Auomatisch E achter B

Wanneer E achter B?
Plaats reactie
pedro

Auomatisch E achter B

Bericht door pedro » ma 21 mar 2005 23:00

Ik denk dat het een goede zaak is dat er niet meer automatisch E achter B gegeven wordt. Als ik er aan denk hoeveel rijbewijzen er vandaag de dag nog in omloop zijn met mensen die wel met zo iets groots magen rijden maar het echt niet kunnen draai ik me nog een keer om.

Het zou zelfs een goede zaak zijn alle automatisch gekregen E bewijzen in te trekken tenzij kan worden aangetoont dat er reeds een goede rijervaring is met een (grote) aanhanger, kostenloos natuurlijk. Indien dit kan worden aangetoont gewoon houden. In alle andere gevallen, afnemen en verplichten tot het volgen van ee rijvaardigheidstest.

wat is jullie mening ?

Vroem

Bericht door Vroem » ma 21 mar 2005 23:30

Mijn mening, zelf heb ik het er ook bij gekregen jaren geleden.
Daarna ben ik op gegaan voor mijn vrachtwagen rijbewijs en daar kreeg je toen ook Bus rijbewijs bij.
Toen ik de rijbewijzen gehaald had ben ik vrachtauto chauffeur geworden en dit heb ik vele jaren gedaan (nationaal) tussendoor in het leger (dienstplicht) ben ik tankchauffeur geweest (leopart II bergingstank)
Bij mijn huidige werkgever rijd ik met een bestelbus en af en toe ook met een tandemasser aanhanger.
Dus jou stelling gaat bij mij niet op, de mensen die het aanhanger rijbewijs hebben gekregen en verder géén ervaring hebben opgedaan zullen volgens mij echt niet met een grote aanhanger of caravan de weg opgaan (uitzonderingen daargelaten) :wink:

Bob1976

Bericht door Bob1976 » di 22 mar 2005 17:41

In mijn geval zou dat qua rijbewijs geen verschil maken. Ik heb alleen B, m'n auto weegt 1330kg en de caravan 1200 dus ik mag met deze combinatie volgens de wet gewoon gaan rijden. Toch ben ik van mening dat ik dat niet "gewoon" moet gaan doen..... ik denk dat je sowieso ervaring op moet doen met het rijden met een aanhanger/caravan (en dus rustig beginnen, beetje achteruitrijden oefenen, goed kijken wat wind doet met de combinatie, etc.) en dus tot die tijd gewoon overdreven rustig aan doen, zodat je nooit de controle verliest!

Overigens geldt dit natuurlijk voor alle nieuwe dingen die je doet waar zo'n potentieel gevaar in schuilt..... het zou een beter idee zijn om een test te ontwikkelen die het aanwezige verantwoordelijkheidsgevoel test van de aanstaande bestuurder, dan tackel je hopelijk ook meteen het probleem van de asociale rijders!

gr, Bob.

Patje

Bericht door Patje » di 22 mar 2005 21:18

Vroem en Bob1976, ik ben het volkomen met jullie eens.
pedro schreef:kostenloos natuurlijk
Pedro, Dan kan ik in jouw argument nog enigzins inkomen, anders niet (vind het zo al genoeg een geldgedoe)

pedro

Bericht door pedro » di 22 mar 2005 23:23

Beste patje, Daarom schrijf ik ook speciaal "kosteloos"

Ik ben een voorstander van goede zaken waarbij in dit geval dus eens niet de goede moeten boeten voor de slechte en roekeloze.

pedro 8)

Vroem

Bericht door Vroem » wo 23 mar 2005 20:45

Beste patje, Daarom schrijf ik ook speciaal "kosteloos"

Ik ben een voorstander van goede zaken waarbij in dit geval dus eens niet de goede moeten boeten voor de slechte en roekeloze.
Om je even uit de droom te helpen Pedro, wij wonen hier in Nederland dus ben ik bang dat het kostenloze NIET op zal gaan.
Nog een voorbeeld, alle aanhangers verplicht eigen kenteken vanaf 750 Kg totaal gewicht, was NIET kosteloos!!!
En let op mijn woorden: binnen afzienbare tijd "verplichte apk keuring voor deze aanhangers"
Waarom? Ze hebben nu alle gegevens (kentekens-eigenaars) en ik denk dat het ook niet kosteloos zal zijn :wink:

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » do 24 mar 2005 14:35

De keuring bestaat ook al, PACK keuring maar is nu nog voor aanhanger boven 3500 kg maar idd, zal binnenkort wel voor alle kentekenplichtige aanhanger worden.

Vroem

Bericht door Vroem » do 24 mar 2005 20:27

Zandvoorta, die keuring voor de zwaardere aanhangers is mij bekent.
En van die bevriende caravandealer heb ik gehoord dat die verplichte keuring eraan zit te komen :wink:

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » do 24 mar 2005 21:23

Dat zat er ook wel aan te komen, op zich ook wel terecht. Dat je nu met bv een caravan van 10-15 jaar oud de weg op mag zonder dat er ook ooit naar de technische staat wordt gekeken lijkt me niet echt veilig. Mijn caravan gaat in april in elk geval voor een complete beurt. Van mij mag zo'n keuring er komen.

Vroem

Bericht door Vroem » do 24 mar 2005 22:56

Ben ik gedeeltelijk wel met je eens, maar ik vind dat mensen ook eens een eigen verantwoording zouden moeten hebben.
Er komen hier in dit land steeds meer regeltjes en wetten :wink:

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » vr 25 mar 2005 07:25

Ben ik ook wel weer met je eens maar er zijn gewoon zoveel die die eigen verantwoordelijkheid niet nemen en rustig op bandjes van 10 jaar oud met 130 naar frankrijk denderen. Tsja, die zie je dan ook vaak langs de weg staan, soms de caravan voor de auto :(

Vroem

Bericht door Vroem » vr 25 mar 2005 12:42

zandvoorta schreef:Ben ik ook wel weer met je eens maar er zijn gewoon zoveel die die eigen verantwoordelijkheid niet nemen en rustig op bandjes van 10 jaar oud met 130 naar frankrijk denderen. Tsja, die zie je dan ook vaak langs de weg staan, soms de caravan voor de auto :(
De laatste tijd zijn we het wel érg met elkaar eens hé Zandvoorta :lol: :lol: :lol: :wink:

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » vr 25 mar 2005 17:25

:( :wink:

Bob1976

Bericht door Bob1976 » zo 27 mar 2005 13:22

Vroem schreef: De laatste tijd zijn we het wel érg met elkaar eens hé Zandvoorta :lol: :lol: :lol: :wink:
straks gaan jullie nog samen op vakantie, haha :lol: :lol: :wink:

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » zo 27 mar 2005 14:44

:shock:

Patje

Bericht door Patje » zo 27 mar 2005 15:02

Bob1976 schreef:straks gaan jullie nog samen op vakantie, haha :lol: :lol: :wink:
Vraag is dan wel: met welke auto? :lol: :lol: :lol:

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » zo 27 mar 2005 15:26

Wat denk je, de beste natuurlijk. OK vroem, kop 'm maar in :lol:

Vroem

Bericht door Vroem » zo 27 mar 2005 21:40

Nou.........ik zou niet gaan voor de beste, maar de goedkoopste.
Dus jou auto :lol: (diesel) :wink:

Maar dan zitten wij met nog een probleem, kan die van jou 2 caravan's trekken? :wink:

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » zo 27 mar 2005 22:12

Die van mij kan wel in de kofferbak :lol:

Vroem

Bericht door Vroem » ma 28 mar 2005 00:51

:lol: :lol: :lol: Ja nu val ik stil :lol: :wink:

Gebruikersavatar
Kiopop
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 12:39
Locatie: Oostende

Bericht door Kiopop » ma 28 mar 2005 11:33

Graag een foto van deze reis. :lol: :shock:
Reizen is leven
Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond."

Patje

Bericht door Patje » do 31 mar 2005 16:11

tja, de laatste gek zit duidelijk nog niet vast :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”