caravantransport
Re: caravantransport
Hoezo vriendendienst Perry? Vindt je het makkelijker je vriend aansprakelijk te stellen?
Ik ben verbaasd dat Andries wél mensen vindt die hem laten rijden. Ik kreeg nooit (zie een eerdere post in dit draadje) een reactie op mijn aanbod caravans, boten en cabrio's naar warme bestemmingen te rijden. Hoe doe jij dat dan?
Ik ben verbaasd dat Andries wél mensen vindt die hem laten rijden. Ik kreeg nooit (zie een eerdere post in dit draadje) een reactie op mijn aanbod caravans, boten en cabrio's naar warme bestemmingen te rijden. Hoe doe jij dat dan?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: caravantransport
een dienst bewijzen aan iemand is edelmoedig, maar als je hiervoor betaald wordt (al zijn het alleen de onkosten), doe je in feite zwartwerk en een "vriendendienst" kan bij problemen heel raar uitdraaien.
Om je te dekken, moet je dus een officieel contract opgesteld hebben, wat weer inhoud dat je een betalende dienst in het zwart uitvoert, als puntje bij paaltje komt.
gevaarlijke situatie, vind ik.
Stek je even voor dat bij een ongeval er duidelijk bewezen wordt dat jij (de dienstverlener) zwaar in de fout bent gegaan.
Om je te dekken, moet je dus een officieel contract opgesteld hebben, wat weer inhoud dat je een betalende dienst in het zwart uitvoert, als puntje bij paaltje komt.
gevaarlijke situatie, vind ik.
Stek je even voor dat bij een ongeval er duidelijk bewezen wordt dat jij (de dienstverlener) zwaar in de fout bent gegaan.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
Re: caravantransport
Ook ik snap heel goed wat Micky bedoelt.
Voor mijn gevoel gaat hij, en misschien ook jij wel, er aan voorbij dat lang niet iedereen hetzelfde is en hetzelfde wil of kan.
Over de verzekering: Mijn uitgangspunt is, als de eigenaar met de caravan gaat rijden en er komt schade of de caravan wordt ontvreemd dan krijgt de eigenaar van de maatschappij de waarde vergoed van het verzekerde object direct voor het evenement.
Dat wil zeggen, de aankoopwaarde van het beschadigde of gestolen goed in gelijke toestand als het gestolen goed.
Dat is ook het geval als de caravan door een beroepsvervoerder met transportverzekering het vervoer regelt.
De verzekering dekt de schade en daarmee is de kous af.
In het voor-overleg dat ik heb met mensen die denken van mijn dienst gebruik te gaan maken komt dit verhaal dan ook op tafel naast nog andere zaken waarover ook akkoord van beide partijen nodig is om tot een gedegen totaal afspraak te komen.
Is het redelijk om zodra het vervoer door een ander wordt gedaan tegen kosten die de eigenaar ook zelf zou maken van de ander te eisen om in voorkomend geval te moeten gaan bijbetalen op een waarde die uitsluitend gevoelsmatig is ontstaan.
De eigenaar van de caravan heeft bij het aangaan van zijn verzekering gekozen voor een bepaalde dekking en is daar tevreden mee of past het aan totdat er wel een acceptabele situatie is.
Dat geldt ook voor de meegenomen inboedel. (Voor 5000,= aan inboedel meenemen in de caravan is nog al wat. Zit er bij zelf zeker niet in.)
Ook kan de eigenaar voor zichzelf beslissen de caravan in het geheel niet te verzekeren en heeft dan ook bewust gekozen voor het daarbij behorende risico.
Het is o.a. daarvoor dat ik alleen met iemands caravan op pad ga als de caravan deugdelijk is verzekerd en in goede rij technische staat is.
Vooraf zal ik ook aan de hand van het kenteken controleren of deze in het register vermeld staat als gestolen, om maar iets te noemen.
Geen verrassingen a.u.b.
De rij technische staat zal ik ook voor vertrek zo goed als mogelijk controleren en eventuele afwijkingen dienen, indien noodzakelijk, vooraf hersteld te zijn.
Dan maak ik voldoende foto's om vast te leggen in welke toestand ik de caravan in ontvangst neem en bij aflevering op plaats van bestemming gebeurt dat weer.
Zowel de opdrachtgever als de ontvanger zullen samen met mij de caravan controleren op afwijkingen of gebreken en daarvoor op de opdracht tekenen.
En het is natuurlijk nog altijd zo, iemand die er geen goed gevoel bij heeft dat iemand anders met diens caravan gaat rijden begint er niet eens aan, en dat kan ik ook zelf zijn, niet goed? stoppen, even goede vrienden en afscheid nemen. Vertrouwen moet trouwens van beide kanten komen. En inderdaad, het is ook bedoeld als een soort vriendendienst maar niet gratis. Als een vriend wat voor mij doet dat moet ik hem of haar zeker de gemaakte kosten vergoeden.
Ik ben blij dat mensen met mij en anderen meedenken en ik probeer ook zelf allerlei zaken na te lopen of er iets kan haperen want daarvoor ben ik niet bezig.
Bedankt voor je inbreng.
Met vriendelijke groet, Andries.
Voor mijn gevoel gaat hij, en misschien ook jij wel, er aan voorbij dat lang niet iedereen hetzelfde is en hetzelfde wil of kan.
Over de verzekering: Mijn uitgangspunt is, als de eigenaar met de caravan gaat rijden en er komt schade of de caravan wordt ontvreemd dan krijgt de eigenaar van de maatschappij de waarde vergoed van het verzekerde object direct voor het evenement.
Dat wil zeggen, de aankoopwaarde van het beschadigde of gestolen goed in gelijke toestand als het gestolen goed.
Dat is ook het geval als de caravan door een beroepsvervoerder met transportverzekering het vervoer regelt.
De verzekering dekt de schade en daarmee is de kous af.
In het voor-overleg dat ik heb met mensen die denken van mijn dienst gebruik te gaan maken komt dit verhaal dan ook op tafel naast nog andere zaken waarover ook akkoord van beide partijen nodig is om tot een gedegen totaal afspraak te komen.
Is het redelijk om zodra het vervoer door een ander wordt gedaan tegen kosten die de eigenaar ook zelf zou maken van de ander te eisen om in voorkomend geval te moeten gaan bijbetalen op een waarde die uitsluitend gevoelsmatig is ontstaan.
De eigenaar van de caravan heeft bij het aangaan van zijn verzekering gekozen voor een bepaalde dekking en is daar tevreden mee of past het aan totdat er wel een acceptabele situatie is.
Dat geldt ook voor de meegenomen inboedel. (Voor 5000,= aan inboedel meenemen in de caravan is nog al wat. Zit er bij zelf zeker niet in.)
Ook kan de eigenaar voor zichzelf beslissen de caravan in het geheel niet te verzekeren en heeft dan ook bewust gekozen voor het daarbij behorende risico.
Het is o.a. daarvoor dat ik alleen met iemands caravan op pad ga als de caravan deugdelijk is verzekerd en in goede rij technische staat is.
Vooraf zal ik ook aan de hand van het kenteken controleren of deze in het register vermeld staat als gestolen, om maar iets te noemen.
Geen verrassingen a.u.b.
De rij technische staat zal ik ook voor vertrek zo goed als mogelijk controleren en eventuele afwijkingen dienen, indien noodzakelijk, vooraf hersteld te zijn.
Dan maak ik voldoende foto's om vast te leggen in welke toestand ik de caravan in ontvangst neem en bij aflevering op plaats van bestemming gebeurt dat weer.
Zowel de opdrachtgever als de ontvanger zullen samen met mij de caravan controleren op afwijkingen of gebreken en daarvoor op de opdracht tekenen.
En het is natuurlijk nog altijd zo, iemand die er geen goed gevoel bij heeft dat iemand anders met diens caravan gaat rijden begint er niet eens aan, en dat kan ik ook zelf zijn, niet goed? stoppen, even goede vrienden en afscheid nemen. Vertrouwen moet trouwens van beide kanten komen. En inderdaad, het is ook bedoeld als een soort vriendendienst maar niet gratis. Als een vriend wat voor mij doet dat moet ik hem of haar zeker de gemaakte kosten vergoeden.
Ik ben blij dat mensen met mij en anderen meedenken en ik probeer ook zelf allerlei zaken na te lopen of er iets kan haperen want daarvoor ben ik niet bezig.
Bedankt voor je inbreng.
Met vriendelijke groet, Andries.
Re: caravantransport
RE.gif
Ik had alweer een heel epistel geschreven, maar ga het niet plaatsen, volgens mij ga je zelf aan iets voorbij en dat is de realiteit, de je (gelukkig) nog niet mee hebt gemaakt. Ik wil je (en eventuele klanten) alleen waarschuwen voor het moment dat er WEL iets fout gaat, dan zijn zelfs familieleden met elkaar in oorlog. (ik heb beroepsmatig met dit soort aansprakelijkheden te maken).
Ik had alweer een heel epistel geschreven, maar ga het niet plaatsen, volgens mij ga je zelf aan iets voorbij en dat is de realiteit, de je (gelukkig) nog niet mee hebt gemaakt. Ik wil je (en eventuele klanten) alleen waarschuwen voor het moment dat er WEL iets fout gaat, dan zijn zelfs familieleden met elkaar in oorlog. (ik heb beroepsmatig met dit soort aansprakelijkheden te maken).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: caravantransport
Juist omdat het om een betaalde dienst gaat!! De hoogte van de kosten lijkt mij in dit geval niet relevantAndries schreef: Is het redelijk om zodra het vervoer door een ander wordt gedaan tegen kosten die de eigenaar ook zelf zou maken van de ander te eisen om in voorkomend geval te moeten gaan bijbetalen op een waarde die uitsluitend gevoelsmatig is ontstaan.
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona
Re: caravantransport
Zelfs wanneer je onbezoldigd met enkele vrienden de bergen in gaat en jij doet de huttenreservaties en routeuitstippeling bij jij in principe verantwoordelijk, ook al spreekt iedereen op voorhand af dat het elk op eigen verantwoordelijkheid is. In geval van ongeval kan de verzekering zich tegen jou keren! Dat is althans wat ze me op een hoog-alpiene-bergcursus gezegd hebben.
Ik veronderstel dat het met rijden van andermans caravan net zo is...
In België zou je ook problemen kunnen hebben, want daar moet de BA van de caravan bij dezelfde firma afgesloten worden als de BA (verzekering tegen schade aan derden) van het trekkende voertuig.
Voor professioneel gebruik is dat mogelijk anders.
Het is in alle geval voer voor verzekeringsspecialisten en die zitten hier denkelijk ook op het forum, zoals misschien de vorige replyer.
Ik veronderstel dat het met rijden van andermans caravan net zo is...
In België zou je ook problemen kunnen hebben, want daar moet de BA van de caravan bij dezelfde firma afgesloten worden als de BA (verzekering tegen schade aan derden) van het trekkende voertuig.
Voor professioneel gebruik is dat mogelijk anders.
Het is in alle geval voer voor verzekeringsspecialisten en die zitten hier denkelijk ook op het forum, zoals misschien de vorige replyer.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: caravantransport
In Nederland is het in iedergeval zo dat als je met een caravan naar Spanje gaat je voor de groene kaart er een moet hebben van de trekkende auto. Mijn Leasemaatschappij heeft er geen probleem mee.
Als Andries een paar keer per jaar naar Spanje gaat moet hij dus voor iedere caravan een groenekaart bij de verzekering van zijn auto aanvragen. Ik vraag me af wat zo'n verzekeringsmaatschapij gaat denken.
Andre.
Als Andries een paar keer per jaar naar Spanje gaat moet hij dus voor iedere caravan een groenekaart bij de verzekering van zijn auto aanvragen. Ik vraag me af wat zo'n verzekeringsmaatschapij gaat denken.
Andre.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: caravantransport
Dan kan je nog zeggen oke je bent een vriend ik heb jou gevraagd ik ben verzekerd we laten het zo.Jakkemeiner schreef:Hoezo vriendendienst Perry? Vindt je het makkelijker je vriend aansprakelijk te stellen?
Ik ben verbaasd dat Andries wél mensen vindt die hem laten rijden. Ik kreeg nooit (zie een eerdere post in dit draadje) een reactie op mijn aanbod caravans, boten en cabrio's naar warme bestemmingen te rijden. Hoe doe jij dat dan?
Dat zou ik dan zeker zo doen.
Betaal ik er voor aan een 3de en er gebeurd wat dan zal ik tot de laatste stuiver me geld terug willen.
Nogmaals het is een goed streven maar te veel haken en ogen.
Ook net wat Hobby Linka zegt hoe zit het bv inderdaad met groene kaart?
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------
Re: caravantransport
Een groene kaart is onderdeel van de autoverzekering en wordt afgegeven om met de auto naar het buitenland reizen en daar indien nodig te kunnen tonen.Hobby Linka schreef:In Nederland is het in iedergeval zo dat als je met een caravan naar Spanje gaat je voor de groene kaart er een moet hebben van de trekkende auto. Mijn Leasemaatschappij heeft er geen probleem mee.
Als Andries een paar keer per jaar naar Spanje gaat moet hij dus voor iedere caravan een groenekaart bij de verzekering van zijn auto aanvragen. Ik vraag me af wat zo'n verzekeringsmaatschapij gaat denken.
Andre.
Het betreft een bewijs van verzekering voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) en wel op kenteken van het verzekerde motorvoertuig.
Voor een aanhangwagen (karretje, boortrailer of caravan, etc.) is geen aparte groene kaart nodig.
Hier geldt dat de aan het motorvoertuig gekoppelde voertuig voor WA schade is meeverzekerd, dus schade die de bestuurder met de auto en/of de aanhangwagen veroorzaakt aan een ander. Is de aanhangwagen los van het trekkende motorvoertuig dat geldt deze dekking niet.
De schade aan de auto wordt alleen vergoed als deze auto voor all-risk verzekerd is.
De schade aan het gekoppelde voertuig wordt niet door de all-risk autoverzekering vergoed.
Deze schade moet dan op de voor dit voertuig afgesloten verzekering worden verhaald.
Re: caravantransport
Een betaalde dienst is een dienst waar de handelingen worden betaald naast de onkosten als brandstof, tol, veer, etc.Meenhoes schreef:Juist omdat het om een betaalde dienst gaat!! De hoogte van de kosten lijkt mij in dit geval niet relevantAndries schreef: Is het redelijk om zodra het vervoer door een ander wordt gedaan tegen kosten die de eigenaar ook zelf zou maken van de ander te eisen om in voorkomend geval te moeten gaan bijbetalen op een waarde die uitsluitend gevoelsmatig is ontstaan.
Als ik de onkosten aan de klant ter betaling voorleg is er geen sprake van een betaalde dienst.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: caravantransport
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: caravantransport
Andries schreef:
Vervoeren van caravans doe ik (68 jaar) voor anderen 1/ om zelf bezig te zijn en 2/ voor een ander nuttig te zijn en 3/ een kleine verdienste bovenop de werkelijke kosten om de auto in stand te houden.
En de groene kaart is inderdaad voor een aantal landen verplicht voor de caravan
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona
Re: caravantransport
https://www.nederlandenvannu.nl/verzeke ... vouwwagen/
Je hebt ten dele gelijk. In Duitsland, Polen en Spanje is een aparte groene kaart nodig. De overige landen, zie groene kaart, nemen genoegen met de groene kaart van de trekkende auto.
Re: caravantransport
Sorry, maar een stukje terug geef je zelf aan dat je wel een beetje "extra" wilt indien mogelijk, dus daar is het uitgangspunt een betaalde dienst, vandaar de reacties over betaalde dienst, hier je verhaal:Andries schreef:Een betaalde dienst is een dienst waar de handelingen worden betaald naast de onkosten als brandstof, tol, veer, etc.Meenhoes schreef:Juist omdat het om een betaalde dienst gaat!! De hoogte van de kosten lijkt mij in dit geval niet relevantAndries schreef: Is het redelijk om zodra het vervoer door een ander wordt gedaan tegen kosten die de eigenaar ook zelf zou maken van de ander te eisen om in voorkomend geval te moeten gaan bijbetalen op een waarde die uitsluitend gevoelsmatig is ontstaan.
Als ik de onkosten aan de klant ter betaling voorleg is er geen sprake van een betaalde dienst.
Andries schreef:De overige zaken als eten, wassen etc. doe ik in de plaatselijke accommodatie van de camping en op rustplaatsen langs de wegen. Is tot op heden door alle partijen als zeer bevredigend ervaren.
Uitgangspunt is: ik wil graag wat te doen hebben, de directe kosten graag vergoed zien en als het binnen het overleg mogelijk is graag een kleine toeslag.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: caravantransport
Als het kan, ja. In het voorgesprek komt aan de orde hoe ik met de kosten omga, wat e.e.a. kost onderweg etc.Andries schreef:De overige zaken als eten, wassen etc. doe ik in de plaatselijke accommodatie van de camping en op rustplaatsen langs de wegen. Is tot op heden door alle partijen als zeer bevredigend ervaren.
Uitgangspunt is: ik wil graag wat te doen hebben, de directe kosten graag vergoed zien en als het binnen het overleg mogelijk is graag een kleine toeslag.
De genoemde zaken worden dan goedkeurend in overweging genomen en de "opdracht" komt dan meestal direct af.
Het is voorgekomen, en niet slechts één keer, dat men mij meer heeft gegeven dan gevraagd.
Moet ik dan zeggen, nee dank u?
Niets menselijks is mij vreemd.
Maar uitgangspunt is en blijft, de kosten moeten betaald.
Ik vraag mij nu zo af, zijn er onder de lezers mensen die, afgezien of ze met andermans caravan willen rijden, een vrijwillig gegeven extraatje afslaan?
Ik denk het niet.
Het klinkt in de reacties door alsof ik iets op de rand van wet en regelgeving of daarover heen handel.
Denkt allen wat u ervan denken wilt, ik doe mijn ding en voel me daar best bij.
Op volgende reacties zal ik niet meer antwoorden, ik ben er wel klaar mee.
Het gaat u allen goed.
Re: caravantransport
Verstandig besluit.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: caravantransport
De rest van de berichten die over een bepaald transportbedrijf gaan, zijn verwijderd ivm ongeoorloofd reclame maken voor eigen bedrijf. Hierbij zijn ook de (waardevolle) reacties van enkele forumleden verwijderd, maar dat is niet anders.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: caravantransport
[quote="Andries"]Het vervoeren van caravans doe ik met mijn eigen auto, zie onderschrift.
Uitgaande van het gegeven dat de vaste kosten van de auto altijd zullen doorgaan, wel of geen ritje maken, is het voor mij van belang om alle variabele kosten zoals brandstof, onderhoud, tol- en veerkosten, e.d. te kennen en als uitgangspunt te gebruiken voor de berekening op te maken van de vergoeding voor een rit.
Uitgaande van het gegeven dat de vaste kosten van de auto altijd zullen doorgaan, wel of geen ritje maken, is het voor mij van belang om alle variabele kosten zoals brandstof, onderhoud, tol- en veerkosten, e.d. te kennen en als uitgangspunt te gebruiken voor de berekening op te maken van de vergoeding voor een rit.
Laatst gewijzigd door Jvgeel1 op wo 29 jun 2016 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: caravantransport
Dag Andries, breng je nog steeds caravans naar Spanje? Zo ja, kunnen we dan daar eens over mailen of bellen buiten dit forum om?
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 29 jun 2016 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: e-mailadres en telefoonnummer verwijderd.
Reden: e-mailadres en telefoonnummer verwijderd.
Re: caravantransport
RE.gif
Andries is geen forumlid meer, antwoord zul je niet via dit forum krijgen.
Andries is geen forumlid meer, antwoord zul je niet via dit forum krijgen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021