tips rijbewijs BE

Wanneer E achter B?
Anko

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Anko » zo 25 jan 2015 15:47

Leentje schreef:
Anko schreef:
Leentje schreef:Twee bijzondere verrichtingen (bv keren op de weg, recht achteruit, bochtje achteruit, parkeren voor juiste garage) en ...
Die ene twijfel ik toch echt een beetje over .... knipoog.gif
Toch wel, ik heb de combi moeten keren in een straat met aanliggend pleintje. Keren mbv een kruising kun je het ook noemen. Beetje ongelukkig verwoord wellicht, maar wel moeten doen.
"Keren op de weg" houdt in "keren tussen de stoepranden van de weg waar je op rijdt" en wordt daarom juist uitgevoerd op een plek waar geen zijstraten of parkeerplaatsen zijn. Dat is toch wel heeeel wat anders dan keren met behulp van een zijstraat of pleintje, welke juist niet tot "de weg" gerekend worden. Dus, vragensteller, wees gerust: keren op de weg hoeft echt niet schrik.gif

Keren door achteruit een zijstraat in te rijden zul je inderdaad wel moeten kunnen. Of door vooruit een zijstraat in te rijden en achteruit weer terug. Zit de zijstraat rechts, dan rijd je eerst de zijstraat in en ga je achteruit terug naar de weg waar je vandaan kwam. Zit de zijstraat links, dan rijd je deze voorbij en ga je er achteruit in. Om vervolgens vooruit weer weg te rijden. Op deze manier rijd je nl. altijd over links achteruit. Met als grote voordeel dat je als bestuurder nog wat kunt zien. Ik ga er daarbij wel vanuit dat de oefening in een woonwijk of een andere rustige plek plaats vindt, waar het niet zo'n probleem is als je op de verkeerde weghelft terecht komt, en dus niet op een kruising van grote doorgaande wegen.

Nu kan het in de praktijk natuurlijk ook zijn dat je op een grotere, drukkere weg rijdt en bij een kleinere rustige zijstraat aan de rechter kant moet keren. Dan kun je, afhankelijk van de omstandigheden, misschien toch beter achteruit de zijstraat in rijden, om te voorkomen dat je achteruit die drukke grote weg weer op moet rijden. Het gaat al met al om een combi van vaardigheden en inzicht. Maar ik denk niet dat de examinator je snel in die situatie zal brengen.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Leentje » zo 25 jan 2015 19:54

Dank voor je uitleg, zo was het ;-) Het was een zeer rustig wijkje, kinderspeelveldje in het midden. Wel veel afvalcontainers langs de weg als extra obstakels. (en veel zweet tussen de bilnaad en onder m'n oksels, wat een gedoe zeg)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Anko

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Anko » zo 25 jan 2015 20:09

RE.gif En je mocht zeker niet óver dat kinderspeelveldje rijden? Het had zo makkelijk kunnen zijn. Flauwe lui, die examinatoren ... knipoog.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Leentje » zo 25 jan 2015 22:54

Zo jammer van de kindjes die daar spelen kus.gif
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Peter 1969 » do 10 aug 2017 22:01

Mijn vrouw is net gezakt voor BE na 6 lessen van anderhalf uur. 450 euro naar de bliksem en niets ervoor terug. Ik vind eigenlijk dat rijscholen dat geld ook wel erg makkelijk in de zak steken zonder een erg realistische inschatting te maken of je wel zo snel naar examen zou moeten.

Ik zag dat eigenlijk wel aankomen want hoewel ze goed kan autorijden en met de voorheen lichtere auto onze caravan gewoon mocht trekken was dat altijd op de doorgaande weg, ze heeft er nooit mee gemanoeuvreerd. BE is in haar geval dan ook alleen maar daarvoor nodig, omdat we voor de veiligheid en comfort een zwaardere auto hebben gekocht en ze nu niet meer mag rijden.

Ik heb zelfs nog een paar "lessen" ertegenaan gegooid met eigen auto en een gehuurde kleine boedelbak die ze wel mag trekken. Bleek niet zo'n goed idee omdat die boedelbak zo klein was dat ie extreem bewegelijk en zenuwachtig is met achteruit rijden. En slecht te zien omdat ie zo smal is. Een optie is onze caravan daarvoor te gebruiken maar als we gesnapt worden krijg je natuurlijk wel problemen.

Ik heb om lesgeld, huurgeld voor een kar en benzine nu maar een stuurwiel gekocht voor de PC. Daar mag ze trekker-opleggers mee achteruit rijden in ETS2. Niet helemaal hetzelfde omdat het draaipunt van de wielen helemaal achtgeraan de oplegger is, maar haar probleem lijkt te zijn dat ze niet kan zien wat de aanhanger gaat doen en veel te laat corrigeerd. En met te grote stuur bewegingen. Hoewel het virtueel is, zijn de aanhanger bewegingen in de spiegels, en de nodige stuurcorrecties hetzelfde. Er is zelfs verkeer waar je rekening mee moet houden. Ik hoop dat dat werkt.

BE voor haar vind ik een luxe iets, het is eigenlijk niet heel nodig tenzij er wat met mij gebeurd. Maar ik mis het zeker op de snelweg te kunnen worden "afgelost" voor een paar uurtjes. Vinden jullie dat papiertje duizenden euro's ( aantal keer zakken ) waard ?

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door eurotrotter » do 10 aug 2017 22:42

RE.gif

Is er niet ergens een parkeer terrein bij je in de buurt?of heb je geen kennis die een terrein heeft?
Je kunt ook toestemming vragen bij de eigenaar van een fabriek,die t weekend zijn parking niet nodig heeft voor zijn personeel.
(zo bracht ik mijn dochter de basis beginselen bij toen ze nog maar 14 jaar oud was,wegrijden,schakelen,bochtje achteruit,spiegelen)
Daar kun je naar hartelust oefenen met achteruit rijden en omdat t niet op de openbare weg is loop je ook geen risico op een bekeuring.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door MarcoC » do 10 aug 2017 22:43

Heeft de rijschool houder/ instructeur voor het examen niet aangegeven dat je vrouw meer lessen nodig had dan? Dat zou ik een slechte zaak vinden eerlijk gezegd. ...

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16285
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

tips rijbewijs BE

Bericht door Jan van Vijven » vr 11 aug 2017 08:03

Ook al geeft een rijschool een goede indicatie, garantie op slagen heb je nooit!

Gezakt? Jammer dan, gewoon doorgaan al duurt het 10 keer.
Niet iedereen slaagt in één keer, niets ergs of vreemds aan.

En die rijschool verdient ze niet makkelijk, voor die paar honderd euro levert hij wel een berg materiaal en brandstof, onder de streep heeft hij maar een gewoon uurloon hoor.

Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Peter 1969 » vr 11 aug 2017 11:02

Jan van Vijven schreef:Ook al geeft een rijschool een goede indicatie, garantie op slagen heb je nooit!

Gezakt? Jammer dan, gewoon doorgaan al duurt het 10 keer.
Niet iedereen slaagt in één keer, niets ergs of vreemds aan.

En die rijschool verdient ze niet makkelijk, voor die paar honderd euro levert hij wel een berg materiaal en brandstof, onder de streep heeft hij maar een gewoon uurloon hoor.

Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Ik zeg ook niet dat de rijschool niks geleverd heeft....iemand anders had er wellicht wel genoeg aan gehad en was geslaagd.

Ik vind het jammer dat mijn vrouw naar een examen hebben gestuurd zonder enkele kans van slagen. Ik heb de dag ervoor nog een boedelbak gehuurd, en daar bleek dat ze totaal geen inzicht heeft in de bewegingen van de kar en welke kant ze op moet sturen.

Daarom denk ik niet dat meer dure rijlessen de oplossing is, want ze moet waarschijnlijk extreem veel oefenen voordat ze het door krijgt. Ik moet denk ik een legale oplossing bedenken dat het met eigen auto(s) kan. Ik zit alleen met het feit dat mijn SUV met voldoende grote aanhanger ( die kleine karretjes zijn veel te zenuwachtig met achteruit rijden en werken contra productief met het proberen onder de knie te krijgen ) al meteen BE rijbewijs is en die mag zij niet rijden. ( of mag dat wel als die leeg blijft ? Het verhuurbedrijf geeft de karren zonder BE echter niet mee maar wel aan mij ) Mijn compacte auto heeft geen trekhaak....

Daarom de noodsprong naar "virtueel" oefenen met trekker opleggers. Maar die draaien weer anders omdat de wielen helemaal aan het einde van de aanhanger zijn. Dat spel heeft geen middenassers als aanhangwagen en het is toch een verschil voor iemand die toch al niet zo makkelijk het onder de knie krijgt.

Wie het weet mag het zeggen.....maar (veel) meer rijlessen bij een rijschool is zoals ik het zie economisch niet heel interessant tenzij er instructeurs of methoden zijn die heel veel effectiever zijn. Ik stuur haar nu in het beginsel pas terug als ze het onder de knie begint te krijgen. Punt is : hoe leer je iemand achteruit rijden die domweg het inzicht mist ? Danweer vooruit rijden met onze caravan deed ze altijd heel goed toen we nog een lichtere auto hadden. Het is niet zo dat ze helemaal niet kan rijden, ze rijdt veiliger en met minder fouten dan ik !
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op vr 11 aug 2017 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Citrorob

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Citrorob » vr 11 aug 2017 11:11

Zoals je zelf al zegt. Boedelbak mag je met alleen B rijden dus daarmee kan ze oefenen.

Je mag alleen niet zeggen dan je les geeft, zij mag wel zeggen dat ze aan het oefenen is als de politie vragen komt stellen.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » vr 11 aug 2017 11:16

RE.gif
Precies mijn idee.
Met een aanhanger die je met Rijbewijs B mag rijden kun je dezelfde dingen oefenen die je met een E achter B combi moet doen.
Het "kunstje" is immers hetzelfde.
Het nerveuze gedrag bij het achteruitrijden zou dat kunnen komen doordat de aanhanger leeg was bij het oefenenen?
Achteruitrijden vergt heel veel geduld en heel weinig snelheid. knipoog.gif

Als je op afgesloten terrein oefent en niemand tot last bent zie ik geen problemen.
Waarom zou je niet mogen zeggen dat je lest?
Wat ik met die boedelbak uitspook gaat de verhuurder geen ene bliksem aan en er is mij ook nooit naar gevraagd als ik een boedelbak ging huren.
Pas als ik hem gemold heb, mag ie gaan klagen.
Laatst gewijzigd door Kingpin1966 op vr 11 aug 2017 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Peter 1969 » vr 11 aug 2017 11:20

Citrorob schreef:Zoals je zelf al zegt. Boedelbak mag je met alleen B rijden dus daarmee kan ze oefenen.

Je mag alleen niet zeggen dan je les geeft, zij mag wel zeggen dat ze aan het oefenen is als de politie vragen komt stellen.
Maar een kleine ongeremde boedelbak zijn extreem zenuwachtig bij achteruit rijden. Hele korte dissel en afstand tot de aanhanger wielen. Staat in een fractie van een seconde dwars op de auto. Ik deed het zelf voor en had nogal wat moeite het zelf ( in 1 x ) goed te doen. Lijkt me minder geschikt voor iemand die toch al moeite heeft wat er gebeurd en hoe te sturen.

De eigen caravan zou heel geschikt zijn maar die mag ze niet (meer) rijden. Ik vraag me alleen af of je een bekeuring krijgt als je een grotere tandemasser huifkar trekt die leeg is. Op papier heb je meteen BE nodig vanwege het laadvermogen maar hoe zit dat als de kar in praktijk maar 200 kg weegt ?

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » vr 11 aug 2017 11:22

RE.gif
De caravan zodanig leeg maken dat je span onder de 3500 kg. blijft.
Dan maakt het niet uit of het een enkel of dubbelasser is en mag ze er mee rijden c.q. oefenen.
Dat de caravan bijv. een MTM van 1900 kg. heeft maakt dan niet uit.
En natuurlijk het geremd trekgewicht van de auto niet overschrijden. knipoog.gif
Krijg je evt. controle van de politie en moet je naar een weegbrug kunnen ze je niets maken.
Het MTM van de caravan zegt nl. alleen tot hoe zwaar je de caravan mag beladen, niet dat je hem zo zwaar moet beladen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Citrorob

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Citrorob » vr 11 aug 2017 11:54

RE.gif

Een dubbelasser is minder zenuwachtig dan een enkelasser.

RE.gif RE.gif

Als je het met een klein karretje kunt dan kan je het met een grote ook.
Daarbij moet je altijd even wennen aan het anders reageren. Als je een kleintje gewend bent moet je ook ineens aan een grote wennen omdat die net iets anders stuurt.
Het principe van alle middenassers is gelijk en als je dat eenmaal begrijpt, dan is het alleen nog maar een nuance verschil.

Mijn middelste wil ook altijd graag met de Caravan rijden maar daarvoor heeft hij BE nodig dus toen ik 2 mnd terug een boedelbak nodig had, heb ik de grootste B kar gehuurd en na het klusje waar ik hem voor nodig had heeft hij lekker mogen sturen op een industrie terrein bij on in de buurt. Op de zaterdag moet je toch voor heel de dag betalen voor zo'n ding.

Vooruit rijden kan iedereen. Achteruit bocht om, laaddok in rijden, precisie stop achteruit, achteruit in parkeren en helemaal achteruit file parkeren is iets anders.
Voor de meeste al moeilijk zonder aanhanger. awhoea.gif

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door p_vingerhoets » vr 11 aug 2017 12:28

Om te beginnen een andere rijschool nemen, kan al veel schelen liefst een instucteur die ook ce lessen doet.


Verder kun je toch eenvoudig zelf een grote aanhanger of je eigen caravan mee nemen naar een geschikte lokatie en haar daar laten oefenen, maar de vraag is dan of je het haar zelf goed uitgelegd krijgt zonder te gaan mopperen en ruzieen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Daphne » vr 11 aug 2017 12:42

Peter 1969 schreef:BE voor haar vind ik een luxe iets, het is eigenlijk niet heel nodig tenzij er wat met mij gebeurd. Maar ik mis het zeker op de snelweg te kunnen worden "afgelost" voor een paar uurtjes. Vinden jullie dat papiertje duizenden euro's ( aantal keer zakken ) waard ?
En wat vindt jouw partner er zelf van? weenie.gif

Als het alleen maar voor nood is, zou ik het zeker niet doen. Ik heb zelf ook geen E en dat is wel nodig voor onze combi. In noodgevallen rij ik gewoon solo terug en de caravan komt wel op een andere manier thuis. Dat is dan wel de minste zorg.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

wolf
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door wolf » vr 11 aug 2017 12:46

ik zou in elk geval blijven proberen om die BE te verkrijgen.
Ik ben onverwachts slechtziend geworden en gelukkig heeft mijn vrouw een BE (ze heeft die momenteel wel niet nodig met onze <750kg caravan, maar toch...)
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16285
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Jan van Vijven » vr 11 aug 2017 13:07

Als ze het zelf wil, pak je caravan en ga op een zondag op een industrieterrein of een Gamma parkeer plaats oefenen, geen haan die er naar kraait dat ze even "illegaal" oefent.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Peter 1969 » vr 11 aug 2017 13:09

p_vingerhoets schreef: maar de vraag is dan of je het haar zelf goed uitgelegd krijgt zonder te gaan mopperen en ruzieen.
Ik ben - heel lang geleden - ooit cat AB rij instructeur geweest. En zulke moeilijke leerlingen heb ik nooit gehad wat ik me herinner [aschrik.gif]

Waar ik vast op loop is haar onvermogen tijdig te zien wat de kar wil doen en dat corrigeren met kleine stuurbewegingen. Ze wacht te lang met sturen en maakt dan te grote stuurbewegingen en dan kom je vanzelf in de problemen. Op ander verkeer letten doet ze wel erg netjes. Daar zou ik nu zelf de mist mee ingaan.

Zeggen wat de doen in woorden helpt overduidelijk niet. Ze kan dus niet worden verteld wat te doen. Waarschijnlijk heeft de professionle instructeur daarom ook geen effect gehad. Voorzeggen dat de kar naar links of recht neigt wil ze niet want ze moet het zelf kunnen zegt ze. Dat is waar.

Ik heb het ook zelf voorgedaan en dan is duidelijk dat het stuur bijna geen moment stilstaat ( tenminste met een zenuwachtige kleinne boedelbak ) Toevallig was er vlakbij een trekker-oplegger aan het rangeren en kon ik haar laten zien dat ook die wielen continue heen en weer gingen met kleine correcties.

Hoe komt zo iemand dan aan inzicht ? Ik kan alleen maar bedenken door het zelf extreem vaak te doen en dat zou een beetje duur worden met echte rijlessen. Die BE is immers niet echt nodig, ik heb zelf CE. Maar het zou wel voordelen hebben als ze het had zoals afgelost kunnen worden op de snelweg om te rusten ( kunnen we wat verder rijden op een dag zonder dat het gevaarlijker wordt ) en het naar huis kunnen rijden met caravan bij onverwachte gezondheidsproblemen. Maar strikt nodig is dat niet. Dus duzienden euro's ertegen aan gooien.....liever niet.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » vr 11 aug 2017 13:14

RE.gif
Daar is maar 1 remedie op: Oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Tot in den treure misschien maar dan moet dat maar, niets komt vanzelf.
Zie het als of je pianospeler bent en graag concertpianist wilt worden.
Dat gaat ook niet in 1 dag, en zeker niet in anderhalf uur. knipoog.gif
Laatst gewijzigd door Kingpin1966 op vr 11 aug 2017 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Citrorob

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Citrorob » vr 11 aug 2017 13:17

RE.gif

Eigenlijk geef je zelf alle antwoorden al.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Daphne » vr 11 aug 2017 13:19

Peter 1969 schreef:
Hoe komt zo iemand dan aan inzicht ? Ik kan alleen maar bedenken door het zelf extreem vaak te doen ....
Misschien accepteren dat sommigen dat inzicht niet hebben en ook nooit zullen krijgen. Als het alleen in geval van gezondheidsproblemen bij jou zal voorkomen dat ze echt moet rijden, dan kunnen jullie toch ook solo naar huis rijden? Als je een goede reis- en pechhulpverzekering hebt, dan wordt de caravan gewoon opgehaald. Ik heb dit al vaker zien gebeuren.
En ik denk dat het helemaal geen pretje zal zijn als je, met een onervaren iemand aan het stuur, er ziek naast mag zitten. Als je dan ook nog eens kinderen op de achterbank hebt, dan kun je beter zonder caravan naar huis gaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Kingpin1966 » vr 11 aug 2017 13:25

En een tip voor een evt. volgende keer.
Ga lessen bij een rijschool die een intakegesprek als onderdeel van de opleiding heeft.
Dan kan hij precies bepalen hoeveel tijd hij in de opleiding moet steken en aan welke zaken extra aandacht moet worden besteed.
Ik krijg uit het hele relaas de indruk, en daar sta ik niet alleen in gezien sommige reacties, dat dat al die 6 malen niet is gebeurt.
Met een hoop frustratie en chagrijn tot gevolg, en dan laat ik het geld er nog maar even buiten.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door Daphne » vr 11 aug 2017 13:28

Misschien hier een training op maat laten doen? https://www.caravantrekker.nl/instructie/index.php
Er zit geen examen aan vast, dus misschien is de "druk" dan minder hoog. Als de instructeurs aangeven dat jouw partner een hopeloos geval is mrgreen.gif dan kun je duizenden euro's aan lessen en examens uitsparen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

rverlaek
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 18:57

Re: tips rijbewijs BE

Bericht door rverlaek » vr 11 aug 2017 13:33

Hoe je aan het inzicht komt? Ik denk oefenen oefenen oefenen (zie nu net dat het net ook al gezegd is). Sommigen zijn een natuurtalent en anderen totaal niet, toch denk ik dat met genoeg oefenen het mogelijk is alles aan te leren.
Zelf had ik met de vouwwagen (was breed genoeg dat ik extra spiegels nodig had op mijn toenmalige auto) van mijn ouders geoefend, ik ben gewoon rond gaan rijden en als ik een leuk uitdagend straatje zag reed ik daar achteruit in.
Zoals hier boven al gezegd is, iedere aanhangwagen werkt hetzelfde (ofja midden assers). Het verschil is dat een korte aanhangwagen ineens snel draait en een lange juist veel minder snel draait. Als ze eenmaal door heeft zou lengte niet meer een groot verschil moeten maken, hele korte aanhangwagens daar gelaten.
Is er niet iemand in de familie die een aanhangwagen heeft staan die wel zichtbaar is in de buitenspiegels? Of misschien op marktplaats een goedkope op de kop tikken en na behalen van het rijbewijs weer verkopen? Hij hoeft niet super groot te zijn. Je kunt eventueel met hout iets maken op de achterkant dat hij daardoor zichtbaar wordt, dit heb ik ook eens gedaan met een karretje van 2 meter lang waardoor ik hem toch terug uit kon zetten. Ik denk dat het in ieder geval de kosten flink kan drukken als ze op deze manier kan oefenen. Dagen gaan rijden met de caravan kost ook een hoop geld denk ik zo. Verder maakt het gewicht niet uit voor hoe snel een aanhangwagen draait, het nerveuze komt van de kortere afstand kogel-as. Succes met oefenen!


Ps. oor het spelletje zijn verschillende mod's te krijgen waardoor er wel midden as trailers zijn, misschien zelfs auto's met aanhangwagen.

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”