Frans- en NL kenteken combinatie?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Whitehorse

Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Whitehorse » ma 7 apr 2014 17:03

Ook onder "Home-Car" een vraag gepost, maar hier is er nog een waar ik tot nu toe niet uitkom: mag je met een auto met een frans kenteken door Europa rijden met een caravan erachter met een nederlands nummer? Ik vind op internet tegenstrijdige meningen!
(Ik ben overigens vorig jaar gewoon zo van Noord Frankijk naar Bretagne en terug gereden en geen probleem gehad, maar dat zegt niets?) weenie.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Hans1954 » ma 7 apr 2014 17:17

Dat mag zonder meer. Zolang je maar de juiste verzekeringen hebt is het geen probleem.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Whitehorse

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Whitehorse » ma 7 apr 2014 17:24

Dank voor je snelle antwoord! Weet je misschien ook waar ik het kan vinden? En normaal is de caravan toch verzekerd via de auto-verzekering? Of moet ik een aparte verzekering op de caravan hebben? (Misschien dom, maar ik ben relatief nieuw in caravanland!) :oops:

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18300
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door deusjevo » ma 7 apr 2014 17:29

Als Nederlands ingezetene mag je niet in een auto met buitenlands kenteken in Nederland rijden, hou dat wel in de gaten.
Je kan een serieuze naheffing krijgen van de belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.... haphop.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Whitehorse

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Whitehorse » ma 7 apr 2014 17:35

Nee, dat weet ik, maar we zijn uitgeschreven uit Nederland.
Het geeft hooguit oponthoud als je in Nederland wordt aangehouden omdat je als frans ingezetene dat niet kunt bewijzen: ze schrijven je hier niet in in een gemeente zoals in NL.
Dus elke fransman (en ik ook) rijdt rond met een recente electriciteitsrekening met je naam en adres erop, want ze gaan ervan uit dat als je de rekening betaalt, je er ook wel zult wonen..wel heb ik inmiddels een verklaring van domicilie van de NL ambassade in Parijs, ik hoop dat dat de zaken bij een volgende politie-controle bespoedigt! (Die verklaring is trouwens ook alleen gebaseerd op mijn electriciteitsrekening.. blij.gif )
Europa.....is alleen de euro!

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Meenhoes » ma 7 apr 2014 19:03

Buiten het feit dat het gewoon toegestaan is, is het geen optie om de caravan in te voeren in Frankrijk? weenie.gif

Vergeet ook de groene kaart voor de caravan niet die in een aantal landen verplicht is
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Whitehorse

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Whitehorse » ma 7 apr 2014 19:34

Ja, maar dat is dus mijn probleem: je kunt hem niet invoeren zonder een conformiteitsverklaring....Europa enzo?
Bij mijn auto's kostte dat bij Volvo France 164 euro en bij Land Rover 184 euro....voor een kopietje dus. terwijl de europese commissie zegt dat het niet meer nodig is, maar daar hebben de fransen dus lak aan! Europa dus...
Maar een groene kaart voor een caravan is voor mij nieuw, dus daar ga ik achteraan. Zal ik waarschijnlijk de caravan op naam van mijn zoon in Nederland moeten zetten omdat ik niet meer in NL ben ingeschreven. Makkelijk hoor??? awhoea.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Hans1954 » ma 7 apr 2014 19:40

Je kan je Nederlandse rijbewijs toch omwisselen voor een Frans exemplaar? Ben je ook van het geleuter af.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Whitehorse

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Whitehorse » ma 7 apr 2014 19:42

Euhhh, dat zie ik even niet, dan is mijn caravan toch nog steeds nederlands? En bovendien heb ik dan een puntenrijbewijs.....en ik rij "stevig".. :oops:

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Hans1954 » ma 7 apr 2014 19:43

Whitehorse schreef:Dank voor je snelle antwoord! Weet je misschien ook waar ik het kan vinden? En normaal is de caravan toch verzekerd via de auto-verzekering? Of moet ik een aparte verzekering op de caravan hebben? (Misschien dom, maar ik ben relatief nieuw in caravanland!) :oops:
Met dank aan info Politie:
In artikel 37 van de Wegenverkeerswet 1994 staat dat geen Nederlands kenteken nodig is voor in het buitenland geregistreerde motorrijtuigen en aanhangwagens, die zich in het internationaal verkeer bevinden.
Dus als de aanhangwagen een eigen kenteken heeft, dan kan dat in mijn ogen ook. De caravan hoort niet thuis in Nederland en bevindt zich daardoor in internationaal verkeer.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Whitehorse

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Whitehorse » ma 7 apr 2014 19:52

Mmm...maar de caravan is niet in Frankrijk, maar in Nederland geregistreerd omdat ik hem niet in Frankrijk kan registreren zonder het voornoemde document. Fijn probleem he? Ik kreeg al te horen dat ik hem maar moest verkopen in Nederland!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Daphne » ma 7 apr 2014 20:00

Whitehorse schreef:(Ik ben overigens vorig jaar gewoon zo van Noord Frankijk naar Bretagne en terug gereden en geen probleem gehad, maar dat zegt niets?)
Als de persoon, op wiens naam het kenteken staat, er geen probleem mee heeft dat jij met een caravan op zijn/haar naam rondrijdt, dan is er niets aan de hand.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Whitehorse

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Whitehorse » ma 7 apr 2014 20:03

Dat denk ik ook, dus ik ga hem "cadeau" doen aan mijn oudste zoon in Amsterdam en zal even kijken naar een verzekering....dat invoeren wordt volgens mij helemaal niets! Maar blijft het probleem dat hij de bonnen zou krijgen uit Frankrijk als ik hier met de caravan onderweg ben?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Daphne » ma 7 apr 2014 20:13

Oh, en op wiens naam heb je vorig jaar dan rondgereden? :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Tramp

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Tramp » ma 7 apr 2014 20:23

Het probleem blijft de aansprakelijkheids verzekering voor je caravan .
Met een Nederlandse auto is de aansprakelijkheid voor je Nederlandse caravan meeverzekerd.
Met een Franse auto de aansprakelijkheid voor een Frans gekentekende Caravan.
Voor korte perioden kun je bij je verzekeringsmakelaar hier in Frankrijk wel wat regelen,
maar voor de langere termijn moet je daarin toch echt serieus orde op zaken brengen.

Zelf hebben wij onze Nederlandse caravan in Nederland kunnen inruilen en een Franse uitvoering
met volledige conformiteits verklaring terug kunnen terugkopen met alle in Nederland gebruikelijke
gebruikelijke inruil- en andere kortingen,
iets wat je hier bij een franse dealer niet voor elkaar zult krijgen met zo'n Hollands gebakkie
en zeker niet met ons kippetje.

Maar dan ben je er nog niet want met die hele santekraam in handen moet je ook nog die
Caravan in Frankrijk invoeren. Een procedure die wij uit handen hebben gegeven aan een een nederlandstalige
juriste van http://www.frankrijkloket.com/. Toevallig hebben wij na enige vertraging net vandaag te horen gekregen
Dat de zaak eindelijk helemaal rond is .
Dus morgen gaan we met het' Certificat Provisoire d'Immatriculation' in handen, de kentekenplaten laten vervaardigen
en de verzekering afsluiten. haphop.gif
En volgende week onze nieuwe Caravan ophalen. blij.gif

Whitehorse

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Whitehorse » ma 7 apr 2014 21:26

Dank voor je duidelijke beschrijving! Ik was hier al een beetje bang voor na de ervaringen met het invoeren van een Volvo met homologatiepapier, een klassieker met verklaring van de FFVE (federatie van klassieke voertuigen) en de Land Rover....Een lange adem is onontbeerlijk, maar het wordt met de caravan teveel moeite vrees ik. Gefeliciteerd met je "overwinning" en veel plezier gewenst! aflower.gif

Tramp

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Tramp » ma 7 apr 2014 21:59

Om hier in Frankrijk de anders tevens noodzakelijke technische keuring te voorkomen hebben wij bovendien gekozen
voor een caravanmodel in de Franse uitvoering.( andere stopcontacten, gas aansluitingen en weet ik wat nog meer)
Waarmee de invoer uiteindelijk tot een puur papieren kwestie teruggebracht kon worden.
Leuk hé, de Franse omgang met Europeese regelgeving. knipoog.gif

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door witjesm » ma 7 apr 2014 23:40

Tramp schreef:Het probleem blijft de aansprakelijkheids verzekering voor je caravan .
Met een Nederlandse auto is de aansprakelijkheid voor je Nederlandse caravan meeverzekerd.
Met een Franse auto de aansprakelijkheid voor een Frans gekentekende Caravan.
Voor korte perioden kun je bij je verzekeringsmakelaar hier in Frankrijk wel wat regelen,
maar voor de langere termijn moet je daarin toch echt serieus orde op zaken brengen.
blij.gif
Sorry dat ik dit in twijfel trek maar ik heb zelf 8 jaar in deze situatie gezeten. Eerst 3 jaar Deense auto met NL caravan daarna 5 jaar Zwitserse auto met NL caravan. In beide gevallen was de WA verantwoordelijkheid 100 % voor het trekkende voertuig en alleen de waarde van de caravan viel onder de caravan verzekering. Ik ken de Franse regels niet maar dat bij een NL voertuig alleen een NL Caravan verzekerd is klopt niet.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Ad » di 8 apr 2014 09:57

Zag vorige week een busje met Bulgaarse nummerborden rijden, met daar achter een hele grote Hobby caravan, die duidelijk meer weegt dan 750 kg. Op de caravan een Nederlandse witte nummerplaat, die alleen is toegestaan voor aanhangers onder de 750 kg. En zo wordt er wat aangerommeld.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Tramp

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Tramp » di 8 apr 2014 11:03

witjesm schreef: Sorry dat ik dit in twijfel trek maar ik heb zelf 8 jaar in deze situatie gezeten. Eerst 3 jaar Deense auto met NL caravan daarna 5 jaar Zwitserse auto met NL caravan. In beide gevallen was de WA verantwoordelijkheid 100 % voor het trekkende voertuig en alleen de waarde van de caravan viel onder de caravan verzekering. Ik ken de Franse regels niet maar dat bij een NL voertuig alleen een NL Caravan verzekerd is klopt niet.

Sorry dat ik hier niet verder op in ga.
Ik heb maanden lang bij allerlei Nederlandse en franse verzekeraars lopen leuren om dit wa probleem op opgelost te krijgen. Nu dat eindelijk allemaal is geregeld ben ik het zat om daar verder nog nodeloos woorden aan vuil te maken.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Meenhoes » di 8 apr 2014 11:33

Ad schreef:Zag vorige week een busje met Bulgaarse nummerborden rijden, met daar achter een hele grote Hobby caravan, die duidelijk meer weegt dan 750 kg. Op de caravan een Nederlandse witte nummerplaat
Was het niet een zogeheten "dag-kenteken" of "uitvoerplaten" wat gebruikt wordt voor de uitvoer?
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Ad » di 8 apr 2014 13:05

Meenhoes schreef:
Ad schreef:Zag vorige week een busje met Bulgaarse nummerborden rijden, met daar achter een hele grote Hobby caravan, die duidelijk meer weegt dan 750 kg. Op de caravan een Nederlandse witte nummerplaat
Was het niet een zogeheten "dag-kenteken" of "uitvoerplaten" wat gebruikt wordt voor de uitvoer?
Volgens mij niet, het was een WG- kenteken en hij reed vanaf Almere richting Lelystad, dus niet op weg naar Bulgarije.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Daphne » di 8 apr 2014 13:23

RE.gif

Dat moet toch iets speciaals zijn geweest. Een witte kentekenplaat voor onder de 750 kg heeft een kenteken van het trekkende voertuig en daar kan geen WG in zitten. Dat is voor aanhangers met een eigen kenteken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door peter s » di 8 apr 2014 14:41

Ad schreef:Zag vorige week een busje met Bulgaarse nummerborden rijden, met daar achter een hele grote Hobby caravan, die duidelijk meer weegt dan 750 kg. Op de caravan een Nederlandse witte nummerplaat, die alleen is toegestaan voor aanhangers onder de 750 kg. En zo wordt er wat aangerommeld.
Alle keren dat we in Tsjechië waren zijn we dit tegengekomen, allemaal enkele reisjes oosten.
Een keer liet een (overigens perfect Nederlands sprekende Bulgaar) mij zien dat ie nog een stuk of tien witte platen achter in z'n busje had!
En als wij een keer met een verkeerde plaat of zonder rijden dan 'hangen' we....
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

leonos
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 31 mar 2014 12:56

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door leonos » di 8 apr 2014 15:43

Ik rijd ook met een buitenlands kenteken en heb een NL caravan en heb destijds veeeeel moeten uitzoeken.

Het is europees vastgelegd dat het trekkende voertuig 100% verantwoordelijk is voor eventuele schade veroorzaakt door een aanhanger / caravan.
Je hebt daarvoor dus geen aparte verzekering nodig, maar...

Er zijn enkele landen (spanje, duitsland en Polen) die toch willen dat je een aparte groene kaart kan aantonen van de aanhanger / caravan.
Dit omdat er verzekeringsmaatschappijen zijn die moeilijk kunnen doen als de aanhanger / caravan losraakt van het trekkende voertuig.
Ze zeggen dat het op dat moment dus niet meer aan het trekkende voertuig hangt en dus niet onder hun verantwoordelijkheid valt.

In veel landen moet je daarom een aparte verzekering afsluiten voor de aanhanger / caravan als ze in hun land zijn ingeschreven (wat ze mijn inziens ook verplicht zouden moeten maken hier in NL).
Denk zelfs dat NL een uitzondering is waar je dergelijke verzekering niet kan afsluiten.
Ik ben er weken mee bezig geweest om het voor elkaar te krijgen, maar het gaat gewoon niet en dus kon ik in eerste instantie geen groene kaart voor de caravan aankomen.

Gelukkig hebben we een tweede (NL auto) en kunnen we via die verzekering een groene kaart voor de caravan krijgen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”