Caravan rijvaardigheidscursus.
Caravan rijvaardigheidscursus.
Hoewel ik haar vaak heb gevraagd of ze ook niet eens met de caravan wilde rijden, heeft mijn vrouw het rijden met de caravan altijd ver van zich af gehouden.
Omdat ik het toch een prettiger gevoel vind dat zij in noodgevallen het roer tijdelijk kan overnemen heb ik haar na vele pogingen toch uiteindelijk weten over te halen om een rijvaardigheidscursus te doen.
Gisteren was het dan zo ver. Via caravantrekker.nl opgegeven voor een 1 op 1 cursus van een hele dag vanuit het Zuid-Limburgse Noorbeek.
Het weer was goed zodat dit geen roet in het eten kon gooien.
Om half elf meldde we ons met eigen combinatie bij de camping die als uitvalsbasis voor de cursus diende.
Na een stukje theorie (met koffie) werd door cursusinstructeur Bert meteen de koe bij de horens gevat en moest mijn vrouw (Rita) plaats nemen achter het stuur.
Eerst wat oefeningetjes in het achteruit rijden en het vooruit de hoek om gaan om een beetje een idee te krijgen wat de combinatie doet als je gaat sturen.
Daarna de openbare weg op waar je meteen met hellingen en afdalingen zit want de omgeving van Noorbeek is niet bepaald vlak. Wat secundaire wegen, nog niet te smal, leidde ons naar de A2 waar het gelijk de grens over naar Belgie ging. Meteen door naar verkeersplein Charette (voor Luik), een verkeerssituatie die menig chaufeur al met de losse auto zweethandjes bezorgt, waar ze driekwart rond richting Aken werd gestuurd. Enkele kilometers verder werd de autoweg verlaten om er even later in tegengestelde richting weer op te gaan. Nu bij Charette rechtdoor en een tiental kilometers verder weer "keren".
Nu bij Charette weer driekwart rond om weer richting Maastricht te gaan rijden. Dat ging onder de prettige begeleiding van Bert allemaal Prima.
Als je dan nagaat dat mijn vrouw in voorgaande jaren toen we een voorjaars-seizoensplek hadden in Luxemburg, ook met de losse auto nooit via Cherette is gereden als zij achter het stuur zat. Ze nam dan altijd een alternatieve weg door de Voerstreek om die verkeerssituatie te mijden.
Enfin, terug richting Maastricht maar eer we aan de grens waren (Vise) gingen we er vanaf om daar wat bergachtige binnenwegen met haarspeldbochten te nemen. Een exersitie waar ik ook nog het een en ander van heb opgestoken. Daarna via A2 en een aantal secundaire wegen terug naar Noorbeek voor de lunch.
Daarna naar een grote parkeerplaats in Noorbeek die ze meerdere rondjes achteruit heeft gedaan om het achteruitrijden de bocht om onder de knie te krijgen. Je zag bij elke bocht dat ze er wat van opstak.
Daarna heb ik een klein stukje mogen rijden om Rita een beetje te laten bekomen van het steeds in de spiegels en over de schouder kijken.
We hebben het wegrijden op een steile helling even geoefend, maarja met een automaat is dat een kwestie van gassen!
Daarna Rita weer achter het stuur om steeds smallere steilere en bochtigere weggetjes in Limburg en in de Belgische Voerstreek te tackelen.
Om half vijf waren we weer in Noorbeek en was het "feest"afgelopen.
Ik heb me verbaast over hetgeen mijn Rita die dag heeft gepresteerd
Ze kijkt er nu met heel andere ogen naar en heeft zich voorgenomen om tijdens onze vakantietochten ook regelmatig als stuurvrouw te fungeren.
Ook ben ik er van overtuigd dat de prettige wijze waarop de instructeur e.e.a. presenteerde een bijdrage heeft geleverd aan het slagen van deze dag.
Het kost een paar centen maar naar mijn mening was het zijn geld in ons geval dubbel en dwars waard.
Ik kan het dan ook iedereen aanraden die twijfels heeft over zijn of haar eigen kunnen op het gebied van caravanrijden.
Groetjes,
Jan
Omdat ik het toch een prettiger gevoel vind dat zij in noodgevallen het roer tijdelijk kan overnemen heb ik haar na vele pogingen toch uiteindelijk weten over te halen om een rijvaardigheidscursus te doen.
Gisteren was het dan zo ver. Via caravantrekker.nl opgegeven voor een 1 op 1 cursus van een hele dag vanuit het Zuid-Limburgse Noorbeek.
Het weer was goed zodat dit geen roet in het eten kon gooien.
Om half elf meldde we ons met eigen combinatie bij de camping die als uitvalsbasis voor de cursus diende.
Na een stukje theorie (met koffie) werd door cursusinstructeur Bert meteen de koe bij de horens gevat en moest mijn vrouw (Rita) plaats nemen achter het stuur.
Eerst wat oefeningetjes in het achteruit rijden en het vooruit de hoek om gaan om een beetje een idee te krijgen wat de combinatie doet als je gaat sturen.
Daarna de openbare weg op waar je meteen met hellingen en afdalingen zit want de omgeving van Noorbeek is niet bepaald vlak. Wat secundaire wegen, nog niet te smal, leidde ons naar de A2 waar het gelijk de grens over naar Belgie ging. Meteen door naar verkeersplein Charette (voor Luik), een verkeerssituatie die menig chaufeur al met de losse auto zweethandjes bezorgt, waar ze driekwart rond richting Aken werd gestuurd. Enkele kilometers verder werd de autoweg verlaten om er even later in tegengestelde richting weer op te gaan. Nu bij Charette rechtdoor en een tiental kilometers verder weer "keren".
Nu bij Charette weer driekwart rond om weer richting Maastricht te gaan rijden. Dat ging onder de prettige begeleiding van Bert allemaal Prima.
Als je dan nagaat dat mijn vrouw in voorgaande jaren toen we een voorjaars-seizoensplek hadden in Luxemburg, ook met de losse auto nooit via Cherette is gereden als zij achter het stuur zat. Ze nam dan altijd een alternatieve weg door de Voerstreek om die verkeerssituatie te mijden.
Enfin, terug richting Maastricht maar eer we aan de grens waren (Vise) gingen we er vanaf om daar wat bergachtige binnenwegen met haarspeldbochten te nemen. Een exersitie waar ik ook nog het een en ander van heb opgestoken. Daarna via A2 en een aantal secundaire wegen terug naar Noorbeek voor de lunch.
Daarna naar een grote parkeerplaats in Noorbeek die ze meerdere rondjes achteruit heeft gedaan om het achteruitrijden de bocht om onder de knie te krijgen. Je zag bij elke bocht dat ze er wat van opstak.
Daarna heb ik een klein stukje mogen rijden om Rita een beetje te laten bekomen van het steeds in de spiegels en over de schouder kijken.
We hebben het wegrijden op een steile helling even geoefend, maarja met een automaat is dat een kwestie van gassen!
Daarna Rita weer achter het stuur om steeds smallere steilere en bochtigere weggetjes in Limburg en in de Belgische Voerstreek te tackelen.
Om half vijf waren we weer in Noorbeek en was het "feest"afgelopen.
Ik heb me verbaast over hetgeen mijn Rita die dag heeft gepresteerd
Ze kijkt er nu met heel andere ogen naar en heeft zich voorgenomen om tijdens onze vakantietochten ook regelmatig als stuurvrouw te fungeren.
Ook ben ik er van overtuigd dat de prettige wijze waarop de instructeur e.e.a. presenteerde een bijdrage heeft geleverd aan het slagen van deze dag.
Het kost een paar centen maar naar mijn mening was het zijn geld in ons geval dubbel en dwars waard.
Ik kan het dan ook iedereen aanraden die twijfels heeft over zijn of haar eigen kunnen op het gebied van caravanrijden.
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
Precies die cursus heb ik ook gedaan. Ik heb er erg veel van opgestoken.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
Fijn dat ze er zoveel van op heeft gestoken! Hopelijk komt de nood niet aan de man, maar ze is nu goed voorbereid!
Ik wist niet dat Cherette zo'n berucht punt was, ik neem deze geregeld, ook met caravan. Ben alweer trots op mezelf (Ooit riep ik heel hard dat ik nooit een rijbewijs wilde halen.)
Ik wist niet dat Cherette zo'n berucht punt was, ik neem deze geregeld, ook met caravan. Ben alweer trots op mezelf (Ooit riep ik heel hard dat ik nooit een rijbewijs wilde halen.)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
RE.gif
Het knooppunt Cheratte heeft de twijfelachtige reputatie het gevaarlijkste knooppunt van België te zijn.
En wie daar ooit gereden heeft, al dan niet met het klamme zweet in de handen, snapt meteen waarom.
Het knooppunt Cheratte heeft de twijfelachtige reputatie het gevaarlijkste knooppunt van België te zijn.
En wie daar ooit gereden heeft, al dan niet met het klamme zweet in de handen, snapt meteen waarom.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
Klinkt goed! Ik moet het zelf ook nog eens gaan proberen, heb het tot nu toe aan mijn vriend over gelaten omdat we pas een nieuwe auto hadden, het leek mij beter eerst de auto solo te leren kennen
Groetjes Yvette
Dethleffs C'Trend 505 FSK 2016
Dethleffs C'Trend 505 FSK 2016
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
Hallo Jan, zo te lezen wordt het straks tossen wie er achter het stuur mag
Knap van jullie om er een aantal euro's tegenaan te smijten om de zekerheid te hebben dat, als er iets gebeurt, jullie niet afhankelijk zijn van derden.
Ik mag hopen dat er zich geen vervelende situaties voordoen natuurlijk.
Complimenten voor Rita
Knap van jullie om er een aantal euro's tegenaan te smijten om de zekerheid te hebben dat, als er iets gebeurt, jullie niet afhankelijk zijn van derden.
Ik mag hopen dat er zich geen vervelende situaties voordoen natuurlijk.
Complimenten voor Rita
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
Ik pak het elk jaar met de Eend als ik richting Circuit van Spa-Franchorchamp ga voor de 24 uurs Eenden race, best een heel erg niet fijn knooppunt, vooral met een Eend.... schrik.gifKingpin1966 schreef:RE.gif
Het knooppunt Cheratte heeft de twijfelachtige reputatie het gevaarlijkste knooppunt van België te zijn.
En wie daar ooit gereden heeft, al dan niet met het klamme zweet in de handen, snapt meteen waarom.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
Zijn die cursussen altijd in Limburg eigenlijk? Ik wil wel maar om nu eerst vanuit omgeving Alkmaar die kant op te moeten gaat me net even te ver.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
Klinkt heel zinvol en leerzaam zo'n cursus!! Mijn vrouw zal voor onze combinatie eerst een BE rijbewijs moeten halen maar dat vindt ze nog niet de moeite voor die paar keer.
Voor m'n gevoel rij ik liever zelf, zie het als een soort plicht om m'n gezin veilig op de bestemming te krijgen
Voor m'n gevoel rij ik liever zelf, zie het als een soort plicht om m'n gezin veilig op de bestemming te krijgen
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
Hier het zelfde. Mijn vrouw zou het niet eens aandurven en ik eerlijk gezegd ook niet.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
eh..zijn daar heuvelachtige weggetjes dan?Michel1975 schreef:Zijn die cursussen altijd in Limburg eigenlijk? Ik wil wel maar om nu eerst vanuit omgeving Alkmaar die kant op te moeten gaat me net even te ver.
vriendelijke groet van een geboren kaaskop
Mazda CX-5-G 2.0 & Fendt Opal 465 SFB met Alko Mammut mover
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
RE.gif
Ik zou zeggen, probeer het eens.
Ik zou zeggen, probeer het eens.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
RE.gif We hebben de "klimduin" in Schoorl...maarja, er zullen weinig forumleden in het bezit zijn van een voertuig met rupsbanden
Mazda CX-5-G 2.0 & Fendt Opal 465 SFB met Alko Mammut mover
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
Mijn E haalde ik gewoon hier in de buurt. Een paar flinke op en afritten erbij, en je hebt je heuveltraining (de essentie ervan) ook te pakken ;-)Kruimol schreef:eh..zijn daar heuvelachtige weggetjes dan?Michel1975 schreef:Zijn die cursussen altijd in Limburg eigenlijk? Ik wil wel maar om nu eerst vanuit omgeving Alkmaar die kant op te moeten gaat me net even te ver.
vriendelijke groet van een geboren kaaskop
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
Voor zover ik begrepen heb van Bert, en ik ken Bert al een poosje, organiseert hij die cursus regelmatig vanuit de bewuste camping in Noorbeek. (wij zijn Bert daar en op een NCC caravan-event regelmatig tegen gekomen.)Kruimol schreef:eh..zijn daar heuvelachtige weggetjes dan?Michel1975 schreef:Zijn die cursussen altijd in Limburg eigenlijk? Ik wil wel maar om nu eerst vanuit omgeving Alkmaar die kant op te moeten gaat me net even te ver.
vriendelijke groet van een geboren kaaskop
Die camping is echt een ideaal uitgangspunt voor een dergelijke cursus. En echt heuvelrijden en het verkeersknooppunt La Cheratte nemen (ik wist niet dat het zo heette) leer je alleen daar goed. En je kan er natuurlijk altijd een paar dagen vakantie met je caravan aan vast knopen op de camping.
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
Ik heb wel een lage gieringKruimol schreef:RE.gif We hebben de "klimduin" in Schoorl...maarja, er zullen weinig forumleden in het bezit zijn van een voertuig met rupsbanden
Overigens snap ik dat de bergtraining hier wat lastig wordt maar voor de rijvaardigheid wil ik menig caravanrijder wel even begeleiden door Amsterdam. Zo mogelijk nog een grotere uitdaging dan het heuvelachtige Limburg
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
RE.gif Dat is het op de fiets al.... ...maar alle gekheid op een stokje, Mij lijkt zo'n cursus wel een goed idee voor diegenen die zich voor het eerst in de heuvels/bergen gaan bewegen. Je zou ze de kost moeten geven, warm gelopen motoren, verbrande schijfremmen, koppelingen die zo'n opdonder krijgen dat ze na afloop vervangen moeten worden. Ik leerde de regel, je mag als je kan, de maximum toegestane snelheid bergop, maar niet sneller als 70 over de top.. en dat op de autobanen, want juist in die verraderlijke afdalingen hebben al veel caravanners hun bezit bij elkaar moeten vegen.
Mazda CX-5-G 2.0 & Fendt Opal 465 SFB met Alko Mammut mover
Re: Caravan rijvaardigheidscursus.
Natuurlijk kun je overal waar je een paar hellingen voorhanden hebt, de essentie van het rijden op hellingen onder de knie krijgen.
Ik rij al jaren caravan maar op het nemen van haarspelbochten, iets wat per definitie met hellingen te maken heeft, heeft Bert me toch nog een lesje geleerd om te voorkomen dat je je hopeloos vast rijdt als het verkeerd wil. Daar heeft hij ons het e.e.a. over uitgelegd.
Met name voor grotere caravans iets om rekening mee te houden.
Groetjes,
Jan
Ik rij al jaren caravan maar op het nemen van haarspelbochten, iets wat per definitie met hellingen te maken heeft, heeft Bert me toch nog een lesje geleerd om te voorkomen dat je je hopeloos vast rijdt als het verkeerd wil. Daar heeft hij ons het e.e.a. over uitgelegd.
Met name voor grotere caravans iets om rekening mee te houden.
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!