Waar laat je de koelbox?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Micky » vr 14 jun 2013 23:05

RE.gif

tja, dat schreef ik dus ook, werkt ideaal en geen vieze kladderige onderkant van een koelbox die ik in de ochtend op mijn beige tapijt van de kofferbak moet zetten mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Tzigane
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 28 sep 2009 19:39
Locatie: aan de Zeeuwse kust

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Tzigane » za 15 jun 2013 09:02

Misschien is men bang dat een ingeschakelde koelbox in een afgesloten/dichte auto brandgevaar kan opleveren weenie.gif
Met vriendelijke groet,
Ives

Volvo V60 D4 Geartronic 181PK/400 Nm MY 2014 met Dethleffs Camper 510 ER MY 2016
_____________
It's a constant battle to stay in shape

elannika

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door elannika » ma 5 mei 2014 12:24

voor onderweg een zakluifel,
Wat is een zakluifel? Kan je me daarvoor naar één of andere site doorverwijzen?
Dank je.

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door blefke » ma 5 mei 2014 12:48

RE.gif google mrgreen.gif

Blefke

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door graaf » ma 5 mei 2014 13:47

Een bekend fenomeen.

Op een een camping in Argeles sur Mèr werd jaren geleden de koelbox van onze buren overdag toen zijn een toerrit maakten, door "iemand" meegenomen. Sinds die tijd zit er een "geklonken" oog met een riem-oog achter aan de koelbox; en onder de caravan een gelast z.g. stal-oog. In de caravan heb ik een 5 mm staalkabeltje met aangeklonken ogen er aan die door de beide ogen gehaald kunnen worden, en een slot. Ik gebruik de mogelijkheid om de koelbox "vast te leggen" vrijwel nooit, maar het is met een paar handelingen voor elkaar.

Nu we al een jaar of 3 jaar een tarp hebben, gebruiken we de voortent eigenlijk nooit meer. Dus de koelbox staat altijd vrij in het zicht. Ook nu gebruik ik de kabel niet vaak omdat er toch wel redelijk veel sociale controle is op campings.

Er is nu een ander probleem; als het regent loopt de condensor vol water, en als we in de volle zon bij 35 graden staan ratelt de koeler bijna aan een stuk door. Heb al aan een paraplu-constructie gedacht, maar ik heb een afdakje bedacht dat zowel de zon als het regenprobleem op kan lossen, en de toegankelijkheid niet benadeeld. Gemaakt van een nylon stoelzitting; materialen heb ik al. Een foto zal volgen natuurlijk.

En o ja, de koelbox staat tijdens het reizen op de bank achter de bestuurdersstoel. (hij kan trouwens alleen op z'n kant door de caravandeur weenie.gif ; dus dat gebeurd pas als hij naar de stalling gaat)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18948
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Hobby Linka » ma 5 mei 2014 15:17

elannika schreef:
voor onderweg een zakluifel,
Wat is een zakluifel? Kan je me daarvoor naar één of andere site doorverwijzen?
Dank je.
Kijk maar eens hier.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
D-Daddy
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 apr 2013 10:51
Locatie: Westerlo,België

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door D-Daddy » ma 5 mei 2014 17:17

Onderweg staat onze koelkast aan de voeten van de kleinste zoon achter in de auto op 12v...lekker koel drinken en snacks onderweg...op de camping gewoon in de voortent...Laatste avond reeds in de wagen aan de 220v...
Hyundai H1 25CDRI Executive 2009 + LMC 500 Luxus

gert en gea

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door gert en gea » ma 5 mei 2014 20:51

RE.gif
ik heb een hobby caravan en als ik de mobicool b40 op zijn kant doe dan kan hij zo de caravan in.
dus ff een beetje spelen met je koelbox en dan moet hij toch zeker in je caravan na binnen kunnen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Micky » di 6 mei 2014 22:18

RE.gif

wil hij dat dan scratch.gif zoals ik het lees wordt het als handig ervaren voor onderweg whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door graaf » di 10 apr 2018 22:18

graaf schreef:Een bekend fenomeen.
Nu we al een jaar of 3 jaar een tarp hebben, gebruiken we de voortent eigenlijk nooit meer. Dus de koelbox staat altijd vrij in het zicht. Ook nu gebruik ik de kabel niet vaak omdat er toch wel redelijk veel sociale controle is op campings.
Er is nu een ander probleem; als het regent loopt de condensor vol water, en als we in de volle zon bij 35 graden staan ratelt de koeler bijna aan een stuk door. Heb al aan een paraplu-constructie gedacht, maar ik heb een afdakje bedacht dat zowel de zon als het regenprobleem op kan lossen, en de toegankelijkheid niet benadeeld. Gemaakt van een nylon stoelzitting; materialen heb ik al. Een foto zal volgen natuurlijk.
Omdat het topic "waar ben ik mee bezig geweest" op slot staat, plak ik mijn post in deze oudere bijdrage......
We gebruiken tegenwoordig dus hoofdzakelijk de tarp en soms ook de schuifluifel. Paar jaar geleden zag ik deze grijze zitting bij O. te W. zien liggen,
en toen bedacht ik dat het een mooi afdakje boven mijn, vrij in de buitenlucht staande koelbox ,kon zijn. Ook het buiswerk is daar te koop.
Had het al een hele tijd klaar liggen, dus dit afgelopen weekend dan toch maar eens afgewerkt.

Heb het nog niet kunnen uitproberen, en m'n patent is nog niet aangevraagd. Als het niet werkt maak ik iedereen wijs dat het een nieuw soort zonnepaneel is mrgreen.gif
Bijlagen
Afdakje koelbox.JPG
testopstelling
afdakje 2.JPG
Ook als zonnescherm een beetje
Afdakje 1.JPG
Regenschermpje op zuignap
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Ab » di 10 apr 2018 22:29

Wbimbg staat echt niet op slot hoor Graaf.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door graaf » di 10 apr 2018 22:39

O? Op het blokje linksonder waar "reageren" op staat stond daarnet "gesloten"
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Daphne » di 10 apr 2018 22:52

RE.gif

Ja Graaf, dat klopt maar dat is een oud topic Waar ben ik mee bezig geweest. viewtopic.php?f=13&t=34949&p=613821#p613821

Er wordt na 20 pagina’s een slotje op gedaan en een nieuw topic geopend. Zie hier, inmiddels ook al weer 10 pagina’s waar ben ik mee bezig geweest waar je nog gewoon kunt reageren. viewtopic.php?f=13&t=35206&p=616401#p616401
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Micky » di 10 apr 2018 22:54

Ik zie het voordeel even niet, waarom zet je hem niet gewoon onder je tarp of schuifluifel scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door graaf » wo 11 apr 2018 03:41

@ Micky,
Bij gebruik van een schuifluifel is dit niet nodig, Maar ik maak 2 scheerlijnen van de tarp altijd vast aan de ogen waar normaal de
het frame van de voortent ingehaakt wordt. Dus de eerste 1,5 meter heb ik geen tentdak. Lekker veel licht in de caravan en nooit benauwd.
Onderweg zet ik voor een overnachting nooit een scherm op, maar wel de koelbox uit de auto. Zodoende dus.
Het is nog maar een prototype hoor. De zuignap hecht niet zo goed aan de deksel (niet glad genoeg). Maar daar heb ik al een oplossing voor gevonden knipoog.gif
Bijlagen
Herm 2017.jpg
Troll met tarp
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
twijland
Berichten: 94
Lid geworden op: di 3 feb 2015 22:16
Locatie: Zoetermeer

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door twijland » wo 11 apr 2018 06:46

Ook wij zetten hem onderweg altijd in de auto. Op de overnachtingen blijft hij in de auto maar dan wel aan de 230 volt. Laatste dag op de camping laat ik hem wel eens zonder de voortent buitenstaan. Wel met een zeiltje er boven voor het geval er onverwachts regen komt.
Hobby 450 Uf 1997 | Ford Kuga PHEV 2022

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1738
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Carnavalswiertz » wo 11 apr 2018 08:16

Bij rijden met de caravan staat de koelbox aangesloten op 12V in de kofferbak. Op de camping voor de caravan aangesloten voor de flessen. Indien de luifel niet uit is leg ik gewoon een bord erop om ye voorkomen dat water in de ventilator komt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door nicolaas » wo 11 apr 2018 09:05

onderweg in de auto, en als we langer blijven staan, in de aansluitsluis van de achtertent, op een onderstel, met een kettingslot vast aan een uitdraaisteun.
microhome 370 luxe

Ferdi

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Ferdi » wo 11 apr 2018 09:36

graaf schreef:
graaf schreef:Een bekend fenomeen.
Nu we al een jaar of 3 jaar een tarp hebben, gebruiken we de voortent eigenlijk nooit meer. Dus de koelbox staat altijd vrij in het zicht. Ook nu gebruik ik de kabel niet vaak omdat er toch wel redelijk veel sociale controle is op campings.
Er is nu een ander probleem; als het regent loopt de condensor vol water, en als we in de volle zon bij 35 graden staan ratelt de koeler bijna aan een stuk door. Heb al aan een paraplu-constructie gedacht, maar ik heb een afdakje bedacht dat zowel de zon als het regenprobleem op kan lossen, en de toegankelijkheid niet benadeeld. Gemaakt van een nylon stoelzitting; materialen heb ik al. Een foto zal volgen natuurlijk.
Omdat het topic "waar ben ik mee bezig geweest" op slot staat, plak ik mijn post in deze oudere bijdrage......
We gebruiken tegenwoordig dus hoofdzakelijk de tarp en soms ook de schuifluifel. Paar jaar geleden zag ik deze grijze zitting bij O. te W. zien liggen,
en toen bedacht ik dat het een mooi afdakje boven mijn, vrij in de buitenlucht staande koelbox ,kon zijn. Ook het buiswerk is daar te koop.
Had het al een hele tijd klaar liggen, dus dit afgelopen weekend dan toch maar eens afgewerkt.

Heb het nog niet kunnen uitproberen, en m'n patent is nog niet aangevraagd. Als het niet werkt maak ik iedereen wijs dat het een nieuw soort zonnepaneel is mrgreen.gif
Ik zou eerder aan een mooie luifel speciaal voor jou Eriba denken.
Dan staat je koelbox echt droog en je kan de zijwanden weglaten bij warm weer.
Dan hoef je je al die kleine extra frutsels niet mee te nemen en te plaatsen. Dat scheelt tijd en extra spullen. ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ferdi

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Ferdi » wo 11 apr 2018 09:37

En nog de link van de luifel, was ik vergeten

https://www.unicovoortenten.nl/producte ... a-touring/


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Citrorob

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Citrorob » wo 11 apr 2018 13:27

Ik heb de koelbox de laatste paar keren gewoon buiten laten staan.
99,9% kans droog en als hij wel nat wordt, dan kan hij daar ook wel tegen.

Jaren daarvoor heb ik hem wel met een verlengsnoer alvast in de achterbak van de auto gehad.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door graaf » do 12 apr 2018 01:49

Ferdi schreef:
wo 11 apr 2018 09:37
En nog de link van de luifel, was ik vergeten
https://www.unicovoortenten.nl/producte ... a-touring/
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat is inderdaad wel een hele mooie luifel/voortent, Ferdi. Maar ik heb bij deze caravan die in april 2016 kocht en complete nieuwe voortent "gekregen".
En niet Z.G.A.N. echt nieuw. Ik ben de eerste die hem uit de verpakking gehaald heeft. En ook nog een schuifluifel. (de tarp op de foto heb ik al 7 jaar nu)
Die schuifluifel is wel erg praktisch, maar ik vind hem er niet zo geweldig uit zien (zo'n vale heel lichtgrijze lap, lijkt wel een groezelig laken mrgreen.gif ).
Dus daarom gebruik ik deze katoenen tarp veel....sneller opgezet...ruimte licht en lucht.....groot zonnescherm en kan goed tegen regen. Behalve flinke wind of storm: dan moet je hem heel snel plat leggen anders gaat die als een vlieger er van door! knipoog.gif Ik heb ook al eerder een klein schuin afdakje gemaakt dat precies boven de ventilatiesleuven van de condensor kan staan.....maar bij regen is alles kletsnat natuurlijk
regendakje koelbox.JPG
schuin plankje voor beven ventilatie sleuven koelbox
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

SamV
Berichten: 6
Lid geworden op: di 9 mei 2017 14:22

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door SamV » za 3 jul 2021 08:04

nicolaas schreef:
wo 11 apr 2018 09:05
onderweg in de auto, en als we langer blijven staan, in de aansluitsluis van de achtertent, op een onderstel, met een kettingslot vast aan een uitdraaisteun.
Dit jaar nemen wij ook een koelbox mee. Ik lees dat verschillende mensen deze onderweg in de auto zetten op 230 volt. Maar hoe leid je dat snoer naar de koelbox in een dichte auto die op slot zit?
laat je dan het raam open?

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Gerardo » za 3 jul 2021 09:28

fortissimo schreef:
zo 9 jun 2013 22:51
Bij een station past hij ook makkelijk.
Maar ik bedoelde op de camping zelf ;)

Het apparaat staat nog op stroom de laatste nacht, maar hij staat wel in de open lucht.
Bij ons gewoon buiten op een laag tafeltje onder de luifel.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Waar laat je de koelbox?

Bericht door Micky » za 3 jul 2021 09:42

SamV schreef:
za 3 jul 2021 08:04
nicolaas schreef:
wo 11 apr 2018 09:05
onderweg in de auto, en als we langer blijven staan, in de aansluitsluis van de achtertent, op een onderstel, met een kettingslot vast aan een uitdraaisteun.
Dit jaar nemen wij ook een koelbox mee. Ik lees dat verschillende mensen deze onderweg in de auto zetten op 230 volt. Maar hoe leid je dat snoer naar de koelbox in een dichte auto die op slot zit?
laat je dan het raam open?
Snoer gaat gewoon tussen de achterklep en de auto, rubber is dik genoeg thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”