Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N201

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N

Bericht door VIP » za 29 jul 2017 18:58

Idd liever een keer te veel dan te weinig controleren.

Net zoals mijn post van vandaag mbt te hete remmen linksvoor ook ontdekt door te controleren.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N

Bericht door fortissimo » za 29 jul 2017 20:54

Vandaag voor het eerst samen met onze zoon (9) aangekoppeld.
Hij mij achteruit laten rijden, samen aangekoppeld.
Stabilisator samen gedan.
Hij stroom aangesloten.
Ik losbreekinrichting gedaan en hem uitgelegd hoe alles werkt.
Aangegeven dat de handrem ook omlaag moet.
Lichten gecontroleerd.
Alles 3x nagelopen.

Onderweg toch nog twijfel of hij wel goed vast zat, ondanks de eerdere checks. Toch maar even gestopt :)
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
JackRyan
Berichten: 66
Lid geworden op: di 18 jul 2017 16:31

Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N

Bericht door JackRyan » za 29 jul 2017 23:48

Conradi schreef:Aankoppelen doe ik zelf incl. de 'vast-is-vast' ckeck. Kijk ook altijd of alle pootjes goed omhoog zijn, en of alle ramen en dakvensters echt dicht zijn.

Vlak voor de autobahn loop ik alles nog'es na. Mischien overdreven, maar beter één keer te veel dan spijt en gedoe achteraf....
Mijn zoon, ja, 19 en gaat nog graag met Pa en Ma mee :lol: :lol: , hij heeft alle nodige rijbewijzen gehaald al is E voor onze combinatie niet noodzakelijk, hij rijdt dus zal hij ook de routine aan moeten leren van het aankoppelen. Op de manier zoals ik wil dat ie het doet. Dus aankoppelen, hij mag naar groene indicator kijken maar moet verplicht ook de disselcheck doen. Maar ik wil dat als hij een aanhanger aankoppelt dat ie het op de goede manier doet. Om mijn en zijn gemoedsrust leer ik het hem zo. Ook het leren aanvoelen van instabiliteit.
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N

Bericht door meeder » zo 30 jul 2017 00:10

Ik loop ook altijd twee rondjes rond de combinatie.

Bij het aankoppelen kijk ik eerst naar de indicatoren op de koppeling en daarna draai ik het steunwiel weer even uit en kijk ik of de auto opgetild wordt.

Bij een stop onderweg loop ik na het uitstappen direct naar de caravan om even aan de banden en remmen te voelen.

Gebruikersavatar
JackRyan
Berichten: 66
Lid geworden op: di 18 jul 2017 16:31

Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N

Bericht door JackRyan » zo 30 jul 2017 00:15

RE.gif ff 6 bandjes voelen of er niet één afwijkend warm wordt. Ook als er een rem enigzins aanloopt merk je dat in de warmte van de banden.
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N

Bericht door Micky » zo 30 jul 2017 00:22

RE.gif of je ziet het gewoon op je beeldschermpje als je rijdt :)


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JackRyan
Berichten: 66
Lid geworden op: di 18 jul 2017 16:31

Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N

Bericht door JackRyan » zo 30 jul 2017 10:32

Micky schreef:RE.gif of je ziet het gewoon op je beeldschermpje als je rijdt :)


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Vertrouwen op electronica is niks mis mee hoor maar ik vertrouw toch liefst op m'n eigen gevoel :lol: :lol:
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N

Bericht door PMT » zo 30 jul 2017 12:59

Ik doe altijd de checks zoals hierboven bij velen beschreven, maar één keer moet de eerste keer zijn in 22 jaar met een vouwwagen en 17 jaar met de huidige caravan dat ik tot mijn grote schaamte moet bekennen dat het mij ook overkomen is dat ik de caravan verloren heb. Afgelopen juni hadden we in Mersault gekampeerd en ik wist dat je in Chagny bij de supermarkt goedkoop kon tanken. Daar aangekomen moest ik de caravan loskoppelen omdat ik de bocht niet kon nemen en na het tanken dus weer aankoppelen. Even snel snel want er staan mensen te wachten en we willen ook nog even snel een boodschapje doen. Stokbroodje gescoord en nog wat lekkers voor onderweg en ik rijdt van de parkeerplaats weg. Ik moest nog even bij de uitrit stoppen om een auto voorrang te geven en daarna geef ik een dot gas om de weg over te steken. Een grote knal en ik was aan de overkant en de caravan stond nog keurig op het punt waar ik gas had gegeven. De breekkabel hing nog netjes tussen de klemmen van de trekhaak en het oog was van de rem gebroken. Een geluk bij een ongeluk dat het daar gebeurde en niet verder op de weg bij hogere snelheid, ik had er niet aan moeten denken dat je caravan zich in een andere auto boort.
Even snel snel zal niet zo gauw meer gebeuren na deze ervaring.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”