Examen BE in België

Wanneer E achter B?
Volvodriver

Re: Examen BE in België

Bericht door Volvodriver » di 23 jun 2015 22:10

elsengunther schreef:RE.gif
Opleidingcheques zijn afgelast voor particulieren.Ik heb 775 eur betaalt voor 8 uren opleiding + 1 examen begeleiding
Wooooooook scratch.gif
Dan zijn wij "Ollanders" cool.gif een stuk goedkoper uit. Mijn vrouw was voor het hele pakket € 510,- kwijt.
En ik weet dat het hier ook nog goedkoper kan.

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Examen BE in België

Bericht door dreamfox » di 23 jun 2015 22:25

Heb nog maar een paar dagen geleden mijn BE afgelegd, zonder rijschool en met gehuurde aanhangwagen aan 50€ per dag en 50% korting de tweede dag.
Een rijschool heb je niet nodig als je echt kan rijden met een aanhangwagen. Mij heeft het dus gewoon 1 aanhangwagen huur gekost 50€ + tijdelijk rijbwijs, ongveer een 20 euro en nu mn permanent BE rijbewijs, terug een 20 euro.

Er zijn wel andere HORRIBLE dingen gebeurd, maar daar moet ik echt een apart verhaaltje van maken....Iets meer tijd nodig hiervoor...titel zal zijn BELGIË AAAAHHHHHHHHH neeeeeee

Gebruikersavatar
elsengunther
Berichten: 169
Lid geworden op: do 11 okt 2012 10:02
Locatie: ieper/belgie

Re: Examen BE in België

Bericht door elsengunther » wo 24 jun 2015 19:55

Daar zeg je het dreamfox ALS je met aanhangwagen kan rijden.Heb wel ervaring met caravan rijden,maar geen met parkeren en achteruitrijden.Aan verschillende personen gevraagt hoe ze het eigenlijk deden achteruit parkeren,maar niemand die het kon uitleggen.Dan maar de duurste oplossing gekozen
Ford mondeo 1.8 tdci+Home car rally 496 h

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Examen BE in België

Bericht door fortissimo » wo 24 jun 2015 21:12

In Nederland moet je volgens mij verplicht examen doen in een aangepaste lesauto.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Examen BE in België

Bericht door dreamfox » vr 26 jun 2015 20:39

elsengunther schreef:Daar zeg je het dreamfox ALS je met aanhangwagen kan rijden.Heb wel ervaring met caravan rijden,maar geen met parkeren en achteruitrijden.Aan verschillende personen gevraagt hoe ze het eigenlijk deden achteruit parkeren,maar niemand die het kon uitleggen.Dan maar de duurste oplossing gekozen
Een heel simpele truuk:
als je in je rechterspiegel kijkt en de caravan komt, dan moet je trekken aan je stuur naar de caravan toe die komt. Nu voor de slimme dus, als je in de linker spiegel kijkt en...
en zo blijf je recht rijden...

de rest is natuurlijk oefenen i guess... zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Examen BE in België

Bericht door Micky » zo 28 jun 2015 12:59

fortissimo schreef:In Nederland moet je volgens mij verplicht examen doen in een aangepaste lesauto.
dat klopt idd hier is dat niet mogelijk, de lesauto moet dubbele pedalen en een erkende instructeur.
Mijn vrouw (vriendin destijds) heb ik zelf leren rijden in België in mijn Nederlandse auto (zelfs goedkeuring van de verzekering ontvangen omdat zij stelden dat als je voldeed aan de regels van het land waar je reed, de auto gewoon verzekerd was), daarna heeft ze nog een paar lesjes genomen en in 1 keer geslaagd mrgreen.gif haphop.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Meneer.JJ
Berichten: 41
Lid geworden op: do 18 jul 2019 20:53

Re: Examen BE in België

Bericht door Meneer.JJ » di 23 mar 2021 17:40

Na gisteren zelf men B+E examen gedaan te hebben toch enkele verduidelijkingen voor de Belgen op dit forum. het zijn vooral zaken die ik zelf niet direct kon vinden op het internet en vaak onduidelijk of onwaar beschreven zijn op forums van rijbewijzen etc.

- je mag dus je examen met een caravan doen, als deze voldoet aan alle regels opgelegd door GOCA (min gewicht, lengte en breedte)
(zorg wel dat alles vastzit en je geen losse voorwerpen in de caravan slingeren hebt, de examinator zal dit nakijken en je testen met te vragen hoe je omgaat met je lading. In dit geval moet je antwoorden zoals een goederen aanhangwagen. De lading moet stabiel en vast liggen, en deze moet evenwichtig verdeeld zijn)
(PS ik heb er wel even de gasflessen uitgenomen, om te vermijden dat ze zouden zeggen dat dit ADR producten zijn en ons voorste verduister gordijn toegedaan om geen commentaar te krijgen dat ik zogezegd door de caravan kon kijken (lukt toch niet, maar tis het idee)

- wat je spiegels betreft, daar het een caravan is en meestal breder is dan de auto. Heb je zelf caravan spiegels nodig, en dan je begeleider ook eentje (rechts). Wij hebben er een opgezet (op de caravanspiegel beugel) met een metalen spanband. Dat ding ging nergens meer heen. En daar hadden ze dan ook geen opmerkingen op.

- Manoeuvres op parcours (je moet je houden aan de opgelegde tijd voorzien per oefening, maar echt waar dit moet lukken, meestal heb je aan de helft genoeg)
1) achteruitrijden -> spreekt voor zich
2) Achteruit S-parkeren tegen een stoep en kade -> je moet dus zowel achter als zijwaarts op 30CM max van de stoep en kade staan. Heb het even nagevraagd, je overhang mag over de stoep komen tijdens het manoeuvre, dit laat je toe minder correcties uit te voeren op het einde. let wel op, je banden mogen de stoep niet raken. Eenmaal je in het opstel veld bent, dan mag je zoveel als je wilt vooruit en achteruit kleine aanpassingen doen -> ZOLANG je maar in het veld blijft, eens je wiel er over komt, dan moet je helemaal opnieuw beginnen.
je mag ook zoveel uitstappen als je wilt om je afstanden te controleren, maar let op! altijd je deur sluiten. (als je niet honderd procent zeker bent van je afstand, stap uit + check, en vermijd dat je tegen de kade gaat rijden -> want dan ben je wel gebuisd.
1.JPG
opstelveld
3) loskoppelen, gebruik je handschoenen (staat duidelijk in de regels en ze letten erop) (handrem, wiel, elek los en breekkabel los)
4) er uit rijden, tot voorbij het opstelveld en dan achteruit rijden tot naast je caravan -> spreekt voor zich
5) aankoppelen, als je geen camera hebt hoef je niet te gaan gokken als je er nu wel of niet al onder je dissel zit. Je hebt een meter dus is meer dan voldoende om in de buurt te komen. Eenmaal handrem los, mag je de aanhanger of caravan in dit geval niet loslaten tot deze vasthangt aan de wagen (handrem los, vasthangen, elek en dan breekkabel)
6) lichten check, metertje naar voor en dan vragen aan je examinator om je te helpen.

- oefening op de baan
deze spreekt voor zich, aantonen dat je caravan en auto onder controle hebt en inzicht hebt op de baan etc. PS voor diegenen die nog aan het oefenen moeten, ga ook maar eens door een stad rijden. Tijdens men examen stuurde de examinator ons dwars door centrum delen van een grote stad. Let goed op je borden en vooral de voetgangers en fietsers. Ze komen van alle kanten.

Hopelijk hebben de personen hier iets aan die er nog aan moeten beginnen. Laat je niet ontmoedigen, het lukt wel als je zeker bent van jezelf en je kunnen.
Kostprijs 38 euro, daar hoef je het niet voor te laten.

Groeten en succes

J

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Examen BE in België

Bericht door Morgoth » za 27 mar 2021 17:58

Volgens mij moet je ook een keer remmen om de oplooprem te testen. Dit direct na het aankoppelen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Alexxjr
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 15:38
Locatie: Bij Antwerpen, Belgie

Re: Examen BE in België

Bericht door Alexxjr » vr 2 apr 2021 22:38

en bij punt 3, loskoppelen... handrem op, dan wiel tot op grond, en dan pas 'handvat' koppeling aanraken. Mijn vriend werd gebuisd omdat hij de koppeling al 'opende' terwijl hij nog aan het neuswiel draaide...
mvg alex
Citroen Jumper 2.2, sprite cruzer 460

StefanG
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 25 jan 2021 20:22

Re: Examen BE in België

Bericht door StefanG » wo 29 dec 2021 10:57

Wij hebben het zo gedaan:
Ik heb reeds wat ervaring met een kleine aanhangwagen (bouw, vouwwagen,...). Dus dat achteruit rijden (tegensturen) lukte al goed.
Vrouwlief volgt les via rijschool: uiteraard 900€+/- moeten betalen.
Ikzelf heb dan een voorlopig BE gehaald met mijn ouders als begeleider.
Aanhangwagen gehuurd en gaan oefenen op oefentetreinen. Mijn vrouw gaf me tips die zij kreeg van de rijschool.
Betreffende het parkeren, oefende we op de minimum afmetingen. Dus elke m die je tijdens de examen dan extra krijgt is mooi meegenomen!
Zelf ben ik met mijn vader veel gaan rondrijden.
Bepaalde belangrijke regels wel meegekregen van mijn vrouw (gewicht MTM of werkelijke massa waar toepassen enz..)

1 tip ter voorbereiding: rij in het gewone dagelijks leven alsof je examens aflegt. Want je bent snel alles afgeleerd. Voorrang van rechts, zone 30 effectief 30 rijden enz...
Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Examen BE in België

Bericht door meeder » wo 29 dec 2021 19:40

Lijkt strikter dan in Nederland.
Ik heb tijdens het examen als enige bijzondere verrichtingen de halve draai op de weg gedaan en achteruit bij een laaddok geparkeerd.
Bij het aankoppelen hoefde ik geen handschoenen te gebruiken o.i.d.
Ze verwachten wel een korte remproef net na het aankoppelen.
S-parkeren/fileparkeren heb ik niet hoeven doen, is in de les ook niet aan bod gekomen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Examen BE in België

Bericht door Morgoth » ma 3 jan 2022 13:04

Ik denk ook dat het er aan ligt wanneer je BE hebt gehaald. Ook ik had geen handschoenen, hoefde niet te parkeren en moest alleen een hellingproef doen. (Dat is erg lastig met een Mercedes E300 automaat op de hellinkje naar een viaduct toe awhoea.gif ) Ook ik moest de remproef direct na het aankoppelen doen. Maar dit is inmiddels al wel zeker 20 jaar geleden. Inmiddels zal het wel heel anders zijn.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Alexxjr
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 15:38
Locatie: Bij Antwerpen, Belgie

Re: Examen BE in België

Bericht door Alexxjr » wo 5 jan 2022 07:35

misschien is men in B strenger op examen net omdat 'vrije begeleiding' mogelijk is... In Nl lesauto en instructeur... dus strenger in opleiding, in B strenger op examen... mvg alex
Citroen Jumper 2.2, sprite cruzer 460

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Examen BE in België

Bericht door Ikkeeindhoven » wo 5 jan 2022 10:25

Morgoth schreef:
ma 3 jan 2022 13:04
Ik denk ook dat het er aan ligt wanneer je BE hebt gehaald. Ook ik had geen handschoenen, hoefde niet te parkeren en moest alleen een hellingproef doen. (Dat is erg lastig met een Mercedes E300 automaat op de hellinkje naar een viaduct toe awhoea.gif ) Ook ik moest de remproef direct na het aankoppelen doen. Maar dit is inmiddels al wel zeker 20 jaar geleden. Inmiddels zal het wel heel anders zijn.
Nee hoor, heb m'n e nu maandje of 3. Precies zelfde als jullie moeten doen. Heb wel al 30 jaar erv met gewone aanhangers, en ooit ook aanhangers waar ik eigenlijk e voor had moeten hebben. Vond het examen belachelijk makkelijk...

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Examen BE in België

Bericht door Ikkeeindhoven » wo 5 jan 2022 10:26

(Had ik die 4 les uren niet voor nodig gehad...)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Examen BE in België

Bericht door Morgoth » wo 5 jan 2022 17:14

Nou... ik moest meer afstand houden voor verkeerslichten en ik mocht niet ff snel een rotonde opschieten whistle.gif Ik moest het een en ander afleren.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”