Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N201
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
ps: we hebben in het Audi-forum twee weken terug wel wat zien staan.... poeh poeh
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
De klik die ik hoor, is echt wel een zware en typisch klik na een 'val' op de kogel.
Maar ik ga voortaan toch ook wat tilwerk doen. Bedankt voor de tip.
Maar ik ga voortaan toch ook wat tilwerk doen. Bedankt voor de tip.
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Vertel, vertel!peter s schreef:ps: we hebben in het Audi-forum twee weken terug wel wat zien staan.... poeh poeh
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Alles kon open, alles was open, behalve.... de motorruimte
- Bijlagen
-
- 2012-07-01 (98).JPG (171.29 KiB) 2984 keer bekeken
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo 1 mei 2011 11:09
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Ik heb een Winterhoff-koppeling; bij het horen van die klik moet je ook de koppelingshendel zien verspringen...de reiziger schreef:De klik die ik hoor, is echt wel een zware en typisch klik na een 'val' op de kogel.
Maar ik ga voortaan toch ook wat tilwerk doen. Bedankt voor de tip.
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Niet alles gelezen over het aankoppelen. Maar toch even een advies.
Het neuswiel zodanig omhoog doen, dat wanneer de caravan los schiet van de kogel, deze op het neuswiel valt. Aan de onderkant van het neuswiel zit een inkeping. De ophanging van het wiel past hier in. Dan de draaihendel vastdraaien. Hiermee blokkeer je de draadspindel. Dit laatste wordt vaak 'vergeten'. Als de draadspindel niet is geblokkeerd, dan 'hangt' het neuswiel in de schroefdraad. Door het trillen van de combinaitie (auto/caravan) en het 'hangen' in de schroefdraad kan de spindel automatisch draaien. Bij een lange reis staat op een gegeven moment het neuswiel geheel onderaan of zelfs los in de koker, met alle gevolgen van dien.
Naast de juiste hoogte is het ook van belang dat het neuswiel in de richting van het chassis staat. Dit is ook de reden dat een neuswiel altijd aan de linkerkant van de dissel is gemonteerd. (links en rechts is altijd gerelateerd aan de rijrichting!)
Waarom? Als de koppeling los schiet, dan valt de caravan op zijn neuswiel (mits zoals hierboven omschreven) Als dan ook nog het neuswiel in de goede richting staat gaat de caravan al remmend naar rechts richting berm, dan is de schade altijd minder of zelfs op de breekkabel na nihil, dan wanneer de caravan naar links gaat!!!(denk aan tegenliggers, enz.)
Dan nog even iets over de breekkabel.
Leg de kabel om de kogel en dan in de hulpkoppeling. Vaak wordt de breekkabel rechtstreeks in de hulpkoppeling gehangen. Bij de 1e bocht ligt de breekkabel er dan weer uit. Wanneer je dus de kabel om de kogelbuis hangt voorkom je dit.
Zorg dat de breekkabel verder vrij baan heeft. Dus niet om de dissel, neuswiel, enz. 'vlechten'. De breekkabel moet bij losbreken, de handrem erop trekken. Vervolgens breekt de kabel, vandaar de naam breekkabel.
Er zijn ook van die snuggere (vooraal personeel aannemers) welke dit dunne kabeltje vervangen voor een zware ketting. Bij losbreken is dan de kans groot dat het hele remmechanisme los getrokken gaat worden. Niet doen dus....
In het verleden zijn mijn adviesen toen als aanhangwagendealer niet altijd opgevolgd. Opzich niet erg, want ik kocht neuswielen per pallet/krat (250 stuks) in. Wat de winstmarge alleen maar groter maakte.....
Het neuswiel zodanig omhoog doen, dat wanneer de caravan los schiet van de kogel, deze op het neuswiel valt. Aan de onderkant van het neuswiel zit een inkeping. De ophanging van het wiel past hier in. Dan de draaihendel vastdraaien. Hiermee blokkeer je de draadspindel. Dit laatste wordt vaak 'vergeten'. Als de draadspindel niet is geblokkeerd, dan 'hangt' het neuswiel in de schroefdraad. Door het trillen van de combinaitie (auto/caravan) en het 'hangen' in de schroefdraad kan de spindel automatisch draaien. Bij een lange reis staat op een gegeven moment het neuswiel geheel onderaan of zelfs los in de koker, met alle gevolgen van dien.
Naast de juiste hoogte is het ook van belang dat het neuswiel in de richting van het chassis staat. Dit is ook de reden dat een neuswiel altijd aan de linkerkant van de dissel is gemonteerd. (links en rechts is altijd gerelateerd aan de rijrichting!)
Waarom? Als de koppeling los schiet, dan valt de caravan op zijn neuswiel (mits zoals hierboven omschreven) Als dan ook nog het neuswiel in de goede richting staat gaat de caravan al remmend naar rechts richting berm, dan is de schade altijd minder of zelfs op de breekkabel na nihil, dan wanneer de caravan naar links gaat!!!(denk aan tegenliggers, enz.)
Dan nog even iets over de breekkabel.
Leg de kabel om de kogel en dan in de hulpkoppeling. Vaak wordt de breekkabel rechtstreeks in de hulpkoppeling gehangen. Bij de 1e bocht ligt de breekkabel er dan weer uit. Wanneer je dus de kabel om de kogelbuis hangt voorkom je dit.
Zorg dat de breekkabel verder vrij baan heeft. Dus niet om de dissel, neuswiel, enz. 'vlechten'. De breekkabel moet bij losbreken, de handrem erop trekken. Vervolgens breekt de kabel, vandaar de naam breekkabel.
Er zijn ook van die snuggere (vooraal personeel aannemers) welke dit dunne kabeltje vervangen voor een zware ketting. Bij losbreken is dan de kans groot dat het hele remmechanisme los getrokken gaat worden. Niet doen dus....
In het verleden zijn mijn adviesen toen als aanhangwagendealer niet altijd opgevolgd. Opzich niet erg, want ik kocht neuswielen per pallet/krat (250 stuks) in. Wat de winstmarge alleen maar groter maakte.....
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Bij 80 of 100 km/h valt of schiet een caravan niet van de kogel op de weg maar wordt gelanceerd in een bijna niet te bepalen voorwaartse beweging.
Er gaan zware personenauto's mee op zijn kant bij kantelende caravans.
Er gaan zware personenauto's mee op zijn kant bij kantelende caravans.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Altijd links zeg je? Waarom zit het neuswiel dan bij ons zuiver in het midden?Bronbeker schreef:Dit is ook de reden dat een neuswiel altijd aan de linkerkant van de dissel is gemonteerd. (links en rechts is altijd gerelateerd aan de rijrichting!)
Ik geef toe dat je zoiets niet vaak ziet, want het komt ook vrij beroerd uit met de hendel van de handrem en de rest van het remsysteem, maar het bestaat dus wel.
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Sinds ik een aantal jaren geleden onze kleine vouwwagen ineens nog kleiner zag worden ben ik erg voorzichtig geworden
Ik was dus zonder even te controleren vertrokken; gelukkig gebeurd het na een 500 meter.....
We gingen weg op de camping omdat mijn vrouw "door haar rug" was gegaan en heb toen alleen de vouwwagen afgebroken. Behoorlijk pissig omdat de buren het vertikten om even te helpen (mijn vrouw zat op een keukenstoel en leed in stilte....) Toen ik het deksel wilde dichtklappen kwam er ineens iemand aan die wilde helpen......die heb ik netjes verteld dat het toen niet meer hoefde
Ik was dus zonder even te controleren vertrokken; gelukkig gebeurd het na een 500 meter.....
We gingen weg op de camping omdat mijn vrouw "door haar rug" was gegaan en heb toen alleen de vouwwagen afgebroken. Behoorlijk pissig omdat de buren het vertikten om even te helpen (mijn vrouw zat op een keukenstoel en leed in stilte....) Toen ik het deksel wilde dichtklappen kwam er ineens iemand aan die wilde helpen......die heb ik netjes verteld dat het toen niet meer hoefde
Peugeot 307 break 2.0 automaat (2006) + Adria Unica 390 DS (1998)
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Het zal je maar overkomen......afgelopen zondag schaarde een caravan bij Zwolle, wij stonden daar in de file, hopen dat de personen zelf niets hebben.
http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2012.211.01
http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2012.211.01
Volkswagen Caddy.
Mover: Reich Move Control
Mover: Reich Move Control
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
jawel, ik moet het bekennen. Het is mij ook eens gebeurd. Ik was bezig met aankoppelen bij de voordeur, en onderwijl met de buren aan het praten. Praten en breien gaat niet goed samen. Eenmaal weggereden vloog 5 km verder de caravan van de haak. Nog zie ik in mijn spiegel de handremhendel met een ruk omhoogkomen. We reden gelukkig nog erg langzaam zodat de caravan een beetje schuin op de weg stond. Binnen was de ravage wel wat groter. Kastjes opengeslagen, bus met suiker en koffie over de vloer. Alles opgeruimd en de caravan opnieuw aangehaakt. Vervolgens wel 30 km continue in de spiegel gekeken of-tie er nog wel achter hing. Bij eerste stop vervolgens de breekkabel vervangen.
Zoals Wim terecht al aangeeft, haak ik nu alleen nog maar aan als er niemand om me heen staat, zodat ik mij erg goed op kan concentreren.
Zoals Wim terecht al aangeeft, haak ik nu alleen nog maar aan als er niemand om me heen staat, zodat ik mij erg goed op kan concentreren.
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Vorige week woensdag na een week vakantie aan de Moesel op de terugweg naar huis springt de Caravan los.
Dit gebeurde vlak voor Verviers in Belgie en het was gelukkig voor ons berg op. De caravan is redelijk onbeschadigd in de berm gereden. De caravan was net gekocht bij een Fendt dealer in Sittard. Met bovag keuringsrapport en 1 jaar bovag garantie.
Deze dealer blijft vasthouden aan het feit dat ik de caravan niet goed aangekoppeld heb. Als je na 150 km vanaf de Moesel door de bergen en de Belgische autoweg opeens de Caravan verliest kan dit nooit te maken hebben met verkeerd aankoppelen.
Ik wil hem aansprakelijk stellen en een nieuwe dissel op de Caravan en uiteraard de schade op hem verhalen.
Iedereen die ik vraag zegt als je de dissel niet goed op de haak hebt dan ligt de caravan er al na een paar meter rijden af.
Heb nu de ANWB ingeschakeld die de zaak gaat bekijken.
Heeft iemand nog tips of andere nuttige informatie voor mij.
alvast bedankt
lou
Dit gebeurde vlak voor Verviers in Belgie en het was gelukkig voor ons berg op. De caravan is redelijk onbeschadigd in de berm gereden. De caravan was net gekocht bij een Fendt dealer in Sittard. Met bovag keuringsrapport en 1 jaar bovag garantie.
Deze dealer blijft vasthouden aan het feit dat ik de caravan niet goed aangekoppeld heb. Als je na 150 km vanaf de Moesel door de bergen en de Belgische autoweg opeens de Caravan verliest kan dit nooit te maken hebben met verkeerd aankoppelen.
Ik wil hem aansprakelijk stellen en een nieuwe dissel op de Caravan en uiteraard de schade op hem verhalen.
Iedereen die ik vraag zegt als je de dissel niet goed op de haak hebt dan ligt de caravan er al na een paar meter rijden af.
Heb nu de ANWB ingeschakeld die de zaak gaat bekijken.
Heeft iemand nog tips of andere nuttige informatie voor mij.
alvast bedankt
lou
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Het is zo niet te beoordelen of de caravan niet goed zit aangekoppeld of niet. Als er verder geen schade is aan de koppeling en hij zo weer is aan te koppelen en dan ook vergrendeld, dan kun je de dealer niet zo aansprakelijk stellen. Het kan maar zo zijn dat de caravan los op de kogel heeft gezeten en door de kogeldruk gewoon is blijven hangen. Door nu bergop te gaan rijden wordt de kogeldruk minder en is de caravan alsnog los geraakt.
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Sowieso kunnen wij moeilijk bepalen wat er gebeurd is.
Maar buiten dat hoef je van mij geen tips te verwachten omtrent het aansprakelijk stellen van iemand.
Ik krijg er een beetje vreemde smaak van als iemand op een forum binnen komt denderen met zo'n verhaal en gelijk begint over aansprakelijk stellen.
Succes met de afhandeling.
Maar buiten dat hoef je van mij geen tips te verwachten omtrent het aansprakelijk stellen van iemand.
Ik krijg er een beetje vreemde smaak van als iemand op een forum binnen komt denderen met zo'n verhaal en gelijk begint over aansprakelijk stellen.
Succes met de afhandeling.
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Één tip om nooit te vergeten, wil je weten of je caravan goed is aangekoppeld ?kinglouwie schreef:Vorige week woensdag na een week vakantie aan de Moesel op de terugweg naar huis springt de Caravan los.
Dit gebeurde vlak voor Verviers in Belgie en het was gelukkig voor ons berg op. De caravan is redelijk onbeschadigd in de berm gereden. De caravan was net gekocht bij een Fendt dealer in Sittard. Met bovag keuringsrapport en 1 jaar bovag garantie.
Deze dealer blijft vasthouden aan het feit dat ik de caravan niet goed aangekoppeld heb. Als je na 150 km vanaf de Moesel door de bergen en de Belgische autoweg opeens de Caravan verliest kan dit nooit te maken hebben met verkeerd aankoppelen.
Ik wil hem aansprakelijk stellen en een nieuwe dissel op de Caravan en uiteraard de schade op hem verhalen.
Iedereen die ik vraag zegt als je de dissel niet goed op de haak hebt dan ligt de caravan er al na een paar meter rijden af.
Heb nu de ANWB ingeschakeld die de zaak gaat bekijken.
Heeft iemand nog tips of andere nuttige informatie voor mij.
alvast bedankt
lou
Caravan aankoppellen het steunwiel lossen en op de grond zetten, dan het steunwiel weer vastzetten, dan met de spindel het steunwiel uitdraaien, als de achterkant van de auto mee omhoog gaat ga er dan maar vanuit dat de caravan goed is aangekoppeld.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Dat dus, aankoppelen doe ik altijd met m'n zoon (19). Maar als laatste werp ik er nog ff een blik op en rop ff de dissel omhoog. Nog nooit fout gegaan. Rij ook altijd de eerste km's met de slingerbedwinger los, gaat dan meestal niet zo hard en voel ik direct of de balans goed is. Zo niet? Ff wat zooi verplaatsen (hoe ik het ook probeer, ik krijg dat ding nooit hetzelfde ingepakt).fs1986 schreef:Ik vertrouw echt niet op dat rood/groene indicatortje, gezien het feit dat ik bij de caravan al eens heb meegemaakt dat ie op rood bleef staan in goed aangekoppelde toestand (achteraf bleek dat indicatortje gewoon compleet vastgevroren te zijn) en bij de vroegere aanhanger altijd op het grenspunt groen/geel ging staan. (Daar zat naast rood en groen ook geel op, wat een versleten kogel of koppeling zou moeten aanduiden, echter waren zowel de kogel als de koppeling splinternieuw en zat het prima gekoppeld).
Ik geef altijd een gigantische ruk aan de dissel.
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Aankoppelen doe ik zelf incl. de 'vast-is-vast' ckeck. Kijk ook altijd of alle pootjes goed omhoog zijn, en of alle ramen en dakvensters echt dicht zijn.
Vlak voor de autobahn loop ik alles nog'es na. Mischien overdreven, maar beter één keer te veel dan spijt en gedoe achteraf....
Vlak voor de autobahn loop ik alles nog'es na. Mischien overdreven, maar beter één keer te veel dan spijt en gedoe achteraf....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
RE.gif
ik doe ook altijd een finale rondje als iedereen in de auto zit, in een standaard volgorde alles langs lopen, better save than sorry
ik doe ook altijd een finale rondje als iedereen in de auto zit, in een standaard volgorde alles langs lopen, better save than sorry
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Ook ik vind de "binnenkomer" van kinglouwie nogal beladen.
Natuurlijk is het de fout van de dealer, natuurlijk moet die tot op het bot kaal gehaald worden en zal hij bloeden voor alle materiele en vooral ook emotionele schade...mega bedragen........ ga maar lekker verder dromen.
Gisteren iets gelezen over idiote schadeclaims... een tourist claimde dat zijn dure winterjas gestolen was...in midden zomer in zuid afrika..
Idioten...zo gaan de premie's vanzelf omhoog....
En dan wil kinglouwie ook nog graag dat we allen tezamen een front vormen tegen deze dealer.....
Mag ik effe bedanken...ikke niet dus.
Krabbel even op je hoofd, er is geloof ik nog nooit een goed aangekoppelde caravan losgeschoten.
Ik heb duizenden kilometers met diverse hutten aan de haak gereden, jarenlang...nooit een verloren.
Wel worden de niet goed aangekoppelde caravans verloren.....en soms pas na vele kilometers...
Chris
Natuurlijk is het de fout van de dealer, natuurlijk moet die tot op het bot kaal gehaald worden en zal hij bloeden voor alle materiele en vooral ook emotionele schade...mega bedragen........ ga maar lekker verder dromen.
Gisteren iets gelezen over idiote schadeclaims... een tourist claimde dat zijn dure winterjas gestolen was...in midden zomer in zuid afrika..
Idioten...zo gaan de premie's vanzelf omhoog....
En dan wil kinglouwie ook nog graag dat we allen tezamen een front vormen tegen deze dealer.....
Mag ik effe bedanken...ikke niet dus.
Krabbel even op je hoofd, er is geloof ik nog nooit een goed aangekoppelde caravan losgeschoten.
Ik heb duizenden kilometers met diverse hutten aan de haak gereden, jarenlang...nooit een verloren.
Wel worden de niet goed aangekoppelde caravans verloren.....en soms pas na vele kilometers...
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Ik heb een vaste check van tot 5 tellen: koppeling dicht, breekkabel, elektrakabel, handrem en neuswiel... Voorheen vertrouwde ik op de indicator van de Winterhoff maar tegenwoordig til ik de Disco enkele malen uit de vering Ook altijd even een rondje om de combi !Conradi schreef:Aankoppelen doe ik zelf incl. de 'vast-is-vast' ckeck. Kijk ook altijd of alle pootjes goed omhoog zijn, en of alle ramen en dakvensters echt dicht zijn.
Het gaat tegenwoordig allemaal zo routinematig dat ik soms na wegrijden wel eens twijfel... en dan gaat het spul dus even aan de kant
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Ha ha, precies dat PD! Daarom maar een tweede rondje
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Het is vaak waar dat mensen die je de hele camping periode niet gesproken hebt, als jij staat aan te koppelen een praatje beginnen, wij hebben afgesproken daar niet meer aan mee te doen.want dan kan het mis gaan
Eerst de zaak aangekoppeld en gecontroleerd en dan antwoord geven.
Als iedereen zich nu hier aan houd, de minste kans op ongelukken.
Ook wij hebben vorig jaar gereden met de mover nog op, koste twee nieuwe rolletje.
En er was geen mens die kwam praten hoor echt eigen schuld.
Mensen die hier beweren alles onder controle te hebben vergeten vast hun eigen missers,
Eerst de zaak aangekoppeld en gecontroleerd en dan antwoord geven.
Als iedereen zich nu hier aan houd, de minste kans op ongelukken.
Ook wij hebben vorig jaar gereden met de mover nog op, koste twee nieuwe rolletje.
En er was geen mens die kwam praten hoor echt eigen schuld.
Mensen die hier beweren alles onder controle te hebben vergeten vast hun eigen missers,
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Missers zijn menselijk, dus daarom de checks.
Overigens ben ook ik al'es met rollers er nog tegen proberen aan te rijden, maar dat lukte niet echt. Althans, ik merkte direct dat 'r iets niet klopte.
Overigens ben ook ik al'es met rollers er nog tegen proberen aan te rijden, maar dat lukte niet echt. Althans, ik merkte direct dat 'r iets niet klopte.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Hehehe, mooi herkenbaar .PremiumDiscovery schreef:Het gaat tegenwoordig allemaal zo routinematig dat ik soms na wegrijden wel eens twijfel... en dan gaat het spul dus even aan de kant
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Caravan schiet los komt in de berm tot stilstand op de N
Valt mij ook op dat als je vertrekt er mensen komen vragen: En gaan jullie weer naar huis?
Als ik bezig ben de caravan aan te haken even geen kwebbelarij aan mijn hoofd.
en ja ik doe ook de vastzitcheck door het neuswiel aan te draaien, eerst deed ik dat met optillen maar dat is niet zo goed voor je rug ben ik praktijkondervindelijk achtergekomen.
Als ik bezig ben de caravan aan te haken even geen kwebbelarij aan mijn hoofd.
en ja ik doe ook de vastzitcheck door het neuswiel aan te draaien, eerst deed ik dat met optillen maar dat is niet zo goed voor je rug ben ik praktijkondervindelijk achtergekomen.