Frans- en NL kenteken combinatie?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Fred » zo 25 feb 2018 18:16

Gelukkig woon ik maar ongeveer 40 km van de Duitse grens af, dus met een Spaanse auto ben ik snel Nederland uit. Anders rijdt mijn vriendin dat stukje. Gelukkig is autorijden niet haar ding, dus ik kan me altijd uitleven.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 feb 2018 18:29

Even uit interesse, jou lief was Nederlandse maar nu niet meer neem ik aan?
Eerst geëmigreerd en dan nationaliteit veranderd?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Fred » zo 25 feb 2018 18:38

Mijn vriendin is gewoon Nederlandse, maar geeemigreerd naar Spanje en daar permanent woonachtig.
Als je rijbewijs en paspoort verloopt, verleng je die documenten voor Spaanse vervangers. Ze betaalt daar ook alle belastingen. Ze heeft niet de Spaanse nationaliteit. Materieel gezien is ze net als een Spaanse: huis, auto, verzekeringen , enz. Is Spaans.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 feb 2018 18:58

Ik ken heel veel mensen die geëmigreerd zijn met behoud van de Nederlandse nationaliteit (Dubai, Singapore, Zuid Amerika, Zuid Afrika, Frankrijk, Spanje, enz....), die hebben dan ook allemaal gewoon het Nederlandse paspoort behouden, vandaar mijn bedenkingen...
Waarom heeft zij dan een Spaans paspoort? Fiscaal kan ik me er niets bij voorstellen....
Als zij als Nederlander in Nederland komt met een Spaanse auto is er ook niets aan de hand omdat zij in Spanje is ingeschreven.

Ik weet het, tis Of Topic maar zoals ik het lees begreep ik het niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Mees

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Mees » zo 25 feb 2018 19:33

De casus uit laten zoeken bij twee overheidsdiensten die met handhaving en opsporing van dit onderwerp competent zijn.
Er kwam (vrij snel zelfs) dezelfde antwoorden en ik hoop dat ze de juist zijn.
...... don't shoot the messenger.....

Als ik het bericht van Fred samenvat: (de casus is anders dan die van Ferdi en Micky)
Fred = Nederlands ingezetene
vriendin = Spaans ingezetene
Fred heeft een NL gekentekende caravan op zijn naam
vriendin heeft een E gekentekende auto op haar naam
Zij rijden beiden als bestuurder door landen, hierboven door Fred aangegeven.

-- Ja, je mag een NL gekentekende aanhanger achter een E gekentekende auto rijden.
-- Ja, Fred mag als bestuurder én níet zijnde de eigenaar, houder, leaser, gebruiker etc in Nederland (en de door hem genoemde landen) in een E gekentekende auto rijden, met een NL gekentekende caravan/aanhanger.

Verordeningen art 7, 83/182 EEG 12 & art 6, 83/183 EEG 13,
waarin deze onderwerpen van deze casus zouden moeten staan,
zijn ook van toepassing in de landen die Fred noemt.

En als wij met z'n allen denken, en dit dan:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... s_kenteken
Fred heeft de auto niet als 'zijn wagen ter beschikking';
hij rijdt slechts als bestuurder.

Nogmaals: ik hoop dat ik de casus goed begrepen en uitgelegd heb
en dat de antwoorden ook juist zijn.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 19:35

EDIT: ik pas mijn post aan nav de post van Mees hierboven:

Sorry Mees, Fred mag ECHT niet rijden in Nederland zonder ontheffing, was het maar zou, wat was het voor mij dan gemakkelijk geweest om te komen waar ik ben (tevens zou onze Prive auto op naam van mijn schoonouders staan) mrgreen.gif
Over beperkingen hebben wij maar met 1 land te doen en dat is Nederland, dit komt door ons BPM en BTW beleid, dit is ook de reden dat auto's veel duurder zijn in ons Land dan de Landen om ons heen.
Mees schreef:En als wij met z'n allen denken, en dit dan:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... s_kenteken
Fred heeft de auto niet als 'zijn wagen ter beschikking';
hij rijdt slechts als bestuurder.
in je link staat "met een auto rijdt" (en dus niet "als zijn wagen ter beschikking" ) dat doet hij in dit geval, hij rijdt ermee, en hij valt dus onder de situatie van je link
het zou betekenen dat wij een auto op naam van mijn schoonouders in België kunnen kopen en deze in Nederland rijden, dat is nu juist wat de Belasting dienst wil voorkomen, dat gebeurde altijd.
Het zou ook betekenen dat al mijn vrienden en kennissen in mijn auto mogen sturen, de ontheffing van de Nederlandse Belastingdienst geeft duidelijk aan dat alleen de 2 personen die vermeld staan deze auto mogen besturen binnen Nederland.


dit was mijn oorspronkelijke post:

Ik kreeg nog een reactie via Privébericht, waarin stond dat het te maken zou hebben met op wiens naam de auto staat, dus nog even mijn ervaring als ervaringsdeskundige mrgreen.gif

Je mag als in Nederland ingeschreven burger nooit in een auto met Buitenlands kenteken in Nederland rijden (in het Buitenland mag het dus wel) de reden is dat er geen BTW en BPM over deze auto in Nederland is afgedragen.

Er zijn 2 uitzonderingen:

1: is hierboven de link al over geplaatst, een in het Buitenland gehuurde auto/ vervang auto om mee naar huis te komen, hiervoor moet je als je nog in het Buitenland bent een ontheffing aanvragen.
deze Ontheffing duurt een week of 2, maar als je kunt aantonen dat je de aanvraag ingediend hebt (kopie aanvraag bij je) dan is dat geldig.

2 Als je in een vergelijkbare situatie zit zoals ik, werken in het Buitenland voor een Buitenlands bedrijf, maar wonen in Nederland. Dan zitten er nog veel haken en ogen aan die ik niet allemaal zal opnoemen omdat ze hier niet relevant zijn, maar kort gezegd, je werkgever bevestigt geen Nederlandse auto te willen kopen/leasen, jij bent geen eigen baas en het belangrijkste, je gebruikt je auto primair buiten Nederland, meer dan 50% van de KM die je rijdt.
In dit geval mogen alleen de in huiswonende gezinsleden deze auto besturen in Nederland (nu dus mijn vrouw en later ook de kinderen), deze worden met naam en toenaam op de ontheffing vermeld.

Ik rij met een pak van zo'n 10 A4tjes in mijn auto, dit als ontheffing, ik ben zelfs bang dat de gemiddelde Douane beambte niet eens weet wat hij er mee aanmoet bij controle awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Hobby Linka » zo 25 feb 2018 20:13

Micky schreef:Er zijn 2 uitzonderingen:

1: is hierboven de link al over geplaatst, een in het Buitenland gehuurde auto/ vervang auto om mee naar huis te komen, hiervoor moet je als je nog in het Buitenland bent een ontheffing aanvragen.
deze Ontheffing duurt een week of 2, maar als je kunt aantonen dat je de aanvraag ingediend hebt (kopie aanvraag bij je) dan is dat geldig.
Vandaar dat er in de zomermaanden vrachten vol met auto's met Nederlands kenteken door Logicx in Frankrijk klaar staan als vervangend vervoer. Meestal door de Anwb wordt dit gecoördineerd.
logicx.jpg
logicx.jpg (10.39 KiB) 1461 keer bekeken
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 20:16

RE.gif

Maakt het idd wel makkelijker, maar zoals ik schreef, de pakkans is enorm klein, tenzij je door een jaloerse buurman genaaid wordt, mij nog niet gebeurd, ik rij hier lekker rond op witte platen, geen haan te horen, ik wil graag gecontroleerd worden om te zien wat de douane medewerker er precies vanaf weet, komt zo weinig voor dat ik denk dat ze zich achter de oren krabben bij het zien van mijn stapel papier awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mees

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Mees » zo 25 feb 2018 20:49

Juridisch in deze casus een auto mogen besturen,
is wat anders dan eventuele fiscale gevolgen voor de 'gebruiker' (lees vriendin), die in het land van registratie belasting etc betaalt.

Als je in de link doorklikt, kom je op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _nederland

Hou ook even in gedachten, dat dit niet de wet of een verordening etc etc is
maar slechts een uitleg van een overheidsdienst, in voor het publiek (hopelijk) begrijpelijke taal.
Even denkend aan de casus van een in het buitenland ingevorderd rijbewijs,
waarmee de RDW-uitleg aangaf, dat je niet mocht rijden in NL, klopte ook niet.

In die (laatste) link staat "Gebruikt u uw motorrijtuig".
Het is niet Fred's auto.
Het is de auto van de vriendin (Spaans ingezetene), die op bezoek is. (met een Spaans gekentekende auto)
De auto blijft niet.
De casus is, althans zo begrijp ik het, ze ontmoeten elkaar en gaan ermee reizen.
En ja, dan verblijf je wel eens op een adres, op een camping en bezoek je weleens een hotel ergens.
Het doel van hen, is anders dan het doel van jou.

En: ik hoef geen gelijk en weet ook niet hoe deze specifieke casus juridisch en/of fiscaal in elkaar steekt.
Ik probeerde met 'hulplijnen' licht in de duisternis te krijgen.
Misschien bracht ik verwarring en is het beter om ermee te stoppen om hierover te forummen.

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door henry12 » zo 25 feb 2018 20:51

RE.gif RE.gif
Ik weet uit ervaring dat ze dit niet snappen hoe het zit .
Een paar jaar geleden werkte ik voor een Belgisch bedrijf waar ik ook een auto van had .
Ook ik had alle papieren die jij beschrijft in de auto om te kunnen laten zien bij een controlle.
Echter ben ik eens aangehouden bij een grote verkeers controle en daar snapten ze er niks van , ze hebben met 6 man alle papieren doorgelezen maar ze kwamen er niet uit .
Na een uur uitleggen aan hun hoe het zat kon ik weer verder maar zag nog steeds grote vraagtekens boven hun hoofd staan .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 21:03

Mees schreef:Juridisch in deze casus een auto mogen besturen,
is wat anders dan eventuele fiscale gevolgen voor de 'gebruiker' (lees vriendin), die in het land van registratie belasting etc betaalt.

Als je in de link doorklikt, kom je op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _nederland

Hou ook even in gedachten, dat dit niet de wet of een verordening etc etc is
maar slechts een uitleg van een overheidsdienst, in voor het publiek (hopelijk) begrijpelijke taal.
Even denkend aan de casus van een in het buitenland ingevorderd rijbewijs,
waarmee de RDW-uitleg aangaf, dat je niet mocht rijden in NL, klopte ook niet.

In die (laatste) link staat "Gebruikt u uw motorrijtuig".
Het is niet Fred's auto.
Het is de auto van de vriendin (Spaans ingezetene), die op bezoek is. (met een Spaans gekentekende auto)
De auto blijft niet.
De casus is, althans zo begrijp ik het, ze ontmoeten elkaar en gaan ermee reizen.
En ja, dan verblijf je wel eens op een adres, op een camping en bezoek je weleens een hotel ergens.
Het doel van hen, is anders dan het doel van jou.

En: ik hoef geen gelijk en weet ook niet hoe deze specifieke casus juridisch en/of fiscaal in elkaar steekt.
Ik probeerde met 'hulplijnen' licht in de duisternis te krijgen.
Misschien bracht ik verwarring en is het beter om ermee te stoppen om hierover te forummen.
Het gelijk is in deze niet belangrijk Mees, sterker nog, overtuig me dat wat jij schrijft klopt, het maakt het voor ons veel gemakkelijker, alleen al met het rijden van de auto van mijn schoonouders in Nederland, wat we nu niet doen maar wel wenselijk is om verschillende redenen.
ik heb geprobeerd te zoeken op de artikelen die je geplaatst hebt, ik vind ze niet, volgens mij zijn dat ook eu wetten (Access to European Union law
EUR-Lex Access to European Union law
) en dat staat denk ik los van wat de Belastingdienst van je verlangt als ik eea goed heb begrepen, volgens de wet mag je zeker rijden, maar volgens de belasting moet je dan wel even de BPM en de BTW aftikken, kan het zijn dat daar het verschil zit? wellicht wil je dat nog even navragen? aflower.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Jan van Vijven » zo 25 feb 2018 21:07

Mijn baas heeft alleen maar Belgische auto's de rest is huur..
Als we dan eens in NL werken hebben we dat zelfde probleem, komt altijd weer goed maar toch.....het wordt tijd dat dit eens binnen Europa duidelijk geregeld wordt.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 21:08

RE.gif

Vind ik ook, dan worden de auto's in Nederland goedkoper en kan ik ook weer eens gewoon voor Nederlander aangezien worden awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mees

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Mees » zo 25 feb 2018 21:20

Had ik al meegekregen van de 'hulplijnen' maar misschien niet goed verwoord in eerste instantie.
De casus moet zodanig zijn, dat de bestuurder niet de gebruiker is, zoals in de casus van Fred.

En die is (fiscaal) bij jou anders, zowel voor je witte VW als voor de Belgische auto van je schoonouders.

Fred is niet de gebruiker van de auto; slechts de bestuurder.
Ook al 'gebruikt' hij even de auto voor een ritje naar de apotheek
om zijn thuisgebleven vriendin te voorzien van medicijnen:
hij is niet de gebruiker in deze casus maar slechts de bestuurder (voor dat ritje).

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » zo 25 feb 2018 21:26

RE.gif

hoe wordt dat bepaald bij controle scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Fred » ma 26 feb 2018 12:54

Nog even ter verduidelijking: mijn vriendin heeft een Spaans rijbewijs en een Nederlands paspoort met daarin haar Spaanse gegevens.

Over het rijden met de combinatie in Spanje: vriendins auto met Spaans kenteken met mijn caravan met NL kenteken. Wij zitten allebeide in de auto. Probleem wordt zeer waarschijnlijk een verzekering te vinden die caravan achter vriendin auto wil verzekeren.
Als ik mijn Subaru voor de caravan zet, zijn alle problemen met rijden en verzekeren opgelost.
Nu nog eventueel in Spanje zoeken naar die ene verzekering
Er gaat altijd meer goed dan fout !

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door eurotrotter » ma 26 feb 2018 16:35

Hobby Linka schreef:
Micky schreef:Er zijn 2 uitzonderingen:

1: is hierboven de link al over geplaatst, een in het Buitenland gehuurde auto/ vervang auto om mee naar huis te komen, hiervoor moet je als je nog in het Buitenland bent een ontheffing aanvragen.
deze Ontheffing duurt een week of 2, maar als je kunt aantonen dat je de aanvraag ingediend hebt (kopie aanvraag bij je) dan is dat geldig.
Vandaar dat er in de zomermaanden vrachten vol met auto's met Nederlands kenteken door Logicx in Frankrijk klaar staan als vervangend vervoer. Meestal door de Anwb wordt dit gecoördineerd.

]
IK heb een andere ervaring;jaren terug reden wij onherstelbare motorschade tijdens de vakantie in Frankrijk.
In overleg met de ANWB werden wij afgesleept,naar een hotel gebracht ,en de volgende dag konden wij een nagelnieuwe Renault ophalen bij AVIS in Amiens.
Met deze auto hebben wij onze vakantie voortgezet en na afloop weer ingeleverd bij AVIS in Roosendaal.

De reden dat Logicx Nederlandse auto's naar t buitenland brengt heeft er mede mee te maken dat in het buitenland dikwijls geen voertuigen voor handen zijn die uitgerust zijn met een trekhaak.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » ma 26 feb 2018 16:42

RE.gif

geloof ik direct maar doet niets af aan het feit dat je zonder toestemming geen enkel voertuig met buitenlands kenteken mag besturen in Nederland zonder de BPM en BTW af te tikken.

Ik geloof dat het van de wet mag, dat zal vast in de regels staan, maar hoe er financieel mee omgegaan wordt bepaald de belastingdienst en die willen centjes zien..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door eurotrotter » ma 26 feb 2018 16:52

Overigens gaan we wel geweldig off topic, mrgreen.gif mrgreen.gif en krijgen T.S. en Fred antwoorden op vragen die ze niet stellen;

De vraag was( volgens mij) of je met een Franse auto een Nederlandse caravan mag trekken.en niet of je ,als Nederlander gerechtigd bent om met een buitenlandse (Franse of Spaanse) auto mag rijden.

Ik heb eens op mijn groene kaart gekeken en daar staat duidelijk dat ik met mijn auto(categorie A )Suzuki een aanhangwagen of oplegger/trailer mag trekken (categorie F) van alle merken.( De groene kaart is m.i. alleen een bewijs dat de auto WA verzekerd is)

Nederland bijvoorbeeld,heeft de grootste verhuurvloot van transportmiddelen zoals aanhangers en opleggers in allerlei categorieën,en die zijn allemaal Nederlands gekentekend ,en rijden dagelijks getrokken door niet Nederlands gekentekende trekkers door heel Europa.

Dan lijkt me sterk dat je met een Franse( of Spaanse) luxe wagen geen Nederlandse caravan mag trekken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » ma 26 feb 2018 16:53

RE.gif

TS is uit 2014 en Fred heeft dit draadje gebruikt om zijn vraag te stellen, volgens mij antwoorden we wel degelijk op wat Fred vraagt thumbup.gif
Weliswaar veel op NL gericht, maar dat komt omdat het overal mag en hier in NL een discussie is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Fred » ma 26 feb 2018 19:22

Toch is het weer leuk alle info te lezen. Wellicht niet alles to the point, maar toch.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

rverlaek
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 18:57

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door rverlaek » do 8 mar 2018 15:05

Ik heb zelf gewerkt als studentchauffeur en daarvoor ook buitenlands gekentekende auto's gereden in Nederland. Toen ik me hier eens voor achter de oren krabde heb ik eens een topic geopend op autoweek.nl https://www.autoweek.nl/forum/read.php? ... sg-5746034. Misschien komt het van pas weenie.gif
En als je het echt niet vertrouwd kan mevrouw dat stukje in NL rijden. In ieder ander EU land gaat het geen probleem geven dat jij als Nederlander een Spaanse auto rijdt, je het immers een EU rijbewijs en je hebt toestemming van de eigenaar om in die auto te rijden.

Voor de caravan achter de Spaanse auto weet ik het zo niet. Mijn gevoel zegt me dat er een mogelijkheid moet zijn, want het gebeurt constant in de transportsector. Ik weet alleen niet hoe het zit met kentekens en verzekeringen. NL heeft het aparte kenteken voor <750kg, maar heeft Spanje dat ook? Ik dacht dat het tegenwoordig in Spanje verplicht is om het kenteken van de auto én het kenteken van de aanhangwagen te voeren op de aanhangwagen?

Citrorob

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Citrorob » vr 9 mar 2018 13:05

Micky schreef:RE.gif

geloof ik direct maar doet niets af aan het feit dat je zonder toestemming geen enkel voertuig met buitenlands kenteken mag besturen in Nederland zonder de BPM en BTW af te tikken.

Ik geloof dat het van de wet mag, dat zal vast in de regels staan, maar hoe er financieel mee omgegaan wordt bepaald de belastingdienst en die willen centjes zien..
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ken-hebben
Mag ik een auto met een buitenlands kenteken hebben?
U mag een auto met buitenlands kenteken hebben, als u in Nederland woont. Deze auto moet u dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.

Vrijstelling bpm en mrb bij kort gebruik
Maakt u met een auto met buitenlands kenteken voor een korte periode gebruik van de Nederlandse weg? Dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. U hoeft dan geen bpm en mrb te betalen. Wilt u die vrijstelling krijgen? Dan moet u hiervan melding doen bij de Belastingdienst. Hiervoor kunt u het formulier ‘Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik’ gebruiken.

Voorwaarden voor vrijstelling bpm en mrb bij kort gebruik
U moet voldoen aan een aantal voorwaarden om vrijstelling voor bpm en mrb te krijgen bij kort gebruik. Zo moet het gaan om een auto met buitenlands kenteken die in het buitenland is gehuurd, geleaset of geleend. En mag u de auto niet meer dan 2 weken in Nederland gebruiken.

Controle bpm door de Belastingdienst
De Belastingdienst controleert regelmatig of er wel bpm is betaald. Constateert de Belastingdienst dat u onterecht geen bpm heeft betaald of bpm heeft teruggekregen? Dan moet u dit alsnog betalen. Ook krijgt u een boete.
Het mag dus alleen onder bepaalde voorwaarden.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » vr 9 mar 2018 15:05

RE.gif

Dat schreef ik ook thumbup.gif je moet toestemming hebben van de belastingdienst, ik heb dit tot in het detail uitgezocht, niet alleen om mijn baan, maar ook omdat mijn schoonouders Belgen zijn en mijn vrouw regelmatig in hun auto wilde rijden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Citrorob » vr 9 mar 2018 17:11

Micky schreef:RE.gif

Dat schreef ik ook thumbup.gif je moet toestemming hebben van de belastingdienst, ik heb dit tot in het detail uitgezocht, niet alleen om mijn baan, maar ook omdat mijn schoonouders Belgen zijn en mijn vrouw regelmatig in hun auto wilde rijden.
Dit is overigens niet nodig als de eigenaar met een buitenlands domicile ook feitelijk in de auto zit.
Het is dan aannemelijk dat de auto jouw niet ter beschikking is gesteld maar dat je er alleen in rijdt.

Als jouw vrouw als NL-ingezetene regelmatig, ook zonder de eigenaar begrijp ik dan, met de auto van je schoonouders wil gaan rijden dan heet dit ook een terbeschikkingstelling en gelden dezelfde regels als voor jouw zakelijke auto.

Iemand die niet in NL is ingeschreven heeft dat probleem niet. Zelfs als heeft deze een NL paspoort.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”