Al-ko ATC trailer control

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
jaapmarijke
Berichten: 3
Lid geworden op: do 6 jul 2017 14:07

Al-ko ATC trailer control

Bericht door jaapmarijke » vr 21 jul 2017 15:18

Eriba Troll 554 GT
wij hebben jan 2016 een Al-ko ATC aangeschaft, beviel ons prima! wij hadden een Tiquan 1.4 TSI 150pk bouwjaar 2010, we konden 110 km rijden zonder dat hij ging slingeren!, wij hebben in okt 2016 een nieuwe Tiquan 1.4 TSI 150pk gekocht maar met de caravan erachter kunnen we maar 90km rijden, gaan we harder dan gaat de caravan slingeren!(het zelfde geladen)
kant iemand mij vertellen of de nieuwste snufjes zoals ESP en Trailer Stability Assist op de auto en ATC elkaar tegen werken?
ik ben bij de dealer geweest maar die kunnen ESP en TSA niet uitschakelen of bijstellen
heeft iemand met dit zelfde probleem te maken gehad?

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Al-ko ATC trailer control

Bericht door Stef » vr 21 jul 2017 18:59

RE.gif

Dit zijn 2 verschillende sijstemen , die elkaar niet beinvloeden.
De sijstemen komen ook pas in werking wanneer het mis dreigt te gaan.
De ATC is wel uitleesbaar ; hij slaat op in een geheugen wanneer deze in werking is geweest.

Slingeren van de combinatie zal je toch ergens anders in moeten zoeken , zoals bv. Belading, gewichtsverhoudingen auto/caravan, banden enz !

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Al-ko ATC trailer control

Bericht door Conradi » vr 21 jul 2017 22:43

Zowel TSA als ATC werken achteraf, dus pas als de caravan gaat slingeren. Beiden hebben geen invloed op de stabiliteit voordat het fout gaat.
TSA werkt wat subtieler dan ATC. Dat laatste heeft een soort van noodrem gevoel. Als ATC inkomt kun je dat zeker herinneren, althans zo heb ik 't begrepen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”