Frans- en NL kenteken combinatie?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » vr 9 mar 2018 17:17

Citrorob schreef:Dit is overigens niet nodig als de eigenaar met een buitenlands domicile ook feitelijk in de auto zit.
Het is dan aannemelijk dat de auto jouw niet ter beschikking is gesteld maar dat je er alleen in rijdt.
Dat schreef Mees ook, ik heb alleen nergens kunnen vinden waar dat staat, of ik lees er overheen scratch.gif

en dat zou heel interessant zijn, omdat formeel niemand in mijn auto mag rijden voor zover ik weet, familie zou dan dus kunnen rijden als ik erbij zit.

heb je een link waar ik dat kan vinden?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Citrorob » vr 9 mar 2018 17:37

Micky schreef:
Citrorob schreef:Dit is overigens niet nodig als de eigenaar met een buitenlands domicile ook feitelijk in de auto zit.
Het is dan aannemelijk dat de auto jouw niet ter beschikking is gesteld maar dat je er alleen in rijdt.
Dat schreef Mees ook, ik heb alleen nergens kunnen vinden waar dat staat, of ik lees er overheen scratch.gif
Het gaat om de uitleg van de fiscale definitie dat de auto ter beschikking gesteld moet zijn aan iemand die in NL staat ingeschreven.
Als je met de eigenaar ernaast alleen de chauffeur bent, dan is de auto niet aan jou ter beschikking gesteld. Je bent op dat moment alleen de bestuurder van de auto.

Dus het werkt alsvolgt:
- Staat de auto ter beschikking ja / nee. Ja is volgende vraag, nee geen heffing BPM omdat de auto niet ter beschikking staat.
- Staat de auto korter dan twee weken ter beschikking ja / nee. Ja is vrijstelling na verzoek, nee is BPM aftikken.

Als de auto ter beschikking staat betekent dit dat je een (al dan niet tijdelijk) vrijelijk genot van de auto hebt, ongeacht of hier wel of geen vergoeding tegenover staat.
Als jouw vrouw de auto van haar Belgische ouders voor de deur heeft staan en ze kan daar mee rijden wanneer ze wil, dan staat deze haar duidelijk ter beschikking.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » vr 9 mar 2018 17:42

RE.gif

waar staat dat dan?

Edit: ik heb hier zojuist iets over kunnen vinden maar van 17 jaar geleden, een uitspraak

https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/v ... toegestaan


Feit blijft dat als ik de belastingdienst dit vraag zeggen ze dat het absoluut NIET mag, los van het feit dat je nooit gepakt wordt want laten we eerlijk zijn, er staat hier bijna 2 jaar een Duits kenteken op de oprit, steek meerdere keren de grens over in 1 week, in 150k kilometer nog nooit een controle gehad.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Citrorob » vr 9 mar 2018 18:06

Micky schreef:RE.gif

waar staat dat dan?

Edit: ik heb hier zojuist iets over kunnen vinden maar van 17 jaar geleden, een uitspraak

https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/v ... toegestaan


Feit blijft dat als ik de belastingdienst dit vraag zeggen ze dat het absoluut NIET mag, los van het feit dat je nooit gepakt wordt want laten we eerlijk zijn, er staat hier bijna 2 jaar een Duits kenteken op de oprit, steek meerdere keren de grens over in 1 week, in 150k kilometer nog nooit een controle gehad.
Je linkt n.b. zelf de uitspraak van het hof. Hoe moeilijk wil je het jezelf maken. Of lees je je eigen linkjes niet..... whistle.gif


https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 000:AA7134

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » vr 9 mar 2018 18:23

RE.gif

Het hof controleert niet, dat doet de belastingdienst en die garanderen dat het niet mag (bron 2016), NU en de uitspraak die ik plaatste is bijna 20 jaar geleden, dus ik vraag gewoon waar staat in de wet dat het mag.....

BPM en BTW op bijv. mijn wagen wordt je heel ziek van als je het niet wint 20 jaar na de laatste uitspraak, die van de auto van mijn schoonouders wil ik al helemaal niet betalen.
ter info mijn ouders hebben BPM moeten nabetalen omdat er op de Samurai met huif dicht gespoten (zwart dus niet meer doorzichtig) vensters zaten (huif was voor geel kenteken en de auto was grijs) zwart spuiten mocht niet, ondanks dat als je de huif verwijdert en je dan dus ook rond kunt kijken mocht de huif alleen helemaal zonder vensters zijn, dat je er niet door kon kijken maakt de belastingdienst niets uit, ga dan maar eens procederen, ik ben huiverig door ervaring knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Stigter » vr 9 mar 2018 18:48

Uit ervaring weet ik dat je een schriftelijke bevestiging moet vragen dat kan verrassend uitpakken. Dat vinden ze niet fijn maar ze zijn in dienst van de burger en moeten zich aan de wet houden. Laat je niet telefonisch adviseren zorg voor bewijs. Probeer het je hebt niets te verliezen.
Groet Arnold

Citrorob

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Citrorob » zo 11 mar 2018 07:50

Micky schreef:RE.gif

Het hof controleert niet, dat doet de belastingdienst en die garanderen dat het niet mag (bron 2016), NU en de uitspraak die ik plaatste is bijna 20 jaar geleden, dus ik vraag gewoon waar staat in de wet dat het mag.....

BPM en BTW op bijv. mijn wagen wordt je heel ziek van als je het niet wint 20 jaar na de laatste uitspraak, die van de auto van mijn schoonouders wil ik al helemaal niet betalen.
ter info mijn ouders hebben BPM moeten nabetalen omdat er op de Samurai met huif dicht gespoten (zwart dus niet meer doorzichtig) vensters zaten (huif was voor geel kenteken en de auto was grijs) zwart spuiten mocht niet, ondanks dat als je de huif verwijdert en je dan dus ook rond kunt kijken mocht de huif alleen helemaal zonder vensters zijn, dat je er niet door kon kijken maakt de belastingdienst niets uit, ga dan maar eens procederen, ik ben huiverig door ervaring knipoog.gif
In de wet staat ook nergens dat je iedere wat mag eten. De wet geeft aan wat niet mag en wat wel mag.

De voorwaarde dat de belastingdienst mag gaan heffen is wel vastgelegd. Je moet de auto ter beschikking hebben.

Dat je ondanks uitleg en een uitspraak van de HR niet kunt of wilt snappen wat ter beschikking staan betekent, dan houdt de discussie verder op.

In dit arrest wordt duidelijk dat de aanhouding met de eigenaar ernaast niet moet worden uitgelegd als terbeschikkingstelling. Voor het de tweede aan houding gelooft de HR dat de auto uitsluitend verplaatst werd i.o.v. de eigenaar. Ook hierdoor is er geen sprake van een terbeschikkingstelling.

Als jouw vrouw, in haar eentje, met de auto van jouw schoonouders boodschappen gaat doen, dan is dat wel een terbeschikkingstelling en dus moet er dan belasting betaald worden.



Verstuurd vanaf mijn Moto G (5S) Plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Fred » zo 6 mei 2018 11:56

We zitten momenteel in Spanje en ik heb nu alle tijd en mogelijkheden om over HET probleem na te denken en informatie in te winnen van Jan en alleman en Piet en alle griet.. Kennissen die een "oude" (15 jaar) caravan van een Spaans kenteken willen voorzien achter hun Spaanse aute willen hebben, staan voor hoge invoer-, keuring- en homologatie kosten.
Een Nederlands gekentekende caravan, zoals in mijn geval, van 22 jaar oud heeft géén zgn E-nummer of E-plaatje(of sticker) waarop allerlei gegevens staan. Voor omzetten op Spaans kenteken heeft de keuringsinstantie die nodig. In mijn caravan zit dat niet en dus is het verhaal voor mij over. Dit is de informatie die ik kreeg van een Spaans bedrijf dat auto's en campers invoert vanuit het buitenland.
Ik zet de wagen in Nederland wel te koop (via een dealer) en zal in Spanje wel een Spaanse caravan met Spaans kenteken aanschaffen.
Er is één mogelijkheid om probleemloos een buitenlandse caravan in Spanje in te voeren als de wagen niet meer dan 750 kg weegt. ( ook volgens dat Spaanse bedrijf).
Om heel veel gedoe te voorkomen, ga ik het op bovenstane wijze doen.
Caravans vanaf 2015 zo ongeveer hebben zo'n sticker met E-nummer, campers vanaf 2003. De bedrijfsleider wist dat niet exact uit zijn hoofd, verschilt ook vaak van merk en productieland.
We gaan dus aan het volgende avontuur beginnen.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Fred » ma 18 jun 2018 16:11

Dag, ik meld de voortgang:

De kogel is door de kerk. De Avento met NL kenteken wordt verkocht in NL en ondertussen heb ik een Spaanse caravan, in Spanje achter een Spaanse auto, gekocht.
Het is een Sterckeman Starlett 420 cn uit 2005 geworden, licht (of zwaar) genoeg om door een Dacia MPV diesel te worden getrokken. Nu probeer ik wel uit alle macht het instructieboekje te bemachtigen, dat is nog een heel ding.
Maar zonder boekje kan het ook wel, daar staat dan 45 jaar caravankampeer ervaring tegenover. Moet lukken.
Dank aan alle meedenkers over het probleem van Spaanse auto en NL caravan.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Fred » di 24 dec 2019 22:29

Dag,
We zijn weer een lange tijd verder. De Spaans gekentekende caravan is verkocht. De vloer begon bij elke stap onheilspellend te kraken. we voelden de vloer soms wat indeuken. Hoog tijd om snel van deze kar af te komen. Dat lukte wonderlijk snel en ik heb nog niet eens veel geld verspeeld op dat ding.
Nu in bezit van een 2de hands Burstner uit 2011. Alles erop en -aan. Maar in Spanje doen veel overheden veel dingen anders en toch binnen de wet. Wij zitten in de provincie Alicante, de caravan gekocht in Murcia, andere provincie. Andere provinciale regels. De dealer moet zich ervan vergewissen dat het trekkende voertuig in staat is de caravan te trekken. Je moet dat officieel aantonen met de autopapieren. De dealer wordt aansprakelijk gesteld als er iets ongelukkigs gebeurt met de combinatie als de trekkracht van de auto onvoldoende is. Hij had je dan de wagen niet mogen verkopen.
´s Lands wijs, ´s lands eer. Ik maak me er niet meer druk over. Ik heb nu weer een wagen met een deugdelijke vloer.
Ook in NL rijd ik met deze Spaanse combinatie met mijn lief naast me. Alleen in haar Spaanse auto rijd ik toch maar niet; zelfs niet met een ondertekende verklaring van toestemming van haar, ook niet alleen in Spanje met verklaring. De verzekeringen kunnen daar moeilijk overdoen.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Morgoth » di 24 dec 2019 23:18

In principe mag je als Nederlander, ingeschreven in de Nederlandse basis administratie, in Nederland niet in een auto rijden met buitenlands kenteken.
Uitzondering zijn huurauto's of buitenlandse auto's waarvoor BPM aangifte is gedaan en waarvoor Nederlandse houderschapsbelasting wordt betaald.

Mijn zoon (Nederlander maar ingezetene van Duitsland, ibv auto met Duits kenteken) heeft vanwege een tijdelijke baan in Nederland een jaar in Zwolle gewoond. Hij is daar bekeurd omdat hij met zijn eigen Duitse auto daar rond reed.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » di 24 dec 2019 23:52

RE.gif

Niet helemaal waar, het mag in een huurauto alleen nadat je een aanvraag hebt ingediend bij de belastingdienst.
Met elke andere auto mag het ook als je een ontheffing hebt aangevraagd en gekregen, die krijg je overigens bij hoge uitzondering, ik rij nu 3,5 jaar met een auto met Duits kenteken en woon in Nederland, maar heb de ontheffing altijd bij me.
Morgoth schreef:
di 24 dec 2019 23:18
Mijn zoon (Nederlander maar ingezetene van Duitsland, ibv auto met Duits kenteken) heeft vanwege een tijdelijke baan in Nederland een jaar in Zwolle gewoond. Hij is daar bekeurd omdat hij met zijn eigen Duitse auto daar rond reed.
dan was hij op dat moment ingeschreven in Nederland, anders is hij onterecht bekeurd, want als hij geen ingezetene is van Nederland hoeft hij nooit wegenbelasting en BPM/BTW af te dragen over de buitenlandse auto, hij is immers "op bezoek" uitzondering kan zijn dat hij aantoonbaar primair zijn auto in Nederland gebruikte in die periode, maar dan nog zou hij eerst een waarschuwing moeten krijgen.
Een boete krijg je ook niet, wel naheffing van de (rest) bpm en BTW en eventueel na te betalen wegenbelasting.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Morgoth » do 26 dec 2019 09:42

RE.gif
Jij zult met jouw Duitse kenteken een Duitse werkgever hebben en moeten kunnen aantonen dat je jouw meeste kilometers niet in Nederland rijdt neem ik aan?

Mijn zoon was inderdaad ingeschreven in Nederland vanwege zijn huisvesting en huurtoeslag. Ik heb hem nog even gevraagd, hij heeft inderdaad een waarschuwing gekregen en nog geen boete. Omdat hij in een oude auto reed hebben we BPM aangifte gedaan wat neerkwam op 1 euro. Niet hoeven te betalen. Houderschapsbelasting betaalde hij wel omdat de auto vrijwel uitsluitend in Nederland werd gebruikt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » do 26 dec 2019 10:52

RE.gif

ik heb nog nooit iets moeten aantonen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door eurotrotter » do 26 dec 2019 13:56

We zijn best wat afgedwaald in dit draadje,de vraag van T.S was ( in 2014) of hij met een Frans gekentekende auto een Nederlands gekentekende caravan mag trekken.
Het antwoord werd gelijk al in de eerste reactie gegeven : Ja,dat mag.

Verzekerings technisch is t ook geen probleem,men zal even uit moeten zoeken of in Frankrijk,evenals in Nederland een aanhanger achter de auto automatisch meeverzekerd is.
Als dat t geval is houdt niet u tegen,er staat immers niet in de polisvoorwaarden dat deze aanhanger/caravan ook in Nederland geregistreerd moet zijn.

Nederland bezit de grootste vloot van huurtrailers en ander getrokken materiaal op het gebied van wegvervoer,.m.a.w. drie kwart van alle Europese vervoerders rijdt met NL gekentekende opleggers rond.
Daar zijn Europese regels voor,en als die voor het beroeps verkeer gelden ,gelden die ook voor vrijetijds voertuigen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » do 26 dec 2019 14:35

RE.gif

die trailers worden apart WA verzekerd, daar is een organisatie voor, deze organisatie wil geen gewone aanhangers verzekeren, dus die vlieger gaat niet op.
je zult dan toch de caravan moeten verzekeren via de auto verzekering of een andere verzekering.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door eurotrotter » do 26 dec 2019 15:35

RE.gif
Je zult alleen uit moeten zoeken of de verzekeraar in Frankrijk(of Duitsland,Bulgarije of waar dan ook) schade veroorzaakt door de aanhanger, meeverzekerd met het trekkende voertuig,zoals dat in Nederland gebruikelijk is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Morgoth » do 26 dec 2019 20:36

Duitse trekker met Nederlandse caravan mag in ieder geval niet. Dus inderdaad nakijken of in Frankrijk de aanhanger op de autopolis is verzekerd
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door deusjevo » do 26 dec 2019 20:59

RE.gif
Volgens mij rijdt Micky al jaren rond zo [kerstmutszwaai.gif]
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Frans- en NL kenteken combinatie?

Bericht door Micky » do 26 dec 2019 21:10

RE.gif

klopt, maar is wel heel lastig, de Duitse verzekering van je auto moet het willen verzekeren, niet elke maatschappij doet dat, andere oplossing is zoals wij ook hadden op de zaak, een WA voor medewerkers die ook het trekken van een aanhanger van een derde partij toestaat.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”