentkampeerders voldoende.
Maar als je nu de keuze hebt om de Kip met een zwaardere as of hoger maximum gewicht af te laten leveren zou ik dat zeker doen. Je hoeft niet tot het maximum te gaan.
Maar omstandigheden kunnen veranderen, en zoals al eerder werd genoemd misschien gaan er in de toekomst (elektrische) fietsen mee of andere gewichtsverhogende zaken. Dan is het fijn dat er niet meteen ook een andere caravan moet worden gekocht.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Op zich valt dat wat betreft aanhangers juist heel erg mee en is dit veel goedkoper dan in België, niet voor niets dat mijn schoonvader een Nederlandse aanhanger met kenteken op mijn naam in België heeft, scheelt juist al die posten die je opnoemt en wat dat kenteken betreft, ik zou geen caravan zonder kenteken willen hebben, het kenteken is juist de registratie en het bewijs dat hij van jouw is, eentje zonder is eenmaal gestolen gewoon weg, ook al staat hij bij de "buren" op de opritprimera schreef: Maar Nederland kennende kloppen ze tich altijd geld uit je zakken.
Tot de laatste eurocent toe.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Ook zal dit met een eventuele inruil/verkoop in de toekomst positief uitwerken.Daphne schreef:RE.gif
Natuurlijk is 190 kg voldoende als je tentkamperen gewend bent. Het is zelfs voor niet ex tentkampeerders voldoende.
Maar als je nu de keuze hebt om de Kip met een zwaardere as of hoger maximum gewicht af te laten leveren zou ik dat zeker doen. Je hoeft niet tot het maximum te gaan.
Maar omstandigheden kunnen veranderen, en zoals al eerder werd genoemd misschien gaan er in de toekomst (elektrische) fietsen mee of andere gewichtsverhogende zaken. Dan is het fijn dat er niet meteen ook een andere caravan moet worden gekocht.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Wij hebben een Kip Kompakt 37 EKV leeggewicht 790 kg. Deze mag 210 kg bijladen. Omdat wij twijfelden over een mover hebben wij het max as gewicht laten verhogen naar 1200 kg.
Inmiddels een mover laten monteren wel met een kleine MMP accu. Tevens een thule luifel aan de zijwand.
De caravan weegt nu volgeladen 970 kg.
Conclusie er is inclusief mover toch maar 180 kg bijgekomen.
Met 190 kg moet je er echt wel komen. De Shelter is ook niet zo groot dat er zoveel in kan en stoelen vervoer je gemakkelijker in de auto.
Uitzondering is natuurlijk als er speciale dingen in de shelter getransporteerd worden zoals fietsen of een motor.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Inmiddels een mover laten monteren wel met een kleine MMP accu. Tevens een thule luifel aan de zijwand.
De caravan weegt nu volgeladen 970 kg.
Conclusie er is inclusief mover toch maar 180 kg bijgekomen.
Met 190 kg moet je er echt wel komen. De Shelter is ook niet zo groot dat er zoveel in kan en stoelen vervoer je gemakkelijker in de auto.
Uitzondering is natuurlijk als er speciale dingen in de shelter getransporteerd worden zoals fietsen of een motor.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Vele reacties met interessante informatie. Hieruit blijkt dat wij voor onze behoefte de toelaatbare massa niet hoeven te verhogen naar 900 kg, 750 kg is voldoende.
Waarschijnlijk kunnen we naderhand de toelaatbare massa nog verhogen naar 900 kg.
Waarschijnlijk kunnen we naderhand de toelaatbare massa nog verhogen naar 900 kg.
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Dat is alleen mogelijk als er al 900 kg as onder zit.
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Er is nog een verschil:Daphne schreef:Zijn vast Belgische regels. In Nederland is er geen aparte verzekeringsplicht voor een aanhanger en geen wegenbelasting.primera schreef:Je betaalt ook meteen weer voor een verzekering voor de caravan.
Bij verhoging van de aslast komen dus de kosten van
Rdw voor het verhogen
wegenbelasting + eigen kenteken caravan
Aparte verzekering
Onder de gelijk of onder de 750 kg
geen wegenbelasting
geen verzekering (valt onder het trekkende voertuig).
Geen eigen kenteken
In Vlaanderen (belgië) moet je GEEN belasting betalen voor aanhangwagen waarvan het tot max gewicht 750 KG is, In Wallonië, ook België dus, moet je WEL een belasting betalen onder de 750 Kg, maar de Douane vind dit niet eerlijk en knijpt dus voor 99% een oogje dicht. Ken dan ook niemand in heel de regio die voor zn aanhangwagen onder de 750kg betaald in WalloniË.
Niet vergeten, het blijft België. We zijn altijd de eerste van de klas, vooral als het op politieke absurde maatregelen aankomt!
Betreft verzekering het volgende: Onder de 750 kg neemt de verzekering van je auto dit op (wel verplicht doorgeven! kan een verhoging van je verzekering met zich mee brengen)), boven de 750 kg moet de aanhangwagen of caravan altijd apart verzekerd zijn. Je mag NOOIT zonder de extra plaat, keuring, belasting, verzekering rondrijden in heel belgië boven de 750 Kg. Bovendien moet hij geremd zijn.
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Voor het verhogen van de toelaatbare massa naar bijvoorbeeld 900 kg wordt nooit de as vervangen. Het is alleen een papieren kwestie (RDW, kenteken, enz.) de as blijft het zelfde.
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
RE.gif
Dat is niet helemaal waar.
De as moet wel geschikt zijn voor dat gewicht. Je kunt bij aankoop van een nieuwe caravan kiezen voor een zwaardere as als dat door de fabrikant wordt aangeboden. Je kunt er niet bij voorbaat van uitgaan dat een hoger gewicht een papieren kwestie is.
Dat is niet helemaal waar.
De as moet wel geschikt zijn voor dat gewicht. Je kunt bij aankoop van een nieuwe caravan kiezen voor een zwaardere as als dat door de fabrikant wordt aangeboden. Je kunt er niet bij voorbaat van uitgaan dat een hoger gewicht een papieren kwestie is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Pertinent onjuist Wanneer de lichtere as af-fabriek gemonteerd is, gaat het niet meer lukkenCharlie schreef:Voor het verhogen van de toelaatbare massa naar bijvoorbeeld 900 kg wordt nooit de as vervangen. Het is alleen een papieren kwestie (RDW, kenteken, enz.) de as blijft het zelfde.
Onze hut heeft een zwaardere as, maar hetzelfde type is er ook als 1.800 kg variant en die is echt niet te verhogen naar onze mtm van 2.000 kg.
Verlagen kan wel, maar dat lijkt me logisch
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Ik heb even de specificaties van de Shelter er bij gepakt en de optielijst bekeken.
Tegen meerprijs van 299 euro wordt de shelter af-fabriek voorzien van een 900 kg as. De standaard as mag en kan "maar" 750 kg hebben.
Het is dus een heel verkeerd uitgangspunt dat de 750 kg versie met een berichtje naar de RDW opgehoogd kan worden naar 900 kg.
Er is dus echt verschil in assen.
Een 750 kg versie, zonder kenteken dus!, Kan dan ook nooit een verhoogd gewicht en dientengevolge een kenteken krijgen.
Tegen meerprijs van 299 euro wordt de shelter af-fabriek voorzien van een 900 kg as. De standaard as mag en kan "maar" 750 kg hebben.
Het is dus een heel verkeerd uitgangspunt dat de 750 kg versie met een berichtje naar de RDW opgehoogd kan worden naar 900 kg.
Er is dus echt verschil in assen.
Een 750 kg versie, zonder kenteken dus!, Kan dan ook nooit een verhoogd gewicht en dientengevolge een kenteken krijgen.
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Nee! Het is een papieren kwestie. Een Kip Shelter (of een andere caravan) die in de showroom staat met een toelaatbare massa van 750 kg kan binnen een paar dagen verhoogt worden (op kenteken) naar 900 kg met de bestaande as. Dit is mij door meerder caravan dealers bevestigd. Er wordt geen andere as onder de caravan geplaatst.
Re: Verhoging toelaatbare massa 900 kg?
Mss kun je dan beter meteen de caravan op 900 kg laten zetten. Laadvermogen dat niet wordt gebruikt kost je niets. En je weet zeker dat het goed is.
Het later laten verhogen van 750 kg naar 900 kg is toch weer een extra handeling en er moet een eigen kenteken op de caravan komen.
Verzonden via Tapatalk
Het later laten verhogen van 750 kg naar 900 kg is toch weer een extra handeling en er moet een eigen kenteken op de caravan komen.
Verzonden via Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021