Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 5 aug 2011 08:24
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Kees_S » zo 9 aug 2015 17:19

RE.gif
Klopt, je hebt gelijk het is maximaal 2.00 meter voor classe 1 boos.gif
En maximaal 3.00 meter voor classe 2.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding

Caramba

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Caramba » zo 9 aug 2015 18:20

mri schreef:
Citrorob schreef:Hmmm geen tol pas maar ik rij al 12 jaar met een combinatie die boven de 3,5t zit en ik heb nog nooit cl4 betaald.
Dit jaar wel een keer cl1 ipv 2 :mrgreen:
Dat klopt dat je geen Classe 4 bent, want je hebt geen tandemasser toch? Classe 2 zou de goede zijn en een keertje Classe 1 is inderdaad een mazzeltje mrgreen.gif

Er wordt ingedeeld in combinaties tot en boven 3.5t. Er staat niets over tandemassers op die pagina. (Wettelijk wordt een tandemasser overigens gezien als eenassig, mits de assen niet verder dan 1.80m uit elkaar zitten).

Maar meer to the point, die 3500kg daar zitten heel veel mensen natuurlijk boven. Wie heeft er hier classe 4 aan de broek gehad en wie betaalt gewoon classe 2 voor de auto en caravan met een totaalgewicht van > 3500kg?

Lijkt me zinvol om dat zo zuiver mogelijk vast te stellen....

Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 5 aug 2011 08:24
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Kees_S » zo 9 aug 2015 18:30

RE.gif
Ik zit er boven, hetgeen ook een E-rijbewijs bij B noodzakelijk maakt.
Echter nooit classe 4 betaald, wel eens 1, maar meestal gewoon 2 haphop.gif
Ik ken zelfs mensen met een camper die rond de 5 ton zit, die gewoon glashard stoppen aan het poortje indien er classe 4 staat en dan beweren "nee ik ben onder de 3,5 ton". En dat wordt dan ook nog geaccepteerd.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door PD » zo 9 aug 2015 18:34

Caramba schreef:Maar meer to the point, die 3500kg daar zitten heel veel mensen natuurlijk boven. Wie heeft er hier classe 4 aan de broek gehad en wie betaalt gewoon classe 2 voor de auto en caravan met een totaalgewicht van > 3500kg?

Lijkt me zinvol om dat zo zuiver mogelijk vast te stellen....
Onze combi weegt ca. 4,7 ton dus ruim meer dan die 3,5 ton en wij hebben deze zomer gewoon classe 2 betaald thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Caramba

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Caramba » zo 9 aug 2015 18:59

Gelukkig maar, het is al duur genoeg die Franse tol bovenop de Nederlandse wegenbelasting. (Dan is zo'n EU ineens nergens te bekennen). boos.gif

Het lijkt me voor hen ook lastig om dit betrouwbaar te meten. Magneetlussen meten staal, caravans met lading bestaan overwegend uit ander materiaal. Verder maar geen slapende viervoeters wakker maken dan... whistle.gif

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door HanK » zo 9 aug 2015 19:55

Caramba schreef:Gelukkig maar, het is al duur genoeg die Franse tol bovenop de Nederlandse wegenbelasting. (Dan is zo'n EU ineens nergens te bekennen). boos.gif

.. whistle.gif
Ik betaal ook liever niets maar.....
Je moet niet over de peage! Er is genoeg alternatief.
Dat is hier toch iets anders in ons land.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Caramba

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Caramba » zo 9 aug 2015 20:15

Ik weet dat het niet verplicht is om over de tolwegen te rijden, maar praktisch is anders als je naar het zuiden wilt. Zeker met aanhang...

Mijn punt was slechts dat wij in Nederland erg veel wegenbelasting betalen vergeleken met andere Europese landen. Het zou mooi zijn als de EU met een systeem kwam waar elke Europeaan een X bedrag betaalt, waarna hij of zij vrij is om van het gehele wegennet gebruik te maken. Veel eenvoudiger, en het kan beslist ook eerlijker en goedkoper voor de burger.

Als het gaat om beperkende regeltjes of het ophalen van geld staat de EU direct op de stoep, maar als het gaat om (oneigenlijke) inning van BPM of het heffen van wegenbelasting of tol door lokale overheden blijft het stil... Maar goed, what else is new...

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Nimma » zo 9 aug 2015 21:15

Kees_S schreef:RE.gif

En toen niet betaald ????
Ik heb het even nagekeken:

Wel betaald voor Cat2 Net als bijna alle trajecten heen en terug.
Maar het traject Monigny-le-Roy naar Vilefranche Limas (zeg maar A6 tot Lyon) 293km voor Cat1 en op de terugweg voor hetzelfde traject óók Cat1
Soms heb je mazzel mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door HanK » zo 9 aug 2015 22:36

HanK schreef:RE.gif
Omdat ik in die cl1 zit, heb ik eens opgezocht wat de grens is. Kwam op een franse site waar stond dat het 2.01 mtr. is. Heb in voorjaar gehad dat op 1 traject toch klasse 2 is betaald. Hierop gereclameerd en kreeg als antwoord dat men de hoogtemeting gaat controleren en het verschil wordt verrekend met de volgende nota, 15 aug. dus .
In voorgaand jaar had ik nog geen badge en geen MAD hulpveren, toen was het lastiger, de caravan hing iets voorover waardoor de achterkant iets hoger lag en dus cl2. Daarna steeds heeeeel langzaam door het poortje en toen ging het wel goed.
De site waar 2.01 mtr. stond kan ik even niet meer terug vinden.
Vandaag ook de nieuwe rekening bekeken en inderdaad er is €9.60 terug gestort!
Klasse!
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 5 aug 2011 08:24
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Kees_S » ma 10 aug 2015 09:38

RE.gif
Mooi dus klagen helpt idd mrgreen.gif
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door eurotrotter » ma 10 aug 2015 10:41

Caramba schreef:
Mijn punt was slechts dat wij in Nederland erg veel wegenbelasting betalen vergeleken met andere Europese landen. Het zou mooi zijn als de EU met een systeem kwam waar elke Europeaan een X bedrag betaalt, waarna hij of zij vrij is om van het gehele wegennet gebruik te maken. Veel eenvoudiger, en het kan beslist ook eerlijker en goedkoper voor de burger.[/i]


Kun je wat specifieker aangeven wat je graag zou zien,gaan hun( in t buitenland) méér betalen zodat het onderhoud gegarandeerd word,of gaan wij minder betalen en worden onze wegen wat minder goed onderhouden.

Ik vind t een vreemd standpunt;In Frankrijk( en Spanje en Italië ) betaal je op bepaalde wegen tol,deze zijn eigendom van investerings maatschappijen en worden doorgaans goed onderhouden.
Tevens ligt er parallel aan dit autowegen net een netwerk van tolvrije wegen die iets minder goed onderhouden worden of door steden en dorpen heen gaan ,met nog wel eens een rotonde.
Je hebt dan de keuze: of de tolweg,of de N wegen,in Nederland heb je die keuze veel minder,wel eens vanuit West Brabant naar Groningen proberen te rijden over onze N wegen?
Of in ( tot nu toe tolvrije ) Duitsland van Venlo naar KIefersfelden over, uitsluitend ,bundesstrassen?

En wat voor belang heeft een willekeurige Europeaan om een bepaald bedrag te betalen voor wegen waar hij misschien nooit gebruik van zal maken? als je over eerlijk praat is t toch de situatie zoals die nu is; jij maakt gebruik van de weg en betaalt er voor ,ik maak er geen gebruik van en betaal er niet aan mee.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Volvodriver

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Volvodriver » ma 10 aug 2015 12:32

Weer on topic.

Zojuist de factuur ontvangen. Onze combinatie >3500kg is gewoon ingedeeld in klasse 2. Geldt echt alleen hoogte beperking voor combi's

Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 5 aug 2011 08:24
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Kees_S » ma 10 aug 2015 13:02

RE.gif
Ja hoor, volgens mij wegen die niet aan de poortjes.
Enkel en alleen de omvang laten ze meetellen voor de tol van onze combi's.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door eurotrotter » ma 10 aug 2015 14:22

Caramba schreef:Lijkt me zinvol om dat zo zuiver mogelijk vast te stellen....
Vwallá mrgreen.gif :


http://www.autoroutes.fr/fr/classificat ... icules.htm
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Caramba

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Caramba » ma 10 aug 2015 14:54

RE.gif

Da's dezelfde info waar het om begonnen is (linkje op de vorige pagina) knipoog.gif

Ging me om de ervaringen in de praktijk, van mensen met een combinatie van meer dan 3500kg. (In theorie cat 4, in de praktijk cat 2).

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door eurotrotter » ma 10 aug 2015 16:01

Het gaat om de afkorting P.T.A.C. die in de lijst van de classes staat
PTAC = Poids Totale Autorise en Charge,dus t totale gewicht van het voertuig of samenstel van voertuigen.

http://www.ecartegrise.fr/carte-grise/c ... harge.html

Een auto met caravan valt,ondanks de combinatie + 3,5 ton kan zijn, toch in klasse 2( als hij meer dan 2 meter ,doch minder dan 3 meter is)
eenvoudig omdat hij niet als "poids lourd"geclassificeerd is ,t is een "vehicule intermediair"een "tussenliggend "voertuig z.g.z.

Een "poids lourd" is in de Franse wet specifiek omschreven als een voertuig van+ 3,5 ton ingericht om goederen of personen te vervoeren.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Poids_lourd

En ondanks je de caravan vol kunt laden met bintjes of eigenheimers ,word t nooit een poids lourd. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door PD » ma 10 aug 2015 16:04

RE.gif
Dezelfde pagina is op die site gelukkig ook in het engels beschikbaar, anders had ik het ook niet begrepen mrgreen.gif
Onze combi is dus gewoon classe 2, simpelweg omdat de Disco geen 3,5 ton weegt.

http://www.autoroutes.fr/en/vehicle-classification.htm
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door eurotrotter » ma 10 aug 2015 17:18

Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 691
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Mstuniek » ma 10 aug 2015 17:26

off topic.
Sterker, een pagina geopend in Google kun je ook direct laten vertalen, zij het dat het geen 1 op 1 vertaling is.
Hoe?? https://support.google.com/chrome/answer/173424?hl=nl
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door PD » ma 10 aug 2015 17:29

RE.gif
Klopt, maar het resultaat is soms slechter leesbaar dan het origineel waar je de taal niet machtig van bent knipoog.gif
Zeker in het geval van voorwaarden of juridische details.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door JanPunne » ma 10 aug 2015 19:38

Caramba schreef:Ik weet dat het niet verplicht is om over de tolwegen te rijden, maar praktisch is anders als je naar het zuiden wilt. Zeker met aanhang...

Mijn punt was slechts dat wij in Nederland erg veel wegenbelasting betalen vergeleken met andere Europese landen. Het zou mooi zijn als de EU met een systeem kwam waar elke Europeaan een X bedrag betaalt, waarna hij of zij vrij is om van het gehele wegennet gebruik te maken. Veel eenvoudiger, en het kan beslist ook eerlijker en goedkoper voor de burger.

Als het gaat om beperkende regeltjes of het ophalen van geld staat de EU direct op de stoep, maar als het gaat om (oneigenlijke) inning van BPM of het heffen van wegenbelasting of tol door lokale overheden blijft het stil... Maar goed, what else is new...
In Nederland betalen wij al een tijdje geen wegenbelasting meer.
We noemen het nog steeds zo omdat het vroeger zo heette.
Volgens mij is het houderschapsbelasting.

Caramba

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Caramba » ma 10 aug 2015 20:24

eurotrotter schreef:Het gaat om de afkorting P.T.A.C. die in de lijst van de classes staat
PTAC = Poids Totale Autorise en Charge,dus t totale gewicht van het voertuig of samenstel van voertuigen.

http://www.ecartegrise.fr/carte-grise/c ... harge.html

Een auto met caravan valt,ondanks de combinatie + 3,5 ton kan zijn, toch in klasse 2( als hij meer dan 2 meter ,doch minder dan 3 meter is)
eenvoudig omdat hij niet als "poids lourd"geclassificeerd is ,t is een "vehicule intermediair"een "tussenliggend "voertuig z.g.z.

Een "poids lourd" is in de Franse wet specifiek omschreven als een voertuig van+ 3,5 ton ingericht om goederen of personen te vervoeren.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Poids_lourd

En ondanks je de caravan vol kunt laden met bintjes of eigenheimers ,word t nooit een poids lourd. mrgreen.gif
Aha, merci beaucoup monsieur! mrgreen.gif

Dat had ik er niet zo stellig uitgehaald. Reuze bedankt voor de opheldering.

Het leek me ook nogal vreemd eerlijk gezegd, maar aangezien logica niet perse aan bureaucraten is besteed weet je natuurlijk maar nooit... knipoog.gif

Ik wist wel dat het vrij vertaald "vrachtwagens" betekent, maar mede omdat onderaan (bij A63) weer "en andere voertuigen" is toegevoegd was het me toch niet erg duidelijk.

Google translate wordt wel steeds beter, maar soms leidt het toch tot vreemde vertalingen. Zoals iets over "rollend samenstellingen" (sic). mrgreen.gif

Apropos internet en de juiste pagina: als je de link met een smartphone opent kom je zelfs heel ergens anders uit. De browser wordt in dat geval gedwongen naar een mobiele startpagina van de firma geleid. (Dan helpt "desktopversie opvragen" ook niet meer). Met de tablet kom je wel vanzelf op de juiste pagina terecht.

Zo blijkt maar weer, er gaat toch niets boven mensen met eigen kennis en ervaring. thumbup.gif

Caramba

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Caramba » ma 10 aug 2015 20:39

JanPunne schreef: In Nederland betalen wij al een tijdje geen wegenbelasting meer.
We noemen het nog steeds zo omdat het vroeger zo heette.
Volgens mij is het houderschapsbelasting.
De overheid denkt wel vaker dat het hernoemen van iets met een negatieve connotatie vanzelf een positief imago oplevert. whistle.gif

Maar betalen doen we nog steeds, hoe je het ook noemt.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door JanPunne » ma 10 aug 2015 22:13

RE.gif nou, noem het dan goed!

Caramba

Re: Abonnement op de tolwegen in Frankrijk

Bericht door Caramba » ma 10 aug 2015 22:39

RE.gif

O, je bent dus toch gewoon een betweter. Ik probeerde je vorige bericht nog positief te zien, ondanks de enorme dooddoener.

Veel plezier verder.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”