Frans- en NL kenteken combinatie?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Jan van Vijven » di 8 apr 2014 16:10

RE.gif
Ik heb een groene kaart bij mijn caravan, er heeft bij de aanvraag nooit iemand gevraagd naar de auto.
Ik begrijp dan ook niet wat jou Nederlands kenteken auto ertoe doet, verzekering technisch mag elke auto er toch voor staan?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door deusjevo » di 8 apr 2014 16:29

Waar komt jou groene kaart vandaan dan Jan, ik neem van de autoverzekeraar?
Da's naar mijn weten de enige die een groene kaart voor een caravan kan verstrekken?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Jan van Vijven » di 8 apr 2014 16:46

RE.gif
Eh...caravan verzekering...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18950
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Hobby Linka » di 8 apr 2014 16:53

deusjevo schreef:Waar komt jou groene kaart vandaan dan Jan, ik neem van de autoverzekeraar?
Da's naar mijn weten de enige die een groene kaart voor een caravan kan verstrekken?
Ik heb er twee.

Een van de verzekeraar van de caravan en een van de leasemaatschappij. Is namelijk verplicht in een aantal landen dat de caravan ook op de verzekering staat van het trekkende voertuig. Ik weet het even niet snel te vinden, maar daar loopt al een onderwerp over.


Andre.

EDIT: Gevonden
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door deusjevo » di 8 apr 2014 17:44

Jan van Vijven schreef:RE.gif
Eh...caravan verzekering...
Hmm, waarom niet van je autoverzekeraar, daarbij is hij WA verzekerd toch?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Whitehorse

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Whitehorse » di 8 apr 2014 17:57

Hobby Linka: zeer bedankt, dit deel is me helemaal duidelijk!

gert en gea

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door gert en gea » di 8 apr 2014 19:24

RE.gif
je krijgt er alleen een van de auto verzekering, en waarom dan?
als de caravan is aangekoppeld valt hij onder de auto verzekering en als hij afgekoppeld is valt hij onder de caravan verzekering.
als je er een wil hebben of nodig denkt te hebben even contact op nemen met je auto verzekerings maatschappij.
de groene kaart geld alleen dus als hij schade maakt aan een aangekoppelde auto.
en je hebt hem maar in een paar landen nodig in Europa.
ze kunnen tegenwoordig zo een [groene]kaart na je mailen tot je hem zelf uitprint.
en ik zet groen tussen [haakjes] want hij mag ook wit zijn tegenwoordig!

Gert

beenakker

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door beenakker » wo 30 jul 2014 18:28

Jammer genoeg heb ik dezelfde problemen die hier staan beschreven. Fijn die Europese afstemming. Ben in bezit van een auto op Frans kenteken en een caravan op Nederlands kenteken. Mijn Franse assuradeur zegt dat ze geen caravan met NL kenteken kunnen verzekeren en ik heb een vraag uitstaan bij het Nederlands Verbond van Motorrijtuigenverzekeraars of er een Nederlandse verzekeraar is die een aparte WA verzekering wil afgeven op een NL Caravan? Ik verwacht daar gezien alle berichten weinig van.
Je komt dan in een Catch22 waar je feitelijk onmogelijk gemaakt wordt om als personenwagen een aanhanger van 750 KG + te trekken waarvan de registratie in een ander land is geregeld dan in het land van het trekkende voertuig?
Hoe zit dat eigenlijk met de verzekering van aanhangers in het beroepsgoederenvervoer? Daar mag men ook rijden met kentekens uit verschillende landen? Wie weet daarop het antwoord?

Whitehorse

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Whitehorse » wo 30 jul 2014 19:07

Het probleem is inderdaad idioot,en leve Europa! Ik krijg mijn caravan dus niet ingevoerd hier in Frankijk! En verzekeren in Nederland kan ook niet, want ik ben geëmigreerd!
Ik kan niets op mijn naam zetten, maar dat er nog een caravan en een klassieke auto op mijn naam staan met een NL kenteken geeft kennelijk niet! Ik rijd weer gewoon met de combinatie fr/nl en laat het fijn zo.
Het adres in NL waar de caravan op staat klopt natuurlijk ook niet meer, maar ik kan het niet veranderen.......leuk cirkeltje he?
Ik ben benieuwd, maar ik heb niet de indruk dat iemand in Nederland of zowieso in de hele EU het weet!

beenakker

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door beenakker » do 31 jul 2014 17:20

Antwoord van de grootste Franse Verzekeraar ( vertaald, en misschien niet zulk goed Nederlands)

" Ik begrijp dat u een verzekering wil voor het rijden in Frankrijk met een caravan met een Nederlandse registratie en daarmee verschillend van de Franse registratie van uw auto.
Verordeningen verbieden ons een voertuig te verzekeren van onder duurzame (niet tijdelijke) buitenlandse registratie op straffe van een zware straf van onze toezichthoudende autoriteiten.
Een verzekering kan alleen worden verkregen in Frankrijk voor die de voertuigen gekocht door Franse ingezetenen, welke geregistreerd in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschap anders dan Frankrijk, mits de aanvraag voor het verkrijgen van een Franse (kenteken) registratie in gang is gezet.
Als u uw caravan niet registreren wil in Frankrijk, moet u dus contact opnemen met een adviseur van **** in Nederland, die hebben dan de mogelijkheid om uw caravan geregistreerd in Nederland te verzekeren. "

De bal ligt dan dus weer bij de Nederlandse verzekeraar.. Wordt vervolgd.

gert en gea

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door gert en gea » do 31 jul 2014 21:26

RE.gif
sorry hoor maar hoe verklaar je dan hoe transportfirma's dat doen?
die zie je vandaag rijfden met een oplegger uit england en morgen een uit spanje en overmorgen een uit frankrijk.
informeer daar eens na een oplossing! scratch.gif

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Fred » zo 25 feb 2018 00:54

Dag,
Ik ben lid vanaf 2005 ,geloof ik. Na het overlijden van mijn vrouw heb ik niet meer zo actief dit forum gevolgd. Ik heb zelfs mijn kabe toen verkocht.
Tijden veranderen en ik ben toch weer aan een caravan begonnen.
Mijn situatie is als volgt:
Mijn vriendin is Nederlandse, maar woont in Spanje en is daar resident. Dus officieel geëmigreerd , dus zij komt niet meer voor in de NL burger registratie. Is in bezit van een Spaanse auto op uiteraard Spaans kenteken.......Ik woon in Nederland, kom dus voor in de burgerlijke stand.
Ik heb een caravan op NL kenteken gekocht. Die wagen is ook apart verzekerd als hij NIET achter de auto zit. Ik heb voor die kar een groene kaart en dus is hij op de autoverzekering tegen schade gedekt.
Mijn lief en ik willen niet steeds met het vliegtuig heen en weer vliegen tussen-n beide landen. Het plan is om met de Spaanse auto met NL-caravan heen en weer te rijden en daar dan zo’n week of 10 dagen over te doen. Ook willen we er in Spanje mee rondrijden.
Nu komt het: mogen mijn vriendin en ik in een Spaans gekentekende auto met een Nederlands gekentekende caravan rijden in Spanje, Frankrijk, België, Duitsland en Nederland? We kunnen en mogen beiden met aanhanger rijden ( BE). Beide auto’s zijn in eigen land verzekerd.De Spaanse auto moet nog wel een trekhaak krijgen.
Ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 feb 2018 07:21

Ik zie geen probleem, wellicht eens met de betrokken verzekeringen opnemen. (Spaanse van de auto en Nederlandse van de caravan)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ferdi

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Ferdi » zo 25 feb 2018 07:52

In België kan je een buitenlands gekentekende aanhanger niet WA meeverzekeren bij een Belgisch gekentekende auto en verzekering.
Heb dat 15 jaar geleden al geprobeerd met een aanhanger en 10 jaar terug met de Tabbert. Zelfs het all risk gedeelte van de de caravan krijg je niet zo maar verzekerd in NL (de europeesche) dit kan per land in Europa verschillen.
Dus navragen bij de verzekering van de auto of je dit zo geregeld kan krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18950
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Hobby Linka » zo 25 feb 2018 08:36

Fred schreef:Dag,

We kunnen en mogen beiden met aanhanger rijden ( BE). Beide auto’s zijn in eigen land verzekerd.De Spaanse auto moet nog wel een trekhaak krijgen.
Hoi Fred,

Hou er in ieder geval rekening mee dat jij in Nederland niet in de Spaanse auto mag rijden. Ik weet niet hoe dat in de andere landen geldt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 08:47

RE.gif
Weet je dat zeker ? Met een vervangende auto die je vanuit het buitenland meebrengt, mag je toch ook rijden... De auto is verzekerd en de bestuurder heeft een rijbewijs ?

Misschien per keer aan tijd (enkele dagen) gebonden ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ferdi

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Ferdi » zo 25 feb 2018 09:03

Als je in NL ingeschreven bent en een buitenlands gekentekende auto in NL bestuurd en ze houden je van de douane aan. Dan kan je meteen bpm afrekenen en een boete eroverheen.
Of je moet een regeling zoals Micky hebben.
Mijn vrouw is hier ook al eens op gecontroleerd, op weg naar haar werk in NL.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 09:08

Okay, dat wist ik niet.
Waarschijnlijk mag het een paar dagen zoals bij een vervangende auto. Dit heb ik vóór onze caravantijd wel eens een keer bij de hand gehad.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Stigter » zo 25 feb 2018 09:41

Groet Arnold

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door PD » zo 25 feb 2018 09:43

thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 10:02

Waarbij je dit vooraf moet aanvragen, overigens rij ik al bijna 2 jaar en zo’ n 150.000km meerdere keren per week de grens over, ik ben nog nooit gecontroleerd....


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Stigter » zo 25 feb 2018 10:06

Dat moment komt theoretisch steeds dichter bij mrgreen.gif
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Fred » zo 25 feb 2018 10:11

Dank voor de reacties. Ik weet, dat ik niet in NL in een Spaanse auto mag rijden. Mijn lief daarentegen wel. Ze heeft ook een Spaans rijbewijs (bij verlenging gekregen) en dito paspoort. Zij kan altijd, waar in Europa ook, met de S en NL combinatie rijden. Ik denk, dat ik, als zij naast mij zit, ook met die combinatie mag rijden. Wij zijn dan steeds 3 maanden in Spanje en vervolgens weer 3 maanden in Nederland. Zo onderhouden we de lijfelijke contacten.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Mees

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Mees » zo 25 feb 2018 11:13

De Spaanse auto staat op Fred's Spaanse vriendin's naam. Casus is anders Ferdi....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 11:21

Fred schreef:Dank voor de reacties. Ik weet, dat ik niet in NL in een Spaanse auto mag rijden. Mijn lief daarentegen wel. Ze heeft ook een Spaans rijbewijs (bij verlenging gekregen) en dito paspoort. Zij kan altijd, waar in Europa ook, met de S en NL combinatie rijden. Ik denk, dat ik, als zij naast mij zit, ook met die combinatie mag rijden. Wij zijn dan steeds 3 maanden in Spanje en vervolgens weer 3 maanden in Nederland. Zo onderhouden we de lijfelijke contacten.
Jij mag niet in de buitenlandse auto rijden in Nederland met haar naast je, tenzij je deze ontheffing hebt. Ik mag dus wel in mijn Duitse lease auto rijden in Nederland, maar niet in de Belgische auto van mijn schoonvader, ontheffing krijg je ook echt op kenteken, mijn vrouw heeft ook een ontheffing voor mijn auto, niemand anders in Nederland mag dus met deze wagen rijden.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”