Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Plaats reactie
Ferdi

Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Ferdi » di 25 aug 2009 20:36

Het was voortreffelijk op Elba thumbup.gif
Zeer mooi eiland, mooie natuur, lekker weer, niet te veel Nederlanders, Belgen, Fransen en Engelsen, wel veel Italianen, dat geeft een echt vakantiegevoel, voor ons een fijne mix van diverse nationaliteiten.
Uitstekende camping met ideale ligging aan zee, fijne restaurants, de visliefhebber kan hier echt smullen.
Veel te zien en te ondernemen. Snorkelen, Duiken, bootje varen, wandelen, gezellige dorpjes bekijken, dolfijnen opzoeken, Huizen van Napoleon bekijken, Mineraal musea bezoeken etc.
Wat ons opvalt is dat er maar een paar caravans vanuit NL op de camping waren, de meeste hadden een tent of hadden een stacaravan of chalet gehuurd, terwijl het heel goed te doen is om er de caravan te komen.
De oversteek met de boot duurt maar 1 uur en er varen 3 boten heen en weer, ondanks een ticket met een vaste tijd konden we toch op dezelfde dag al veel eerder mee, zo ook op de terugreis, ideaal.
Hier gaan we nog zeker vaker terug exclaim.gif exclaim.gif exclaim.gif
Bijlagen
Elba4.jpg
Een van de vele mooie uitzichten over een baai
Elba2.jpg
Een willekeurig straatje op de camping
Elba1.jpg
Staanplaats op de camping met schaduw en zon, ruim 100m2
Laatst gewijzigd door Ferdi op za 29 aug 2009 11:16, 3 keer totaal gewijzigd.

Paul Boerefijn

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Paul Boerefijn » wo 26 aug 2009 23:02

Hoi Ferdi,

Klinkt goed. Waar zijn de foto's?
Mag ik nog een brutale vraag stellen: Wat moet je voor de overtocht betalen? En hoe zijn de campings daar, de grootte van de staanplaatsen en de prijzen? En moet je reserveren in het hoogseizoen?

Ben benieuwd naar je reactie......

Ferdi

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Ferdi » do 27 aug 2009 08:09

De overtocht kan je het best in januari al boeken, er zijn 2 maatschappijen, Toremar is de goedkoopste en Moby is de wat luxere variant maar dat is niet nodig voor een uurtje varen. Beide maatschappijen zijn te boeken via internet, bij Toremar alleen in het Italiaans maar als je de moeite neemt lukt dat wel.
De kosten zijn voor onze combinatie met 3 personen vanaf 180 euro en kan naar mate je dichter bij de vertrekdatum in het hoogseizoen oplopen tot een 380 euro voor een retour.

Onze camping www.villedegliulivi.it heeft diverse maten staanplaatsen van klein, voor een klein tentje tot groot voor de mega campers, wij hadden een plaats van een 100 m2 deels onder de pijnbomen voor een heerlijke schaduw, plaatsen zijn afgebakend met een haag van ruim een meter hoog, dus hebt ook best veel privacy. In het hoogseizoen is boeken aan te raden zeker als je voor en langere periode wil gaan. Je kunt geen plaats uitkiezen bij de boeking, ze kijken naar de grote van je caravan en zorgen dat je een ruime plaats daarvoor krijgt. De camping is autovrij en deze kun je parkeren op een afgesloten terrein vlakbij de plaats, zo blijft de camping ruim, overzichtelijk en veilig met veel rust.
Wij betaalde 58 euro per nacht voor de camping dat is zeker niet de goedkoopste maar wel een perfect georganiseerde schone camping met uitstekende voorzieningen, vriendelijke behulpzame mensen, mooi zwembad, speeltuin, leuk animatie team, goed restaurant, ijsbar en winkel, draadloze wifi voor internet, 10A stroomvoorziening en 50 meter van het mooie witte zandstrand. We hebben onze rubber boot 3 weken in zee aan het anker gehad zonder er iets voor te hoeven betalen.
Ik zal binnen kort wat foto's erbij plaatsen deze moet ik eerst flink verkleinen voordat ze erop kunnen.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Ab » do 27 aug 2009 11:29

58 euro..
Voor 50 euro kan je een prachtig compleet ingericht appartement huren met woonkamer, keuken, slaapkamer schoon beddegoed om de 3 dagen, Airco, ligplaats voor de boot aan de steiger. alles inclusief. Zelfs de was wordt voor je gedaan.

Mijn zoon doet dat al een aantal jaren..
Dalmatie, HR.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

@dri

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door @dri » do 27 aug 2009 12:45

Ferdi schreef:Wat ons opvalt is dat er maar een paar caravans vanuit NL op de camping waren, de meeste hadden een tent of hadden een stacaravan of chalet gehuurd, terwijl het heel goed te doen is om er de caravan te komen.
En dat vindt je vreemd met die kosten? :shock:
Wel fijn voor je dat het bevallen is. thumbup.gif

Ferdi

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Ferdi » do 27 aug 2009 12:53

@dri

De Italianen hebben het er anders wel voor over.
En een huisje huren was nog duurder, vanaf 1200 euro per week, dan is 58 euro toch goedkoper.

@Ab

En was dat ook op Elba?


Bovendien gaan wij niet met de caravan omdat het niks mag kosten, ik wil kwaliteit en wil er ook voor betalen.

@dri

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door @dri » do 27 aug 2009 12:55

Ik doelde op de weinige Nederlanders. :wink:
De Italianen betalen een heel andere prijs natuurlijk. blij.gif

Ferdi

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Ferdi » do 27 aug 2009 13:02

En daar hebben wij graag wat extra geld voor over om zo min mogelijk Nederlanders tegen te komen knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Ab » do 27 aug 2009 18:09

Kan je ook naar Scheveningen. :lol: :lol:
Kom je alleen maar Duitsers tegen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul Boerefijn

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Paul Boerefijn » do 27 aug 2009 22:21

€ 58 per nacht voor zo'n toplocatie in het hoogseizoen is inderdaad een geschikte prijs.

Maar hoe zit het nou met reserveren in het hoogseizoen? Wij reserveren meestal niet, maar durven zonder reservering dus ook niet zomaar een eiland op, omdat het beperkte? aantal campings best eens allemaal vol zouden kunnen staan. Stel je voor dat alle campings vol zijn, dan moet je gelijk weer terug naar de vaste wal om daaar een camping te zoeken.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door graaf » vr 28 aug 2009 01:18

Hallo Ferdi,

Mooi dat je vakantie goed bevallen is. Je opmerking over tenten intrigeert me.

Dit jaar is het ons namelijk in Frankrijk ook opgevallen dat er weer veel Nederlanders met een tent op vakantie gaan. De meeste met zo'n grote dakkoffer. Op een camping dachten wij dat caravans zelfs een beetje "uit" zijn. Meer dan de 70% van de standplaatsen tenten (al jaren niet meer gezien), flink wat campers en misschien 15% caravans en een paar vouwwagens.

En deze trend zagen we bijna overal.
We dachten dat het uit zuinigheid kon zijn of misschien de economische crisis, maar die campings vonden wij toch ook niet goedkoop Ik bedoel €36,00 tot €40,00 per nacht voor 2 personen voor een stukje grasland zonder verdere speciale voorzieningen is aardig aan de prijs; maar wel met heel goed sanitair naturlijk.

Is die trend in heel Europa? Hebben jullie dat ook opgemerkt?

Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

JohnDoe

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door JohnDoe » vr 28 aug 2009 18:20

Inderdaad Graaf, is mij in oostenrijk ook opgevallen, al jaren niet zoveel tenten gezien dan dit seizoen, ook het aantal vouwwagen viel me erg op.... ik zou graag de reden hiervan willen weten... scratch.gif

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Wilkman » vr 28 aug 2009 18:31

Ja,ook in Spanje meer tenten en vouwwagens dan de voorbije jaren geen overvloed maar het was merkbaar.
Volgens de campinguitbater was de bezetting voor dit seizoen zelfs 20% minder.
Volgens ingewijden voelen de Spanjaarden de crisis harder dan wij.
En het moet zijn want in het stadje waren regelmatig bij de restaurants en drankgelegenheden de terrassen akelig leeg.
Wat wil je,kostprijs voor 3 biertjes,2 cola en 1 water meer dan 18 euro.
Spanje goedkoop,......das al enkele jaren geleden hoor.
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

Paul Boerefijn

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Paul Boerefijn » za 29 aug 2009 01:19

Ik hoor alleen maar verhalen over volle campings. Door de kredietcrisis worden de verre reizen blijkbaar niet meer geboekt, maar wordt er weer 'ouderwets' gekampeerd.

Ik ken aardig wat mensen die (net als wij) altijd op de bonnefooi vertrekken, iedereen komt terug met hetzelfde verhaal, campings complet en moeilijk om een plekje te vinden. Uiteindelijk vindt je natuurlijk wel wat, maar normaal kun je overal zo terecht (mits je niet pal aan het strand of rivier wilt staan ). Ik heb het alleen over Zuid-Frankrijk, aan de Middellandse Zee hadden we bij de 5e camping pas een plekje, dat is ons nog nooit overkomen.

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door LekensMark » za 29 aug 2009 08:20

Ook de camping in Spanje waar wij stonden zat veel minder volk tegenover vorig jaar, er waren steeds lege plaatsen terwijl ze normaal gezien in Julie en Augustus vol zit. Toch veel caravans, maar ook complete gezinnen met een vouwwagen of tent. Vooral onderweg was het merkbaar rustiger tegenover vorig jaar, het was al jaren geleden dat we aan de Spaanse grens geen file had.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Ferdi

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Ferdi » za 29 aug 2009 10:04

Ab schreef:Kan je ook naar Scheveningen. :lol: :lol:
Kom je alleen maar Duitsers tegen.
Dat is nog erger mrgreen.gif

Ferdi

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Ferdi » za 29 aug 2009 10:11

Dat je nu weer meer tenten ziet is omdat er veel mensen snel een tentje gekocht hebben om toch voor een laag budget op vakantie te kunnen, even snel voor een jaartje of 2 tussendoor met een tent, een caravan kopen doet men niet zo snel even tussendoor, het begint al met een geschikte auto met trekhaak.
Overigens komt het vooral door de aanwezige Italianen, op de door ons bezochte camping, dat er wel 70% campers waren, het overige was 20% tenten en 10% caravans.

Ferdi

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Ferdi » za 29 aug 2009 10:24

Paul Boerefijn schreef:€ 58 per nacht voor zo'n toplocatie in het hoogseizoen is inderdaad een geschikte prijs.

Maar hoe zit het nou met reserveren in het hoogseizoen? Wij reserveren meestal niet, maar durven zonder reservering dus ook niet zomaar een eiland op, omdat het beperkte? aantal campings best eens allemaal vol zouden kunnen staan. Stel je voor dat alle campings vol zijn, dan moet je gelijk weer terug naar de vaste wal om daaar een camping te zoeken.
Wij hebben dus wel gereserveerd, maar wij wilde er ook 3 weken zijn, en die tijd kun je daar makkelijk doorkomen er is genoeg te doen, dus wil je er echt een keer naar toe dan boeken in februari en je bent verzekerd van een mooi plaats die bij de maat van je caravan past.
Op de bonnefooi zal echt wel ergens lukken op een camping er zijn meer campings dan je denkt, maar het kan zijn dat je dan maar een paar nachten kunt blijven en dan moet vertrekken of naar een andere vrijgekomen plaats verkassen.
De 3 weken dat wij er stonden was de camping continue voor 98% gevuld.
Het kan zijn dat als je in juli gaat dat het iets rustiger is op het eiland omdat de Italianen dan geen vakantie hebben, alleen de pensionado's zul je daar dan kunnen treffen en als die niet te hard snurken heb je daar verder ook geen last van blij.gif .
En als je de mogelijkheid hebt om in het voorjaar mei of juni te kunnen gaan, is het waarschijnlijk nog beter en kun je zeker op de bonnefooi.
Bovendien is er dan nog meer natuur in volle bloei, je weet niet wat je meemaakt zoveel mooie, in het wild, bloeiende kleurige en heerlijk ruikende planten, cactussen, struiken en bomen, het is net een paradijs.

Ferdi

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Ferdi » za 29 aug 2009 11:19

Paul Boerefijn schreef:Hoi Ferdi,

Klinkt goed. Waar zijn de foto's?

Ben benieuwd naar je reactie......
Ik heb een paar foto's van de vele honderden die we hebben gemaakt geplaatst bij de start van dit draadje.

In de KCK van september staat trouwens een reisverhaal van 2007 waar een familie een camping op Elba heeft aangedaan.
Deze camping staat aan de noordzijde van het eiland waar je niet veel campings tegenkomt omdat het daar nogal rotsachtig is en men je zelfs met caravans hulp biedt om je caravan, per tractor of Dodge pick up (Ab iets voor jou om wat bij te klussen tijdens een verblijf op een dergelijke camping :lol: :lol: ), je naar de plaats te brengen.
In het zuiden van het eiland zijn de meeste campings te vinden die mooi vlak en goed toegankelijk zijn.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Leentje » za 29 aug 2009 15:09

graaf schreef:Hallo Ferdi,
Mooi dat je vakantie goed bevallen is. Je opmerking over tenten intrigeert me.
Dit jaar is het ons namelijk in Frankrijk ook opgevallen dat er weer veel Nederlanders met een tent op vakantie gaan. De meeste met zo'n grote dakkoffer. Op een camping dachten wij dat caravans zelfs een beetje "uit" zijn. Meer dan de 70% van de standplaatsen tenten (al jaren niet meer gezien), flink wat campers en misschien 15% caravans en een paar vouwwagens.
En deze trend zagen we bijna overal.
We dachten dat het uit zuinigheid kon zijn of misschien de economische crisis, maar die campings vonden wij toch ook niet goedkoop Ik bedoel €36,00 tot €40,00 per nacht voor 2 personen voor een stukje grasland zonder verdere speciale voorzieningen is aardig aan de prijs; maar wel met heel goed sanitair naturlijk.
Is die trend in heel Europa? Hebben jullie dat ook opgemerkt?
Graaf
Nou Graaf, mijn ervaring is toch anders. Wij waren met 4 personen en hond in Frankrijk en troffen een mooie mix van caravans en tenten, waarbij de caravans toch in de meerderheid waren. Voor een standplaats, 4 personen, hond en electra betaalden we achtereenvolgens, 17.50, 27.50, 29.50 en 25.00 De laatste met CCI korting. De duurste camping was met stip de minste, die van 27.50 stonden we het langste. Sanitair was drie van de vier keren dik in orde. Het verschil in tent of caravan zie je naar mijn idee wel terug in het soort camping. Meer vermaak, meer caravans. Meer natuur en minder animatie dan wellicht meer tenten.

Om bij het topic aan te sluiten. De prijzen in Italie liggen gewoon vrij hoog, dus lijken me niet absurd hoog, zeker als je nog wat privacy overhoudt. Ik ga het niet betalen, evenals zo'n dure overtocht. Wij kiezen voor meer dagen weg van hetzelfde potje geld. Maar dat het mooi was, dat wil ik de 1e keer geloven! Misschien toch eens een staatslot kopen (een vijfde knipoog.gif )
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Ab » za 29 aug 2009 22:26

Ferdi schreef:[.
Deze camping staat aan de noordzijde van het eiland waar je niet veel campings tegenkomt omdat het daar nogal rotsachtig is en men je zelfs met caravans hulp biedt om je caravan, per tractor of Dodge pick up (Ab iets voor jou om wat bij te klussen tijdens een verblijf op een dergelijke camping :lol: :lol: ), je naar de plaats te brengen.
Als ik op vakantie ben, ga ik echt nie klussen nie.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul Boerefijn

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Paul Boerefijn » zo 30 aug 2009 22:32

Ferdi,

Bedankt voor je reactie en geweldig mooie foto's. Ik ben nog lang geen pensionado, heb schooolgaande kinderen en ben dus aan dat drukke hoogseizoen gebonden. Hoe groter en ouder de kids worden, hoe meer eisen ze stellen. Het zal er dus wel op uitdraaien dat we de eerstvolgende vakantie moeten gaan reserveren. Maar dan wel op een mooie stek, dat zou Elba dus kunnen zijn.

Een paar nachtjes blijven en weer vertrekken/verkassen is geen vakantie, dat is niet mijn bedoeling. Er zijn heel veel campings die niet reserveren, omdat ze toch wel vol staan in het hoogseizoen. Dat verschilt echter per gebied, vandaar mijn vraag.

Tzigane
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 28 sep 2009 19:39
Locatie: aan de Zeeuwse kust

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Tzigane » do 19 nov 2015 16:06

Ben ook aan het kijken om volgend jaar naar Elba te gaan.
Zag wel bij deze camping dat die in het verlengde ligt van de startbaan van het vliegveld.
Vraag mij af of je hier veel last van hebt en of er veel vliegverkeer is in de maand juli ?
Met vriendelijke groet,
Ives

Volvo V60 D4 Geartronic 181PK/400 Nm MY 2014 met Dethleffs Camper 510 ER MY 2016
_____________
It's a constant battle to stay in shape

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Fred N » do 19 nov 2015 16:48

Normaal is het vliegverkeer in de zomermaanden drukker.
Zal hier niet anders zijn op Elba Eiland airport.
Maar het went snel hoor het geluid van de vleigtuigen knipoog.gif .
Zit er de hele dag tussen. mrgreen.gif
Ik zie het, er zitten 4 campings onder de aanvliegverlichting maar er zitten er genoeg buiten de aanvliegverlichting

Marina di Campo airport flights timetable

Elba -campings

Ferdi

Re: Net een paar dagen terug van 3 weken Elba

Bericht door Ferdi » do 19 nov 2015 16:54

Mijn ervaring met het vliegveldje is heel positief.
Daar heb je geen last van.
Het zijn ook alleen maar kleine vliegtuigjes.
Dus geen grote verkeersvliegtuigen.
En de vlieg frequentie ligt ook erg laag.
Je kunt daar een hele fijne vakantie hebben.
Succes met boeken, Tzigane.

Plaats reactie

Terug naar “Italië”